KOMMENTARER:
TRYGVE SÖDERLING
Lokala
frågor
Den
ljumma majoriteten avgör. Hurri-kramande finnar som kanske
också gillar salmiak, thaimat och tangosjungande romer. En
vardaglig uppskattning av kulturell mångfald är den bas som
vi, landets kotiruotsalaisia
(hemmasvenskar), lever på.
Den
finska majoriteten borde ses som den tyngsta faktorn i alla
finlandssvenska strategier. Utan majoritetens stöd skulle det ena
nationalspråket vara trängt på riktigt.
Ändå hamnar de språkligt ofrustrerade finnarna ofta i
medieskuggan. Man får mera dramatiska rubriker på de
anonyma hatbloggarna.
Den ’debatt’ som då
följer riskerar att skapa dels fiendebilder, dels
språkmartyrer. Med andra ord, halka ner på samma nivå
som angriparnas. Om finlandssvenskarna börjar se sig som offer
för aktiv förföljelse, då har också vi
blivit populister. Vi har fått ett litet drama där vi alla
är hedersförtryckta på var sitt håll: både
finska och svenska är ju små språk i världen.
Tyck synd om oss nu!
Ett överslag i den vägen bidrog en skribent med i höstas i Hufvudstadsbladet.
”Innan boskapsvagnarna börjar rulla” slutade den
skärrade kolumnen. Att dra paralleller mellan nedläggningen
av Ekenäs BB och Hitlers förintelseprojekt, eller kanske
Stalins utrensningar, är tanklöst på minst två
sätt. Dels finns det ute i världen folk som är hotade
och förtryckta på riktigt. Dels insinuerar talet om
deportation att majoriteten av Finlands befolkning skulle ha nycket
nära till barbariet, snarare än att stå för ett
pluralistiskt samhälle med plats för många slags
medborgare och subgrupper.
Oroande trender finns, men ska ses i sina proportioner. Det är till
exempel betecknande att den gamla isflaks-metaforen
(krympande, försvinnande) har ersatts av ordet domänförlust,
ett mera slipsklätt spöke. Hotet har blivit
byråkratiskt och handlar om att smygande tappa mark i
admistrationen. Mera Kafka än växthuseffekt, även om
också snitt i domäner kan göra ont.
Framför
allt har många inlägg i den senaste tidens debatter på
finlandssvenskt håll präglats av
vanföreställningen att språkminoriteten utövar
någon sorts självstyre. Där har möjligen Svenska
folkpartiets retorik blivit en fälla för partiet självt.
Enligt retoriken kan språket försvaras bara om SFP får
alla de svenskspråkigas röster – och det får ju
Partiet, i stort sett. Ändå har motgångarna hopat sig.
Då måste ju förklaringen vara en hemlig agenda,
illvilja och konspirationer i buskarna?
Fantasin flödar
också när Fonderna försöker träda till och
lappa på där Partiet har misslyckats. Så kallade
framtidsscenarier produceras av den för ändamålet
grundade tankesmedjan. Ordet ”framtid” annekteras i
fantasifulla berättelser, ungefär som sexualiteten ges nya
betydelser när den skrivs in i psykoanalysens mytrepertoar.
Där andra brottas med Oidipus antas finlandssvensken dras med ett
väldigt Framtidskomplex.
Den mest uppenbara
förklaringen till de aktuella domänbakslagen nämns
alltför sällan: när det politiska klimatet som helhet
drivit högerut har SFP förlorat sin vågmästarroll.
Någon ser det kanske som en paradox att framgångar för
SFP:s borgerliga regeringskolleger i slutändan tenderar att
”rationalisera” bort svenskan ur de i teorin allt mer
kostnadseffektivt outsourcade
och privatiserade serviceprodukter som ska ersätta
välfärdsstaten. Man kommer att tänka på den
militära eufemismen friendly
fire
och på att faktum att kulorna kommer från de
’egna’ leden är klen tröst för den som
träffas. Men egentligen föreligger här ingen paradox,
minoritetspolitik är ju inte automatiskt nyliberal. Borde SFP i
den nya strategiska situationen bli ett vänsterparti? Resonemang
om detta saknas i den färska fondproducerade visionen Det svenska i Finland år 2030
(Magma 2010).
I
vissa nyfennomaners ögon är skolornas
”tvångssvenska” en del av ett tusenårigt
förtryck. Det kan vara på sin plats att påminna om att
obligatoriet inte är äldre än grundskolreformen och att
det infördes under 1970-talet. Som historikern Henrik Meinander
har påpekat spelade Urho Kekkonen och Johannes Virolainen en
avgörande roll för att svenskan togs in i den
finskspråkiga skolan: två ledande centerpolitiker. Det kan
kännas ironiskt med tanke på att just Centern drivit
på flera av dagens domänförluster.
Att landets
passivt välvilliga majoritet fortsätter vara välvillig
är alltså grundbulten nummer ett för svenskan i
Finland. Bult nummer 2 är att Finland fortsätter vara ett
nordiskt rättssamhälle, med, kunde man tillägga, 3)
tillräckliga statliga muskler. Staten är minoritetens
bästa vän. Privata fonder kan komplettera och lappa på,
men inte skapa en egen stat. Troligen betalar Samlingspartiets
utrikesminister Alexander Stubb sin TV-licens, och stöder
därmed rundradiobolaget YLE:s bland annat svenskspråkiga
verksamhet. Vid den förra regeringsbildningen i Sverige framgick
ju att flera av Stubbs konservativa kolleger där hade struntat i
avgiften, delvis säkert av ideologiska skäl.
Samhälleligt upprätthållen mediaverksamhet är ju
de facto en form av socialism. För finlandssvenska borgerliga
poltiker är det lättare att älska licensavgiften, ett
russin att plocka ur den kaka man annars motarbetar. När public service är
service för just mig är den OK.
Ytterligare
en viktig faktor för svenskan i Finland är 4) Sverige, trots
att det en gång inspirerande sociala experimentet idag mera
liknar en svårsåld SAAB. Vi är naturligtvis beroende
av att landet i väster fortsätter vara åtminstone i
någon mån ekonomiskt och/eller kulturellt intressant. Som
en sista faktor, 5), kan man nämna finlandssvenskarna själva,
även om våra möjligheter att påverka eller ens
agera kollektivt ofta överskattas. Det är bra att
finlandssvenskar är synliga i olika partier eller blir
kändisar i den nationella kulturen, från Glitterscenen till Uutisvuoto.
Finlandssvenskhetsstrategerna talar gärna om vikten av positiva
galjonsfigurer. Minst lika viktigt är i alla fall myntets andra
sida, det som inom alkoholpolitiken kallas för harm reduction.
Vi kan inte få alla att älska oss, men kan vi kanske ge dem
färre skäl att hata oss? Om en Mikael Lilius uppfattas som
”typiskt finlandssvensk” är det en symbolisk
domänförlust som på en enda dag knäcker
åratal av välmenande upplysningsarbete.
Riktigt
förödande vore om någon SFP-institution eller
brand-arbetsgrupp en dag proklamerade en officiell
”finlandssvensk identitet” – en missriktad vision som
faktiskt har sina förespråkare. Har man en identitet kan den
angripas. Är man däremot sig själv, motstridig,
mångskiftande, ett pluralis – precis som majoriteten
är det – får de etniska utrensarna svårare att
koppla ett grepp.
En gång i tiden sågs
”tanter” som talade svenska högt i spårvagnen i
Helsingfors som ett allvarligt hot mot folkstammen: de ansågs
bekräfta en fördom om snorkighet, desto farligare som den
inte var tagen ur luften. Därför blev jag glad när jag
för en tid sen, just i en spårvagn, hörde en
20-årig finlandssvensk mobilpratande primärvårdartjej
länge och med hög röst diskutera dom tyska
metallrockarna Rammsteins kommande konsert i Finland.
Allt som
kan bryta klichébilden av en gemensam ”identitet”
är hemåt för den svenska aspekten på landet
Finland.
15.2.2010
|