KOMMENTARER:
TRYGVE SÖDERLING
Apropå
varumärken
En delvis ny och oväntad situation har
uppstått i och med att en seriös och
därför obekväm finländsk
författare i år fått sitt internationella
genombrott. Efter viktig uppmärksamhet för romanen
Puhdistus (Utrensning; bland
annat de franska Prix
Fémina
étranger och butikskedjan Fnacs
litterära pris)
är Sofi Oksanen inte längre beroende av hur hennes
finska förläggare tänker. Hemmamarknaden har
blivit en bland många, Finland kan jämföras
med ett litet indie-skivbolag
där en rockartist tagit de
första stegen på väg mot genombrottet och
de större sammanhangen. Den nya oberoendet kan ha
sin andel i årets berömda konflikt mellan Oksanen
och hennes före detta förlag Werner
Söderström Oy. Oksanen kritiserade ju, tillsammans
med ett dussin kolleger, husets personalpolitik för att
försumma den skönlitterära sektorn. Oksanens
personliga släng om den nya VD:n Anna Baijar, att en apa inte
hade skött översättnings- och de
internationella kontakterna mycket sämre, ledde till den trots
allt oväntade reaktionen att förlaget i juni i
år sade upp samarbetet med sin rättframma guldkalv. Bland
de många påföljande anbuden valde Oksanen
att fortsätta på Teos, ett litet, mecenatbekostat
kvalitetsförlag som dittills gått på
förlust. Också det en markering. Ett
pikant inslag i konflikten var att media-oligopolet Helsingin Sanomat
här på nytt en gång inom kort tid
tvingades försöka rapportera opartiskt om ett uppror
inom den mammutkoncern, Sanoma, som tidningen själv
tillhör. Det förra större nederlaget var att
två missnöjda WSOY-chefer, bröderna Touko
och Aleksi Siltala, startade eget våren 2008 och genom det
personliga förtroende de åtnjöt kunde ta
med sig ett antal kända författarnamn till sitt eget
hus. Till bilden kan ännu läggas
stormen
av förtrytelse här när Sofi Oksanen
för ett år sen, i ett inslag i dansk TV, lyfte fram
sina manliga landsmäns våldskultur. Reaktionerna var
av Wikileaks-magnitud,
som om hon avslöjat en väl
dold statshemlighet åt en fientligt sinnad nation. En
hittills mycket ovan bild eller roll börjar alltså
ta form: en taggig finländsk intellektuell som inte ligger
lågt där det förväntas –
inte ens utomlands. Att lägga sig i det som
inte
angår en Kännetecknande
för en
intressant debattör är ju att hon eller han inte
är helt opportun i sina utspel. Det verkar till exempel ha
varit en rätt motvillig Émile Zola som 1898 kastade
sig in i Dreyfus-affären; framgången för
hans öppna brev till presidenten i dagstidningen L'Aurore (bilden t.h.) var långt
ifrån given. Zola behövde heller knappast i
första hand tänka på eventuella PR-vinster
och den typ av personlig branding,
’varumärkefiering’, som till exempel just
WSOY:s VD Anna Baijars och hennes överordnade koncernchef
Jacques Eijkens rekommenderar åt sina glesnande led av
författare. Att Zolas text J’Accuse!
blev den
tydligt urskiljbara sten som satte en opinionssvängning i
rullning, vilket till slut fick den antisemitiska domen mot Dreyfus
upphävd, har gjort Zola och dreyfusianerna (inklusive Marcel
Proust) till portalgestalter i de moderna intellektuellas historia,
sådan som t.ex. Thomas von Vegesack skriver den i Tankens
aristokrater och pennans betjänter (1986). Poängen
är alltså att Zola, med sin auktoritet och
formuleringsförmåga, ’blandade sig
i’ en fråga som inte (direkt)
’angick’ honom och där utgången
var oviss. Zola skrev för Dreyfus för att lyfta fram
en åsikt som han ansåg att inte fått
tillräcklig synlighet och, framför allt: för
att det var rätt sak att göra. Därmed har vi
ett ideal för hur en intellektuell i sträng
bemärkelse kan förväntas handla. Filmregissören
Aki Kaurismäki stannade 2002 hemma från New Yorks
filmfestival i protest mot att hans berömda iranska kollega
Abbas Kiarostami hindrats delta –
förvägrats inresevisum till USA. Fyra år
senare drog Kaurismäki tillbaka sin film från
Oscar-galan i protest mot värdlandets krigspolitik.
Så väldigt många finländare
noterar knappast markeringar som de här, men i New
York Times fick den
förstnämnda en viss synlighet).
Över lag är Aki Kaurismäki mera
känd bland de internationella cineasterna än vi
här hemma kanske kommer ihåg. Kaurismäki
var också, tillsammans med sin kollega Pirjo Honkasalo, en av
de drivande krafterna när en opinion i januari i år
skapades mot en utvisning på oklara grunder av Hadizjat
Gatajev, ”ängeln från Groznyj”
från Finland till Lettland. Honkasalo ägnade en del
av sin dokumentär Melancholian
kolme huonetta (2004) åt Gatajevs arbete med
flyktingbarn. Sofi Oksanen och Aki
Kaurismäki:
två internationella auteurer, mycket kompetenta inom sitt
respektive område, som ’lagt sig i’,
satsat något av sin auktoritet också i
frågor utan akut och omedelbar betydelse för dem
själva. Två finländska
röster. Finns det flera? Och måste en ur
intellektuell synpunkt intressant opinionsbildare vara en
kändis? Knappast, viktiga inlägg kan också
ha sitt ursprung i en snäv krets, påverkan sker
kanske först genom en två- eller flerstegsprocess.
De egentliga stjärnorna är inte alltid så
synliga. Å andra sidan är privattänkaren
inte självklart en intellektuell; att sitta i sitt
kök och ha geniala tankar är inte speciellt
intressant om tankarna aldrig förs ut och så att
säga testas på verkligheten. En
kändis med intellektuell framtoning var president Kekkonen,
att höra något av hans nyårstal i YLE:s
arkiv kan vara en omskakande upplevelse. Med sin mentala
rörlighet utövade Kekkonen en äkta
attraktion på intellektuella och konstnärer i sin
tid, även om den förstås inte kan
hållas isär från den attraktion som makten
i sig utövar. Senare politiker har i det avseendet
låtit oss komma lättare undan, retorisk
förmåga ā la Paavo Lipponen är
trots allt bara en delkomponent som inte i sig garanterar tankedjup.
Inom sin egen krets, bland Sannfinländarnas röstare,
är Timo Soini säkert en intellektuell, hur skadlig en
sådan etikett än skulle vara för hans
popularitet om han avslöjades. Intressant
i
sammanhanget är idén om en grupp eller organisation
som en ”kollektiv intellektuell” – i
tiden Antonio Gramscis ideal. Visserligen är Gramsci
själv i dag långt mera berömd för
sina analyser än någonsin hans italienska
kommunistparti, men det Gramsci pekar på är viktigt:
tankar behöver en tänkande miljö
för att bli en social kraft. Inom Svenska
folkpartiets kollektiv har Pär Stenbäck
gärna framträtt som en tänkare med
något större perspektiv än sin omgivning,
vilket väl framför allt haft effekten att man
börjat fundera över bristen på konkurrens.
Frankrike och redan Sverige är här
såtillvida bättre försedda att det
händer att sittande ministrar där deltar i
TV-debatter med karaktär av expertpanel och
ändå lyckas hävda sig, till och med
föra ett resonemang i flera led. I Sverige
finns
också en viss trafik mellan ’rent’
intellektuell verksamhet (typ essäistik) å ena sidan
och journalistik och politik å den andra. Yrsa Stenius
är knappast svensk pressombudsman som belöning
för sina ingående studier i nazisten Albert Speer
eller röstkonstnären Jussi Björling, men att
en politisk roll på det här sättet kan ha
en köl i intellektuell verksamhet är uppmuntrande.
Tidigare kombinerade Stenius essäistiskt skrivande med
chefredaktörskapet för Aftonbladet, ett
’brett’ medium, och ingår därmed
i en imponerande tradition dit man också kan räkna
namn som Olof Lagercrantz, Karl Vennberg, Arne Ruth och Åsa
Linderborg. Ingen av dem har hämmats på
vägen till viktiga positioner av att de bevisligen
också kunnat tänka. Filosofernas republik? I
Finland verkar man hålla sig striktare till en och endast en
roll: akademiker är akademiker, politiker är
politiker, kändisar är kändisar,
författare är författare, journalister
är journalister, chefer är chefer. Trafiken mellan
täpporna är blygsam och därmed
också det intellektuella inflödet. Å andra
sidan har Finland en yrkeskategori som verkar vara ovanlig i Sverige:
filosofer som är filosofer, och ändå har en
populär kontaktyta. På finskt håll
är en medialt sett någorlunda synlig
fritänkare som Tuomas Nevanlinna intressant kanske just
för att han egentligen inte går under
någon annan etikett än
”filosof”. Det finns ett både sokratiskt
och diogeneskt drag i hans verksamhet som har att göra med att
lägga fram ovanliga kombinationer, men också med att
stanna utanför de värsta
framgångsfällorna. En filosof kan här
fortfarande vara en något bohemisk figur som kommer med
oväntade tankar som på något plan
känns relevanta.
’Kändisfilosofer’ som Esa Saarinen och
Pekka Himanen framstår vid en jämförelse
som stora förlorare, offer för det på ytan
lockande konsultträsket. Att på
ministerbeställning piska upp optimism för
”varumärket Finland”, typ den aktuella
Suomen brändi-kommittén
initierad av
utrikesminister Alexander Stubb, har mera gemensamt med
framgångs- och livsstilspredikan ā la Jari
Sarasvuo än med egentlig intellektuell verksamhet. På
finlandssvenskt håll har de senaste åren varit
intressanta i och med att filosofer också här
fått en ökad, Nevanlinna-aktig synlighet. Magnus
Londens veckomagasin Eftersnack
blir intressant när Joel
Backström för in diskussionsvinklar ur ett friare
register än de få mainstream-attityder
som annars
råder i media. I Sebastian Bergholms månatliga
serie Gästabudet,
likaså i Radio Vega, för
Nora Hämäläinen och Hannes Nykänen
systematiska samtal kring ’stora’ ämnen
som klass, mångkultur, jämlikhet, moral. Detsamma
gäller inslaget Måndagsfilosoferna
i FST:s Min
morgon med Martina Reuter och, återigen, Hannes
Nykänen. Även om mycket av det här
materialet har ett drag av improvisation, känns det som om
våra etermedia hade återupptäckt
filosofins potential att styra flödet av nyhetsrubriker och
”livsstil” ut på djupare vatten.
På sitt sätt har vi här en
fortsättning på den i bred mening filosofiska
tradition som under 1980-talet odlades i Ann-Britt Kacas
Café Kafka
– ett livligt, kaotiskt och
ambitiöst TV-diskussionskoncept som i dagens läge
känns lika fjärran och obegripligt som den
intellektuella politikern Kekkonen. Intressant
är
också den märkbara skillnad filosofen Nora
Hämäläinen gjort under den tid hon hittills
hunnit arbeta som chefredaktör för den
största finlandssvenska kulturtidskriften, Ny Tid; senast
inför hennes exempel får man ge upp idéer
om filosofer som litet bortkomna, världsfrämmande
och/eller snävt akademiska figurer. Sammantaget har
våra yngre akademiska filosofer de facto tagit över
mycket av det problemformuleringsinitiativ som tidigare innehades av
mera klassiska jurister, statsvetare och kulturjournalister. Man kan
spekulera över bakgrunden: en inspirerande utbildning, kanske
bara en ’onyttig’ frihet att tänka
själv, som blivit ovanlig i CV-åldern men paradoxalt
nog just därför efterfrågas. De
’vanliga’ journalisternas glada amatörism
när det gäller idéer stöter mot
sina begränsningar, den hårt
inåtvända och formaliafixerade akademiska
världen likaså; filosoferna har här blivit
en sorts yrkesanarkister och brobyggare. ”Intellektuella
misstävlingar” Filosofernas nya
synlighet i
mainstream-media
kan optimistiskt övertolkas som ett
växande intresse för abstrakt tänkande av
mera gränsöverskridande och mindre
förutsägbart slag, kort sagt; för
intellektuell verksamhet. Situationen verkar därför
ha förändrats en hel del sedan 1989 och 2002,
när Helsingin
Sanomat publicerade topplistor över
ledande finländska intellektuella. Med modell från
franska Lire sållades ett antal namn fram via en
enkät bland några hundra personer i ledande
ställning inom konst, vetenskap, politik. Sociologerna Keijo
Rahkonen och Jeja-Pekka Roos ledde den första
undersökningen, Helsingin Sanomats redaktion den andra.
Topplistorna väcke både intresse och
förakt, bland annat ifrågasattes
undersökningens validitet och det förekom ironiska
kommentarer om ”intellektuella
misstävlingar”. 1989 utgjordes
topptrion
av Georg Henrik von Wright, Paavo Haavikko och Johannes Salminen
– vilket fick nummer åtta på listan,
författaren Erno Paasilinna, att beklaga den nästan
fullständiga frånvaron av radikal finländsk
intelligentia. Grundtypen för vinnarna var enligt Paasilinna
en ”högutbildad, humanistisk, liberal äldre
gentleman ur överklassen – till råga
på allt dessutom ofta svenskspråkig”. Av
de tolv första på listan 1989 hade faktiskt
hälften svenska som modersmål (man kan
fråga sig om det gjorde dem mindre eller mera radikala?).
Mera iögonenfallande var ändå att
där inte förekom en enda kvinna. Sned
mätmetod, eller verklighet? På
HS-listan
2002 var von Wright fortfarande etta, nu följd av Max Jakobson
och Juha Siltala. Annars hade den utsållade eliten
föryngrats och innehöll något flera kvinnor
– till en del kanske i reaktion mot den första
undersökningen. Förstås
kan man
alltid fråga sig vad som egentligen mäts i den
här typen av listningar. Verkliga prestationer, en ytlig image
eller kanske någon form av politisk korrekthet? En
samstämmig definition på ”betydande
intellektuella” kan knappast finnas i referensgruppen. Man
kan också hävda – vilket en del av dem som
tillfrågades lär ha gjort – att
upprättande av topplistor över intellektuella i sig
självt är en djupt anti-intellektuell verksamhet. Tagna
med många nävar salt är listorna
ändå, på sitt begränsade
sätt, intressanta tidsdokument. Så länge
man minns – vilket J-P Roos har påpekat –
att resultaten är en funktion av vem man frågar.
Någon måste välja väljarna, en
osynlig nyckelställning intog de som utsåg
enkätdeltagarna utifrån någon sorts
intuitiv förförståelse om vilka personer
som kunde vara relevanta bedömare. En annan postningslista
hade gett en annan topplista. Enkäterna
kan
alltså ha ett intresse, om inte annat så som
provokation. Frågor av typen ”vem är mest
intellektuell?” brukar leda till både engagerade
och förvirrade diskussioner. Intressantare är kanske
ändå att försöka ringa in vilken
sorts tankeöppnande verksamhet man kan hoppas på av
de ”intellektuella” – vare sig de
då ses som a) ett rätt brett socialt skikt
definierat av utbildning, arbetsuppgifter, handlande, b) en smal elit
av verkligt inflytelserika opinionsbildare med både
allmänt och specifikt symboliskt kapital, eller eventuellt c)
alla medborgare som över huvud taget tänker och
diskuterar, till exempel politik eller konst, till exempel på
någon blogg eller i kafferummet på jobbet. Flera
av dem som besvarade HS-enkäterna motiverade sina val av
favoritintellektuella med kvaliteter som ”kritisk”,
”självständig”,
”inflytelserik” och ”modig”.
Sätter man ribban så högt är det
inte sagt att det blir någon kvar att rösta
på. På tankens större arenor är
finländare sällan tongivande och det gäller
också HS-enkäternas namn; inte ens Georg Henrik von
Wrights topplacering på listan 1989 hade så mycket
att göra med hans i någon mån
internationellt uppmärksammade forskning, mera med att han
bidrog till att göra kritiken av USA:s krig i Vietnam rumsren
i Finland genom att sätta in sin auktoritet vid
’rätt’ tidpunkt (inte för tidigt
eller för sent) – men alltså här,
som lokal intellektuell. Bästa landet i
världen Det är kanske betecknande
att
arbetsgruppen för ”varumärket
Finland” i sin färska rapport lyfter fram medling
och konfliktlösning som den egenskap Finland ska bli
bäst på i världen – uppenbarligen
med en enda finländare, Martti Ahtisaari, som modell. Consider
it solved ska bli vårt motto, anser rapporten. Är
Ahtisaari en (finländsk) intellektuell? Självklart
kräver konfliktlösning en speciell sorts
situationsintelligens; det är också en skapande
verksamhet som i bästa fall kan låsa upp ett
politiskt dödläge. Ändå
är de slutna rummens diplomati något helt annat
än artikulering av nya tankar för världen. Varumärkesrapporten
hoppas också att den finländska
högskoleutbildningen ska nå en lika hög
internationell nivå som grundutbildningen redan sägs
ha (enligt den i Finland berömda
Pisa-undersökningen). Att ”resultat”
på den akademiska nivå vi då talar om
handlar om självständighet, originalitet och mod att
gå mot strömmen – snarare än bara
”utbildning” – kunde ha
framgått tydligare, även om rapporten i sig
själv inte saknar originella infall. Kruxet
är att en utredning av typen ”Varumärket
Finland” är ett hypernationalistiskt projekt: det
uttalade målet är att peppa upp just den
finländska självkänslan. I
välkänd självhjälps- och
företagsseminarieanda ska vi hitta vår
”inre hjälte”, gå omkring och
mumla att vi som finländare är starka, kloka och
vackra. Däremot ska vi blunda för realiteter som
arbetslöshet och växande ojämlikhet,
skolmassakrer och självmordsstatistik, eftersom kritiskt
tänkande som beaktar hela bilden kan störa den mysiga
stämningen. ”Finland är redan nu det
bästa landet i världen” säger
rapporten på sin första sida. Lördagssällskapet,
den brand-arbetsgrupp som tillsatte sig själv 1830 med bland
andra Runeberg, Snellman, Lönnrot och Topelius som konsulter,
skulle ha talat om sitt nationella projekt i termer som Finlands
”namn”, ”rykte” eller
”ära”. 150 år senare,
på 1980-talet, skulle motsvarande trevande efter en
hypotetisk ”nationalkaraktär” ha uttryckts
med begrepp som ”image” eller
”identitet” och i dag är ordet
alltså ”varumärke”.
Även om metaforiken säger mycket om vilka
ursprungsmyter som präglar respektive tid – i dag
är idealet rent kommersiellt, utan åthävor
– handlar det hela tiden som samma
föreställning om en nationell essens, en slags
abstrakt Sampo, som det bara gäller att hitta eller formulera.
Att ”finna sig själv”
som nation
kan väl i något skede och i någon
utsträckning vara en legitim målsättning.
På vissa plan existerar ju faktiskt den administrativa enhet
som kallas Finland. Samtidigt vet vi att
självbedrägeri inte är någon
väldigt effektiv framgångsstrategi och att nationell
mani är minst lika farlig som någonsin nationell
depression. Framför allt finns ingen
självklar koppling mellan tankesmedje- eller
statspåbjuden kommittéhurtighet och det som
är centralt inom konst, forskning, politik –
alltså inte ens politik. Språket i många
av Aki Kaurismäkis filmer är finska.
Ändå är Tulitikkutehtaan tyttö
eller Pidä huivista kiinni, Tatiana med sina lakoniska,
stiliserade finlandsbilder knappast de vykort från ett
högteknologiskt Nokialand med rent dricksvatten som
våra brand-kommittéer vill se.
Kaurismäkis lätt mytifierade, proletärt
färgade Finland är snarare en lokal take på
en högst internationell solidaritetsetik. Lika litet som till
exempel hans kollega Jim Jarmusch’ underdog-filmer typ Down
By Law behöver ses som specifikt nordamerikansk kultur (men
kanske också är det), lika litet är det
nödvändigtvis det nationella hos Kaurismäki
som intresserar cineaster världen över. Det
’finländska’ kunde här lika
väl stavas Buster Keaton. På
samma
sätt vore det bisarrt att försöka pressa in
författaren och debattören Sofi Oksanen i
något sorts nationellt må bra-projekt. Visserligen
får hon oss troligen att må bättre, insikt
är grunden för all terapi, men det kan aldrig vara
hennes (eller konstens) primära uppdrag. Intellektuell och
konstnärlig verksamhet har ibland ett fosterland, men kan
också – ofta med fördel – vara
folkfiende, dissident, svikare. Den blivande nationalskalden Ibsen
gillade verkligen inte sitt Norge och Dreyfus-protesten var bland annat
ett uppror mot (en viss) fransk ”patriotism”. Att
varumärkena Norge och Frankrike på lång
sikt vann oerhört mycket symboliskt kapital på sina
kritikers seger är en del av nationalismens ironiska
dialektik. Sådant förstörande nyskapande
är svårt att greppa i
kommittébetänkanden, annat än kanske
retrospektivt. Ner med reifikationen Att
tänka allt i termer av varor och handel kallas ibland
för reifikation: ”de samhälleliga
relationerna mellan personer i en ekonomi baserad på
varuutbyte framträder som relationer mellan
bytesvärden, som i sin tur framträder i form av varor
och pengar” (wikipedia). Snarare än en reifierande
föreställning om Finland som varumärke
behöver vi röster, tankar, kritisk intellektuell
verksamhet – också här. Snarare
än ett geografiskt land talar vi ändå
då om konstens och tankens mera gränslösa
värld, en république des lettres eller
société de la pensée. Frågan
om det i framtiden råkar finnas en stat som heter Finland,
vilket språk man talar där, om majoriteten
är muslimsk eller kanske konfuciansk, är av
långt mindre betydelse än om vi har demokrati,
solidaritet, ett kulturvänligt tankeklimat. Att fastna i en
bild av Finland som dricksvatten, grundskolor och Ahtisaari blir
lätt självbespegling utan självkritik, ett
svepskäl för att glömma en central brist
på intressanta ’filosofer’ med
tillhörande tankekultur. Slipade varumärken
är ointressanta jämförda med levande,
sträva röster. 6.12.2010 |