Insektinsikter
Midsommardagskväll och det regnar inte
ens. Man borde passa på: gå ut och hänge
sig åt fuktiga dofter och taltrastsång, den
kortaste nattens vithet. I stället, ansatt av tjurskallig
midsommarmelankoli, sätter jag mig vid mikroskopet och
gör torra anteckningar över ett experiment.
18.27 introducerar Gelis i
petriskål med mossa + 2 braconidkokong.
Den
introducerade
Gelis
är en ungefär 3 mm lång insekt, en
parasitstekel. Hon är vinglös – de flesta
skulle ta henne för myra – och blanksvart med sex
slanka ben, fem ögon (steklar, bland dem också
humlor och getingar, har, förutom de stora
facettögonen, i allmänhet tre små
punktögon uppe på huvudet), och hennes
långa antenner vibrerar. Det är på
antennerna luktsinnet sitter.
Hon kläcktes ur sin
puppkokong för elva månader sedan. Från
ägg till vuxen utvecklades hon på näring
från puppan av en annan stekel. Den hade under sin larvtid
suttit fäst på en klotspindel, som den sakta sugit
vätskorna ur och slutligen dräpt. Just när
larven byggt sin kokong, för att efter fullständig
metamorfos lämna den som långbent och flygkunnig
fullvuxen, kom en Gelis-hona
vandrande. Hon upptäckte
kokongen, stack in sitt äggläggningsrör,
lade ett ägg. När en vuxen stekel några
veckor senare kröp ut ur kokongen var det inte en
spindelparasitstekel utan en spindelparasitstekelparasit.
Henne
har jag övervintrat i mitt kylskåp, för jag
vill veta hur noga den här arten är med sina
värdars beskaffenhet. Måste en kokong lukta
spindelparasitstekel för att uppfattas som möjlig
barnkammare, eller duger det med en kokong av annat slag?
Under
våren har hon rest i mitt bagage, säkert innesluten
i en filmburk med lite mossa och en bomullstuss indränkt i
honungsvatten. Till Stockholm och Hälsingland, till Kotka och
Karis och på kajakfärd i södra Savolax.
För precis när hon dör ska jag ta loss ett
bakben att bevara i ren alkohol, tills jag förhoppningsvis
får möjlighet att med molekylära metoder
infoga henne i ett släktträd. Kan alltså
inte lämna henne utan uppsikt, ifall hon skulle få
för sig att gå och dö.
Med
sommaren kom potentiella värdar. Insamlade parasiterade
spindlar dräptes av sina stekellarver. Kokonger av andra slag
dök upp på kråkrishedar i
skärgården och i äppelträd som
angripits av fjärilslarver som i sin tur angripits av
stekellarver. Jag låter gelisen träffa kokongerna.
18.30
G. hittar en kok., undersöker m antennerna. Proberar,
svårt att tränga igenom, ovipositorn slinter.
Tre
minuter efter introduktion har gelisen hittat en av kokongerna.
Antennerna vibrerar ännu kraftigare än tidigare, de
står som spända metspöbågar
mellan huvudet och kokongens yta. Hon riktar sitt
äggläggningsrör mot kokongen,
försöker sticka in det, så som jag sett
henne penetrera andra kokonger. Antagligen kan hon ganska väl
bedöma kokongernas innehåll genom att röra
vid det med äggläggningsröret.
Känns innehållet hårt med rörliga
delar, till exempel, skulle hennes larv skulle inte hinna äta
upp invånaren innan den kläcks.
Men
den
här kokongen är durabel. I 51 minuter
försöker hon på ett och samma
ställe tränga igenom kokongen.
Fåfängt. Trots att hon spjärnar mot
underlaget så att den lilla stekelkroppen skälver,
ger kokongmaterialet inte efter. Hon har ägnat sammanlagt en
dryg timme åt det fruktlösa projektet innan hon
överger det. Någon minut senare råkar hon
på den andra, likartade kokongen. Antennrörelserna
visar att hon reagerar på den som möjlig
värd, hon undersöker den kort men lämnar den
snabbt. Har lärt sig en läxa?
Det
finns åtminstone två sätt att undvika
fruktlösa ansträngningar. Det ena är att
lära sig av sina misstag. Det andra, att vara
färdigprogrammerad. En vargspindelhanne som med väl
avvägda rörelser uppvaktar en hona har knappast
råd att improvisera sin dans – den mer storvuxna
honan kan då råka uppfatta honom som byte snarare
än partner. När en slända lägger
sina ägg i ett vattendrag har hon inte personligen
behövt pröva sig fram till att sländnymfer
utvecklas bättre i vatten än i en sandsluttning. Det
naturliga urvalet har gjort att Gelis-honor
inte slösar bort
ägg på puppor som är för
nära att kläckas.
Synen
på
insekters (och andra djurs) beteende har under århundraden
svajat mellan två uppfattningar. Antingen är djuret
en instinktautomat som reagerar blint på stimuli, eller
är dess alla beteenden inlärda. Om djuret fungerar
enligt oföränderliga reflexer kan det antingen vara
ett uttryck för Guds utomordentliga visdom, eller för
Descartes mekaniska maskin.1
Jean-Henri
Fabre,
uppmärksamt iakttagande sydfransk entomologisk nestor,
rörde sig närmast de mekanistiska tankebanorna. Trots
att han i sina betraktelser kunde beskriva grävsteklar och
fjärilslarver med förmänskligande ord, var
han främmande för att tillskriva dem
inlärningsförmåga. För honom var
instinkterna till för att upprätthålla
arten, något som var viktigare än den enskilda
individens bevarande. Idén om den här typen av
gruppselektion förkastades först långt in
på 1900-talet när genperspektivet blev
populärt. För Fabre var det ännu
okontroversiellt, särskilt som han menade att arterna i
princip var beständiga, och eventuell
förändring slumpmässig. Han förblev
livet ut skeptisk till den gradvisa förändring genom
naturligt urval som Darwin presenterat i evolutionsteorin.
Den
samtida svenska zoologen och läroverkslektorn Gottfrid Adlerz
uppskattade Fabres iakttagelseförmåga men gick i
skarp polemik mot fransmannens slutsatser i Grävsteklarnas liv
(1916). ”Felet i denna slutledning är
Fabre’s vanliga” skriver Adlerz om en skildring av
hur Fabre stör en rovstekels omsorger om en avkomling,
på ett sätt som omintetgör hela
företaget. Stekeln tar inte sabotaget i beaktande utan
slutför sitt handlingsmönster. ”Utan att ta
någon som helst hänsyn till växlande
individualitet sluter han på förhand från
en enda individs handlingssätt, att alla under slika
omständigheter skulle handlat på alldeles samma
sätt.”2
Adlerz,
själv mycket
observant, kröp under flera sommarlov omkring på
sandsluttningar vid norrlandskusten och studerade steklar. Han
hävdade bestämt att de var flexibla i sitt beteende,
och föregick med närmare ett sekel det inom zoologin
nyväckta intresset för individers personlighet. Men
det var Fabres syn som länge kom att prägla den
allmänna inställningen till insekternas
förmågor.
För
att man
ska kunna lära sig något behövs minne.
Minnet kan beskrivas som förändringar i nervceller,
förändringar som representerar information och senare
kan påverka beteendet. Till och med bakterier kan
sägas ha ett slags kemiskt korttidsminne. Hos leddjur
(insekter, spindeldjur, kräftdjur och mångfotingar),
försedda med flera ansamlingar av välorganiserade
nervceller, finns både kort- och långtidsminne.
En
invändning har gällt det korta
leddjurslivet – vad ska det nytta till att
lära sig något när döden
väntar om hörnet? Men under detta liv (som ofta
räcker ett eller flera år, helt i klass med ett
smågnagar- eller småfågelliv)
gör de samma saker som mer långlivade varelser:
äter, växer, förökar sig.
Varje
plats och varje tidpunkt innehåller något som
är olikt andra ställen och tider. Att vara
läraktig är i en unik situation inget dumt alternativ
till förprogrammering. Läraktighet kräver
visserligen energi och en fysiologisk utrustning som kunde ha
använts till annat, men så snart den här
nackdelen kan uppvägas av vidgad beteenderepertoar, kan man
också ställa frågan: varför inte
lära sig?
Och som experiment har visat:
minimikraven på utrustning för associativ
inlärning är åtminstone inte högre
än rundmasken Caenorhabditis
elegans 302 neuroner. Ett
medvetande, däremot, är inte
nödvändigt.
Försiktigtvis:
jag drar
inga slutsatser av ett enstaka experiment. Men det är inte
svårt att tänka sig att det kunde vara en
urvalsfördel för en Gelis-hona
om hon
kunde dra nytta
av sina erfarenheter. Med andra ord, om hon låter bli att
lägga ner tid och energi på hopplösa
projekt, kan hon i stället hitta flera användbara
kokonger och få flera avkomlingar. I nästa
generation kan det då komma att finnas fler kopior av hennes
flexibla arvsanlag, än kopior av anlag som får en
hona att timme efter timme trycka sitt
äggläggningsrör mot omöjliga
kokonger.
Den
nobelprisbelönta
beteendeforskaren Niko Tinbergen kunde på 1930-talet visa att
bivargen, en rovstekel, har förmågan att orientera
efter landmärken. Den lärde sig bohålets
position i förhållande till landmärkena,
alltså var det inte fråga om rent
förprogrammerat beteende. Bivargarna lever solitärt,
men under resten av seklet riktades största delen av
uppmärksamheten på kombinationen insekter och
inlärning mot de socialt levande, som bin och myror. Att de
bygger samhällen och kommunicerar med varandra ger dem en
särställning som bildbara.
Först
nu börjar det röra på sig i andra
riktningar. Saskya van Nouhuys och Riikka Kaartinen vid Helsingfors
universitet har tittat närmare på Hyposoter
horticola, en parasitstekel som kan
påträffas
på åländska ängar där
den parasiterar larver av ängsnätfjärilen.3
Stekeln måste lägga sina ägg vid exakt
rätt tidpunkt, en period på ett antal timmar strax
innan fjärilslarven kläcks. För varje
potentiell värd finns alltså ett mycket
begränsat tidsintervall.
Kryp som har en
fast punkt
i livet, de som har bon eller provianterar för sina larver,
behöver kunna orientera sig. Det hade studier av bin och
bivargar visat. Däremot antogs länge att andra
insekter lever ett kringflackande liv och bara behöver reagera
på signaler som berättar för dem vart de
ska bege sig härnäst, utan att lägga platser
på minnet.
H.
horticolas
speciella
parasiteringsbiologi gör att den måste
hålla sig med ett helt gäng fasta punkter. Under
sitt några veckor långa vuxenliv
patrullerar stekeln sitt område och lokaliserar
äggsamlingar. Den besöker dem sedan om och om igen
tills äggen nått rätt utvecklingsskede.
Genom
en rad snygga experiment har van Nouhuys och Kaartinen visat att
återbesöken inte beror på att stekeln
känner lukten av äggen eller helt enkelt
råkar snubbla över dem gång på
gång. Stekeln lär sig verkligen var
äggsamlingarna finns, och lägger platserna
på minnet. På synminnet, närmare
bestämt. Det finns fortfarande fantastiska livshistorier att
upptäcka i vår egen närgeografi, om
någon bara förmår ställa nyfikna,
förundrade frågor och notera
överraskningarna som förflyttar gränserna
för det sannolika.
Ett
inte helt rationellt
motstånd mot en omvärdering av leddjurssynen verkar
fortfarande finnas till och med när det gäller
sociala insekter. När Nigel Franks rapporterar sofistikerade,
flexibla beteenden i myrkolonier, som att erfarna Themnothorax-arbetare
tar sig an yngre arbetare och visar dem var de kan hämta
föda, är det som om han hade knackat en del andra
forskare på knäna. Kommentarerna kommer kvickt som
en reflexspark: jo, utmärkt, men det är inte
fråga om inlärning i mänsklig mening.4
Människan
alltings mått. Eller: (nästan) alla djur
lär sig, men somligas inlärning är mer
inlärning än andras?
Lyckligtvis
struntar
insekterna i vad vi tänker om dem. Men vad som händer
(och inte händer) i forskningen om dem påminner oss
om hur åsikter, som genom sin ålder blivit
närmast osynliga, påverkar våra
försök att beskriva tillvaron. Egenskaper som
utnämnts till mänskliga – som intelligens,
läraktighet, individuella olikheter, besittande av
något som får benämnas hjärna
eller känslor – kan inte finnas hos de
själlösa djuren. Vi vill i alla fall inte
gärna finna dem där. Möjligen hos djur som
det ändå går någorlunda att
identifiera sig med; sådana som är
tillräckligt stora, varma, med två ögon och
fuktig tunga. Därefter måste gränsen dras,
om inte det utmärkande mänskliga ska bli
otillbörligt utspätt.
Och Gelis-honan?
Konfronterad med den motspänstiga kokongen följande
dag, verkar hon till en början intresserad, kliver omkring
på den, luktar på den, trycker
äggläggningsröret mot ytan – i
ungefär en minut. Lämnar den sedan.
IKA ÖSTERBLAD
Fotnoter:
1.
Nils
Uddenberg 2005. Idéer
om livet. Band II s. 226f.
2.
Gottfrid Adlerz 1916. Grävsteklarnas
liv. Stockholm. s. 151.
3.
Saskya van Nouhuys & Riikka Kaartinen 2008. ”A
parasitoid wasp uses landmarks while monitoring potential
resources.” Proceedings
of the Royal Society B 275:
377–385.
4.
Virginia Morell 2009.
”Profile: Nigel Franks. Watching as Ants Go
Marching—And Deciding—One by One.”
Science
323:1284–85