KOMMENTARER:
BARBRO HOLMBERG
Farlig
midsommar!
Dikten, det bästa jag gör, den kommer från min barndom, det jag inte
minns, från den tid jag lärde mig språket. Dikterna är det innersta
innehållet i litteraturen, litteraturens avantgarde, där själva språket
skapas. Och prosan använder det språk som dikten har skapat.
Det här sade Pentti Saarikoski en gång i en intervju för Rundradion.
Nya Argus sommarnummer för i år levandegör på många sätt den här tanken.
Barndomen och barndomens böcker, den tid vi lär oss språket – är inte
barnböckerna våra sannaste klassiker? Dem bär vi ju med oss hela livet.
Liksom känslan för rim och ramsor, upptäckten av orden, leken med
språket. Två av våra recensenter, Barbro Enckell-Grimm och Anders
Larsson, har här för ovanlighetens skull plockat fram sina favoriter
just bland barnböckerna: Kattresan och Klas Klättermus.
Dikterna som ”litteraturens avantgarde där själva språket skapas”
vinner gehör hos Thomas Henrikson när han, i sin finstilta recension av
den märkliga brevväxlingen mellan Boris Pasternak, Rainer Maria Rilke
och Marina Tsvetajeva, ser lyriken som ”språkets grundforskning, den
som renar språket från klichéer och floskler”. Den tanken svävar också
över Birgitta Ulfssons underhållande betraktelse över sin tid som
”Efterkrigsungdom” (”Det var alltid lika roligt att överleva!”), där
den röda tråden – åtminstone i min läsning – framträder i form av Bo
Carpelan, Poet.
Farväl
bara ett ord
att jag såg dig
(Dagen vänder)
Och prosan då, hur använder prosaförfattaren ”det språk dikten har
skapat”?
I det här numret av Nya Argus får vi flera exempel på konsten att vidga
världen och vår kännedom om den. Språket (och fantasin!) kan ge
romanförfattaren den frihet han inte har (Resa i mitt rum).
Romankonsten låter oss uppleva den stora kärleken, den visar oss också
vad det kan kosta att alltför envetet klättra upp för samhällets
pinnstege (Rött och svart). Den låter oss resa i Amerikas mörka hjärta
med Harriet Beecher Stowes ”klarsynta och kompromisslösa skildring av
slaveriet som ett brott mot de mänskliga rättigheterna”, i Onkel Toms
stuga. Och romanen kan synliggöra Onkel Toms ”barnbarn”, Osynlig man
och hans dilemma ett par generationer senare.
I Blonde ger Joyce Carol Oates oss ett annorlunda skådespelarporträtt,
hon åskådliggör den förbannelse som aldrig vek från den amerikanska
sex-ikonen Marilyn Monroe och som ledde till hennes sårbara privatjags,
Norma Jean Bakers, undergång.
Det finns också ett annat viktigt tema mellan raderna i vårt
sommarnummer, som flera av våra skribenter tar fasta på: författarens
frihet att se och tänka annorlunda: ”Man kan hävda”, säger till exempel
Clas Zilliacus i sin betraktelse över Gabriel García Marquéz’
Patriarkens höst och diktatorsromanen som genre (!), ”att romanens
stora och sturiga påstående är att språket är friheten framom andra, en
resurs diktatorn inte kommer åt”.
Författare är farliga. Och för sina läsare kan deras fritänkande
gestalter – eller de själva! – bli farliga förebilder. Tack och lov för
det.
Inspirerande sommarläsning! BARBRO HOLMBERG
21.6. 2011
|