KOMMENTARER:
TRYGVE
SÖDERLING
Ryska
riktningar
1. MÄNNISKORÄTTSLÄGET I RYSSLAND
är brottsligt.
Det vet av egen erfarenhet Michail Chodorkovskij, i skrivande stund
intern i Matrosskaja Tisjina-fängelset, Moskva. Han kommer
till
tals i den brevdialog med författaren Ljudmila Ulitskaja som
Kristina Rotkirch har översatt för detta nummer.
Att
Chodorkovskij i dag är Rysslands mest berömda
politiska
fånge har förstås ett samband med att han
vid
arresteringen 2003 var Rysslands rikaste man. Från en
anspråkslös bakgrund och kemistudier avancerade han
under
90-talet till den grupp av kleptokrater, populärt kallade
”oligarker”, som under den kaotiska slakten
på
Sovjetunionens dödsbo flyttade över de
allmänna
tillgångarna till väldiga personliga industri- och
finansimperier. Den gigantiska omfördelningen,
”privatiseringen”, Rysslands
rövarkapitalistiska
revolution, skedde under anarkistiska former, ofta via
kryphål i
en mer eller mindre obefintlig lagstiftning. Hårda tag,
inklusive
mord, ingick i många fall i metoderna.
Ändå
visar sig Chodorkovskij vara en
förvånansvärt otypisk
oligark. När Putin 2000 efterträdde Jeltsin och
på nytt
införde en statsmakt, valde de flesta av Chodorkovskijs
kolleger
att lyssna till varningarna, ta pengarna och snabbt lämna
landet.
Chodorkovskij gick mot strömmen, stannade kvar och utvecklade
i
stället en ny roll av företagsledare, mecenat, social
aktivist.
I dag bör Chodorkovskij ses som
en politisk
fånge eftersom få utomstående tvivlar
på att
den egentliga orsaken till hans fall var hans i regimens ögon
alltför självständiga linjedragningar
– bland
annat planerna på en egen pipeline till Kina och inte minst
stödet till en oberoende TV-kanal. Vladimir Putin har inte
varit
nådig mot sin rival: i en intervju drog han en parallell
mellan
Chodorkovskij och gangsterkungen Al Capone, som också till
slut
dömdes som skattesmitare.
Snarare
än
svårutredda påstådda ekonomiska
förbrytelser
– här kunde man dra paralleller till Putins lika
svårutredda bakgrund i KGB – verkar Chodorkovskijs
”brott” ha varit att han började bete sig
som en
konstruktiv, skötsam industri- och finansledare. Och
därmed
riskerade att upprätta ett maktcentrum i det civila
samhället, utanför regimens kontroll. Domen
föll 2005,
lydde på nio års fängelse,
ändrades till
åtta, och en förlängning med ytterligare 27 år
är nu
aktuell. En skenprocess som för tankarna över 70
år
tillbaka i tiden.
Ur rätts- och
mänskorättssynvinkel gör Chodorkovskijs
före detta
rikedom naturligtvis inte hans fall mera ömmande eller oroande
än andra undanröjanden av
”obekväma”
personer. Men kopplingen till bland annat mediavärlden
är en
dimension som får statsmakten att här hamna i samma
båt som de okända förövarna av det
ouppklarade
mordet 2006 på den kritiska journalisten Anna Politkovskaja.
Åtminstone 21 andra journalistmord inom Ryska federationen
har
bokförts av organisationen Reporters sans frontières
under de senaste 10 åren, fem av dem bara i fjol.
2.
BROTT MOT YTTRANDEFRIHETEN och mot de mänskliga
rättigheterna
i Ryssland hör till de ämnen som våra egna
media i
allmänhet rapporterar relativt sakligt om. Samma
strävan till
informerade ställningstaganden gäller tyvärr
inte
över hela linjen; när det gäller Ryssland
verkar det
vara vanligt att man först reagerar med ryggmärgen
och
först senare kollar fakta. Några exempel:
(a)
En
nyhetstext från Finska Notisbyrån meddelade nyligen
att den
planerade Nord Stream-gasledningen mellan Ryssland och Tyskland
troligen också kommer att innehålla
dataöverföring och telekommunikation. Intressant nog
rubricerades detta i bland annat Helsingin
Sanomat (26.2.2010)
som en ”säkerhetsrisk” –
för Finland.
Logiken är att det ryska beroendet av Finland och Sverige
minskar
om ”vår” hälft av all rysk
datatrafik med
utlandet flyttar till röret. Men vinklingen känns
ändå en smula egocentrisk. I sanningens namn ingick
i
själva notisen också det ryska perspektivet:
ryssarna vill
slippa det svenska spionagets avlyssning, som bedrivs enligt den
omdiskuterade FRA-lagen.
(b) Strategiskt
tänkande verkar
över lag tillämpas på ett oreflekterat,
enkelriktat
sätt när västmedier skriver om Ryssland. Ett
populärt argument mot gasprojektet har varit att det
gör
Tyskland beroende av den ryska leverantören, som
underförstått kommer att utnyttja röret
till
utpressning för sina djävulska politiska syften. Att
Ryssland
samtidigt ökar sitt beroende av den 2–3
gånger
större tyska ekonomin (mätt i BNP) tas av
någon orsak
sällan med som en faktor i resonemanget. Vad händer
–
kan man hypotetiskt fråga sig – om tyskarna en dag
till
exempel vägrar betala marknadspris, eller stjäl
betydande
mängder gas på väg till ett tredje land?
När
Ukraina under 00-talet gjorde exakt detta var många
västbedömare plötsligt
förvånansvärt
obekymrade om sina egna principer för marknadsekonomi och
äganderätt. När Ryssland kom med
gasräkningen
anklagades landet i stället för att utöva
olovlig
politisk påtryckning.
(c) Om en ukrainsk
politiker
(Viktor Janukovitj) med stöd av kanske hälften av
folket
betonar relationerna med Ryssland, ses han i den enklare
västjournalistiken automatiskt som en mörkerman som
helst
borde slås ut av konkurrenten (Julia Tymosjenko) av det enkla
skälet att den senare anses orienterad mot
”väst”. Bristfälligheten i den
här
”analysen” kommenterades nyligen av Anna-Lena
Laurén i en ledare
i Hufvudstadsbladet
(3.3.2010):
”I
västvärlden har den schablonartade uppfattningen om
Janukovytj som en ryskvänlig antidemokrat och Tymosjenko som
den
orange revolutionens prinsessa gjort att man ser på
valresultatet
med bekymrade ögon. Det borde man inte göra. Alla
internationella observatörer är överens om
att
Janukovytj besegrade Tymosjenko i ett fritt och öppet val.
Hennes
agerande efter att resultatet var ett faktum är talande, och
bevisar att makt intresserar henne i betydligt högre grad
än
att göra Ukraina till en stabil demokrati.”
Att
ett val till en ”ryss-väns”
fördel visar sig ha
varit hederligt är med andra ord för många
västbedömare en total paradox och besvikelse. Kanske
borde de
ändå fråga sig vilka strategiska
”väst-intressen” (t.ex. NATO:s) som kan
ligga bakom
det attitydmönster Laurén här
påtalar.
(d)
Det var också Laurén (då ännu
Rundradions
korrespondent) som i en Hbl-kolumn påpekade, som veterligen
första sakkunniga i finländsk press, att det kan
finnas ett
giltigt skäl till att sydossetier och abchasier vill
höra
till Ryssland: den georgiska centralmaktens förtryck. En
så
ytterst relevant bakgrundsinformation till konflikten hittade man
alltså inte i det ”normala”
nyhetsflödet.
Krigshandlingarna i Georgien 2008 presenterades i stället per
automatik som storrysk aggression mot det lilla och kämpande,
”västvänliga” landet.
Även
om rysk
expansionism självklart ingick i spelet, kunde man
nästan
höra besvikelsen när kommentatorerna
småningom
upptäckte att det faktiskt var Georgien som hade
börjat med
skjutandet.
Klichébilder
är farliga
framför allt för att de är så
oskarpa – de
innehåller sina korn av sanning, men kring de kornen rullas
en
mängd ludd med enda uppgift att tränga ut all
information som
kunde peka i andra riktningar. Att i dag återigen reducera
Ryssland till ett ”ondskans imperium” är
en
förenkling som bekvämt utesluter att den ryska
regimen kan ha
helt rationella motiv – och att en del av dem är
legitima.
Allt som är bra för Ryssland är inte
automatiskt ett hot
mot alla andra.
Framför allt
undergräver
dåligt grundad attitydjournalistik en del av
trovärdigheten
i den kritik som verkligen måste riktas mot till exempel den
ryska Kaukasien-poltitiken.
3. DET FINNS
MÅNGA
ORSAKER att se dystert på
mänskorättstillståndet
och mediaverkligheten i Ryssland – när det
gäller media
är situationen till och med värre än i
Italien. Michail
Chodorkovskij kan ses som ett av de ”kollaterala”
offren
för den monopolisering av opinionen som regimen bara
alltför
framgångsrikt genomfört under det senaste decenniet.
Samtidigt är läget ju tills vidare inte en
”kinesisk
kapitalism” i den meningen att det inte skulle gå
att
publicera böcker som t.ex. Politkovskajas regimkritiska
reportage,
eller fängelsebrevväxlingen mellan Chodorkovskij och
Ulitskaja. Kritisk kvalitetspress och -radio existerar, på
villkor att de hålls smala.
Intressant
är
ändå att berömda verk av de två
författare
och fängelse-/lägerskildrare som Ulitskaja
nämner i sitt
första brev – Varlam Sjalamov och Aleksandr
Solzjenitsyn
– under 2000-talet gett underlaget till var sin
ambitiösa
(och dyra) ryska TV-filmatisering i 10 delar (sammanlagt 530 respektive
440 minuter). Det vet vi här, eftersom bägge, under
namnen Lenins
testamente respektive Den
första kretsen, sänts
också i finländsk TV. Också den just nu
aktuella serien Arbats
barn
(YLE Teema, 705 minuter), baserad på Anatolij Rybakovs
romaner,
kartlägger 30-talets vardag och stalinistiska terror med stor
detaljskärpa.
Uppgörelsen med
sovjettidens brott
pågår alltså i Ryssland, trots att man
ofta hör
motsatsen hävdas. Den har sedan länge
pågått i
litteraturen och den pågår i form av
litterära
klassikerfilmatiseringar i TV. Det här är
naturligtvis inte
alls oviktigt när rättssystemet i dagens Ryssland
diskuteras.
I dialogen mellan Ulitskaja och
Chodorkovskij möts en
representant för ’dissidenterna’ och en
före
detta minister och penningmagnat. Det är en viktig kvalitet i
brevväxlingen att Ulitskaja inte sticker under stol med sin
misstro, varken mot det som f.d. Komsomol-medlemmen Chodorkovskij eller
f.d. olje-oligarken Chodorkovskij representerar. Men dialogen skulle
inte heller vara intressant om hon inte varit beredd att syna sina
fördomar att erkänna den före detta
oligarkens viktiga
insatser som samhällsbyggare och filantrop.
Chodorkovskij
å sin sida faller inte för frestelsen att
utmåla sig
som enbart martyr, även om frestelsen måste vara
stor.
Även om han inte gärna vill klumpas ihop med
kollegerna,
sticker han inte under stol med att han liksom de andra utnyttjade
systemets brister när han byggde sitt finans- och
industriimperium. Det var, vid en viss tidpunkt, ”landets
sed” – som vi brukar säga i Finland.
Av
breven och andra vittnesmål att döma har
Chodorkovskij tagit
fängelsedomen snarare som en utmaning och ett
tillfälle till
reflexion än som den förödande och
knäckande
upplevelse den också måste vara. Keith Gessen, som
skriver
om Richard Sakwas Chodorkovskij-biografi i London Review of Books 4/2010,
är förbluffad och imponerad över vilken
samlad coolness
Rysslands fallna finansängel visat efter sitt
nedstörtande.
Trots att hans personliga bakgrund är rätt speciell,
verkar
fängslandet faktiskt ha fått honom att utvecklats
till
något av en klassisk rysk intellektuell. ”Precis
som
nästan varje ryss som någonsin satts i
fängelse,
började han skriva”.
Dekabristerna,
Dostojevskij,
Tjernysjevskij, Lenin, Trotskij, Solzjenitsyn, Sjalamov,
Rybakov… i de ryska fängelserna och lägren
har
Chodorkovskij så många berömda
föregångare
att man ibland måste fråga sig vilken sida av
gallret som
är den rätta.
4.4.2010
|