Samtal om
teaterläget
Nya Argus har vi bjudit in två
teaterkritiker (Christel
Pettersson, Ann-Christine Snickars) och en utövande
performanceartist (Annika
Tudeer) för ett foajésamtal.
Vi frågade efter bl.a. ”en
hujsig teaterupplevelse?”, ”dina värsta
blasfemier?” och ”vad har hänt under,
säg, 20 år” Vilken vägkost vill
de tre teaterkännarna ge den nystartade
föreningen LUST, som enligt uppgift vill
”samla den
yngre teatergenerationen i ett forum för samtal kring och
utveckling av den
svenskspråkiga teatern här i landet”?
Christel Pettersson: Eftersom
vi alla har våra
käpphästar tänker jag inleda med en av mina.
Jag
skulle helt enkelt vilja köra ut den finlandssvenska
teatern på gatan ett tag. Framförallt mentalt, men
varför inte fysiskt också.
I
egenskap av provinsplebej upphör jag aldrig att
förvåna
mig över den självklarhet, ja, aningslöshet,
med vilken den finlandssvenska
teatern gång på gång positionerar sig
socialt – och hur galant den oftast
fullständigt ignorerar det samhälle den verkar i. Jag
hävdar inte att den är
ointressant, men perspektivet är ensidigt.
När
Mia Hafréns Som vi
minns det fick sin premiär i våras
beskrev Helsingin Sanomats recensent
uppsättningen som ”mycket, mycket
finlandssvensk och medelklass”. Befängt, eftersom
pjäsens frågeställningar
kring moral, ansvar och minnets selektiva
förträngningar knappast kan bindas
till någon specifik samhällsgrupp.
Ändå var recensentens reaktion talande, för
vad hon framförallt såg var förmodligen
just den självklarhet med vilken också
den här uppsättningen inordnade sig i det jag brukar
kalla ”den verserade
finlandssvenska borgerligheten”. Det gör inte
pjäsen mindre angelägen.
Nya
Rampens och VIIRUS’ Finland/Svensk?
var ett försök till dekonstruktion av begreppet
”finlandssvensk”. Men i sitt
val av motsättningar och klichéer
avslöjade den också mycket om teaterfältets
egen syn på sin publik.
Jag
efterlyser inte någon programmatisk socialrealism, av
sådant blir det oftast usel konst, men visst är det
symptomatiskt att Sirius’
intelligenta uppsättning av Janne
Kubik ungefär
är den enda uppsättning
där vi konkret
tvingats reflektera över våra roller och val i en
bredare samhällelig kontext.
En iscensättning av en närmare åttio
år gammal litterär klassiker.
Antin
[Snickars], du hänvisar i debattantologin Replik
(2008) till Claes Peter Hellwigs
reflektioner över teaterns svåra sits som bollplank
för identitetsbygget i ett
samhälle där identitet inte längre
utgör något enhetligt begrepp. Men hos oss
gör man sig rationellt av med en besvärlig aspekt
på begreppet genom att
undvika det mesta som ligger mellan de privata relationernas
mikroperspektiv
och enstaka nedslag i de yttersta ödesfrågornas
makrodito – mellan familjen och
gud ryms inte mycket…
Ann-Christine Snickars: Teatern
måste ut på gatorna,
säger Christel! Man kan uttrycka det så. Det finns
ju enorma bitar verklighet
som inte just syns eller hörs i någon offentlighet.
Ibland tycker man att
teaterhusen fungerar som de där butikskedjorna som
säljer samma sorts kläder i
varje stad, i varje land. Sånt som folk vill ha,
säger man, men är inte detta
”vad publiken vill ha”, ”vad kunden vill
ha”.
Hör
på nyheterna om morgnarna. Skrämselhicka hela
vägen,
dramaturgin går också ut på det. Allt som
kan få det att gå åt helvete för
en
är ute och går varenda morgon. Nyheterna har tagit
över dramat och tragedin.
Vad teatern gör av
samma stoff är ju att berätta hur det är att
vara i nånting som angår en, i
nånting man inte slipper undan. Det finns någonting
omistligt i det adekvata
uttrycket, en tröst och befrielse. Men också en
idé om att man inte bara är en
i boskapen utan en individ som har en plats i ett samhälle.
Maria Lundström
rörde vid det i en intervju jag gjorde men henne
inför premiären på Drabbad.
Hopp, var det ord hon använde.
Att det finns ljus även i de hemskaste historier om man bara
hittar det rätta
uttrycket för dem. Och det uttrycket är inget man
kommer på i en handvändning.
AT: För mig handlar det nästan
endast om
konstens grundläggande art av destillering, om hur
några tankar komprimeras
till konstverk. Det är en självklarhet inom
konstskapandet, men det är något
som hela tiden glöms bort, både bland de som
gör scenkonst och de som
diskuterar den.
[…]
ACS: Finlandssvensk
teater hade
under spelåret 08-09 två produktioner som visade
på en aktuell finländsk
verklighet: Onödiga
människor på Wasa
Teater och Drabbad på
Åbo Svenska
Teater. Bägge är skrivna av finskspråkiga
dramatiker. Är det nödvändigt att
fråga varför ingen finlandssvensk dramatiker har
skrivit om detta? Kanske
svaret i så fall är att han eller hon kan vara
säker på att inte bemötas med
något vidare intresse. Men kanske det finns nånting
i den vägen på Labbets
pjäsbank?
En
bortglömd funktion på teatrarna börjar
kanske se en
ljusning. Tänker på dramaturgen, som ju inte bara
ska dramatisera romaner för
scenen så att människorna ska kunna stöka
undan en roman på en kväll. Han/hon
har också en uppgift i att söka pjäser
– från nära och fjärran. Man har
länge
misstänkt att ingen ids läsa på teatrarna
– eller att väldigt få läser
andra
främmande språk är engelska.
Brukar
också reta mig på att beslutsfattare talar om
kultur
i termer av ”identitet” och
”hyvinvointi” (som
kan översättas med
”välfärd” eller
”vällevnad”). Riktigt bokstavligt
tolkat. Jag tycker det är riktigt äckligt. Konst
bör ju åtnjuta en lite större
självständighet – ska erövra en,
ifall den inte har den.
[…]
AT: Just det! Konst är inte socialt
arbete. Konst kan inte ersätta terapi, eller
välfärdssamhällets funktioner. De
flesta konstnärer har inga förutsättningar
att arbeta med ”outreach”, man
behöver specialkunskap för att arbeta socialt med
teater. Konstnärer ska inte
behöva fylla en massa funktioner som socialarbetare,
terapeuter, pedagoger,
underhållare. Förstås finns de massor
konstnärer som arbetar inom sociala
områden och det är ju jättefint, men det
ska inte gå automatik i tänkesättet.
[…]
ACS: Men
allt hänger ju på hur man
gör det. Ibland också på vem som
gör det. Det kan vara härligare att se på
unga
amatörer i föreställningen VAUDE!
där man sjunger och dansar och framför
sketcher av lite olika dignitet än någon
”storsatsning” på en
institutionsteater som går bara på rutin.
”Di spela bra”, kan man höra i
foajen.
[…]
AT: Det är igen den där
emotionella
medryckande här och nu-responsen som jag tycker är
så jobbig. Den där feelgood-faktorn,
”för att det känns
kiva är det bra”. Jag vill förstummas.
Åtminstone en gång per år…
[…]
ACS: Precis
nu känner jag mig
pessimistisk, fast det den här spelsäsongen funnits
många exempel på bra teater
på nästan alla finlandssvenska scener. Good
enough-teater – kanske man skulle kunna mynta ett
sånt uttryck. Good enough
för minoriteten. Pessimismen kan också bero
på en släng av magkatarr, en krämpa
som väl passar språkminoriteter och
kulturproletariat bättre än mången annan
sjuka, men jag tycker mig se hur kulturinstitutionerna blir ett slags
slutna
system som producerar varor. Som man kan ”tycka till
om” här och där eller på
egna e-postlistor. Men dialog finns just inte, och dagstidningarnas
kultursidor
har aldrig annat material om teater än recensioner och ibland
en och annan
intervju med nån ”aktuell”
regissör eller stjärnskådis.
[…]
AT: Teater blir underhållning
på alla
fronter. Ändå tänker teaterarbetare ju
faktiskt. Men en ofrånkomlig orsak till
det slutna finlandssvenska, och delvis finska, är
utbildningen,
Teaterhögskolan. Årskurserna arbetar med varandra
och sina kompisar och bygger
grupper med varandra och de sina. Det där incestuösa
draget gör onekligen
teaterklimatet hos oss rätt jämntjockt, trots aktiva
grupperingar och projekt.
På finskt håll förvånar jag mig
över allt det som så självklart erbjuds de
som
kommer från Teaterhögskolan; det är tv,
film, hela landets scener,
arbetsgrupper och projekt. Precis som Peter Mickwitz skriver i Ny Tid om de finska
författarnas
professionalism, så häpnas jag över de
finska kollegernas möjligheter i
Finland.
Det
som återstår
för de som är helt utanför är
förstås att rikta sig utåt,
internationellt. Det
är för mig det enda intressanta. Om man
känner sig utanför och är nyfiken
är
det en naturlig utveckling. Men jag har alltid varit sådan,
passionerat
intresserad av internationella kontakter; redan i skolan…
och alltid förvånat
mig över hur få av mina landsmän och
kvinnor som har samma intresse.
Dansen som jag
kommer från är ju i sig internationell och
gränsöverskridande, det är kutym att
resa runt världen för att gå på
kurser, träna, följa favoritlärare och
senare
kanske söka sig utomlands för att arbeta.
Miljön är internationell i sig. När
jag höll på att sluta dansa kom festivalen Helsinki
ACT i slutet av 1990-talet
till Helsingfors och öppnade under några
år den internationella aktuella
teatern för mig (och många andra). Vi fick under
några intensiva dagar se den
nya scenkonsten som gällde i Europa: Baktruppen, Needcompany,
Forced
Entertainment med flera. Där jag såg den
bästa föreställningen jag någonsin
sett; belgiska Needcompanys Caligula.
Den var en glasklar analys av makt, diktaturens sterilitet, avskalad,
och
strålande konsekvent. En del handlingar som tråkig
dans, dött gitarrjammande
avbröt replikerna. Vi fördes till en steril och
farlig värld utan åthävor.
Senare reste jag till Paris enkom för att se Needcompanys Kung Lear och
förfärades tillsammans med hundratals andra
åskådare
över den ödeläggande expressiviteten i
föreställningen. Så ens gurun lyckas
inte heller alltid.
Men
tillbaka till
Helsinki Acts betydelse. Seminarierna var svindyra men som ackrediterad
kritiker för Ny Tid fick
man gå
gratis. De internationella kändisföreläsarna
presenterade de nyaste vindarna
inom den postdramatiska forskningen. Vilken fest, den fyllde mitt
hungrande
sinne för det nya.
Jag tycker att man
institutionellt inte inser mötets vikt och festivalens
potential för att bygga
broar och visa det nyaste nya, påkostat och bra. Man
måste kunna se, i sitt
eget land, det som händer överallt annars. Man
måste kunna skapa en
internationell miljö i vårt land. Antingen
är det stort och skamlöst dyrt som
Helsingfors festspel eller så är det mindre
teatermönstring som i Hangö.
Tammerfors teatersommar kunde vara alternativet, men den är
alltför
traditionell. Klimatet är delvis uppgivet, för
både understöden och publiken
sviker de som småskaligt försöker
göra en skillnad. Dels är klimatet så
fruktansvärt knutpatriotiskt och inte alls öppet
för det som sker överallt.
Ärligt sagt vill jag ha Belgien. Belgien är
ofrånkomligen landet för den nya
scenkonsten och har så varit under de senaste snart 30(!)
åren på grund av
nyfikenhet och öppenhet för konstnärer
från världens alla hörn samt en mycket
generös kulturpolitik inom den flamiska sektorn för
nya former.
[…]
CP:
Hos oss har
undervisningsministeriet
möblerat om i
konstkommissionernas förslag till festivalunderstöd
på ett sätt som får
omedelbar konsekvens. När Annika lyfte upp den avsomnade
Helsinki ACT gick
tankarna med tacksamhet till Asien i
Helsingfors, en av mina egna favoriter på
hemmaplan. Ett par dagar senare
nåddes vi av beskedet att årets upplaga blir den
sista. Tala om ironi.
Under sin drygt tio år långa
existens har Asien i Helsingfors,
Veli Rosenbergs och Jukka O. Miettinens
ambitiösa projekt fungerat som en fortlöpande
forskningsresa i asiatisk
teaterkultur, med siktet inställt på att hitta
gäster som reflekterar de
respektive traditionerna i möjligast ren form, utan
"turistiska"
attribut. Nycklarna till publiken har i stället getts i form
av presentationer,
översättningar, föreläsningar.
Att festivalen verkligen inte representerat
”det nyaste nya” har inte gjort
den mindre intressant. I ett land med en kort teaterhistoria, kraftigt
präglad
av den realistiska traditionen, har de här regelbundna
mötena med det
symbolladdade, strikt kodade teaterspråket ofta varit
stimulerande. I det
explicita går det snabbt inflation. Som
åskådare vill jag ha impulser, inte bli
lurad på min egen förmåga att skapa och
tyda bilder. En röd sidenduk som
singlar iväg över scenen kan uttrycka mer än
det ymnigaste blodbad.
Utblickar behövs, åt alla
håll. Men nu blir vi alltså i stället en
festival
fattigare. Asiatiska gästspel kommer vi säkert att se
också framöver, men de
blir kanske av det slag som kallas ”kulturexport”,
de där uppsättningarna som
av något kulturministerium befunnits duga som representativa
”brand” i den bild
politikerna vill framkalla utomlands. Och visst ÄR det en
omistligt bisarr
upplevelse att se pekingopera-highlights under discokulan till tonerna
av
hammondorgel eller Twelve girls som
förföriskt leende pluckar på sina
elförstärkta instrument medan de utför sin
svajande koreografi.
[…]
AS: På Hangö
teaterdagar visas Det osynliga, en föreställning
från
Sverige, som handlar om teatern ”som motmakt”.
Pjäsen ingår i en bok som heter
detsamma och som också innehåller texter av olika
teatermänniskor och -kritiker
i Sverige. En svidande kritik av den kulturpolitik som får
allting att rasa.
Teater
som handlar
om teater, det är väl inte så nytt, men
bevittnar man inte ett slags rundgång
överallt nuförtiden. Kolla Hbl:s
nya
outfit, och vad första numret handlade om. Om husis
självt, ganska långt. Jag
tänkte nästan: tidningar som
självbelåtet insisterar på att
berätta för sina
läsare vad en ”horunge” är
måste man göra satir på.
Som på beställning
kommer en pjäs som grundar sig på husis ett visst
datum (9.2.09). Det är teater
Trotsallt som ger några föreställningar om
”våra förställningar”,
som
undertiteln lyder, vill jag minnas.
Varför rotar jag i
föreställningar som jag inte sett och i
amatörteater? För att jag just nu inte
har nåt annat, tror jag. Har ju inte haft lust att se Evita, som gått här i
Åbo. Fast jag vet att Birthe Wingren är bra.
Och alla kan dansa och sjunga. Men jag tänker som Sven Willner
när han hörde om
filmen Titanic. Varför
skulle man se
den? Man vet ju hur det går!
Det var så han sa,
men de facto kan man ju se klassiker UTAN att riktigt minnas hur de ska
sluta.
Jag har sett en Ibsenuppsättning (Samfundets
støtter) i Oslo en gång, som tog mig
så mycket att jag just tänkte: Huru
ska detta sluta! Fast jag ju på ett plan visste det.
Men konst på
teatern! Ja, tack, säger jag. Finns i Finland: bra
skådisar, bra regissörer,
bra ställen att spela på, tror jag också.
Men inte så mycken tilltro till vad
teater kan göra. Man behöver ju inte hosta upp sin
egen version av en film, man
behöver inte ha ett rockband på scenen varje
gång. Men man måste kanske ha en
idé. Min kulturpessimism för dagen har
gått över i en allmän surhet. För
det
finlandssvenska kulturlivet hotas av en ghettosjuka som man
måste göra något
åt, om man vill bli tagen på allvar. Den
finlandssvenska teatern blir/är redan
frånsprungen av den finska.
Konst på teatern,
kanske den inte kan finnas för att teatern, där den
har muskler, måste vara så
mycket motmakt. Teatern kanske blir vår nya proggemusik.
Christel Pettersson,
Ann-Christine Snickars, Annika Tudeer