J. P. Eckermanns Samtal med GoetheFinlandssvenskar
har av hävd skattat bildning högt, inspirerade inte minst av tyskt
exempel. Den sant bildade människan är dock numera sällsynt, för att
inte säga utrotningshotad. Viljan att avancera genom bildning är
lovvärd, men har också djupt problematiska drag, har vi fått lära oss.
Det lovvärda tarvar ingen förklaring, det problematiska förgrenar sig
efter andra världskriget i en etisk och en politisk dimension. Efter
Auschwitz ingen bildning, för att travestera Theodor Adorno om poesi;
så kunde man knapphändigt summera den etiska biten. Den politiska kan
t.ex. knytas till Pierre Bourdieu; bildning är ett rent maktmedel, den
är överklassens verktyg att förtrycka underklassen, den befrämjar
samhälleliga orättvisor. Och i förlängningen; mannens verktyg att
förtrycka kvinnan, första världens verktyg att förtrycka tredje
världen. En modern bildningskritik utgör huvudtema redan i Goethes Faust, vars första del gavs ut för 200 år sedan. Faust
är ett komplext drama, och vad det förmedlar om bildning är likaledes
komplext. Den moraliska lärdomen är kanske den mest slående, nämligen
att inre bildning inte leder någon vart om den inte går utanför sig
själv och omsätts i handling, men att handling som i stor skala strävar
efter utveckling och framåtskridande lätt blir ett mefistofeliskt
förstörelsearbete. Faust
föranleder också en insikt som kanske är särskilt relevant i vår tid,
nämligen att driften till obegränsad ekonomisk tillväxt har sina
(ädlare) rötter i tanken om obegränsad inre bildning, men också
bildningen ombildas i en värld som ständigt förändras; den i gammal
mening sant bildade människan – redan låt säga ingenjören som är
kulturellt och vetenskapligt bevandrad – sveps bort som Filemon och
Baucis gör mot slutet av Faust II, i en av sorgespelets mest gripande scener. Min
farfar, en bildad människa enligt äldre snitt, var tydligt inspirerad
av bl.a. Goethe. Några år innan han dog 1980 lånade han mig bl.a. J.P.
Eckermanns Samtal med Goethe
i två band, som jag då och då bläddrat i men som jag läste först långt
senare, inspirerad av Nietzsche, som pläderar för Eckermanns bok som
den bästa boken på tyska språket. Läsningen erbjöd en dubbel glädje som
reflektion dels över Goethe, dels över farfar och hans marginalia. Men
framför allt över fenomenet bildning, eftersom Goethe förkroppsligar
ett bildningsideal som idag delvis ter sig främmande, för att inte säga
omöjligt. Vetenskapen har specialiserats till den grad, teknologin är
för avancerad, och i samma mån alienerar de lekmannen, på samma sätt
som de ”stora” klassikerna alienerar nya generationer av studenter. De
flesta humanister har antingen medvetet eller omedvetet tagit till sig
Walter Benjamins beröƒmda citat, ”Det finns inget kulturdokument som
inte samtidigt är ett dokument över barbari”. Samtal med Goethe
utgörs av dagboksanteckningar som omspänner åren 1823-1832, och föregås
av en inledning med Eckermanns biographica. Eckermanns egen tidiga
biografi är på många sätt typisk för tidens ståndscirkulation; han
kommer från mycket blygsamma förhållanden och är mer eller mindre helt
beroende av gynnare. Den uppsats i poetik, ”Bidrag till poesien”, som
han skickar till den högt beundrade Goethe, avser ett
rekommendationsbrev för tryckningsbidrag. När Eckermann får audiens hos
mästaren i hans hus i Weimar är denne närapå 74, medan Eckermann själv
är drygt 30. ”Intrycket var överväldigande. Han jagade dock strax bort
varje förlägenhet med de allra vänligaste ord.” Utmärkande för Goethes
bildning är för det första oviljan att försätta motparten i en obekväm
sits, oviljan att briljera eller förhäva sig; förhävandet är utmärkande
för den halvbildade. Goethe behöver inget sådant. Det första Goethe
yttrar sig om är Eckermanns manuskript, som han prisar. Att entusiasmen
måhända är något överdriven kan man läsa mellan raderna. Men utmärkande
för den bildade människan är inte bara storsinthet, utan också
lyftandet, höjandet av motparten till en ny plattform; öppnandet av nya
möjligheter för denna. Därpå rekommenderar Goethe några nya, nyttiga
bekantskaper för Eckermann. Den dramatiska ironin här är att
Goethe också drivs av egoistiska motiv, i det han lyfter Eckermann –
Goethe engagerar Eckermann för sina
bekantskaper, styr in honom mot sina syften bl.a. som lektör,
sekreterare och slutligen som utgivare av hans kvarlåtenskap, lite som
Faust lyfter Gretchen. Dagen efter att de träffats första gången ser
Goethe till att Eckermann stannar i närbelägna Jena hela sommaren:
”Redan igår skrev jag dit angående bostad, för att ni skall få allt
ordnat för er trevligt och bekvämt.” Där ska han kunna både skriva och
vara Goethe ”till nytta”. Inom några dagar har Goethe gett honom rätt
vidlyftiga uppdrag. Allt detta sker på Goethes eget bevåg, såsom det
framställs, men Eckermann fogar sig glatt. Det är tydligt att
Goethe är en ”högre natur” medan Eckermann är en tjänsteande. Redan i
samtiden framställdes Eckermann som en löjlig figur, han utsattes för
spott och spe, även i versform av bl.a. Heinrich Heine. Det krävdes en
Nietzsche för att ge honom upprättelse. Det är dock tydligt att
Eckermann också medvetet går in för sin roll som tjänare, att han
s.a.s. fullföljer sin inriktning, och därigenom blir ”Goethes största
verk”. Och han är ingen hund. Gällande Goethes Färglära
kommer de två rentav ihop sig; Eckermann motbevisar Goethe, och
framstår därigenom som djärv, ärlig och direkt. I
ett skede förebrår Goethe Eckermann för att inte ha uppsökt en viss
”ansedd familj” i Weimar. Eckermann faller först tillbaka på att han är
okultiverad och inte någon sällskapsmänniska, men anför också att han i
sällskapslivet har ”ett visst behov av att älska och bli omtyckt” samt
”söker personligheter som samstämma med min egen natur”. Goethe
utbrister: ”Men vad vore all bildning värd, om vi inte sökte övervinna
våra naturliga böjelser? Det ligger en stor dårskap i att begära, att
människorna skola harmoniera med oss [...] just när det gäller
motsträviga naturer måste man ta sig samman för att komma till rätta
med dem. Härigenom eggas våra olika sidor, utvecklas och komma till
full utbildning, så att man snart nog känner sig vuxen vem man än
möter.” Samma öppna och nyfikna attityd gäller också mänskliga
verksamheter; Goethe hade ju strävat efter att egga och utveckla en så
vid och universell personlighet som möjligt – som statsman, teaterchef,
naturvetare, målare. Därför är det intressant att höra honom beklaga
att så mycken tid gått åt till praktiska sysslor: ”Min väsentliga lycka
bestod i poetisk tanke och i skapandet. Men hur stördes icke detta
genom mina yttre förhållanden, hur hämmades det icke och begränsades!
Hade jag i större utsträckning kunnat hålla mig tillbaka från offentlig
verksamhet och praktiska sysslor och varit i tillfälle att leva mer i
ensamhet, skulle jag ha varit lyckligare och som diktare blivit i stånd
att åstadkomma vida mer.” Han beklagar också disciplinernas
specialisering och universitetets splittring: ”Över huvud... sysslar
man vid universiteten med alltför många saker och alltför mycket
onödigt kram. (...) Nu ha emellertid kemi och botanik utvecklat sig
till självständiga och oöverskådliga vetenskaper, som var för sig
fordra ett helt människoliv, och ändå vill man tvinga dem på
medicinarna! Men därav blir intet resultat, det ena försummas och
förgätes för det andras skull. Den som är klok skjuter därför ifrån sig
alla fordringar som leda till splittring, begränsar sig till ett fack
och gör sig hemmastadd blott i ett ämne.” Goethe –
”världslitteraturens” fader – varnar också för den yngre
poetgenerationens splittring, när man ser till andra kulturer än
antikens Grekland (och Rom) – man bör ”studera grekerna, framför allt
de gamla grekerna” – men tillstår samtidigt att antikens skrifter inte
har någon effekt på karaktären (”en strunt förblir en strunt”). Vidare
beklagar Goethe att den europeiska kulturen och européerna blivit
invecklade och förkonstlade: ”Envar är nog hövlig och fin, men ingen
har mod att vara öppen och sann”, och tillstår: ”Ofta skulle man önska,
att man vore född på en av Söderhavets öar som så kallad vilde, för att
en gång få njuta en mänsklig tillvaro utan dålig bismak, i fullkomlig
renhet.” Människans liv är enligt den åldrande Goethe inte
framåtskridande och linjärt, utan närmast en serie förvandlingar, som
han beskriver som plan med sina egna respektive ”dygder och fel”: ”Det
anses allmänt – sade Goethe skrattande – att man måste bliva gammal för
att vara klok, men i grunden har man med åren all möda med att hålla
sig så klok som man varit. Människan blir nog i sina olika livsskeden
en annan, men hon kan inte påstå att hon blir bättre, och i vissa saker
kan hon ha lika rätt vid sitt tjugonde år som i sitt sextionde.” I
ett skede konstaterar han apropå människans förvandlingar att till sist
”fortsättes det till den sista förvandlingen, om vilken vi icke ännu
veta, hurdana vi ska bli”. Efter Goethes död infinner sig Eckermann vid
hans lik: ”En fulländad människa låg i hela sin stora skönhet framför
mig, och den hänryckning jag härvid kände lät mig i ögonblicket glömma
att den odödliga anden flytt från ett hölje som detta.” Eckermann blir
på så sätt den som också bevittnar den sista förvandlingen, och den som
styr efterlivet – både som utgivare av Samtal med Goethe och som utgivare av Goethes kvarlåtenskap. Två korta ställen i Samtal med Goethe
har farfar streckat för med tre streck, en tanke om att ”alla de som
inte ha hopp om ett annat liv också äro döda för livet här på jorden”,
och ”om jag till min död verkar rastlöst, är naturen förpliktad att
anvisa mig en annan form av tillvaro, då min nuvarande inte längre
förmår bära upp min ande.” Enligt Aristoteles var det aktiva förnuftet
– den del av förnuftet som inte ”röner påverkan” – odödligt, och
Goethe sammanför odödligheten med Aristoteles tanke om själens
‘enteleki’, dess förverkligande eller fullkomning: ”Individens
motståndskraft och det att människan skakar av sig, vad som inte passar
henne – sade Goethe – är ett bevis på att något sådant existerar.”
Entelekin innebär att vi bär vårt mål inom oss redan från början, den
är vår individuella evighet. Det slår mig att denna fåfänga tanke
säkert delades också av min farfar, som även han verkade rastlöst och i
stort sett frisk fram till sin plötsliga död vid 81 års ålder. Det är
den ultimata bildningsillusionen. Inte ens där släppa taget, inte vila
i frid. Inte falla i glömska? Vilket är paradoxalt eftersom människans
förvandlingar möjliggörs av glömska, i den mån de företräder en cesur
eller diskontinuitet mellan de olika platåerna. Men denna glömska är –
liksom de nära anhörigas glömska av den bortgångna – en i Nietzsches
mening ”aktiv” glömska, en sorts balansgång mellan minne och glömska,
ett nödvändigt omskapande, där bitarna faller på plats på nytt sätt.
Den aktiva glömskan är ”en dörrvakterska som upprätthåller själslig
ordning, lugn och etikett”, som Nietzsche uttrycker saken i Till moralens genealogi: ”en smula stillhet, en smula tabula rasa i medvetandet för att lämna plats för nytt”. Detta lugn genomsyrar dels Goethe, dels Eckermanns stiliserade porträtt. Samtal med Goethe
är ett porträtt av bildning i dess ädlaste form. Bildning är sist och
slutligen raka motsatsen till det ”hyperkorrekta”, ”ängsliga” och
”ivriga”, som Bourdieu lyfter fram som kännetecken för borgerligheten.
Det har heller inget att göra med förställning eller dekoration och
föga att göra med fint sätt eller med gott faktaminne. Samtal med Goethe
visar oss bildning i aktion; som respons på det som kommer emot i
vardagen, som visdom, storsinthet, generositet, glömska och
begränsning, smak, plasticitet, men framför allt som enteleki; där det
förflutna (också det egna förflutna) är integrerat och där
personlighetens svagheter och styrkor är ändamålsenligt formade. Både
Goethe och Eckermann är bildade i det de strävar efter att bli vad de
är. En sådan bildning är alltid sällsynt, men alltid eftersträvansvärd;
den vilar i strid. Fredrik Hertzberg |