Religion
kan skada din hälsa
Höstens katastrofer har dramatiskt skruvat upp
aktualitetsfaktorn hos Karen Armstrongs Kampen
för Gud, som utkom år 2000. Inte så att Armstrong i sin studie av religiösa
fundamentalismer skulle ha förutsett terrorattacken mot USA. Men en aspekt på
elfte september var faktiskt ”kampen för Gud”. Armstrongs studie av ”militant
fromhet” blir nu ett idéhistoriskt komplement till de (lika nödvändiga)
ekonomisk-politiska analyserna. Om t.ex. Noam Chomsky, Ignacio Ramonet och
Melanie Klein avtäcker vårt extrema världssystem, så visar Karen Armstrong hur
mänskor svarat genom att ty sig sig till extrema gudar.
Undertiteln, Fundamentalism
inom judendom, kristendom och islam, antyder greppet. De tre s.k.
monoteistiska medelhavsreligionernas värstingar granskas parallellt,
kronologiskt, komparativt, med fokus på fyra geografier: Israel/Palestina,
Egypten, Iran och USA. Den sistnämnda avgränsningen innebar att varken
talibaner eller Al-Qaida kom med, trots att det efterklokt sett hade varit ett
scoop. Samtidigt finns här fullt tillräckligt med likartade kolleger för att vi
ska se mönster som ingalunda är unika för islam.
Alla religiösa fundamentalister är förstås inte terrorister
(eller vice versa); vägen från bibel-, talmud- eller koranskolan går inte med
nödvändighet till celler och träningsläger där kärlekens budskap omsätts i hat.
Gud kan mana dig till våld, men han (det är oftast en han) kan också förbjuda
det, som vittnenas Jehova. Uppebarligen är Gud en extremt individuell historia:
om t.ex. vuxna irländska protestanter kan slänga sten på katolska skolbarn, kan
de verkligen anses ha samma Gud? Ens i princip?
Religion yttrar sig i politik, och ett klartecken från en
fundamentalistisk Gud kan bli smörjmedel för extrem politik, för handlingar som
annars kanske stoppats av självbevarelsedriftens friktion. Tron är den faktor
som förenar t.ex. Oklahoma-bombaren Timothy McVeigh med Al-Qaidas
kamikaze-kapare; den fanns med i bilden när Aum-sekten spred giftgasen sarin i
Tokyos tunnelbana, den inspirerar till terror, mot-terror och statsterror när
Israel expanderar i Palestina.
”Kristen” identitet
Timothy McVeigh, som i april 1995 dödade 168 mänskor genom
att spränga en federal kontorsbyggnad i luften, anses ha protesterat mot den
stat som två år tidigare brände inne 80 medlemmar av en tungt beväpnad kristen
sekt när deras gård i Waco, Texas, stormades. Som en av McVeighs
inspirationskällor nämner Armstrong den öppet fascistiska gruppen Christian Identity, som bl.a. anser att
judarna stulit beteckningen ”Det utvalda folket” från den ariska rasen. Man kan
undra varför de själva stulit produktnamnet ”kristen”:
En del Christian Identity-medlemmar har gått samman i
militanta grupper i nordvästra USA. Där tränar de överlevnadsteknik, samlar
vapen och ammunition och gör sig redo för det sista kriget. Somliga iscensätter
halvmilitära raider mot ZOG [Zionist
Occupation Government] och dödar offentliganställda. Andra begår
sprängattentat och mordbränder mot abortkliniker.
De oföddas rätt till liv blir här argumentet för
sjukvårdspersonalens död. Christian Identitys medlemmar är enligt Armstrongs
källa (Michael Barkuns Religion and the
Racist Right, 1994) få, ”troligen inte fler än hundra tusen, kanske bara
femtio tusen”. Det är många nog, kan man tycka – när blir det dags att
sända bombplan mot deras fästen, med åtföljande ”collateral damage”?
Parallellerna till Al-Qaida är nämligen slående. Liksom
Al-Qaida tycks Christian Identity vara en uppskruvad variant av en i sig
fundamentalistisk och fascistoid religiös riktning. I Al-Qaidas fall
wahabismen, statsreligionen i Osama bin Ladens usa-allierade
hemland Saudi-Arabien. Med talibanerna krossade återtar saudierna nu
tätpositionen bland islams mest kvinnorepressiva stater.
Christian Identity är tydligen ”kristna”på samma
besynnerliga sätt som Al-Qaida är ”muslimer”. Där den ena rörelsen kämpar för
den ariska rasens överhöghet, slåss den andra för ett nytt islamistiskt
världsherravälde – nota bene för den ”rätta” sortens muslimer, Übermensch-muslimerna. Och liksom man i
bakgrunden till Al-Qaida skymtar rörelser med samma vision, som inte skulle gå
så långt som till terrorism eller krig, bygger extremister som Christian
Identity vidare på tankar som frodas i den långt bredare amerikanska myllan av Moral Majority. De senare utgör ännu
inte någon majoritet, men enligt en undersökning 1994 anser t.ex. 28 procent av
alla medborgare i Förenta Staterna att varje enskilt ord i Bibeln måste förstås
bokstavligt.
Extremare än Moral Majority, fast ändå mindre militanta än
Christian Identity, är enligt Karen Armstrong den amerikanska Reconstruction Movements ”krig mot den
sekulära humanismen”:
Liksom muslimska fundamentalister är [grundarna] North och
Rushdoony främst intresserade av Guds överhöghet. […] De krista kommer dock inte
att behöva gripa till handling för att få den till stånd eftersom Gud själv
kommer att bringa den moderna staten på fall geom en fruktansvärd katastrof. …
Demokrati, som är en modern irrlära, skall avskaffas och samhället
omorganiseras efter strängt bibliska riktlinjer. […] Slaveriet skall återinföras,
preventivmedel skall avskaffas… Äktenskapsbrytare, homosexuella, hädare,
astrologer och häxor skall avrättas. Barn som inte vill lyda skall stenas som
Bibeln föreskriver. En strikt kapitalistisk ekonomi skall införas […] Gud står
inte på de fattigas sida. Nej, i själva verket finns det enligt North ”en nära
relation mellan ondska och fattigdom”. […] Bibeln förbjuder u-hjälp.
Moderna protester mot
det moderna
Själva termen ”fundamentalism” är ny, långt nyare än
företeelsen. Den går tillbaka på den konservativt kristna skriftserien The Fundamentals i 1910-talets USA och
är användbar – sakligare än pejorativa termer som ”fanatism” eller
”sekterism” – som beskrivning av rörelsernas nostalgiska förhoppning att
ha funnit en trygg grund, ett fundament, i en värld av sekularisering och
snabba förändringar. Även om Karen Armstrongs framställning backar 500 år för
att få ett tillräckligt djupseende, hör hon till de forskare som starkt betonar
1900-talsfundamentalismernas karaktär av ”moderna trosexperiment”. De är, anser
hon, reaktioner på moderniteten och därmed själva moderna.
Poängen är här att konfrontera rörelsernas självbild som
trogen rekonstruktion av en svunnen harmoni. Trots att Ordet enligt dem inte
kan vara föremål för tolkningar, är tolkningarna av den absoluta sanningen ofta
mycket fantasifulla. Karen Armstrong talar om en förväxling mellan mythos och logos.Vissa ortodoxa judar ser det t.ex. som en helig plikt att
utvidga Israel genom provokativa ockupationer, s.k. bosättningar; andra, ännu
ortodoxare, ser hela projektet med ett eget land som en oerhörd blasfemi och
skymf mot Gud. Man kunde säga att ju fastare grunden är, desto mera flexibelt
tolkas den av mänskorna. De eviga värdena har överraskande färska tillverkningsdatum.
Inte sällan kräver fundamentalismen att man utplånar någon
annans fundament. Uppmärksammade på allvar i världsmedia blev talibanerna i
Afghanistan ju egentligen först när de för ett år sen förstörde de historiska
Buddha-statyerna. År 1984 var det nära att vi fått läsa en lika dramatisk nyhet
från Jerusalem. Den israeliska regeringen avslöjade att en underjordisk grupp
judiska extremister hindrats från att spränga den berömda Klippmoskén (al-Haram ash-Sharif) från år 691, en av
muslimernas tre mest heliga byggnader. Förberedelserna var långt gångna, bland
annat hade Menachem Livni redan sett ut platserna och tillverkat de 28
precisionsladdningar som skulle användas. En sådan handling hade säkert varit
jämförbar med attentatet på tvillingtornen i New York i fjol, också till sina
följder.
Könskrig via religion
Karen Armstrong har tidigare använt sitt tre
religioner-grepp i Historien om Gud
(orig. A History of God, 1993) och i
en bok om Jerusalem. Bland hennes verk finns dessutom biografier över Muhammed,
Franciskus och Buddha. Historien om de tre gudarna blev en bestseller i pocket,
och jag tycker om hur hon inleder t.ex. tredje kapitlet: ”Samtidigt […] började
en karismatisk helbrägdagörare vid namn Jesus verka i norra Palestina. Om honom
vet vi mycket litet.” Punkt.
För en forskare är det viktigt att veta vad man inte vet.
Karen Armstrong vet en del om att vara nunna i England, hon levde sju år i
kloster, innan universitetet i Oxford år 1969 lyckades fresta henne med
kunskapens träd. Om tiden innanför murarna har hon skrivit boken Genom den trånga porten (1996,
orig.1981), som hon berättar att renderat henne exkrementbrev från katoliker.
Kontroversiell var också studien The
Gospel According To Woman (1986) med den fräscha undertiteln Christianity’s Creation of the Sex War in
the West.
Könskriget skymtar också i Kampen för Gud, i den meningen
att så gott som alla fundamentalistiska ledare varit män och att en uttalad
vits med fundamentalism oftast är att motarbeta kvinnans frigörelse. Möjligen
kunde Armstrong ha tryckt hårdare på genusaspekten – att män känner sig
hotade av moderniteten i den mån den innebär jämställdhet kan man begripa, men
vad driver kvinnor att medverka till sin backlash? Svaret handlar om den skräck
och desperation som kvinnor som män kan känna inför en sekulariserad, av-gudad
värld.
Armstrong citerar ledande kvinnor inom Moral Majority som
motsatt sig lagstiftning om jämställdhet och betraktar feminismen som en
”farsot” byggd på marxism och humanism. Feminismen är för dem en ”dödsfilosofi”
som försöker döda ”en hel civilisation”. Det är de kristna kvinnornas sak att
aktivt driva sina män att ”återta kommandot”. Kommandot förutsätter förstås
också att den fria tillgången till skjutvapen i USA inte begränsas; det är
fromma puffror.
En annan Khomeini
Jämfört med det extremkristna USA är det en lättnad att läsa
Armstrongs exposé över shiamuslimernas intressanta och ofta sympatiska historia
i Egypten och Iran. Där är det snarare den sekulariserade staten som agerat
mördare – tidigare med britternas, senare USA:s goda minne. Utan
skygglappar påpekar britten Karen Armstrong att ”västerlandiseringen” under
1900-talet gynnade bara en liten elit och skapade en enorm polarisering. Det
demokratiska väst slog i sina kolonier ner alla demokratiska rörelser. För oss
billig olja, för den stora majoriteten av mänskorna i t.ex. Iran fattigdom och
hård repression.
För oss i väst såg den iranska revolutionen 1979-80,
avsättandet av shahen och ayatollan Khomeinis återkomst till Teheran ut som ett
obegripligt återfall i ett medeltida prästvälde. Gisslandramat på
USA-ambassaden, som pågick i över ett år, förbättrade inte regimens image
utomlands. En av de stora överraskningarna i Karen Armstrongs bok blir därför
det sakliga och nyanserande porträttet av den hos oss demoniserade Khomeini.
Våra tidningar vet föga om grunden för hans popularitet på hemmaplan, om hans
tidiga och viktiga verbala motstånd mot shahen, samma shah som under sitt sista
år vid makten lät skjuta tusentals obeväpnade demonstranter.
Vi vet alla att Khomeini utlyste fatwan mot författaren Salman Rushdie, men de flesta av oss vet
mycket litet om hur han samtidigt begränsade prästernas makt och ökade
parlamentets. Processen har fortsatt efter hans död och Iran är nu ett i den
muslimska världen trots allt intressant experiment i ”blandteokrati”, där bl.a.
kvinnorna lyckats återerövra viktiga rättigheter inom systemets ram.
Fundamentalism utan
religion?
Karen Armstrongs styrka är överblicken, detaljkunskapen och
hennes klara stil: populärvetenskaplig, syntetisk och narrativ à la Peter
Englund. Finliret kring begreppen lämnas pragmatiskt åt sidan, men därmed
försvinner också frågor som den om koncentrationen på ”udda” grupper inte
innehåller ett drag av segrarnas historia. T.ex. inkvisitionens terror nämns
inte; man får en känsla att Armstrongs sökmotor missar religionernas
strukturella, institutionaliserade våld och fundamentalismer, på samma sätt som
det aktuella ”kriget mot terrorismen” riktar sig mot de marginella uppstickarna,
inte mot statsterrorism typ CIA:s krig i Nicaragua under 1980-talet.
Ibland, när Armstrong sammanfattar epoker i några ord
– ”Europas dödslängtan under 1800-talet” – kan hon dessutom kännas
för svepande. Åtminstone för en europé. Viktigast är ändå att hennes jämförande
grepp i sig fungerar befriande icke-fundamentalistiskt.
Och även om Armstrong säkert gör klokt i att avgränsa sig
till religionens sfär, blir man ju tvungen att på egen hand fundera vidare på
de psykologiska mönstren i profana rörelser som så att säga ställer upp extrema
mål direkt, utan omvägen via Gud. Trots den nya terrorismjakten verkar de
flesta av oss redan ha glömt den stora terror-noja som drabbade i synnerhet
Tyskland och Italien under 70-talet, med Baader-Meinhof-ligan och Rote Arme
Fraktion som sin tids Al-Qaida. Det ligger nära till hands att se RAF:s
desperation som en form av politisk fundamentalism, med en egendomligt
uppfattad marxism som ”fundament” – tvärt emot Marx’ egen negativa
inställning till bombkastande anarkister som Bakunin. Bakom baskiska ETA:s
bomber ligger å sin sida nationalismens ideal, samma tanke som inspirerade vår
egen hjälteterrorist Eugen Schauman.
Själva är vi förnuftiga. Men jesuitismens förbannelse är
svår att undgå, var man än rör sig. Man kan t.ex. vårda sin hälsa så ängsligt
att vitsen med hälsan upphör. Och det finns en form av marknadsfundamentalism
som hävdar att ekonomisk chockterapi, brutal segregering och sänkt
medellivslängd varit ”nödvändiga” offer, ”den enda vägen” att gå i en rad
östeuropeiska länder efter 1989.
Jan Kjærstad har i en av sina romaner – Homo Falsus, 1984 – en scen där en
porrbutik i Oslo attackeras av en militant kvinnogrupp. Tidningarna släpas ut
och bränns på bål – och de som protesterar mot kvinnoförnedring kunde,
ser jag nu, lika väl ha varit ortodoxa judar eller muslimer som sekulariserade
feminister. Men det Kjærstads romanperson ser virvla ner på gatan framför sig
är ett lösryckt blad med en bild av en kvinna, en bild av en mänska, och det är
en mänska som framför hans ögon brinner upp.
Också oförsonlighet kan vara nödvändig, men varje åsikt bär
på sin potentiella blindhet. Vem säger att inte också vanligheten och den
gyllene medelvägen kan vara stelnad extremism? Vårkläderna jag sorglöst köper
upprätthåller ett slaveri på andra sidan jorden. Mainstream-religionens offer
och normalitetens oförsonlighet är inte ämnet för Karen Armstrongs studie. Men
hon ger historiskt djup åt mänskor och tankar som ”vi” ofta lättvindigt
avfärdar som enkla virrpannor. Och när hon har gett oss verktygen för att se
”dem” behövs det bara en liten vridning av spegeln för att vi ska se också oss
själva.
Trygve Söderling
(Fragment av texten har ingått i en recension i radio Vega, april 2001)
|