Då rektor Therman åkte på pappas cykel till Krigsansvarighetsdomstolen Vi
bodde i Kronohagen i Helsingfors under krigsåren och de efterföljande
tunga åren. Jag upplevde på nära håll de stora ryska bombanfallen mot
huvudstaden i januari - februari 1944. Då min bror föddes måste hela
familjen på vägen hem från sjukhuset gå ned i bombskyddet under
Storkyrkan. Vårt grannhus på Mariegatan brann ned efter ett bombträff.
Då var vi en hårsmån från döden.
När min mamma följde mig till
Annegatans folkskola under det första skolåret minns jag hennes
förvåning över att kommunistledaren Hertta Kuusinen så ofta sågs gå in
till den allierade, men i praktiken sovjetiska kontrollkommissionen på
hotell Torni. Mamma passerade hotellet två gånger per dag till och från
Tomtebo barnträdgård på Fredriksgatan så hon kunde göra sina
iakttagelser. "Behöver hon springa där så ofta" var en replik som jag
minns från den tiden. Hon fördömde det inte mera än så, men tyckte att
det var onödigt fjäskande för ryssarna. Min pappa arbetade på
hemmafronten då hans insats behövdes som kranförare i hamnen, där man
ofta lossade och lastade fartygen nattetid. Han hade ett unikt
mörkerseende som gjorde att han inte togs ut i fronttjänst. En gång
lyfte han med kran ett flygplan från ett fartyg. Det kom till och med i
tidningen som ett bevis för att han gjorde sin insats för landets
försvar. Det gjorde mig lite stolt i den fåtaliga kamratkrets som fanns
kvar i stan. Det räckte väl en vecka sedan var det glömt. Pappa
hade sett de ryska bombplanen stryka fram över horisonten. Jag tror
inte han var varken imponerad av eller rädd för dem. Luftartilleriet
var rätt effektivt runt Helsingfors där man också tände eldar i
markerna utanför stan. Därmed lurade man en del av bombplanen att fälla
sin last innan de kom in över Helsingfors. Jag minns en av hans
fåordiga repliker efter kriget. "Ryssarna kommer inte att sticka in sin
näsa en gång till i det här landet". Han var säkrare på sin sak än
många militärstrateger och politiska observatörer som ju ofta vacklade
i sina bedömningar. En dag ringde rektor Tor Therman på vår
dörr på Mariegatan 13. Han ville köpa pappas gamla cykel som var till
salu genom en annons. Att mina föräldrar kände igen honom kan bero på
att han förekom på bild i tidningarna som medlem av
Krigsansvarighetsdomstolen 1945-46. Mamma kan också ha känt till honom
tidigare då hon följde med vad som hände inom skolväsendet. Alltnog,
cykelaffären gjordes upp, jag stod i tamburen då Therman satte fast
byxklämmorna, bar ut cykeln och åkte iväg. Jag föreställde mig att han
tog sig till Krigsansvarighetsdomstolen i Ständerhuset på pappas cykel.
Vad skulle han annars använda den till? Kanske gjorde han senare någon
vårutflykt till Brunnsparken för att skingra tankarna efter ett
synnerligen tungt värv. Vid knappt fyllda tio år visste jag i stort
sett vad domstolen sysslade med. Då tycker jag mig ha varit
före min tid jämfört med många jämnåriga som sändes som krigsbarn till
Sverige. Men alla upplevelser i barn- och ungdomsåren är viktiga. Jag
fick den vägkost hemifrån som behövdes för att bli den politiska
observatör som blev grunden för mitt yrke. Det gäller att hålla sig
till fakta, värdesätta närståendes och egna iakttagelser, lyssna och
inte gå händelserna i förväg, att undvika spekulationer. Ifråga
om utrikespolitik blev jag realist. Den stora frågan för mina samtida
var givetvis förhållandet till den stora grannen i öster. Jag ansåg att
man inte behövde vara rädd för ryssarna men att det var hälsosamt att
ha en viss respekt för ett stort grannland, som vi ständigt hade varit
i konflikt med, för det mesta utan vår förskyllan. Rädslan för
ryssen föreföll att vara rätt utbredd efter kriget i landet. Det var
många som trodde att en anslutning till Samfundet Finland-Sovjetunionen
skulle bli deras räddning. Förmögna bekanta berättade senare att de
hade allt planlagt för att resa till Sverige, "vi hade silvret
nedpackat", som de uttryckte det. I vår familj hade vi inte silver som
vi behövde oroa oss för. T.o.m. Mannerheim skickade "känsliga papper"
till släktingar i Sverige. Han ville flytta huvudstaden från
Helsingfors som då låg inom räckhåll för det ryska artilleriet i
Porkala som ryssarna enligt fredsavtalet hade tilltvingat sig som
militärbas. Men då sade statsminister Paasikivi nej med den realistiska
motiveringen att det skulle orsaka panik i landet. Paasikivi
hade som mål att skapa förtroende för finsk utrikespolitik i
Sovjetunionen. Det lyckades såtillvida att man i Kreml småningom trodde
honom. Det viktigaste var att han hemma bidrog till den grundtrygghet
som trots oroliga tider rådde i landet. Hemmakommunisterna må ha rest
ragg hur mycket som helst åren 1944-48. Det var i sista hand Paasikivi
som garanterade samhällsfreden. Han talade ofta om Sovjetunionens
legitima defensiva intressen i förhållanden till Finland. Det var inte
alls säkert att det var Kremls egentliga intentioner. Ända sedan Lenins
tid fanns det en dröm att världsrevolutionen skulle svepa också över
Finland. Våra hemmakommunister trodde länge att Röda armén efter kriget
skulle stöda en ockupation av Finland men de blev slutligen lämnade
ensamma att försöka, vilket misslyckades. Kreml accepterade slutligen
Paasikivis tes om "de legitima defensiva intressena" från Sovjets sida.
Det förekom från rysk sida budskap som stod i konflikt med
varandra. Man skulle på allt sätt ge uttryck för stor vänskap mellan
det ryska och finska folket. Många emissarier som Kommissarov betonade
starkt biståndspaktens bestämmelser från 1948 som det orubbliga
fundamentet för finsk politik. Vid den s.k. nattfrosten 1958 avbröt
ryssarna handelsförhandlingarna och tog hem sin ambassadör från
Helsingfors. Regeringen Fagerholm såg sig tvungen att avgå. Vid
internationella konflikter som Ungern-krisen 1956 och Pragkuppen 1968
skärptes det ryska tonläget. Det gjorde president Kekkonen så uppbragt
- det må ha varit spelat eller ej - att premiärminister Kosygin kom
till Finland för överläggningar med Kekkonen. Det lugnade läget. Det
är klart att de motstridiga budskapen skapade komplex bland många i
Finland. Kunde man överhuvudtaget lita på ryssarna? Det fanns
historiska orsaker att misstro dem. Man fick inte veta vad som
egentligen hände i Kreml. "Kremlologer" världen över spred en blandning
av sanning och rykten, som lade grunden till misstänksamhet mot
Finlands utrikespolitik. Det var i synnerhet fallet när kritiken växte
mot Willy Brandts Ostpolitik i Västtyskland. Finland utnyttjades som
varnande exempel. Kekkonen utverkade erkännande av Finlands
neutralitetspolitik hos de ledande västmakterna - USA, England och
Frankrike trots att det höjdes varnande röster i hemlandet, framför
allt senare, mot anslutningen till EES-avtalet. Efteråt ter det sig
nästan obegripligt att en ung generation där somliga blev ledande
politiker inte insåg avtalets ekonomiska betydelse för att hålla hjulen
igång i näringslivet. Det gällde jobben, för att säga det enkelt. Det
insåg Kekkonen medan de inrikespolitiska motståndarna enfaldigt
resonerade att arbetslöshet var att föredra framom den farliga
västanknytningen. Kekkonen skapade en ram kring sin
utrikespolitik som han kallade den "den finländska paradoxen". Den gick
ut på att ju bättre Finland i egenskap av fredlig granne lyckades vinna
Sovjetunionens förtroende, desto bättre var våra förutsättningar för
ett nära samarbete med länderna i väst. Paradoxen framförde Kekkonen
framför allt där den gjorde intryck - i ett tal i Washington 1961.
Sovjet kom inte åt att avföra paradoxen från den politiska agendan
trots att stormakten genom "notkrisen" samma år också försökte dämpa
Finlands neutralitetspolitik. Jag råkar från en trovärdig källa veta
att Kommissarov, egentligen Juri Derjabin, beklagade sig för en
västdiplomat att Kekkonen var en för svår motståndare för honom.
Ryssarna fick nöja sig med att säkra Kekkonens återval 1962. Kanske
trodde de att det var deras förtjänst. Illusioner kan vara till nytta i
politiken. Ryssland kan ibland vara steget efter i sitt
utrikespolitiska agerande. När Finland ansåg sig vara neutralt, ville
ryssarna kalla det "strävan till neutralitet". När vi genom
anslutningen till EU deklarerade oss alliansfria var ryssarna beredda
att acceptera oss som ett neutralt land. Nu har de snart varnat oss en
gång för mycket för en eventuell anslutning till Nato, visserligen med
tillägget att vi själva avgör frågan. Snart går det inte att
bortförklara intresset eller ointresset för Nato i Finland. Båda
riktningarna har egentligen hur paradoxalt det än låter hög prioritet i
landet. Den del av befolkningen som inte alls vill bestämma sig är
antagligen i minoritet. Det kan stå oss dyrt vilken väg vi än väljer.
Om vi ansluter oss till Nato kan vi få betala ett politiskt pris i form
av försämrade relationer till Ryssland och kanske en dag tvingas
ingripa i försvaret av Estland. Om vi väljer fortsatt alliansfrihet
blir det en ekonomisk börda att hålla vår egen försvarsmakt på en hög
teknologisk nivå. Hittills är människorna i landet vana vid att
utrikespolitiken kan skötas på bekostnad av säkerhetspolitiken. Det
visade förre utrikesministern Erkki Tuomiojas försök att urvattna den
säkerhetsklausul som kommer att ingå i EU:s Lissabon-fördrag om det
slutligen godkänns efter en ny folkomröstning på Irland. I Finland har
man på vissa håll pekat finger åt Danmark för det undantag som landet
fick ifråga om EU:s utrikes- och försvarspolitik - att ställa sig
utanför den militära dimensionen som drogs upp i Amsterdamfördraget.
Varpå Nato väljer den danske statsministern Anders Fogh Rasmussen till
ny generalsekretare! Det ökade i ett slag Danmarks specifika vikt i det
internationella samfundet. Också den militära integrationen mellan EU
och Nato fortsätter allt intensivare, oberoende av Finlands
ställningstagande. Det är delvis följande generation i vårt
land som får avgöra frågan om Nato efter 2012, säkert väl medveten om
att Ryssland försöker återta sin forna stormaktsställning. Det kommer
inte att göra våra bekymmer mindre. Tom Söderman |