KOMMENTARER:
MARTINA REUTER
Populismens
offentlighet
Sannfinländarnas riksdagsgrupp beslöt i
början av september enhälligt att utesluta
riksdagsmannen Jussi Halla-aho på två veckor.
Halla-aho hade på sin Facebook-status ifrågasatt
demokratins möjligheter att tackla krisen i Grekland och
förespråkat en militärjunta som kunde
sätta in pansarvagnar mot trilskande demonstranter utan att
behöva bekymra sig om sin popularitet.När
man vill greppa populismens väsen har man ofta mera
glädje av kvällstidningarnas löpsedlar
än av de så kallade seriösa mediernas
distanserade rapportering. Det här tvådagarsdramat
utgör inget undantag. Dag Ett löd den
slagfärdiga löpen ”Synkkä tilitys
junassa” (Dyster uppgörelse på
tåget). Reportern hade haft möjlighet att
åhöra Timo Soinis utgjutelser på
hemvägen från utrikesutskottets resa till Sankt
Petersburg. Soini betygar att Halla-ahos uttalande inte representerar
partiets linje och att nu är måttet rågat,
Halla-aho måste börja väga sina ord
bättre. Reportagets substans är tunn, men
så är det inte heller substansen som är det
egentliga budskapet. Viktigare är att förmedla
reporterns självklara solidaritet med Soinis part, med hans
perspektiv på konflikten. Dag Två lyder
löpsedeln ”Kuritus ja armo” (Upptuktelse
och nåd). Det är svårt att tänka
sig en replik som skulle sitta bättre i katoliken Soinis mun
efter att riksdagsgruppen just kompromissat och kommit överens
om avstängning på veckor istället
för en månad. Referensen till den högsta
fadern är nog utstuderat medveten, från
såväl Soinis som tidningens sida. Halla-aho
hörs förvisso också, men han får
nöja sig med bråkdelen av den font- och bildstorlek
som kommer Soini till godo. Soini lever i en sällan
skådad symbios med kvällstidningsjournalistiken. Den
skickliga retorikern levererar bra repliker, som journalisterna sedan
hjälper till med att finslipa. Halla-aho blomstrar i huvudsak
på internet, ett för allt fler
lättillgängligt, men i grunden
ändå lokalt torg, dit man medvetet måste
ta sig. Via löpsedlarna når Soini vår
gemensamma offentlighet på ett helt annat sätt
än den som bara lever en cyberlokal tillvaro på
specifika sajter. Man kan inte köa till kassan i matbutiken
utan att få veta vad Soini känner och tycker.
Budskapet är så väl komprimerat och
löpsedlarnas rubriker så välformulerade att
man inte behöver köpa tidningen. Soinis
enorma popularitet kan i själva verket ses som ett tecken
på att det fortfarande existerar någon form av
gammaldags gemensam offentlighet. En löpsedlarnas
offentlighet, vars fokus på person och skandal inte ens
försöker uppfylla kriterierna för ett
rationellt offentligt samtal à la Jürgen Habermas,
men som det oaktat är offentlig i en tyngre
bemärkelse än någon internetsajt kan vara.
Den här offentlighetens betydelse för demokratin ska
inte underskattas. Den populism som frodas på
löpsedlarna tvingas hålla sig inom demokratins
ramar. Det är ingen slump att ensamma mördare
söker sig till internets kombination av
lättillgänglighet och anonymitet, där dessa
ramar är betydligt mer diffusa. Halla-ahos bristande
genomslagskraft i den gemensamma offentligheten förklaras ofta
med hans arroganta utstrålning och akademiska (!)
språk, men det är intressantare att begrunda i
vilken mån hans budskap bidrar till att begränsa
populariteten. Den anti-islamska ”Gates of
Vienna”-retorik som Halla-aho anammat och bidragit till att
utveckla är till sin karaktär elitistisk snarare
än populistisk. Redan beteckningen Wiens portar blir begriplig
bara om man vet att det var vid dem Habsburgarna besegrade den
ottomanska armén 1683. Den europeiska civilisation som
då stod på spel ligger inte så
många finländare speciellt varmt om
hjärtat. Idén om den europeiska civilisationens
kamp mot islam förutsätter dels att man identifierar
sig med Europa och dels att man anser dess civilisation värd
att försvara. Ingetdera av de här elementen passar
speciellt bra in i den sannfinländska ideologi Ann-Cathrine
Jungar analyserar i detta nummer av Nya Argus. För
att alls nå ut måste Halla-aho, liksom andra
xenofobiska populister, späda på med mer eller
mindre fingerad brottsstatistik, våldtäktshistorier
och annan skrämselpropaganda. I kombination med den ekonomiska
recessionen, arbetslöshet och nedskärningar i den
offentliga ekonomin fungerar det här receptet. En mer eller
mindre aggressivt avog inställning till invandrare
karakteriserar alla de populistpartier som på senare
år stärkt sina positioner i Europa. Höstens
val i Norge och Danmark innebar att tillväxten stannade av och
speciellt i Danmark var valresultatet ett klart
ställningstagande för en tolerantare
invandrarpolitik. Men varken norska Fremskrittspartiet eller Dansk
Folkeparti förlorade så mycket som många
hoppats och det återstår att se vad som
händer i andra länder. Den populistiska
främlingsfientligheten handlar om att definiera folket och
skilja det från ”de andra”. Lena
Halldenius påpekar i sin artikel nedan att denna gest
upprepar den gest med vilken den politiska eliten i antikens Grekland
stängde ut ”de andra”, dem som inte gavs
medborgerliga rättigheter. I populistiska sammanhang blir
denna i grunden elitistiska gest motsägelsefull, eftersom
populisten också samtidigt attackerar samhällseliten
och identifierar sig med de utestängda. Kritiken av
en maktelit, som anses ha svikit folket, och strävan att
skilja mellan oss och de andra, utgör de två drag,
som tydligast förenar det vi idag kallar populism och den
maktrusiga nationalsocialism Hans Ruin beskriver i sitt resebrev
från Heidelberg, publicerat i Nya Argus 16.4.1933 och
omtryckt i detta nummer. Ruin tänkte sig inte att han beskrev
en populistisk rörelse. Det populismbegrepp vi har i dag
är av relativt färskt datum. Ännu
på 1970-talet var ”populism” ett ganska
värdeneutralt begrepp, som norska ekologiskt sinnade
centraliseringskritiker ur flera mitten- och vänsterpartier
använde för att beskriva sin närdemokratiska
ståndpunkt. Denna icke-pejorativa betydelse lever kvar
också inom Sannfinländarna, där Soini inte
drar sig för att mer eller mindre karnevalistiskt kalla sig
själv populist. Ruin hänvisar inte till
begreppet populism, men den utveckling han beskriver har kommit att
definiera hur vi idag förstår populismens anda och
dess antagonistiska relation till demokratin. Historien om hur Hitler,
via en exceptionell valframgång, tar sig in i ett
demokratiskt system, som han sedan raskt monterar ner, har blivit
historien om hur illa det går när populismen
får grepp om folket. Det finns mycket att lära sig
av den historien. Man blir djupt chockad när man
läser Ruins text och handgripligen inser hur oerhört
tydligt allting var redan 1933 – och ingen gjorde
någonting. Men problemet med att lära sig
av historien – av all historia – är att
den aldrig upprepar sig på samma sätt. Om vi satsar
allt på att hindra en ny Hitler kommer vi inte att
märka den egentliga förödelsen innan det
är för sent. Därför är
skillnaderna mellan det tidiga 1930-talets nationalsocialism och dagens
populistiska, främlingsfientliga strömningar minst
lika viktiga som likheterna. En väsentlig skillnad är
att de flesta av dagens populistpartier – det gäller
i all synnerhet Sannfinländarna – inte
står i ett speciellt antagonistiskt
förhållande till demokratins institutioner. Det
här leder bland annat till att skillnaderna mellan populist-
och andra partier inte alltid är så tydliga och till
att andra partier tar till sig populistiska element. Den
ökande främlingsfientligheten i Europa är
inte alls bara ett resultat av att de populistiska partierna vuxit,
utan beror minst lika mycket på att avogheten funnit god
grogrund i de etablerade partierna. Det danska valresultatet
är glädjande just därför att det
riktade sig mot den här trenden. 30.9.2011 |