– om det ”gotiska” spåret i finlandssvensk prosa
1. SVART TYLL OCH SPETSAR. Blekhet, lätt morbid romantik. Vad
”det gotiskas” aktualitet handlar om inom musik, kläder och smink (utom kraftig eyeliner)
kan jag inte ens försöka spekulera kring. Inte heller den fulla populärkulturella innebörden av att en livsstils-gotisk
seriehjältinna som Nemi
tagit sig så långt in i mainstream-dagspressen.
Gothic light?
En svartklädd ung urban singel, som förenar drag av klassisk bimbo (Fanny,
Blondie, Ally McBeal, shopping, tv-såpor) med
seriemässigt sett ”modernare” drag som sex (klubbsvängen, en-natts-ligg, morkkis) och politisk attityd; päls- och
miljömedvetenheten är här lika självklar som starka åsikter om lösgodis, Facebook
och metallbandet Kiss.
Egentligen saboterar tecknaren Lisa Myhres berättelse Nemi, genom sin
sammansatthet och lätta självironi, den trend hon ingår i (att inte vara helt allvarlig
är väl ett brott mot goth-regel
nummer 1?). Men vad ska man då säga om den “gotiska” trend som sedan några år råder i nyare
finlandssvensk litteratur?
2. HOS MONIKA FAGERHOLM (Den
amerikanska flickan, Glitterscenen) är
bakgrunden givetvis mörkare än i Lisa Myhres seriestrippar; ju djupare man tränger in i Fagerholms ”Trakt”, desto mera framstår den klämkäcka
kustkommunen med sina poplyssnande unga som en tunn pappfasad framför den verkligare verklighetens hemligheter, familjetragedier, olycksfall,
självmord. Själva naturen verkar här på ett David Lynch-aktigt sätt bli en del av det mentala landskapet: ”den dyigare delen”. Livet vid Bule
träsk kretsar påfallande mycket kring döden.
Det här är ju långt ifrån någon livsstilsgotik, trendgotik; ytan,
kläderna och själva epoken (60-tal och framåt) är andra. Ett Nemi-drag
av saboterande humor finns också med på ett viktigt hörn av den breda fagerholmska paletten – inte minst i benämningarna och den språkliga
leken (städfirman ”Fyra moppar och en sopskyffel”, boken ”1001 slott att inreda innan man dör”). Det gotiska, om det nu finns, ligger
snarare i underströmmarna av hot, skuld, öde och en längtan till skönhet… en stämning som understryks av karaktärernas ogenomskinlighet
och själva berättandets koncentration till det lilla isolerade samhället. Det är kännetecknande att platsen hela tiden är Trakten och
att berättelsen aldrig ens tillfälligt besöker den närliggande ”staden vid havet”. Där en Kjell Westö bygger sina romaner kring platser och
tidsmarkörer är Fagerholm tydligt försiktig med realismtecknen; tiden och den stora världen droppar förstås in, men mest i form av enstaka
talesätt, föremål. En skiva, en modeblaska – aldrig en dagstidning, så att säga.
3. ”GOTISKA” DRAG KUNDE ALLTSÅ – om vi går djupare än kläderna – vara
att låta storyn styras av tillvarons svårfångade, hotfulla drag (inklusive Naturen och Ödet), gärna i en mytisk och romantisk tonart.
Detta i kontrast till den typ av berättande där framför allt samhällelig och psykologisk trovärdighet agerar i förgrunden. Och det
är en intressant paradox att författaren Sofi Oksanen, som i medievärlden skapat sig en utpräglad goth-persona, i sin litteratur
koncentrerar sig just på påfallande icke-romantisk psykologi och politik (kusliga drag ändå inte uteslutna).
Med Fagerholm är det alltså nästan tvärtom.
Man kan också dra en skiljelinje, i dessa dunkla vatten,
mot en annan och hetare romantisk tonart, modell Martin Enckell – som behandlas i en
annan text i det här numret – eller, i Sverige, Bruno K. Öijer. Trots parallellerna, inklusive Enckells ihållande referenser till mytologi
och religiös symbolik, är hans och Öijers romantik så starkt personlig att den blir svårfångad som klädmode. Mera Werther än Dracula, så att
säga, mera Johan Julius Wecksell än Johanna Holmström.
4. DET ÄR NÄMLIGEN Johanna Holmström (f.1981) som idag står som den
tydligaste företrädaren för ”den gotiska vändningen” i aktuell finlandssvensk litteratur. Tre novellsamlingar (Inlåst, Tvåsamhet,
Camera Obscura) och en roman (Ur din längtan) visar upp en driven
stilist med mod att tackla svåra ämnen, inte minst våld och svek mänskor emellan. Många av hennes berättelser lägger sig också på ett
spännande sätt mitt i samtiden. Samtidigt är deras till synes bekanta värld skrämmande ”kall” – skrämmande, och rätt ovanlig, åtminstone i
finlandssvensk litterär tradition. Också här ser vi visserligen personerna både förälska sig och kämpa för ideal; men varken kärleken
eller idealen tycks, ens tillfälligt, kunna smälta det nakna, misantropiska utnyttjande som gäller för alla relationer. Psykologisk
identifikation är också svår, och det är just vad jag ser som centraltför en ”gotisk” grundton. I fjolårets samling, Camera Obscura, berörs
t.ex. miljöaktivism i flera noveller, men för aktivisterna själva verkar miljön mest spela katalysatorns roll; mera privata skäl leder
flera av dem till desperata handlingar, på randen av psykos, självmord och terrorism.
Det här är ju i högsta grad aktuellt och politiskt stoff, ofta
signalerar detaljskärpan också en vardagsrealism: folk kan heta saker som Vesa Pekkala och Kalle Rörman. Men det är realism med
thriller-agenda (jämför t.ex. Hitchcocks Fåglarna), igenkännbarheten –
helsingforsmiljöer eller skogen i Sibbo – finns där, visar det sig, för att skärpa skräcken när det hela sen går fruktansvärt fel.
Andra noveller rör sig på ett mytiskt fantasy-plan
(”Dockmakarens barn”, mörk medeltidsstämning) eller förenar bägge registren (”Vargens
år”). Kombinationen understryker känslan att bakom nuets praktiska jobb- och daghemsvärld finns en avgrund av arkaiska hot.
5. I JOHANNA HOLMSTRÖMS Ur din längtan (2007) dyker en mystisk vandrare
upp ur intet och ommagnetiserar konstellationen mellan romanens tre systrar. Som Annika Tudeer och jag påpekade i Nya Argus 1/2008 hittar
man faktiskt varianter av denna gåtfulla främling med (verkar det) slaviskt ursprung också i Malin Kiveläs Du eller aldrig (2006) och
Hannele Mikaela Taivassalos Fem knivar hade Andrej Krapl (2007). I alla
tre romanerna av yngre kvinnliga författare är den Andre alltid en man, mager, oberörd av kyla och fukt, kring honom ligger en aura av askes,
exotik, kanske ett ”djupare” seende.
I Kiveläs roman saknas ändå den hotfulla stämning som skulle kvala in
den i det ”rent” gotiska lägret; här är främlingens schamanistiska attribut ett dragspel och huvudpersonen-kvinnans förälskelse framför
allt att upptäcka en helt oväntad dimension i stadens vardagsrum, intill helsingforsstatyn Tre Smeder.
Hos Taivassalo ligger det hotfulla då närmare till hands, genast när
schamanen Krapl sänt ut protagonisten, den unga pojkkvinnan Alisa, på sin road movie – inklusive liftande, inbrott i sommarstuga och
småningom proletärtillvaro i London. Otryggheten hålls vid liv av en av de där knivarna, instucken i en psalmbok(!) och även om huvudpersonens
motiv och psyke förblir (gotiskt?) dunkla storyn igenom, så finns här ett driv, en energi, som bibehåller det intressanta med berättelsens
”främmandehet”. Tänk er en blandning av Colorado Avenue, Sagan om
ringen och Agnés Vardas kvinnliga luffarfilm Sans toit ni loi (a.k.a.
Vagabond, 1985).
6. EN STÄMNING AV LIVETS osäkerhet, och ett berättande som svävar två
centimeter över stadens verkliga gator, hittar man också i HenrikaRingboms romaner Martina Dagers längtan och Sonjas berättelse. Men här,
och ännu mera i Sanna Tahvanainens romaner Silverflickan och Alltid
skogen, finns en psykologisk närhet till huvudpersonerna som
tillsammans med en inte särskilt romantisk miljö (förorter, bensinmackar) effektivt sätter det obestämt drömska och mytiska på
plats. Inte mycket stämning av läder, kyssar och frasande underkjolar här: personerna själva blir alltför intressanta för att kunna bli
gotiska.
7. OCH FRÅGAN DÅ – vad allt det här ska betyda, och varför? Det
vet jag inte – författare skriver ju inte på ett visst sätt, tänker
jag mig, för att ansluta sig till en trend eller besvara en enkät. Utan för att just det just då känns som det rätta uttrycket. Kanske öppnar
en dörr. Att föreslå att det handlar om att mytifiera kusliga stämningar i den reellt existerande kapitalismen är kanske väl
rationellt.
Vad rubriken beträffar lekte jag ett slag med tanken att kontrastera de
nya författarnas otrygga landskap med traditionen – kanske ”Vampyrer i Mumindalen”? För även om Mårran ju alltid finns där så
borde hon liksom samtidigt vara de fagra och fala sjöhästarna i Pappan och havet för att få den rätta gotiska kicken. En rultig varelse i
svart nattsärk är ju inte så självklart dödssexig.
Kanske Trollvinter – med sina häxbål, med hunden som
vill slå följe med vargarna och med Isfrun som far iväg med sin stackars groupie
ekorren – är det närmaste Tove Jansson kommer en gotisk feeling. Inom muminböckernas ram.
Men då glömmer jag att hon i ”mänskoböckerna” ofta tar in betydligt
svartare magi, som i novellen ”Serietecknaren” (Dockskåpet). Den kunde
lika väl vara en av Edward Goreys gotiska bildsekvenser. Över lag handlar det påfallande ofta hos Jansson om kusliga mänskliga
djävulskaper, ja nästan om ”ondskan”. För att nu inte nämna ”Om kyrkogårdar” (Rent spel)…
Den gotiska trenden i nyare finlandssvensk prosa, med sina
hemlighetsfulla främlingar och med sina inslag av mörk fantasy, har
kanske rötter på närmare håll än vi tänker oss.
maj 2010
TRYGVE SÖDERLING