Uttalsövningar i sömnens
språklaboratorium
Om jag skulle
ombes sammanfatta det gångna
lyrikåret i Svenskfinland med några enstaka ord
skulle jag säga själens skörhet och kroppens
bräcklighet – det är teman som går igen i många
av lyriksamlingarna som gavs ut år 2008.
En av årets första diktsamlingar var skriven av
nykomlingen Mathilda Södergran som tilldelades
första pris i Arvid Mörne-tävlingen år 2006.
Debutsamlingen
Hon drar
ådrorna ur (Schildts)
är en samling där det kroppsliga står i centrum:
kroppen blir ett agerande och också ett utmanande
subjekt, samtidigt som kroppen blir ett
objekt, en tummelplats för grova lekar med masochistiska
och destruktiva drag. I dikterna är
munnen såväl en form av spräckt mödomshinna
som ett slags ställföreträdande livmoder – en
håla där spindeln lägger sina ägg och maneterna
simmar omkring. Munnen ger och tar liv: munnen
och strupen är en tvåfilig transitbana där
man å ena sidan sväljer och slukar, å andra sidan
stöter upp och kräks. Kroppen får utstå en tillsynes
oöverkomlig smärta: ritstift som bankas
in i ryggen, bakben som gjuts i cement, höftben
som krossas och bortskurna bröst – det är
en våldsamhet som inte väjer för det förvridna
och groteska. Den sargade kroppen vrider sig
i konvulsioner och eruptioner, utsöndrar vätskor
av alla de slag. Den uppfläkta och styckade
kroppen visas upp på lit de parade – köttsidan
vänds utåt och ådrorna dras ut, flätas samman.
Kroppen är dels en avgränsning mot omvärlden,
dels en gränslös källa till njutning. Det grymma
och groteska bildspråket härbärgerar nämligen
också en stark och påtaglig sensualitet och här
finns ett uppriktigt försök att med hjälp av våldsamhetens
estetik beskriva en explosiv sexuell
njutning:
Det kokande vattnet i min mage
slår ut i brösten,
sprutar ut
pornografiska meditationer.
Ståltråden i
mig ur mig från mig genom
benpipornas
porklädda täcke
mot den
älskandes kåta.
Matilda Södergran skriver med en imponerande
auktoritet och
hennes debutdikter visar hur kroppen är en källa såväl till förakt och
förlust som till lek och lust. I en dikt heter det: ”Vi kan inte längre
låtsas brinna och se elden. Antingen är vi elden och ser med dess ögon
eller så brinner vi.”
* * *
Det kroppsliga är också ett centralt tema i Monica Ålgars
författarskap, ett tema som hon också utforskar i den täta och
mångskiftande samlingen
Tillräckligt
mörkt för en picknick
(Schildts, 2008) som består av korta prosatexter med inbördes
sammanhang som binds ihop av ett jag som rör sig i ett smärtans och
förlustens landskap där moln fyllda av hat och hot drar fram över
markerna.
Där Matilda Södergran beskriver ett förhållande mellan ett jag och ett
du i starkt köttsliga och kroppsliga ordalag skildrar Monica Ålgars
också förhållandet mellan ett jag i förhållande till ett eller flera
du:n, men här är tonen inte lika aggressiv, inte lika utagerande
expressiv.
Ålgars tilltal är mer subtilt och introvert. Här finns en
återhållsamhet som kan sägas bottna i en smärtsam sorg som genomsyrar
texterna: ”(...) allt är mitt och allt har getts mig för att jag ska
tvingas uthärda att förlora det” heter det på ett ställe och denna
förlust guppar som ett flöte genom texten, ibland är förlusten uppe på
ytan och fullt synliggjord, ibland dyker den ner under ytan för att
loda djupare vatten. Och det är här – i spänningen mellan det uppenbara
och det fördolda som Ålgars texter rör sig, smärtan blir dels ett
bottenlöst svart hål, dels en snuttefilt som jaget kan kura ihop sig
omkring. Förtvivlan och förtröstan är två sidor av samma mynt. Liksom
styrka och svaghet:
Sedan började jag misstänka att
allt jag gjorde
var ämnat
att lura dig, att allt jag sade bara var
för att
vilseleda, hur jag smekte pandan över nosen
och rullade
runt i sanden med koalan och
höll
sälbebisarna i famnen, att det enda jag ville
var att ha
dig ansikte mot vägg, ryggen oskyddad,
och sedan
sakta närma mig, fotsula för
fotsula,
indiantoffla, du skulle höra ett lätt hasande
men inte
kunna lokalisera det, och på en
fots avstånd
skulle jag lägga mina händer i dina,
knäcka
fingrarna, ett efter ett.
* * *
”vad gör man med en dröm / som blivit sann // med det sköraste / med
det starkaste” frågar sig Sanna Tahvanainen i den skimrande
lyriksamlingen
Muskedunder
(Schildts förlag). Och på något sätt kommer jag att tänka på Björn
Afzelius skorrande-hjärtskärande röst i Anne Linnets sång ”Tusen
bitar”: ”Allting kan gå itu, men ett hjärta kan gå i tusen bitar; säger
du att du är min vän så är du kanske det ...”. Jag kommer också att
tänka på Robert Åsbackas roman
Orgelbyggaren
där en mening etsade sig i mitt minne: ”Människan är ett bräckligt
kärl.” I Tahvanainens lyriksamling är hjärtat fullt av drömmar och
förhoppningar – hjärtat som å ena sidan är kroppens starkaste muskel,
men å andra sidan kroppens sköraste organ. Hjärtat kan sättas i brand
av en blick och det kan krossas av ett ord. Viljan är stark, men
kroppen är svag – det är en sentens som kunde passa in på den
italienske fotbollsspelaren Francesco Totti som spelar en central roll
i samlingen där kroppens begränsningar och långsamma förfall
kontrasteras mot marmorstatyernas söndervittring i Rom. På samma sätt
kan glaset i Kristallpalatset bära eller brista – den gloriösa
byggnaden som inrymde allt vad den moderna tiden kunde tänka sig av
skatter. Kristallpalatset var trädgårdsmästaren Joseph Paxtons dröm
(”hans tankar var av glas / hans hjärna ett drivhus”), en dröm som
krossades av kraften i en kvinnas olyckliga hjärta:
det var en kvinnas hjärta
som slog
sönder Kristallpalatset
man säger
att hjärtat är en muskel som dundrar
men det är fel
det är ett
vidunder
som slår
någonstans
där under
ett
muskedunder
* * *
Iögonenfallande många av fjolårets lyriker har deltagit i Arvid Mörne-
eller Solveig von Schoultz-prissammanhang, så också Mary Kuusisto som
tilldelades andra pris i Solveig von Schoultz-tävligen år 2006. I
höstas gav Kuusisto ut sin debutsamling
I
fönstret under ytan går man
närmare elden
(Söderströms förlag) där man kan skönja vissa centrala teman såsom en
strävan efter öppenhet, en vilja till vaksamhet och ett hopp om någon
form av livsbejakande i skuggan av det mörka, det kaotiska, döden och
förgängelsen. Det säkra och det osäkra vandrar sida vid sida, liksom
dag och natt, ljus och mörker, frånvaro och närvaro. Och det är i
glipan mellan dessa mot- eller med-poler diktjaget hittar sitt andhål,
sin frizon, ser sina möjligheter. De jordnära dikterna tar ofta fasta
på någon central detalj – ett par trasiga eller förkolnade skor,
syrener som slår ut i snön, en spyfluga i fönstret – detaljer som
framhäver kontraster mellan det inre och det yttre, mellan olika
känslotillstånd eller mellan dröm och verklighet. Det mest markanta
draget i dikterna är nämligen just förhållandet mellan det glatt och
otyglat karnevalistiska och det obarmhärtigt förbrännande – eldslågor
som både kan vara förtärande och renande är en central symbol i flera
dikter. Mary Kuusistos skriver stramt och avskalat med ett utpräglat
sinne för nyanser och kontraster, här finns en inre glöd och en drajv
som ger enstaka dikter en lyster och ett lyft – men samlingen som
helhet ter sig trots allt förhållandevis tunn och rätt så ojämn.
* * *
Heidi von Wright vann första pris i Arvid Mörne- tävlingen år 2002 och
året därpå debuterade hon med diktsamlingen
skör
och spräcklig. I höstas gav Heidi von Wright ut sin tredje
lyriksamling,
dörren
öppnar rummet
(Schildts förlag) som öppnar med följande rader: ”människor. människor.
världen runt. / än har vi inte träffats.” och den därpå följande dikten
blir ett slags inbjudan:
grå himmel över rutor
tänk dig för.
för vill du
verkligen.
verkligen
stiga på tänk.
om det är en
fråga.
svarar du
eller
låter du bli.
Läsaren fattar själv beslutet om hon vill
stiga över tröskeln och gå in i diktens rum.
När läsaren väl beslutat sig för att svara och stiger in möts hon av en
diktning som är sparsmakad och avskalad – det förefaller som om Heidi
von Wright gått ytterligare ett steg vidare i knapphetens estetik:
redan i den förra samlingen
härifrån
och
ner
var språket minimalistiskt och stundvis kunde jag också irritera mig på
de många ordvitsarna och upprepningarna av ord med små variationer som
genomsyrade samlingen – ibland blev ordjonglerandet något av ett
självändamål.
I den nu aktuella samlingen
dörren
öppnar rummet
känns diktrummet inte lika trångt – visserligen finns här också
språkliga finurligheter och en lätt vibrerande humor men också ett
stegrat allvar, ett lugnare tempo: det känns som om författarjaget
nymornat iakttar och registrerar sin omgivning och likt ett barn
benämner föremål i sin omgivning, ramar in och katalogiserar – de
enskilda och adjektivavskalade orden får en alldeles egen tyngd, det
känns som om man tvingas se orden på nytt, renade och avsköljda som
stenar vilar de på papprets vita yta/strand:
allt det där
sitter här
igen.
dörren är en
dörr.
fönstret är
ett fönster.
bordet
stolen.
mattan
golvet.
skåpen är
två skåp.
växterna är
tre.
sitter här
igen.
sitter här.
Heidi von Wrights lyriska tillvaro kan onekligen kännas smått
klaustrofobisk i sin knapphändighet och som läsare kan ramarna
emellanåt kännas alltför snäva – men alla gånger är det inte heller
någon större vits att rådbråka sin hjärna med uttömmande tolkningar
eller analyser av vem vad hur och när – utan istället får man bara låta
dikten verka som en känsla eller en stämning.
* * *
Eva-Stina Byggmästar debuterade som poet för drygt två decennier sedan
och i fjol gav Byggmästar ut sin sin tolfte samling, den
Augustprisnominerade samlingen
Men
hur små
poeter
finns det
egentligen
(Söderströms förlag) – en samling som på många sätt kan ses som en
uppföljare eller följeslagare till samlingen från två år tillbaka,
Älvdrottningen,
där älvdrottningens bibliotek var sprängfyllt av herbarier och där den
grönklädde poeten vandrade omkring i en skog av poesi. Den nu aktuella
samlingen bjuder på den grönklädde poetens återkomst och det är minsann
ett lustfyllt och ett förunderligt återseende som för oss till en ”elsa
beskowsk” tomteboskog där poeterna skriver vildmarkspoesi med
blåbärsbläck, bygger bibliotek av drivved och läshungriga ekorrar
samlar böcker omkring sig. Dikternas vallpigor vallar diktfår och
diktfän och dricker ord ur masurkåsor, dricker själva diktens sav och
gör om allt i bokstavs-o-ordning. Där
Älvdrottningen
bjöd på livsberusning och en hyllning till kärleken, livet och varats
olivgrönsfärgade lätthet, är samlingen
Men
hur små
poeter finns
det egentligen
mer av en glädjeyr och hjärtinnerlig hyllning till boken, till
skrivandet och till poesin, till litteraTUREN som tröst och glädje,
trofast vän och livslång följeslagare. Den grönklädde poeten är en
ordodlare och en ordsamlare, en ordstickare och en ordsnickare – en
ordets trädgårdsmästare, timmerman och amma i samma person. En som
vårdar och vördar blomsteralfabetet i diktens blåbärsland.
Men
hur små
poeter finns det egentligen
är en berörande och berusande
diktsamling som vill visa på skapandets villkor och kärna, som med
slagrutan i hand letar sig fram till ordskatten – ordskratten inte att
förglömma.
* * *
”Jag skriver i dagarnas bok. / I saknadens bok, i fränhetens bok. / I
kärlekens bok. / Över handflatan strömmar ljuset. / Där jag skriver har
jag / allt jag behöver.” lyder en dikt i Inga-Britt Wiks
(1930-2008) postuma diktsamling
Skriver
i dagarnas bok
(Schildts förlag).
Så här i ett efteråtperspektiv kan man se samlingen som ett bokslut
över en skrivande människas tveeggade kamp med orden – orden som tryter
och flyr undan när man behöver dem som mest och orden som överfaller
och intar en när man minst anar det.
Inga-Britt Wiks lyrik andas förtröstan och förväntan – på livet, på
kärleken – samtidigt som texterna bär på mörka skuggor av saknad och
sorg, besvikelser och brustenheter. Det är i brytningspunkten mellan
dessa poler som dikten bränner till och glöder.
I likhet med Inga-Britt Wik skriver Stina Kackur (1948-2007) om orden i
sin femte diktsamling
Samtal
som
inte upphört
(Scriptum förlag), även den utkommen postumt. Kackur skriver avskalat
och odramatiskt om förvandlingar och förändringar i tid och rum:
Natten rör vid orden som mörknar
och mister
sin bärande ton
dagens ljusa
röst så nära skrattet sänker tonen
och lägger ett
viskande
täcke över oss, viskar oss in i sömnen
det främmande
landet det
obekanta som färdas i nattens blinda
fläck, det obekanta
som färdas
igenom
* * *
I samlingen
Och havet
lyste
(Söderströms förlag) skriver Kurt Högnäs dikter som andas förberedelse
och förtröstan i en tid av förvandling och förgängelse. Den röda färgen
som gång på gång dyker upp i dikterna skriker ut ett trotsigt och
bultande utropstecken över de vita sidorna: en röd halsduk eller en
rödvästad domherre i snön, en röd kappa på tågstationen, det röda
lädret i en gammal kleinbuss, blod.
Högnäs lyrik kunde sägas karakteriseras av minimalistiska rörelser och
förskjutningar av tempo, av tid och av rytm.
Rumsligheten är också av central betydelse liksom de förvandlingar
diktjaget genomgår:
Inte
kropparna,
när de
avlägsnat sig
som röster,
men det
utdragna
bruset,
liknande ett vatten
genom husets
vaknande
kropp,
ett gammalt
väsende
i sten
med återfödd
puls.
* * *
Dikterna i Tomas Mikael Bäcks
Infjärdsbild
(Schildts förlag) utgör ett slags äreminne över en far som var
passionerat intresserad av taraxakologi, dvs. maskrosforskning,
samtidigt som dikterna blir en icke helt oproblematisk återfärd till
förlorade barndomsplatser och minnets återvändsgränder.
I slyskogen på giftiga
Infjärdes
västra strand
det enda som
återstår av huset:
betongstensfot
och
gårdsbrunnen, torrlagd men
halvfylld
med bråte.
Krypterad
information.
Besök aldrig
mera stället!
Med språklig finess och finurlighet registrerar
författarjaget nyanser och detaljer i näromgivningen.
Sin vana trogen förser Bäck också sina läsare med ett antal mer eller
mindre kryptiska ordgåtor eller lustiga språkinfall och ordlekar – en
del av dessa förtjusar medan andra bara förbryllar: ”Stigen utmärkt:
utvärkt.” eller ”Mer vana, nirvana!” eller ”Har som harsyra.”
* * *
När Claes Andersson i augusti månad meddelade att han drar sig ur
rikspolitiken för gott hade jag nyss fått hans senaste diktsamling i
min hand – en diktsamling som
bär den korta och lockande titeln
LUST
(Söderströms förlag).
L U S T – som i Livet Utan Ständig Tidspress, tänker jag när vänsterns
veteranpolitiker beslutar sig för att låta hälsan gå före jobbet, att
låta hjärtat ta sig ton och bestämma över takt och tid. För det Claes
Andersson skriver är en hyllning till livet, till lusten, i skuggan av
förgängligheten, döden.
Och det är inte sentimentalt eller överslätande – författaren är trogen
sina paradoxer och han är en mästare på att slå an en lakonisk och
självironisk ton när han skildrar också smärtsamma
upplevelser av rädsla och hudlöshet.
I alla dessa känslor och upplevelser av försvarslöshet och utsatthet
kan man trots allt skönja någon form av tillit, ett slags förtröstan
som kanske just stavas LUST – och ordet LUST kan man sedan förse med
mångahanda olika förleder, som
kärlekslust
eller helt enkelt
livslust.
När jag tidigare noterade att LUST kunde läsas som en förkortning av
Livet Utan Ständig Tidspress kan man kanske också säga att ett annat
centralt tema i Anderssons lyriksamling är L U S T som i Livet Utanför
Samhällets Tillsyn – få finlandssvenska författare är nämligen så bra
som Andersson på att nagelfara samhällets skeva strukturer och att peka
på den ojämlikhet och det utanförskap som vi, sten för sten, bygger
murar av – såväl inom vårt eget samhälle som i ett bredare och
globalare perspektiv.
Genom att skildra hur individen kapitulerar inför känslor av maktlöshet
och tillkortakommanden visar Andersson hur vi som kollektiv får bära
skammen och skulden över såväl människorättsliga som ekonomiska och
ekologiska katastrofer.
* * *
I boken
Det förgrenade
ljuset (2006)
med drygt 20 texter om Bo Carpelans diktning, skriver Mårten Westö om
skapandets vånda och den överskattade kreativitetens svårgripbara
flyktighet. I sin artikel hänvisar Westö till ett samtal han fört med
Carpelan i slutet av 1990-talet angående dennes författarskap i
allmänhet och den generella skrivarprocessen i synnerhet. Under
samtalets gång underströk Carpelan vikten av nyfikenheten och
noggrannheten i sitt skrivararbete och enligt Westö var det i denna
stund som han kom underfund med att skrivandet i mångt och mycket
handlar om just vaksamhet och sinnesnärvaro.
I den nu aktuella diktsamlingen
Nedslag
i hjärtats
diktatur
(Söderströms förlag) är det följaktligen enstaka detaljer och starka
sinnesintryck som utgör det nav kring vilket dikten rör sig: det kan
vara en skrumpen navelsträng sänt i ett kuvert på posten, två rostiga
fotbollsmål ute på slätten eller en röd barnstol som skruvas loss från
cykeln som lyfter fram frågor om barndomens oåterkallelighet och tidens
ohejdbara framfart i och med våra liv:
Höstträdgård
Skatan
spatserar stolt och fräckt
vid den
gistna trappan
som ägde den
hela gårdstunet
Nakna famlar
träden efter luft och fåglar
och minnet
av ett språk som gått
förlorat,
törstiga blad
Jag älskar
oktober, oktobers köld
som får
allting att lysa dubbelt så klart
ju längre
borta vi befinner oss
från det som
en gång skänkte värme:
dina armar,
långa och smala
sänker sig
nu över mig
drar mig in
i ett sammanhang
medan skatan
hånskrattande ser på mig
och de i
radion talar om att
en särskild
skatt skall påläggas män
därför att
de är män
Jag skruvade
loss den röda barnstolen
från cykeln
igår. Det var som att amputera
en del av
sin personlighet
en
slutgiltig eftergift åt tidens krassa logik
Det växer
små flickor i mig, som en skog
växer jag,
som träd växer
De ser mig,
deras lövverk rasslar i mig
mina ofödda
döttrar
Det går
drömmar igenom oss
passerar som
silverfiskar som elektricitet
somliga
känner av dem
andra märker
dem inte
förrän de
skatlikt hoppat in i dikten
ögonblicket
när det svindlar
som om livet
stod still
mitt i en
rörelse
Det finns en handfull centrala ord som
återkommer i Mårten Westös dikter: träd, fåglar, ljuset, skuggan,
mörkret, drömmar, minnet, barndomen ... ord som i synnerhet den äldre
diktarkollegan Bo Carpelan så gott som tagit patent på. När någon annan
författare i hans efterföljd tar in dessa ord i sin vokabulär måste
denna vara medveten om de starka konnotationer och det eko som orden
härbärgerar, åtminstone i den moderna finlandssvenska lyriktraditionen.
Det gäller att se orden på nytt, ge dem andra innebörder, vidga
perspektivet – och det lyckas Mårten Westö i det stora hela rätt bra
med: hans lyrikspråk är mer konkret och vardagligt i jämförelse med
Carpelans poetiska uttryck.
Westös texter genomsyras av en medelålders mans funderingar om livet
vid olika vägskäl där minnen från den egna barndomen och ungdomen
korsklipps med snapshots från vuxenlivet så som det blev, så som det är.
Rent tematiskt rör sig Westö i hög grad i minnenas korridorer – vi rör
oss mellan olika generationer, olika tidsplan, olika perspektiv och
olika geografiska hållpunkter. Tonen glider från en pol till en annan
och kan variera från det rent elegiska och smått sentimentala till ett
krasst konstaterande och något konsternerat uttryck och här är det just
dessa motsättningar, krockar, som gör läsningen fruktbar.
* * *
I höst gav Ralf Andtbacka hela två diktsamlingar, nämligen
Wunderkammer
(Söderströms förlag) och
Österbottnisk
gotik (Pequod Press) – två samlingar som roar och oroar.
Alldeles i slutet av diktsamlingen
Wunderkammer
finns en svartvit teckning som föreställer en man som skjutsas in i
något som ser ut som en röntgenapparat eller en kremeringsugn, men som
enligt bildtexten är en ATHANOR – det vill säga en ugn som användes
inom alkemin. För att alkemisterna skulle kunna genomföra sina
omfattande och tidskrävande experiment behövde man en ugn som höll jämn
värme under en lång tid och när man matade athanoren med kol så brann
den länge och väl. Ugnen kallades också för Filosofiska ugnen. På
bilden som ingår i boken förefaller det som om mannens hjärna utsätts
för alkemistiska experiment: ut ur skorstenen flyger diverse föremål
och figurer: hästar, hus, häxor, byxor, barn och diverse
oidentifierbara och obskyra föremål.
Wunderkammer
är ett kabinett fyllt av kuriosa ting – under tider av upptäckariver
och vetenskaplig expansion samlade forskningsresenärer på sig allt av
intresse från sällsynta växter till skelettdelar och inlagda foster.
Dagens samlare letar på containerflak, flanerar runt på lopptorg och
surfar runt på nätauktioner för att komplettera sina samlingar.
När Ralf Andtbacka gläntar på dörren till sin
Wunderkammer
gör han det utgående från en tes han har om att det ”att samla är att
ting för ting närma sig det man inte är” – en tes som kan uppfattas som
något förbryllande, vanligtvis anser man ju att tingen en samlare omger
sig med säger någonting väsentligt om just samlaren som person.
I diktsamlingen ger sig Andtbacka uttryckligen ut för att utforska
samlandet som fenomen och i samma veva analyserar han tinget som språk
och språket som ting och det vi som läsare kastas in i är ett sinnligt
och svindelframkallande språkbad utan like.
Språket liksom tingen kommunicerar till och med oss – via tingen kan vi
avläsa vår omvärld, vi skapar oss en värld utifrån de ting, de intryck
och de erfarenheter vi samlar på oss.
De ihopsamlade tingen kan också skingras – de kan bytas ut och ersättas
av andra ting: så är det också med språket i Ralf Andtbackas texter –
här kan ord eller stavelser bytas ut enligt Ctrl + F och Ctrl +
H-metoden, här kan bokstäver kastas om hullerombuller med
slutresultatet att läsaren finner sig förbryllad över saboterad och
förvriden meningsuppbyggnad och förtjust över att det på olika plan
faktiskt går att återknyta kontakten till språket, ge meningarna någon
form av betydelser – trots grus i språkmaskineriet, trots distortionen
i kommunikationen.
Det är som att ratta sig fram mellan olika elektromagnetiska våglängder
och ständigt förflytta sig mellan olika parallella och korsklippta
tider och språk: än talar Andtbacka med någotslags purmodialekt, än med
inslag av latin och tuggummipop, än laborerar han med ord utanför
vardagens kaffepausvokabulär, än skriver han med stenar i mun: ”FVIVET
MEV FTENAV I MUMMEN ”.
En av de mest fascinerande aspekterna i diktsamlingen är just hur
Andtbacka förhåller sig till begrepp som ordning och kaos: samlandet
liksom språket bygger på systematik och avgränsningar, men Andtbackas
kuriosakabinett svämmar över alla bräddar och när man som läsare ligger
där med huvudet inkört i athanoren låter man villigt poetens alkemiska
vätskor ha sin verkan och det är ren och skär njutning att känna hur
alla dessa oväntade och associationsinspirerande kombinationer,
juxtapositioner, väller in och ut genom skorstenen på en.
Trots att
Wunderkammer
och
Österbottnisk gotik
är olika till både form och struktur finns det många beröringspunkter
mellan de två verken och framför allt är det den roande – och inte
minst den
oroande
– humorn som väller fram över sidorna.
Jag inser att jag omedvetet går i dialog med texten och plötsligt blir
oerhört medveten om ordens plats och betydelser, om meningarnas
förhållanden till varandra, om hur allt löst prat, alla sakliga
tidningstexter, alla förordningar och nyktra myndighetsmeddelanden och
flyktiga tillrop kan plockas sönder och kopplas ihop till nya
dokumentära iakttagelser av vardagen, nya fältstudier av hur omvärlden
på ett globalt plan tränger in i och påverkar det dagliga livet ”under
den tillrättalagda ytan i en ickenamngiven kuststad”.
I efterordet skriver Ralf Andtbacka att den 70 sidor långa dikten
skrivit sig själv under några sommarveckor och att han framför allt
låtit sig inspireras av den serbisk-amerikanske poeten Charles Simic
lyrik liksom en handfull svenskösterbottniska författarkolleger, såsom
Catharina Gripenberg, Sven-Erik Klinkmann, Ulrika Nielsen, Johan Ludvig
Runeberg och Zacharias Topelius.
Lånen och stölderna, anspelningarna och intertexterna kan man lägga
märke till som tillskruvade citat eller urkramade liknelser i de
enradingar som radas efter varandra i denna långdikt med aforistiska
dikotomier, lakoniska påståenden som ifrågasätts i nästa andetag och
ordspråksliknande så kallade vedertagna sanningar som tufsas till av
ett antal motpåståenden.
Här finns otaliga underbara two-liners, såsom: ”Sjung om den vrede som
brann med säkringen. / Det blir en helkväll med paraplydrinkar” eller:
”Morgonstund har vivlar i mund. / Efter uttalsövningar i sömnens
språklaboratorium.”
Kvickt, påläst och upplyst – men vad är mål och vad är mening? Hur
skapas betydelse av att ifrågasätta betydelse? Vilken betydelse skapas
och för vem?
I hög grad handlar det om kritik av själva språket – att visa hur vi
brukar språket rent slentrianmässigt och hur vi därmed också missbrukar
språket. Och genom att så att säga använda språket emot oss lyfter
författaren fram en kritik av det självcentrerade samhälle vi lever i –
och när vi ser det absurda i den språkliga texturen får vi också syn på
det splittrade massmediala språktöcken, för att inte säga språkträsk,
som vi mer eller mindre ofrivilligt sitter fastklistrade i.
Så här har jag läst
Österbottnisk
gotik
– den här gången och just idag måste jag kanske tillägga – för det man
med säkerhet kan säga är att läsningen av dikten skiftar från gång till
gång och att man som läsare skapar nya förbindelser mellan de lösryckta
meningarna medan textmaskinen rullar på som en perpetuum mobile.
När man kommit till slutet av boken får man nämligen en oöverkomlig
lust att börja om från början, vilket kritikern Jesper Olsson
konstaterade i sin recension av diktsamlingen i
Svenska
Dagbladet.
Man får en oemotståndlig lust att låta dessa vivlar till skalbaggar
skapa oro i struplocket, att låta propparna brinna i hjärnkontoret.
För, såsom författaren själv uttrycker det, det gäller att inte fastna
i myten:
Faddheten hos föremålen, de
monotona ytorna.
Få upp
skruvarna, öppna locket och se vad som
finns inuti.
Ett virrvarr
av rör och kablar, österbottnisk gotik.