Mitt
Hbl-bokslut
Ska
du bli kulturchef på Hbl? Den skämtsamma
frågan fick
jag av vänner och bekanta sommaren 2000. Gustaf
Widén hade
just lämnat Hufvudstadsbladet med buller och bång,
samtidigt
som
jag var på väg att ta upp en
anställning på tidningens redaktion.
Nej,
mitt nya jobb hade ingenting med kulturen att göra. I
stället
knöts jag till ekonomiredaktionen. Från
första stund
trivdes jag utmärkt. Som före detta
Brysselkorrespondent
för FNB fick jag bland annat skriva EU-nyheter; ett
angeläget tema då euron infördes som valuta
och det
gamla Östeuropa var på väg in i unionen.
Jag medverkade
ibland på ledarsidan där jag främst
skrev
om ekonomi.
Jämfört
med kulturen är det anonymt att arbeta på
Hbl-ekonomin. Om
en recension är positiv eller negativ kan vara av
avgörande
betydelse för hur det ska gå för en ny
pjäs
på Svenska Teatern. Däremot spelar det ingen
större
roll om Hbl:s analys av Nokias bokslut stryker
mobiltelefonjätten
medhårs eller om den är kritisk. Lite
större
genomslagskraft har det då ekonomiredaktionen skriver eller
låter bli att skriva om företag i den
finlandssvenska
kretsen.
Som ekonomisk reporter på Hbl
måste man
ibland skriva om det egna bolaget, alltså Hufvudstadsbladet
Ab.
Att det kan vara besvärligt fick jag erfara en
vårdag 2003.
Vd Henrik Johansson hade för personalen presenterat bokslutet
för föregående år, och det tyckte
jag var
värt en artikel i tidningen. Problemen med tidningens ekonomi
hade
nämligen kommit i dagen. Resultatet redovisades för
första gången fördelat på tre
enheter: tidningen,
tryckeriet och fastighets- och
förmögenhetsförvaltningen.
Förlusten för
tidningsverksamheten sades ha krympt, men uppgick trots det till
närmare 3 miljoner euro. ”Ur bokslutet
framgår att det
i praktiken är fastighetsverksamheten och aktieinnehavet som
möjliggör utgivningen av Hbl”, var min
slutsats som jag
presenterade för läsarna.
Alla
var inte så
förtjusta över artikeln. En kollega ansåg
till och med
att det försvårade ledarredaktionens
opinionsbildning
för marknadsekonomiska lösningar i
samhället, då
Hbl Ab så uppenbart följde andra spelregler
än normala,
vinstmaximerande aktiebolag. Helst borde man ha tigit om denna pinsamma
omständighet. Det faktum att varje dags nummer av Hbl gav en
förlust på omkring 8000 euro motsvarande inte den
självbild som rådde på redaktionen och i
tidningsbolaget i övrigt. Hbl var inte ett krisbolag, utan den
stora tabloidreformen som planerades var ett offensivt drag
för
att locka nya läsare, hette det.
Men att
Husis inte var
något vanligt bolag framgick vid den här tiden av
den
påkostade renoveringen av Mannerheimvägen 18.
Kostnaderna
på sammanlagt 6,9 miljoner euro kunde nästan helt
finansieras genom att Hbl Ab sålde en del av Forumkvarteret
till
sin ägare Konstsamfundet.
Att Hbl lever
över sina
tillgångar är inget nytt. Så tidigt som
1985 –
då jag som ung studerande hade ett vikariat på
Hbl:s
ekonomiredaktion – gjorde Hufvudstadsbladet också
miljonförlust. I årsberättelsen hette det
att
företagets resultat var tillfredsställande, medan
tidningens
resultat var starkt otillfredsställande. ”Det
betyder att
Hbl lever på dividender och hyror i stället
för
på sin egen verksamhet”, skrev Per-Erik
Lönnfors i sin
bok
Mannerheimvägen
18.
Då
det finns mycket pengar blir budgeten ett trubbigt instrument
för
styrning av verksamheten. I samband med en organisationsreform 2003
fick jag titeln ”nyhetschef för ekonomi och
konsument”. Planeringen av tabloidreformen var snart
i full
gång med hjälp av utländska
layoutkonsulter. Nya Hbl
blev en framgång och till och med ekonomisidorna fick
beröm.
Att så skedde berodde främst på
vår
läsarvänliga konsumentjournalistik och på
satsningar
på resor, boende och trafik. Själv var jag
missnöjd
över att den traditionella ”tunga”
bevakningen av
näringsliv och ekonomisk politik föll i bakgrunden.
Som
mellanchef kände jag mig trängd då
både ledningen
och reportrarna tyckte att tidningsomläggningen hade utfallit
väl.
I början av 2005 bad jag
att få
lämna nyhetschefskapet för att åter bli
skrivande
journalist. Det väckte ingen större
uppmärksamhet,
åtminstone inte utanför Hbl. Förklaringen
är
enkel: för den omkringliggande världen är
det ganska
egalt vem som leder ekonomiredaktionen. Chefen för Hbl:s
kulturredaktion är däremot en central figur i
Svenskfinland.
Naturligtvis
var det ett misslyckande att avgå redan efter ett och ett
halvt
år, då mitt kontrakt var på tre
år. I och med
avhoppet förlorade jag i inflytande men jag såg
inget ljus i
ändan av tunneln. Det heter att en bra mellanchef ska slicka
uppåt och sparka nedåt, och bland annat enligt de
kriterierna skötte jag mig dåligt. Icke desto mindre
var det
en värdefull erfarenhet att vara chef, och jag
ångrar inte
att jag åtog mig uppdraget. Men jag borde ha varit tuffare
och
kämpat hårdare för det jag trodde
på.
Efter avhoppet fick jag bli
politikreporter med samhällsekonomi och EU som
specialområden.
En
av de sista artiklar jag skrev som nyhetschef var en intervju med en
relativt okänd finlandssvensk finansman. Kaj-Gustaf Bergh hade
nyligen utsetts till styrelseordförande för Aktia.
Han var en
tänkbar kandidat för posten som vd för
Konstsamfundet
och därmed också som styrelseordförande i
Hbl.
Sålunda var det värt att presentera Bergh och hans
tankar
för Hufvudstadsbladets läsekrets. Som kuriosa kan
nämnas
att jag var tvungen att skära ned intervjutexten
från 5000
tecken till 3500 för att ge plats för ett stort foto,
i
enlighet med tabloid-Hbl:s layoutregler.
Jag hade
rätt i
mina aningar och snart hade Bergh efterträtt Lasse Koivu som
Konstsamfundets vd. Från första början, har
jag
låtit mig berättas, höjde den nya chefen
ögonbrynen gällande liturgin att Hbl inte var ett
krisföretag. Lösningen blev grundandet av
Konstsamfundet
(KSF) Media, som bland annat innebar att Hbl Ab:s
förmögenhet
lyftes ut i ett skilt bolag.
Marknadsekonomiskt
sett var det
en renlärig lösning. Tidningsverksamheten borde
enligt Bergh
sträva efter att klara sin ekonomi på egen hand
genom
försäljning av prenumerationer och annonser. Vid
behov skulle
eventuella förluster täckas genom koncernbidrag som
utgjordes
av avkastningen på förmögenheten. I
praktiken var
skillnaden inte så stor jämfört med
tidigare, men den
nya strukturen var mera transparent och avsedd att uppmuntra till sunt
ekonomiskt tänkande.
Inom redaktionen
höjdes vissa
röster som oroade sig för Hbl:s redaktionella
autonomi. Om
avkastningen på förmögenheten inte
automatiskt fick
användas för att utveckla tidningen (och för
att
täcka förlusterna) skulle redaktionens
rörelseutrymme
begränsas av snävt företagsekonomiska
överväganden, menade kritikerna.
Åtminstone
till en början hade jag förståelse
för Berghs
tänkande. Förmögenhetsmassan skulle nu
förvaltas
mera professionellt än tidigare, hette det. Och
föreningen
Konstsamfundet hade fortfarande full kontroll över pengarna;
de
hade inte försvunnit någonstans. Att
Hufvudstadsbladet
åtminstone skulle försöka klara sig
på marknadens
villkor kändes inte helt fel.
Med facit
på hand
blev kontrasten ändå alltför stor. Fram
till och med
2000-talets första år ville man inom
Konstsamfundet/Hbl
varken externt eller internt medge vilka allvarliga ekonomiska problem
tidningen led av. Offensiva tidningsreformer var tidens melodi, kosta
vad det ville. Efter skapandet av KSF Media blev det plötsligt
annat ljud i skällan. Nu tutades det ut till höger
och
vänster att tidningen gjorde en förlust på
tre miljoner
euro per år. Det blev nästan ett
självändamål att oja sig och voja sig
över hur
dåligt det gick för Husis. Alla förslag
till nya
satsningar kunde stoppas med motiveringen att det inte fanns pengar.
Jag
hade föredragit en gyllene medelväg; det hade
räckt om
man på Mannerheimvägen 18 hade simulerat
marknadsekonomi.
Tuffare kostnadskontroll och en intensifierad jakt efter
intäkter
i kombination med medvetnare satsningar på tidningens
innehåll kunde ha burit frukt, utan att man alls hade
behövt
konstruera något KSF. Det ska medges att den vackert
redigerade
tabloid- Husisen inte riktigt var min grej. I
stället förenar jag mig med vad Per-Erik
Lönnfors
skrev för över tjugo år sedan:
”Den enda
återstående utvägen är att bygga
på samma
myt som hittills, d.v.s. att Hbl är en tidning som
läses i
alla ledande kretsar, och därför är
värd att
annonsera i, även mot reklambyråernas vilja. Den ska
helst
betraktas som en kvalitetstidning, med ett vägande
innehåll
inom politik, ekonomi och kultur och med en egen profil och
personlighet.”
I stället
för ”myt”
som Lönnfors skriver skulle jag hellre säga att det
fortfarande borde vara ett ”mål” eller en
”vision” att Hbl ska läsas av alla ledande
kretsar i
landet. För min del hade Hbl gärna fått bli
en lite
smalare kvalitetstidning i stället för tabloidens
försök att fånga de stora
läsarmassorna.
Samtidigt
är det klart att Hbl måste ligga i tiden. Det
enskilt
största misstaget under 2000-talets första decennium,
tycker
jag, var att tidningsbolaget inte tillräckligt snabbt
reagerade
på den oerhört snabba branschutvecklingen. Risken
är
uppenbar att det går för papperstidningen som
för
vinylskivan, den försvinner. Då måste man
ha en stark
digital grund att stå på. Jag tror att inte ens den
finlandssvenska kulturen är beroende av att papperstidningen
Hufvudstadsbladet existerar i all framtid. Däremot
behövs
– förhoppningsvis – hbl.fi som ett
modererande forum
för den moderna digitala kulturdebatten. Det är
säkert
något som Hufvudstadsbladets nya kulturchef Philip Teir, 28,
slår vakt om.
Oro för hur det
ska gå för
papperstidningen har i och för sig funnits länge.
Redan 1948
skrev J. Mikander i en festskrift till 70-årsjubilerande Amos
Anderson att värre faror än radion lurade runt
hörnet:
”Nu är det televisionen och faksimiltidningen som
har blivit
föremål för pressens uppmärksamhet
och oro.
Faksimiltidningen som läsaren sitter och lyssnar på
i sin
radioapparat, och som han vid utsändningens slut helt stilla
tager
ut från sin mottagare lika fin, men färskare
än den
tidning han brukar hämta i brevluckan.”
Exakt
som
Mikander förutspådde gick det inte, men
långt
från sanningen var han inte. Personligen tror jag att
finlandssvenskheten och vår svenska kultur i Finland kan
överleva trots att papperstidningarna på sikt
utvecklas till
något annat. Det viktigaste är att vi i
någon form
får läsa familjeannonserna och att vi som enskilda
medborgare kan följa med och delta i ett modererat
finlandssvenskt
samtal. Själv försöker jag följa
med kulturdebatten
och finlandssvenska nyheter via tankesmedjan Magmas hemsida
(magma.fi),
som ger mig länkar till allt jag behöver veta.
Eftersom
jag sedan drygt ett halvt år tillbaka inte längre
alls
arbetar på Hbl (jag jobbar som informatör
på Finlands
Bank) är min insyn i den senaste tidens händelser
begränsad. Den här artikeln är skriven innan
den
tidningsomläggning som aviserats till 11 maj. Eftersom
tidningen
har en mycket kompetent ledning i medieproffset Hannu Olkinuora och i
den erfarna andraredaktören Marit af Björkesten torde
det
finnas goda förutsättningar för att reformen
ska lyckas.
Jag önskar mina f.d. kolleger på
Mannerheimvägen 18
lycka till.
Richard Brander