KOMMENTARER:
SUSANNA FELLMAN
Krisen
– ett och ett halvt år senare
För ett år sedan skrev jag en betraktelse över den globala
finansiella krisen för Nya Argus. Då framhöll jag att det var svårt att
förutsäga krisens omfattning och konsekvenser. Och det stämde även
denna gång. Även om det är för tidigt att säga att krisen är över, kan
man med fog påstå att de värsta scenarierna inte inträffade.
Kapitalismen (läs marknadsekonomin) och det finansiella systemet
kollapsade inte; något som de ivrigaste olyckskorparna förutspådde.
Den globala finansiella krisen har varit en kris i den norra
hemisfären. Exempelvis Australiens ekonomi är mycket stark, medan Kina
fortsätter att uppvisa gynnsamma ekonomiska nyckeltal. Stabiliseringen
av det finansiella systemet har visserligen kostat skattebetalarna
hårresande summor. Det finns ännu en viss fara för en så kallad ”double
dip”, det vill säga en andra svacka, efter den stora ”tsunamin”. Inte
heller ser den globala ekonomin ut att råka ut för en lika allvarlig
realekonomisk kris som den på 1930-talet, även om vissa enskilda
länder, särskilt Lettland och Island, genomlever ett fritt fall även i
realekonomin. Hur djupa och långvariga dessa kriser kommer att bli vet
vi inte. I Island verkar det dock som om man delvis kan förlita sig på
de mera traditionella branscherna, exempelvis fiske.
Samtidigt
har krisen avslöjat stora svagheter både i det internationella systemet
och i enskilda länders ekonomiska förhållanden som inte kunde förutspås
för ett par år sedan. Greklands problem är naturligtvis det mest
flagranta. Den svåra krisen gjorde att de ekonomiska och strukturella
problemens omfattning plötsligt avslöjades. Landets ledning kunde
delvis dölja dessa problem så länge som de globala konjunkturerna var
gynnsamma. Men det visade ju sig att man till och med har manipulerat
de officiella siffrorna. Vad som händer med euron om den grekiska
ekonomin kollapsar är något som de kloka funderar över. Likaså huruvida
EU övertaget kan låta Grekland kollapsa. Vissa storinvesterare har
fortsatt att placera i grekiska skuldebrev: det vill säga att de litar
på att den grekiska ekonomin inte tillåts kollapsa. Och det är väl det
man räknar med även på grekiskt håll. Ett eurolands ekonomiska
sammanbrott skulle sannolikt bli katastrofalt för det europeiska
samarbetet, speciellt som de övriga sydeuropeiska ländernas ekonomier
inte är i särskilt gott skick. Men dyrt blir det för unionen att rädda
Grekland och i de länder som skött sin ekonomi väl kan missnöjet med
samarbetet växa.
I Finland har det finansiella systemet varit
stabilt, även om bankerna nog kände av det skalv som den
internationella finanskrisen gav upphov till. Som vanligt är vår svaga
punkt den konjunkturkänsliga exportindustrin. Det gör att vi i Finland
– som vanligt – har en traditionell ekonomisk kris, med ett snabbt och
stort fall i BNP under 2009. Nu försvåras problemen inom exporten av
det monetära samarbetet: Finland kan inte längre devalvera sig ur
exportindustrins svackor. Å andra sidan visade sig euromedlemskapet
fungera rätt bra för vår ekonomi under de goda åren.
Då vi
gick med i euroområdet visste vi också att den stora prövningen kommer
då den första krisen inträffar. I denna miljö blir strukturomvandlingen
snabbare och det kommer att ge upphov till problem för både individer
och enskilda företag. Å andra sidan är det inte i det långa loppet bra
att upprätthålla vissa sektorer på så att säga konstgjord väg.
Devalveringspolitiken under decennierna efter kriget ledde till stora
resurs- och inkomstöverföringar till skogsindustrin. Branschens
strukturomvandling har därför varit mycket svår under det senaste
decenniet.
Hur Finlands väg ut krisen kommer att se ut kan vi
inte veta ännu – realekonomiska kriser kommer vanligen med en viss
fördröjning och återhämtningen är långsammare än kriser i det
finansiella systemet. Det är klart att arbetslösheten inom industrin
ännu kommer att växa avsevärt, men trots att den pågående ekonomiska
recessionen är svår och uppgången låter vänta på sig, är situationen
nog ändå en helt annan än den var under 1990-talets kris. Den
allvarliga ekonomiska och strukturella krisen förvärrades då av en
bank- och finanskris som i den internationella litteraturen fått den
tvivelaktiga äran att klassificeras som en av de så kallade ”big five”
det vill säga en av de värsta globala bankkriserna under
efterkrigstiden. Krisen förvärrades av den höga räntenivån som då
rådde. Då hela den privata sektorn var ytterst skuldsatt ledde
situationen till en klassisk skuld-deflationsspiral och ett fritt fall
i hela ekonomin. Något sådant ser vi inte tecken på i Finland nu. Då
underlättades återhämtningen visserligen av de två stora
devalveringarna, samt av Nokias framgång och EU-medlemskapet 1995, men
speciellt Nokias fenomenala utveckling kring millenniumskiftet kunde
nog ingen ana under krisens värsta fas.
Vid sidan av själva
krisen och krisförloppet, är det också intressant att följa med
krisretoriken och jämföra dagens diskussioner med dem som fördes under
och efter 1990-talets kris. Naturligtvis har många experter och
politiker under de båda kriserna varit bekymrade över den ekonomiska
situationen och de strukturella och institutionella orsaker som legat
bakom kriserna. Det är emellertid intressant att diskussionerna fort
börjat handla om andra frågor, och då främst välfärdsstaten och den
offentliga sektorns överdimensionering samt bristen på innovation och
företagaranda hos företag och individer.
Det är sannolikt att
inkomsttransfereringarna till hushållen före krisen på 1990-talet var
något för generösa för en sund offentlig hushållning och att vårt
arbetspensionssystem inte i längden håller för de förändringar i
åldersstruktur som äger rum om inte pensionsåldern höjs. Man kan
emellertid fråga sig varför man just mitt under kriserna genast börjar
söka syndabockar i de sektorer som uttryckligen inte förorsakat
kriserna. Faktiskt fungerade ju den offentliga sektorn under
1990-talets kris som en buffert. Utan den sektorns möjlighet att bära
konsekvenserna av kriser, skulle nedgången ha varit om möjligt ännu
större.
Den ”nordiska modellen” har dessutom i
vetenskapliga
undersökningar kunnat konstateras stöda den ekonomiska utvecklingen,
inte hämma den. Den befrämjar ett högt arbetskraftsdeltagande, stöder
investeringar i teknologi och infrastruktur samt bidrar till att det i
Finland finns en välutbildad och frisk arbetskraft. Då kriser i
exportindustrin eller problem i finanssektorn inträffar bör man nog
inte skylla på utbildningssektorn, på sjukhusen eller på ”för stora”
bidrag och transfereringar till hushåll och barnfamiljer.
Samtidigt
som den ekonomiska eliten debatterar den offentliga ekonomins
hållbarhet, förs det i finanskrisernas kölvatten också en annan
diskussion, som en följd av ett agg mot speciellt finansmarknadernas
aktörer, det vill säga storinvesterare och banker. I Finland är denna
diskussion inte särskilt högljudd för tillfället, som en följd av att
vi inte har någon mera omfattande finanskris. De negativa – snarast
förbittrade – stämningar var dock mycket påtagliga under 1990-talets
kris. Bankerna, bankdirektörerna och finansvalparna blev direkta
hatobjekt. Likartade stämningar är mycket tydliga i dag i de länder där
finanskrisen varit speciellt hård, som exempelvis Island, USA och
Storbritannien. Den arrogans som vissa ledande personer inom den
drabbade finanssektorn uppvisar kritiseras med rätta. Samtidigt är det
naturligtvis så att situationen knappast skulle avhjälpas med de recept
som de mest högljudda kritikerna framlägger. Därför avfärdas denna
kritik ofta som populism. Och det är den ju i hög grad! Jag vill
emellertid framhålla att dylika populistiska argument skall tas på
allvar. Dessa stämningar är nämligen även ett symptom på att de så
kallade vanliga människorna reagerar på det uppenbara faktumet att den
ekonomiska och politiska eliten inte diskuterar de problem som gav
upphov till krisen, utan i stället försöker avleda diskussionen genom
att ifrågasätta samhällsekonomiska sektorer som uttryckligen inte
förorsakde krisen.
Idag upplever även krisforskningen ett
uppsving. Det är inte något nytt fenomen. Ekonomiska kriser har ofta
inspirerat till stora klassiska verk inom ekonomiskt tänkande och även
till ekonomiska doktrinskrifter. Efterfrågan på ekonomisk historia är
likaså stor för tillfället. Journalister, politiker och till och med
ekonomiska experter vänder sig plötsligt till oss ekonomhistoriker för
att få kunskap om och analys av tidigare kriser.
Att jämföra
den pågående krisen med tidigare kriser är emellertid inte lätt: de
historiska och de ekonomiska situationerna är alltid unika och ett
resultat av många samverkande faktorer. Även om det är ett faktum att
den moderna marknadsekonomin tenderar att vara cyklisk och att
överhettningar i regel ger upphov till en motreaktion, är det inte
någon naturlag: svåra kriser måste inte inträffa med jämna mellanrum.
Kriser och konjunkturväxlingar är två helt olika saker. Att se kriser
som en ”reningsperiod” som är hälsosamma eller till och med nödvändiga
är inte motiverat – det är till och med förkastligt. Kriser förstör
mycket sådant som är i gott skick och skapar osäkerhet inför framtiden,
vilket gör att viljan att till exempel investera minskar både hos den
enskilda individen och hos företagen.
Att samla kunskap om och
öka förståelsen för tidigare kriser, deras orsaker och förlopp är
emellertid otvivelaktigt till nytta även för att analysera denna kris.
Man ser i krisforskningen i dag ett växande intresse för att studera
krisernas ”anatomi”, det vill säga göra grundliga analyser av kriserna
och dess förlopp. Idag studerar man exempelvis vilka sektorer som
drabbats värst under olika kriser, från vilken bransch kriserna har
startat och hur de olika krisernas förlopp sett ut i detalj.
Ekonomhistorikerna jobbar idag som små patologer som dissekerar
kriserna in i minsta detalj och sedan placerar sina små ”prover” och
sitt ”bevismaterial” under sin lupp för att genomföra en grundlig och
detaljerad analys. De stora förklaringarnas historieskrivning lever
visserligen ännu gott, men den empiriska grundforskningen baserad på
ingående arkiv- och källstudier lever helt tydligt ett uppsving. En
orsak är att de historiska nationalräkenskaperna och annat historiskt
datamaterial har blivit mycket bättre och tillförlitligare under de
senaste decennierna, som en följd av den grundforskning som gjorts inom
det ekonomisk-historiska området. Just nu finns det dessutom en
efterfrågan på dylik forskning. Forskarna vill verkligen förstå
krisernas dynamik och förlopp. Det är som krisen i den isländska
ekonomin: ”back to basics” gäller.
10.3.2010
|