Kommentarer: Kristian Donner
Evolutionens
märkesår 1809”Det
är inte sant, att Arterna är lika gamla som naturen
och att alla skulle ha existerat lika länge, utan det
förhåller sig så, att de har bildats
successivt, har bara relativ konstans, och är bara
temporärt
oföränderliga”. Så lyder en av de
teser som år 1809 publicerades av den
framstående naturhistorikern Jean-Baptiste Pierre
Antoine de Monet, chevalier de Lamarck, i Paris. I Shrewsbury i
nordvästra England födde ungefär samtidigt
läkaren
Robert Waring Darwins hustru Susannah sitt femte barn, en
pojke som döptes till Charles Robert. Finland var
fullt upptaget med att skiljas från Sverige. I
Stockholm avpolletterades Gustav IV Adolf. Napoleon
möblerade om i Europa. Stora
förändringar, möjligen en evolution,
pågick
inför allas ögon.
Lamarcks digra
arbete bär titeln ”Philosophie zoologique,
ou exposition des considérations relatives à
l'histoire naturelle des animaux”. I likhet med det
verk som exakt 50 år senare skulle utlösa den
definitiva evolutionsrevolutionen, Darwins ”On the
Origin of Species by means of Natural Selection, or the
Survival of Favoured Races in the Struggle for
Life”, innehåller boken en enda illustration
(se bilden), ett schema över hela djurvärldens
gemensamma
härstamning. Där Darwin tecknar ett
växande träd, ritar chevalier de Lamarck snarast
en ättetavla med en diffus grupp ”maskar”
(”Vers.”)
som anmödrar högst uppe, följd av
å ena sidan leddjur (insekter, kräftdjur
och spindlar), å andra sidan ringmaskar och
blötdjur, från vilka de olika grupperna av
ryggradsdjur utstrålar. Som ren systematik skulle
ett sådant schema ha varit i princip acceptabelt
t.o.m. för Linné. Det omvälvande
var idén att det avspeglar en verklig historisk
utveckling av allt komplexare livsformer under kontinuerlig
förvandling. Det är alltså jämnt
200 år sedan den kompromisslösa idén om
en
alltomfattande biologisk evolution lanserades offentligt
– av Lamarck.
Figur 1. Lamarcks
härstamningsschema för djurvärlden.
Året 2009 har
ändå med rätta tillägnats Darwin.
”Origin”,
som fyller 150, är säkert en av de
böcker som allra mest har förändrat
världen. Darwins verkliga storhet grundar sig inte
på Figur 1. Lamarcks
härstamningsschema för djurvärlden. 192
”idén”
om evolution, eller ”idén” om naturligt
urval.
Det unika är hans storslagna gestaltning av ett
väldigt biologiskt, paleontologiskt och biogeografiskt
material
under en evolutionsteori där slumpvariation enbart
genom naturligt urval får en statistisk riktning.
Det var en syntes som ingen annan naturforskare kom i
närheten av. Genomslagskraften blev enorm, kanske
också delvis för att Darwin skrev en
ovanligt klar prosa.
Darwin har under det
år som nu
går mot sitt slut hyllats på
många sätt världen över. Om vi
ännu
vill bidra med något mer substantiellt än blotta
hågkomsten, vad kunde det vara? Här några
förslag som han kunde ha uppskattat:
Kreationister
och andra med bokstavstroende tendenser uppmanas
strängt att inte läsa Darwin eller texter
direkt relaterade till honom. ”Origin” är
njutbar läsning för naturvetare, men alldeles
olämplig
som introduktion till evolutionsbiologi för
vetenskapligt oskolade. Frågeställningarna har
sedan 1859 i grunden förändrats och helt nya
typer av data har intagit scenen. Det känns sorglustigt
att idag serveras nyheter som att ”finländarna
förhåller sig mer kritiskt till darwinismen
än
andra nordbor” (Helsingin Sanomat 5.11.2009).
Varför får man aldrig läsa att
”stödet för Einsteins
läror är mindre i Finland än i
Sverige”
eller ”allt färre finländare tror att andra
världskriget
har ägt rum”? Någon lära med
namnet darwinism existerar inte, inte heller en
evolutionsteori. Evolutionen är ett faktum och det naturliga
urvalets grundprincip i ljuset av dagens molekylärgenetiska
kunskap en logisk nödvändighet. Det
vetenskapliga arbetet gäller utvecklandet och
testandet av specifika underteorier, modeller och hypoteser om
hur det hela kan ha gått (eller går) till
i detalj.
Skolans läroböcker
borde ses
över. I skolkursen betonas t.ex. fortfarande
skillnaden mellan ”mikro-” och
”makro-” evolution. Visst, evolutionens mekanismer
arbetar på många olika plan, men en
sådan grundläggande dikotomi är
förvirrande
och vetenskapligt meningslös. Också t.ex.
”kampen för tillvaron” kunde tonas ner
–
vad det i grunden gäller är ju bara att
föröka sig mer effektivt än andra.
Vidare: Lamarcks idé om vad som ger evolutionen
riktning (förvärvade egenskapers
ärftlighet) ”kullkastades” inte av
Darwins teori. Den har visserligen av senare forskning visat
sig vara i huvudsak felaktig, men logiskt sett kunde den
väl vara en komplementär mekanism vid sidan
av naturligt urval. Darwin själv tillgrep ofta
gladeligen ”lamarckistiska” förklaringar
i sina senare verk.
”Evolution”
är idag på allas läppar, ofta med en
hänvisning
till Darwin som universellt skyddshelgon, men den verkliga
relationen till hans verk är mycket varierande.
Bruket och nyttan av evolutionsbegreppet (eller -begreppen) och
förhållandet
till Darwin inom olika vetenskapsgrenar är
värda att utredas. Det är den uppgiften som
flera av artiklarna i detta nummer av Nya Argus griper sig an:
För
det första finns en allmän insikt att fenomen i
natur, psyke, kultur och samhälle på något
sätt är resultat av sin utvecklingshistoria.
Där andas vi egentligen bara samma atmosfär
som Darwin själv, och även hans samtida som
t.ex. Marx eller Schleicher (se Karlssons artikel). Filosofiska uttryck
för denna stora tankeström hade tidigare getts
av Hegel och av naturfilosoferna. Men det finns ingen
nödvändig relation mellan Darwin och
evolution i största allmänhet.
För
det andra finns det en reduktionistisk
strävan att
så långt det är möjligt ge
mänskliga fenomen en evolutionsbiologisk
förklaring. Dess mest renodlade uttryck är
Edward O. Wilsons consilience-program: humanvetenskaperna ska
småningom
kunna ersättas med biologi. Wilsons radikala
biologism är naiv och resultaten har varit magra i
jämförelse med anspråken.
Ändå är det för en
naturvetare självklart, att allt mänskligt
på
något plan har sina förutsättningar i
artens biologiska
natur. Utmaningen består i att hitta de nivåer
där kultur och natur möts och växelverkar
på
sådana sätt, att biologin kan tillföra
fruktbara förklaringsmodeller.
För
det tredje finns det en strävan att inom andra
discipliner än biologin söka analoga
förklaringsmodeller. Kan man finna motiv med någon
grad av inneboende beständighet (motsvarande gener),
som varierar sinsemellan och över tiden har olika
”fortplantningsframgång” beroende
på naturligt (kulturellt) urval? Även här
är det en biolog, Richard Dawkins, som med sin
idé om mem ("a unit of cultural inheritance”) har
försökt renodla tanken. Begreppet mem har
småningom suddats ut till att betyda nästan allt
eller intet, men det hindrar inte, att modeller analoga med de
evolutionsbiologiska kan bli produktiva inomKommentarer: Kristian
Donner
Evolutionens märkesår 1809
”Det är inte sant, att Arterna är lika gamla som
naturen och att alla skulle ha existerat lika länge, utan det
förhåller sig så, att de har bildats successivt, har
bara relativ konstans, och är bara temporärt
oföränderliga”. Så lyder en av de teser som
år 1809 publicerades av den framstående naturhistorikern
Jean-Baptiste Pierre Antoine de Monet, chevalier de Lamarck, i Paris. I
Shrewsbury i nordvästra England födde ungefär samtidigt
läkaren Robert Waring Darwins hustru Susannah sitt femte barn, en
pojke som döptes till Charles Robert. Finland var fullt upptaget
med att skiljas från Sverige. I Stockholm avpolletterades Gustav
IV Adolf. Napoleon möblerade om i Europa. Stora
förändringar, möjligen en evolution, pågick
inför allas ögon.
Lamarcks digra arbete bär titeln ”Philosophie zoologique, ou
exposition des considérations relatives à l'histoire
naturelle des animaux”. I likhet med det verk som exakt 50
år senare skulle utlösa den definitiva
evolutionsrevolutionen, Darwins ”On the Origin of Species by
means of Natural Selection, or the Survival of Favoured Races in the
Struggle for Life”, innehåller boken en enda illustration
(se bilden), ett schema över hela djurvärldens gemensamma
härstamning. Där Darwin tecknar ett växande träd,
ritar chevalier de Lamarck snarast en ättetavla med en diffus
grupp ”maskar” (”Vers.”) som anmödrar
högst uppe, följd av å ena sidan leddjur (insekter,
kräftdjur och spindlar), å andra sidan ringmaskar och
blötdjur, från vilka de olika grupperna av ryggradsdjur
utstrålar. Som ren systematik skulle ett sådant schema ha
varit i princip acceptabelt t.o.m. för Linné. Det
omvälvande var idén att det avspeglar en verklig historisk
utveckling av allt komplexare livsformer under kontinuerlig
förvandling. Det är alltså jämnt 200 år
sedan den kompromisslösa idén om en alltomfattande
biologisk evolution lanserades offentligt – av Lamarck.
Figur 1. Lamarcks härstamningsschema för djurvärlden.
Året 2009 har ändå med rätta tillägnats
Darwin. ”Origin”, som fyller 150, är säkert en av
de böcker som allra mest har förändrat världen.
Darwins verkliga storhet grundar sig inte på Figur 1. Lamarcks
härstamningsschema för djurvärlden. 192
”idén” om evolution, eller ”idén”
om naturligt urval. Det unika är hans storslagna gestaltning av
ett väldigt biologiskt, paleontologiskt och biogeografiskt
material under en evolutionsteori där slumpvariation enbart genom
naturligt urval får en statistisk riktning. Det var en syntes som
ingen annan naturforskare kom i närheten av. Genomslagskraften
blev enorm, kanske också delvis för att Darwin skrev en
ovanligt klar prosa.
Darwin har under det år som nu går mot sitt slut hyllats
på många sätt världen över. Om vi ännu
vill bidra med något mer substantiellt än blotta
hågkomsten, vad kunde det vara? Här några förslag
som han kunde ha uppskattat:
Kreationister och andra med bokstavstroende tendenser uppmanas
strängt att inte läsa Darwin eller texter direkt relaterade
till honom. ”Origin” är njutbar läsning för
naturvetare, men alldeles olämplig som introduktion till
evolutionsbiologi för vetenskapligt oskolade.
Frågeställningarna har sedan 1859 i grunden
förändrats och helt nya typer av data har intagit scenen. Det
känns sorglustigt att idag serveras nyheter som att
”finländarna förhåller sig mer kritiskt till
darwinismen än andra nordbor” (Helsingin Sanomat 5.11.2009).
Varför får man aldrig läsa att ”stödet
för Einsteins läror
är mindre i Finland än i Sverige” eller ”allt
färre finländare tror att andra världskriget har
ägt rum”? Någon lära med namnet darwinism
existerar inte, inte heller en evolutionsteori. Evolutionen är ett
faktum och det naturliga urvalets grundprincip i ljuset av dagens
molekylärgenetiska kunskap en logisk nödvändighet. Det
vetenskapliga arbetet gäller utvecklandet och testandet av
specifika underteorier, modeller och hypoteser om hur det hela kan ha
gått (eller går) till i detalj.
Skolans läroböcker borde ses över. I skolkursen betonas
t.ex. fortfarande skillnaden mellan ”mikro-” och
”makro-” evolution. Visst, evolutionens mekanismer arbetar
på många olika plan, men en sådan grundläggande
dikotomi är förvirrande och vetenskapligt meningslös.
Också t.ex. ”kampen för tillvaron” kunde tonas
ner – vad det i grunden gäller är ju bara att
föröka sig mer effektivt än andra. Vidare: Lamarcks
idé om vad som ger evolutionen riktning (förvärvade
egenskapers ärftlighet) ”kullkastades” inte av Darwins
teori. Den har visserligen av senare forskning visat sig vara i
huvudsak felaktig, men logiskt sett kunde den väl vara en
komplementär mekanism vid sidan av naturligt urval. Darwin
själv tillgrep ofta gladeligen ”lamarckistiska”
förklaringar i sina senare verk.
”Evolution” är idag på allas läppar, ofta
med en hänvisning till Darwin som universellt skyddshelgon, men
den verkliga relationen till hans verk är mycket varierande.
Bruket och nyttan av evolutionsbegreppet (eller -begreppen) och
förhållandet till Darwin inom olika vetenskapsgrenar är
värda att utredas. Det är den uppgiften som flera av
artiklarna i detta nummer av Nya Argus griper sig an:
För det första finns en allmän insikt att fenomen i
natur, psyke, kultur och samhälle på något sätt
är resultat av sin utvecklingshistoria. Där andas vi
egentligen bara samma atmosfär som Darwin själv, och
även hans samtida som t.ex. Marx eller Schleicher (se Karlssons
artikel). Filosofiska uttryck för denna stora tankeström hade
tidigare getts av Hegel och av naturfilosoferna. Men det finns ingen
nödvändig relation mellan Darwin och evolution i största
allmänhet.
För det andra finns det en reduktionistisk strävan att
så långt det är möjligt ge mänskliga fenomen
en evolutionsbiologisk förklaring. Dess mest renodlade uttryck
är Edward O. Wilsons consilience-program: humanvetenskaperna ska
småningom kunna ersättas med biologi. Wilsons radikala
biologism är naiv och resultaten har varit magra i
jämförelse med anspråken. Ändå är det
för en naturvetare självklart, att allt mänskligt
på något plan har sina förutsättningar i artens
biologiska natur. Utmaningen består i att hitta de nivåer
där kultur och natur möts och växelverkar på
sådana sätt, att biologin kan tillföra fruktbara
förklaringsmodeller.
För det tredje finns det en strävan att inom andra
discipliner än biologin söka analoga
förklaringsmodeller. Kan man finna motiv med någon grad av
inneboende beständighet (motsvarande gener), som varierar
sinsemellan och över tiden har olika
”fortplantningsframgång” beroende på naturligt
(kulturellt) urval? Även här är det en biolog, Richard
Dawkins, som med sin idé om mem ("a unit of cultural
inheritance”) har försökt renodla tanken. Begreppet mem
har småningom suddats ut till att betyda nästan allt eller
intet, men det hindrar inte, att modeller analoga med de
evolutionsbiologiska kan bli produktiva inom humanvetenskaperna.
2.12 2009
humanvetenskaperna. 2.12 2009 |