Oroande,
fängslande, frånstötande, naken
Hur många gånger jag
har
läst Per Olov Enquists
Nedstörtad ängel vet jag inte ens,
många, väldigt många gånger. Det
är
den jag griper tag i när jag kör fast i mitt
skrivande. När jag måste
vila ut från nånting jag irriterar ihjäl
mig på. När jag vill hitta
tillbaka till väsentligheter som hotar skymmas och vika undan.
Eller
när orden runt mig bara är alltför
många.
Nedstörtad ängel kom ut
1985, en helt annorlunda
bok än de stora sextiotalsromanerna. Det är PeO:s
tunnaste bok vad
sidantalet beträffar, den mest gåtfulla av alla hans
många böcker,
fragmentarisk, svårbegriplig. Flera av de teman som
är centrala i
författarskapet strålar samman här, belyses
i glimtar bara för att
sjunka undan igen, bilder, symboler, personer som förekommer i
andra
böcker, tidigare och senare, dyker upp och är borta,
ämnen vidrörs och
försvinner. Språket har som alltid en helt egen ton,
koncist, lätt
varierade upprepningar, ingen annanstans har det samma laddning som
här, aldrig närmare musiken.
Strukturen är oerhört intrikat, de olika
bitarna i
pusselspelet lyfts upp, hålls mot ljuset och läggs
åt sidan, kommer
igen och ger en ny infallsvinkel. Det finns en
Försång, vad den
slutligen säger vet man inte förrän man har
läst boken, går tillbaka
till den igen, läser slutet – Coda –
på nytt, bläddrar. Klart är att
boken behandlar teman som är livsviktiga för PeO E
själv: skrivandet
kärleken livet självmordet. Nåden. Men han
säger det inte. Det som
talar är det ordlösa och outsagda, mellanrummen,
tystnaden.
Associationerna.
I sin självbiografi från i höstas,
Ett annat liv,
påstår han att han själv skrev
baksidestexten till Nedstörtad ängel,
och att där står att detta är en bild av
det normala äktenskapet –
vilket inte alls står på baksidan,
åtminstone inte i första upplagan.
Där står att boken är ”en
historia om ett monster, ett äktenskap och om
kärlek”. Man gör
klokt i att inte lita blint på PeO:s såkallade
fakta. Däremot ger boken
många infallsvinklar till hans eget författarskap,
isynnerhet när man
följer tankegångarna i Ett annat liv. Han
kretsar kring det han har
kallat smärtpunkter, det han återkommer till i verk
efter verk. Och
Nedstörtad ängel ger
många utgångspunkter för funderingar kring
väsentligheterna, inte minst för att han här
låter det kretsa kring
ytterligheter i olika avseenden.
Vad kan ett monster med två huvud säja om
”normala” (?) äktenskap? Var finns
sambandet mellan våra erfarenheter
av samliv och den alkoholiserade Ruth Berlau som vandrar runt med en
gipsavgjutning av Brechts dödsmask i en hattask? Eller
berättarens vän,
psykiatern K och hans före detta hustrus hatkärlek,
deras ordlösa
telefonkontakt före träffarna i redskapsskjulet
på hans psykklinik där
hon är intagen? För att inte tala om pojken, Vargen i
Säter, mild och
stilla utom när han överväldigad av
skräck ser sig tvungen att mörda
småbarn som visar honom tillit, pojken som blir redskapet i
hustruns
Medea
liv. Besattheten är deras gemensamma
nämnare, alla
dessa märkliga personer som spelar med i berättarens
historia,
existenser i utkanten av tillvaron som alla förefaller att
illustrera
bitar av honom själv, utlyfta och distanserade.
När PeO E skriver Nedstörtad
ängel är han mitt
inne i ett svårt alkoholberoende som han
skoningslöst skildrar i Ett
annat liv. Bara under någon mycket tidig
morgontimme kan han skriva,
”sedan icke, därav formatet.” Och:
”Han vill plötsligt nedskriva en
kärleksroman eftersom han tror sig förstå
allt om kärleken. För första
gången. Det blir då helt naturligt en roman om ett
monster.”
Monstret är Pasqual Pinon med en utväxt i
pannan som han gör allt för att dölja under
trasor och tygsjok men som han
småningom ser som sin hustru och kallar Maria. Pinon
hålls fången nere
i en gruva i Mexiko, som ett skydd mot olyckor, han ses som Satans
barn, hur skulle den nedstörtade ängeln kunna
vända sig mot sitt eget
barn, förgöra honom? Pinon och hans Maria är
bilden av oupplöslighet,
av oerhörd olycka och slutligen av lika stor lycka. Brecht
vände ryggen
till sin älskarinna och medarbetare Ruth Berlau, nu
när han är död har
hon igen tillstånd att använda sina känslor
– ”kanske är det deras
finaste tid”.
Ett lika centralt tema som kärleken är
skapandet –
går skapande och kärlek att förena?
Albatrossen, fågelsymbolen,
förekommer här i olika varianter, som en bild av den
nödvändiga
konstnärliga friheten, rörligheten över
gränser och vitt skilda
världar. Med en fågelvinge rör Hundmannen
över Marias kind när hon är
förstenad av smärta över Pinons svek,
vingens beröring gör att de
ordlösa sångerna igen förenar dem, K
trycker en vingpenna över den
förtvivlade pojkens hår och orden kommer tillbaka.
Men andedräktens
värme smälter ner och förstör
konstverket in
ristat i ett isstycke – om ishinnans isolering och
skydd är borta och behärskningen sviker, hur
går det då för skrivandet?
”Andas fram mitt ansikte”: den
genomskinliga
hinnan av tunn is som täcker ansiktet i isgraven. Finn
Malmgrens, Hess,
Faderns ansikte, ishinnan återkommer i många
sammanhang i böckerna, en
central symbol för den sköra linjen mellan kaos och
kontroll, mellan
den enas identitet och den andras, mellan lusten till död och
skräcken
för att fortsätta leva – en balansakt
där skapandet är avgörande.
Liksom kärleken. Bådas yttersta villkor
är att
vara villkorslösa.
När man har läst Ett annat liv,
denna klarsynta
och många gånger förtvivlat
(bokstavligen!) roliga bild PeO ger av
bitar på sin väg, får Nedstörtad
ängel ännu flera bottnar. Och
frågan
är om fragmenten i den mer än tjugo år
äldre tunna lilla boken inte ger
en ännu naknare version av smärtpunkterna hos Per
Olov Enquist.
Märta Tikkanen |