Kommentarer:
Trygve Söderling
Klassikervarning
De kuggar in någonstans i vår egen
tid: bekräftande,
förändrande. Vi kallar dem klassiker.
Vissa av dem har varit länge i drift, har ingått
i kanon, mer intensivt eller mindre. Andra hittar
vi just nu, plötsligt och förlösande. Varje
tid
sina klassiker, varje klassiker sitt oavslutade
spektrum av tider.
Vissa av dem är
kändisar som vi
berömmer oss
för att vara bekanta med. Men känner vi dem
faktiskt, eller skrattar de åt oss bakom vår rygg?
Jag hittar en klassiker och jag tycker jag gör den
till min. Men kanske klassikern hittar mig, avläser
mig, använder mig? Liksom vampyrer och
vissa insekter behöver levande blod för att
fortsätta
sin existens, behöver klassikerna ett mänskomaterial
som anammar deras DNA, agerar
värddjur, kanske pressar dem på den
märkliga
blå substans som Vladimir Sorokin uppfinner i
sin roman Blått
fett (Goluboje
salo, 2000). I den
här sci-fi-skrönan extraheras fettet ur en samling
klonade ryska klassiker, från Dostojevskij
till Brodsky; parafraseras och groteskiseras i ett
skandalomsusat fälttåg mot samtidens oligarki
och nynationalism.
*
Klassikervarning: vissa klassiker är skandaler.
Som finlandssvensk läsare kunde man inte läsa
Maja Lundgrens Myggor
och tigrar, fjolårets
svenska skandalsuccé, utan att känna hur
också
Henrik Tikkanens fem s.k. adressböcker från
1970- och 80-talet aktualiserades. I bägge fallen
ett plötsligt och smärtsamt
’svek’, ett skandalöst
utlämnande av miljöer – inklusive
nära vänner
– som författaren dittills delat
underförståddhet,
förtroende, tystnader med.
Gräv där du
står. Skriv där du
ligger.
Wallraffandet börjar
därhemma.
Gemensamt för Lundgrens och
Tikkanens
böcker är ett språk, en form, som
höjer skvallret
till konstnärlig nivå. Därför har
bägge chans att
bli lästa också när namngivandet av
fienderna
mist sin kraft, när lanseringsskandalen bara
hänger kvar som ett rykte.
Tikkanens stil balanserar hela tiden
på gränsen
till manér, hotar falla ner i det aforistiska
kåserande
som är hans grundelement. Några av de
skandalösa anekdoter som tog chock på
’bättrefolks’-
publiken i Brändövägen
8 (1975) ingick
redan i hans tre år äldre Mitt Helsingfors.
Men
i bilderboken förströr de snygga teckningarna
blicken, där ritstiftet raspar missar man lätt vad
Tikkanen faktiskt säger.
I
Brändövägen
är bilderna
borta och tonfallet ett annat, hårdare; det
gör hela skillnaden.
Här bränner Tikkanen broarna. Blir en
klassiker
i att bränna broar.
Visst fortsätter forsen av vitsigheter, men det
går inte längre att bara underhållas av
den dysfunktionella
barndomen, föräldrarnas lyxiga ynkedom,
Brändö-misären, berättarens
alkoholism
och avrättandet av de inre kretsar som Tikkanen
känner så väl, inklusive, i tredje delen,
den
mångåriga arbetskompisen
”Bendi”.
I tio
år kände jag mig som ett framskjutet fort
i Hufvudstadsbladets öken där jag som Beau
Geste försvarade Jörn mot etablissemangets
angrepp mot hans heder och person. En av de värsta belackarna
var min vän Benedict Zilliacus.
Men när Jörn återvände till den
rätta stranden var det Bendi som applåderade
högljuddast och bjöd honom på allt vad hans
hus förmådde.
Om det sarkastiska vitsandet
är Tikkanens sätt att vinna läsaren,
så sätter det
också berättelsen i gungning – hur
pålitlig är en historia
som redan på första sidans åttonde rad
meddelar att den ”förvrider och
förvränger allt”? Också Maja
Lundgren underminerar sin story.
En till synes övertygande berättare, med klar och
exakt diktion, lägger småningom ut klart paranoida
signaler, blir besatt av tankar som läsaren helt enkelt inte
kan ställa upp på. Det är en sak att
tolka repliker, gester och blickar ute i författarminglet. Men
hon börjar också se hemliga budskap i rubriker i
tidningen där den gifta man hon är
förälskad i jobbar. Här närmar vi
oss Strindbergs ockulta dagbok (”i
dag låg en sten
i trappan – !!!”)
Det är
berättelsens styrka att den inte
väjer för att sabotera sig själv. Som
något av en
överraskning kommer insikten att berättaren hela
tiden varit den aktiva parten i det trasiga
förhållandet. Mycket i Myggor och tigrar kan
läsas enligt parametern ’manliga
maktspel’, men den centrala mannens
’brott’ är den här
gången på sin höjd kluvenhet, velighet. I
den rikssvenska receptionen gick många här
på autopilot och missade en viktig bekännelse. Att
handskas taffligt med en annans blödande hjärta
– och sitt eget
– är inte riktigt samma sak som att intrigera. Noga
läst är de två trådarna till och
med tydligare
åtskilda än hos Strindberg, i en annan
dåres försvarstal.
*
Klassikervarning: om varje epoks härskande tankar är
dess härskande klass’ tankar
så kunde tyngden av alla dessa härskarklassiker
lätt knäcka den friskaste. Men tradition är
också att göra uppror. Mot bilden av klassikerna som
en sorts orörlighetens garantiförening
sätter vi, också med detta nummer,
föregångare
som ger oss mod att tänka utanför det just-nu-givnas
ramar. Liksom Strindberg, Maja Lundgren eller Henrik Tikkanen
påminner de oss om att sveket mot de
förväntade samförstånden
– estetiska, politiska, privata – kan vara
nödvändigt för
att andra sanningar med längre räckvidd ska
artikuleras.
10.6.2008
|