Att finna stadens centrum
Att
komma med tunnelbanan från Söder och passera Slussen
är ett av de mest sensationella sätten att uppleva
Stockholm på. Mörkret från Slussens
tunnelbanestation flimrar till i en ensam trappa av ljus som virar sig
upp till en öppning mot gult kakel. Den försvinner i
ögonblicket, innan man plötsligt dundrar ut
över staden och ljuset faller in från alla
håll. När ögonen vant sig,
framträder vad som är en av Sveriges viktigaste och
mest kontroversiella platser, men också en plats man kan
finna i många delar av världen. En dag inser jag att
vad jag ser är bilden av stadens centrum.
Utsikt över Slussen mot Gamla Stan
och Riddarholmen. Foto Herbert Lindgren 1961. Stockholms Stadsmuseum.
I sin
essä Världens centrum
– en
essä om globalisering ställer sig
författaren Stefan Jonsson frågan om det
går att få grepp om ett slags världens
centrum. En plats att börja leta på är i
den globala staden, exemplifierad i form av Los Angeles.
Förgäves söker författaren efter en
fysisk punkt, en plats för kompassnålen att
utgå ifrån som kan sägas vara stadens
kärna – ett centrum i centrum. Han följer
stadens egna anvisningar. Vägmärkena mot Downtown LA
leder dock bara till nya skyltar i en rundgång.
”Jag har börjat förstå att
centrum måste vara en parkeringsplats framför ett
höghus eller motorvägen jag kör
på, om den alls finns”, skriver
författaren innan han konstaterar att den globala staden
består av ”lemmar utan huvud”.
Min
hemstad Stockholm kan svårligen kategoriseras som ett av
världens globala centrum i samma omfattning som Los Angeles,
vilken förtätar en mycket större
mängd flöden. Inte heller är Stockholm en megapol, där
den stora skalan och den fragmenterade
stadsbilden är näst intill
oöverskådlig. Men liksom i Los Angeles finns det i
Stockholm inget uppenbart, obestritt centrum som alla kan enas kring.
En plats som kanske ändå kunde vara det är
Slussen, en betonggrå trafikmaskin strandad mitt emellan
Gamla Stans medeltida stadskärna och Söders
höjder, i en konstruktion som sträcker sig mellan
hav, himmel och underjord. Kan detta vara Stockholms hjärta?
undrar jag, och försöker ringa in Slussen. Men
för varje definition jag försöker
lägga på platsen finner jag en motsägelse
och för varje försök till
avgränsning verkar den växa. Det är en plats
som lever mellan flytande gränser, som inte okomplicerat kan
fogas in efter en funktion. Bäst beskriver man den med olika
motsatspar – det är en passage men också
en barriär, en gräns men även
början på något nytt, en bro och en
landtunga, en vattenled och samtidigt en fördämning,
ett torg, en galleria, en trafikkarusell, en mötesplats, men
också en plats man snabbt lämnar.
Vad
gör man för att försöka
förstå en sådan plats? Jag går
tillbaka i tiden och studerar historien. När Sverige enades
till ett rike var det mest betydande steget enligt många att
Stockholm grundlades och utövade kontroll över
Mälardalen som i sin tur kom att kontrollera hela Sverige.
Denna händelse, att Stockholm grundläggs som en
befästning på holmarna i Mälaren och
därmed kan kontrollera och beskatta de fartyg som passerar,
omnämns i ett av de tidigaste dokument som rör
staden. Det sägs att ”det slagits ett lås
kring Mälaren”. Man kunde nu hindra baltiska
plundringar i den välmående Mälardalen och
utöva en makt som var starkast i riket, stark nog att ena och
kontrollera Sverige från en central plats. Vad som
hände konkret var att den öppning som finns mellan
nuvarande Gamla Stan och Söder bebyggdes med
försvarsanordningar så att varor kunde tas i land
för att inspekteras och förtullas.
Stockholm
1535 på ”Vädersolstavlan” av Urban målare,
kopia Jacob
Elbfas, 1630-talet. Klicka på bilden för en större
version. Källa Wikimedia Commons
Det
måste betyda att platsen där Slussen nu ligger
är den plats som historiskt var nyckeln (och låset)
till att skapa riket Sverige. Ständigt har den varit en symbol
för sin tid genom att minst en gång varje
århundrade genomgå en ordentlig omvandling.
Från medeltidens pålverk och handelsplats och
stormaktstidens bastioner till drottning Kristinas och Polhems sinnrika
konstruktion, över till Lundborgs trafiklösning. Det
har varit en plats som laddats om med ny betydelse för varje
generation samtidigt som den burit på ett arv från
de tidigare. I litteraturen blir den en utsnitt, en punkt att betrakta
samhället ifrån, som i inledningen till Strindbergs Röda rummet.
I Sigrid Hjerténs bilder ser vi den
nya tiden bryta fram i levande färger.
Sigrid
Hjertén: Utsikt över Slussen, 1919. Moderna Museet,
Stockholm, med rättsinnehavarnas medgivande.
Hjerténs
bild visar också att det Slussen som finns idag
från 1935 har en historia starkt förknippad med det
som i hela världen kommit att kallas den svenska modernismen.
Men som vi ska se nedan visar sig kopplingarna leda till mörka
sidor av modernismen, sidor som ville dela upp människor i
bättre och sämre med risk för de
konsekvenser som ett sådant tänkande fick under
1900-talet.
Acceptera eller fantisera?
Det regnar
sällan i byggnadsillustrationer. De tycks vara ett
tillstånd av konstant sommarsol, folkliv och
grannsämja i skira färger. De talar om
något som ligger oss svenskar så varmt om
hjärtat – den så dominerande tanken om att
funkis är solsken, pastell och ideal.
1930
anordnades en av de omtalade Stock-
holmsutställningarna.
Utställningen fick ett stort genomslag genom att lansera
funktionalismens arkitektur och bakomliggande ideologi. Denna
sammanföll med framväxten av socialdemokratin och
folkhemmets tankar om att minska borgarklassens inflytande och
låta alla i Sverige få sina boendekrav
tillgodosedda – överkomligt boende, eget
kök, centralvärme, ljus och utrymme i
områden som Gärdet, Kristineberg och
Fredhäll i Stockholm. Det var till viss del en tanke om att
bryta med det förflutna och en väldig tro
på förändring tätt
förknippad med tron på en utopi. I en artikel
– ”Swedish modernism at the crossroads”,
skriver Helena Matsson och Sven Olov Wallenstein mycket intressant om
den väg som svensk modernism tog, med komplexa anknytningar
bakåt och framåt i tiden. De menar att
funktionalismens viktigaste uppgift blev att få individen att
identifiera sig med det modernistiska projektet genom att anknyta
bakåt i syfte att nå det nya. Man anspelade
på vedertagna nationella dygder som var lätta att
samlas kring inför omställningen. Man ville
få med sig folket i den nya industriella tiden och
sälja in modernismens idéer som om de redan vore
förankrade i folksjälen.
I Slussens fall var
man på många sätt
vårdslös mot de olika historiska aspekter som
samspelar på platsen, och det enda som återstod av
den gamla Slussen blev i princip utraderat. Men läser man
arkitekternas beskrivning av tanken bakom planerna finner man, som
Matsson och Wallenstein konstaterat, en anspelning på gamla
funktioner som fanns där innan 1800-talet.
Det finns
en intressant koppling till andra dåtida ideologier sprungna
ur samma källa – drivkraften att föra
folket samman, förbättrad hygien, uppfyllandet av
basala boendekrav och minskandet av borgerlighetens inflytande. Dessa
idéer delades av politiskt radikala både till
vänster och höger i det dåtida Europa
mellan världskrigen, även om de inte alltid tog sig
uttryck i samma funktionalism som i Sverige.
Jämförelsen
kan tyckas långt dragen men det ligger en ofta
förbisedd poäng här. I och med
utställningen skrev arkitekterna ett manifest kallat Acceptera! där
man utmålade funktionalismens krav
på förändring som verklighetens
ofrånkomliga krav – folket var tvunget att
acceptera dem som om de var av naturen givna. Detta byggde upp en
auktoritär kraft vars retorik gjorde att ett
ifrågasättande endast blev kontraproduktivt. I
förlängningen var det denna ideologi som ledde till
det storskaliga utplånandet av gammal bebyggelse som
ägde rum bland annat i Klara i Stockholm och i så
många småstäders fungerande och kulturellt
värdefulla stadskärnor. I funktionalismens vision
låg formeln att särart skulle ersättas med
enhetlighet.
Detta applicerades även på
andra nivåer än de arkitektoniska. Sida vid sida i
propagandan för funktionalismen på
utställningen 1930 ställde Herman Lundborg, chef
för Rasbiologiska Institutet i Uppsala, ut sina bilder av
”Rena nordiska folktyper” kontrasterade med bilder
av zigenare, tattare, finnar, kriminella och ”socialt
lågt stående personer”. Paviljongen hette
”Svea Rike” och inordnade Sveriges befolkning i en
ödesdiger ”rationalisering” enligt en
idé om rashygien – kvalitetskontroll av
människomaterialet. Framför allt var det byggandet av
ett varumärke av svenskhet och svensk kvalitet som
utställningen syftade till att forma. Idag är detta
en ofta glömd aspekt av funktionalismens koncept, men
även om den svenska funktionalismen landade mjukare
än på andra platser i världen, gick
tankarna om rationalitet, effektivitet och funktion i flera
år hand i hand med Lundborgs slutligen så
katastrofala ”vetenskap”.
Exempel
på ödesdiger ”rasblandning”. Ur kapitlet
”Vagabonder, tattare, kriminella och dylika” i
Herman Lundborg: Svenska
folktyper (1919)
Den sluss som
stod färdig 1935 var ett monster sprunget ur de
funktionalistiska idéer som visats på
Stockholmsutställningen. Jag säger ett monster
för jag menar en plats som inte tog hänsyn. Inte till
den ömtåliga skarven mellan medeltida miljö
och Söders bebyggelse, inte till värden som taktila
stämningar andra än de funktionalistiska, och som
gärna avfärdade emotioner som ett störande
brus som hinder för rationellt tänkande. Man tog inte
hänsyn till oliktänkande eller till ett brett
spektrum av särarter. Istället placerade man
där en uniform helhetslösning vilken skulle sprida
sig över hela Sverige och som det bara var att acceptera.
Med
samma estetik som en välpolerad motor, med dess
standardiserade material, former och funktioner, lika
förutbestämd att snart misslyckas i sitt
uppsåt som Herman Lundborgs frenetiska uppdelning av
människor i sämre och bättre, skulle denna
tanke på sikt falla och förvandlas till sin egen
motsats. Låt mig ta ett exempel: ett av funktionalismens
estetiska ideal var att göra om murarnas textur eller
dekorationer till släta ytor, till något mer
immateriellt genom sin renhet och abstraktion. Men snabbt sprack
putsen, betongens skrovligheter mönstrades av avgaser och
slitagets patina återförde texturen till ytorna. Den
tydliga funktion som en gång fanns för platsen, de
tydligt utritade gångvägarna, trafiklederna och de
kommersiella stråken i de underjordiska gångarna
har lösgjorts och successivt omförhandlats.
Nattklubbar har flyttat in i lokaler som i sitt dåliga skick
svårligen kunnat hyras ut till annan verksamhet. Det blir en
plats vars tillstånd inte är fixerat utan statt i
förändring. Om man inte försöker
konservera och bevara en miljö så kommer den att
sträcka sig ut i en rörelse från vad den
varit till vad den kommer att bli, i motsats till den vanliga
bebyggelsens statiska position i tid och rumslig stabilitet. Slussen
förfaller, flagnar, förändras. Den
är aldrig densamma. Funktioner lösgörs
från helheten, gränser suddas ut. Subtila
stämningar flyttar in. Idag har Slussen blivit en symbol
för sitt eget uppsåts misslyckande. Den har
utvecklats till sin egen motsats.
Detta leder oss in
på en tredje aspekt – funktionalismens estetiska
upplevelse i relation till ruinens. Robert Ginsberg och Dylan Trigg
menar att det nyvaknade intresset för ruiner är en
kritik av rationalismen. Ginsberg påpekar att detta inte
primärt handlar om vad ruinen saknar utan snarare om vad den
har som inte den övriga bebyggelsen har: en rörelse,
kreativitet, liv och skaparkraft i förfallet. I Matssons och
Wallensteins artikel är funktionalismens estetik baserad
på ordning och universella, statiska värden.
Det
kan tyckas att de båda perspektiven är
varandras motsatser, men redan i funktionalismen
finns ett frö till en motsats, som verkar tillta allt eftersom
decennierna passerar. I Acceptera!
skriver författarna att man
inte får glömma vikten av människans
andliga behov, vilka bör ligga mellan expressionism och
”ny saklighet/neue Sachlichkeit”.
Man talar om de
universella värden som svensken alltid uppskattat. Men
när dessa värden ska bli konkreta uppstår
ibland ett slags glapp som skapar en intressant kontrast.
En
dag råkar jag hamna på en plats som så
tydligt berättar om detta glapp. Jag kliver av bussen i en av
Göteborgs förorter i Backa på Hisingen.
Platsen heter Selma Lagerlöfs torg, byggt 1971. Torget
sträcker sig runt ett centrumhus omgivet av parkeringsplatser
och gråa gångar mellan en brutalistisk arkitektur i
räta vinklar. Runt omkring susar vägarna
förbi och en gångbro leder bort. Jag
frågar mig vad denna plats har med Selma Lagerlöf
att göra. Här finns många namn som anspelar
på henne, Nils Holgerssons väg, Selmas
delikatessaffär och Selmas sol. Selma har till och med en
Selma Special‑pizza på Selmas pizzeria. Men det finns
även mer subtila spår, en staty står
undangömd och en etsning av Bengt Olsson tycks visa
gäss i flyttsträck.
Mitt i den
modernistiska helhetslösningen, den strukturerade
idén om hur människor bör leva, hade man
velat genomsyra platsen med ett historisk svenskt gemensamt
värde och ge den en identitet. På ett eller annat
sätt slutade det med att man valde Selma Lagerlöf och
hennes sagovärld. Så skulle man erbjudas en
väg ut från den regelbundna ordningen och
rationaliteten. Det står bokstavligen ristat i betongen
– en etsning uppmanar oss att FANTISERA, och på
torgets logotyp flyr Nils Holgersson vardagen på en
gåsrygg.
I Slussen breder andra bilder ut sig
på betongen, men också de talar om en annan plats
än den stad som ligger runt omkring, precis som bilderna
på Selma Lagerlöfs torg och i solskenet på
byggnadsskisserna. Varför Acceptera! när man kan
FANTISERA?
Att finnas i stadens centrum
Trafikköerna
en vinterdag 2006 segar sig långsamt från
Södermälarstrand in under bron mot Centralen.
Trötta bilister håller blicken rakt fram i
väntan att få köra upp på
Mälarrampen. Om någon enstaka bilist ser
åt sidorna eller rakt upp stirrar denne rakt in i Stockholms
armhåla, en mörk, smutsig cementskog med sprickor
och lagringar som pålar upp dunklet under Slusstrumman. Men
de flesta stockholmare ser inte åt sidorna.
Hade man
gjort det hade kanske blicken fallit på en liten glipa mellan
en pelare och en vägg. I glipan har någon kilat in
en fågelholk i faluröd färg med en liten
skulpturfågel som glatt stirrar tillbaka. Det finns inget
skrivet budskap och ingen avsändare, men en tydlig
mänsklig kommunikation mitt i stadslivets tristess i en
miljö som annars inte reflekterar något annat
än sin funktion och sitt förfall. Det säger
något om att vi är väldigt
inskränkta i vår uppmärksamhet. De flesta
skulle kunna passera fågelholken varje dag en hel livstid
utan att se den. Viss konst i det offentliga rummet vill tvinga sig
på oss och använder reklamens strategi. En annan
vänder sig till en grupp som inte tillhör den
grå massan som stirrar rakt fram – inte till
vardagsmänniskan som följer mönster.
Den
konsten vill finnas just där någon
människas blick orkat krångla sig upp i en bana de
flesta skulle ha vilat ögonen ifrån. Slussen
är Sveriges viktigaste galleri för offentlig konst
som inte ber om lov. Bilder, skulpturer, klotter och figurer
uppstår lika plötsligt som de försvinner.
Naturligtvis handlar det inte bara om konsten i sig utan
rätten till staden och dess offentliga rum. Den
berömnda gatukonstnären Banksy har liknat sanerandet
av sådan konst med att tvätta bort forntida
hällristningar. Han menar att det offentliga rummet ska vara
allas och inte bara inordna sig i ett system där man
måste betala för utrymmet. Men just på
Slussen är förhållandena något
annorlunda. Här möter konsten den grå
massan. Den bryter fram i de smutsiga gångarna och tar sig ut
i ljuset. Den kan göra det eftersom Slussen är en
märklig plats som lever på båda sidor om
så många gränser. Den är redan
tillräckligt förfulad för att den
grå massan ska slå bort blicken.
Fågelholkarna är en påminnelse om naturen
och staden. De talar om en urban miljö som blivit
vår första natur men också om att naturen
och djuren har en plats i staden bortom hyror och regler för
effektivitet och funktion. Staden har invaderat naturen och inte
tvärtom. Här i stadens hjärta får
den ett utrymme.
Vår tids centrum
Jag
återvänder till det jag började med, en
text av Stefan Jonsson. I en artikel –
”Digaale” i Ord & Bild – skriver
han:
Konsten uppstår i
smärtan av att vara
kluven, ur smärtan över att världen inte
hänger samman, i mellanrummet av migranter i trafikens
oväsen, i världens centrum: där finns idag
en estetik och ett tänkande som helar världen genom
att påminna om att världen inte är hel, som
manar dig att bygga dig ett hem genom att visa att du är
hemlös, som får dig att uppfinna sammanhang genom
att påpeka alltings brist på sammanhang.
Världens helhet uppenbarar sig hos dem som vittnar om att
världen inte är hel. Deras blick kan skönja
helheten som skuggan av en dröm om en bättre
värld.
Det är den känsla jag finner
i mig själv när jag vandrar genom Slussens
gångar och ser de flagnande revorna i betongen.
Förfallet är en besatthet i vår kultur.
Sopberg, kåkstäder och katastroffilmer
avlöser varandra, för att inte tala om den
mängd fotografer som ägnat sig åt att
göra böcker eller hemsidor med inventeringar av
övergivna platser, obsolet industri och avfolkade
samhällen. I en tid då masskonsumtion och slit
– och slängmentalitet varit
förhärskande uppstår en motreaktion
där man uppmärksammar hållbarhet och
kvalitet. Värdefullast av allt blir då
spåren av levt liv. En begagnad läderjacka med
vackert slitage från en exklusiv secondhand-affär,
farfars kökssoffa eller ett nytillverkat retrokök med
prefabricerad patina kan allt ses som uttryck för detta.
Spåren av levt liv låter oss förnimma
existentiella insikter. Man säger ofta att arkitekturens
primära förhållningssätt
är till våra kroppar. När vi
träder in i ruinen, betraktar dess sprickor och
förfall, påminns vi inte bara om civilisationers
undergång utan också om att vi själva inte
är monument som kommer att genomleva tidsåldrarna
oförändrade och konserverade. Det är ett
arkitektoniskt uttryck för hur det solida, det rationella och
det funktionella ger vika för upplösning,
sönderfall och tomhet. Kanske är Slussen en bild av
detta – att återuppstå i ny form en
gång varje århundrade.
Fotografiet
av gatukonst vid Slussen ursprungligen publicerat av Street Art
Stockholm, Bokförlaget Max Ström 2007.
Jag
går upp för backen på Söder
för att få perspektiv på Slussen och
försöka omfatta den i sin helhet. Jag vänder
mig om och tittar. Den tycks flacka mellan sina motsatser. I mina
ögon blir den främmande och känd,
motbjudande och attraktiv, förgången och
tillkommande på ett sätt som upplöser sina
egna gränser och får mig att
ifrågasätta mitt invanda
förhållande till den omgivande bebyggelsen. Den ter
sig så annorlunda mot den tillrättalagda stadens
bebyggelse. Då förstår jag att Slussen
– stadens hjärta – inte ska kunna omfattas
och kategoriseras. Den är inte som de andra delarna av staden
som har en tydlig funktion, är lätta att inordna och
lätta att förutse. Därför kan den
delas av alla och föra oss samman.
I en komplex och
fragmenterad värld är det inte längre
monumentalbyggnaderna, operahusen, skyskraporna eller andra
landmärken som blir arkitektoniska uttryck för tidens
angelägenheter. Istället blir det en plats som
nuvarande Slussen, ett mellanrum i staden, en utblickspunkt men
också ett centrum. Det ligger någonting fridfullt i
att vi har ett centrum som inte är skapat enbart av en
arkitekt eller ett specifikt tänkesätt men av en
oöverskådlig mängd omständigheter
som slutligen tagit sin egen form. Stadens hjärta har blivit
en plats som tvingar oss att justera synen och se på
vår omvärld med nya ögon.
DAVID MOLANDER
Litteratur:
Jonsson, Stefan 1996:
”Digaale” i Ord
och Bild 5-6/1996
Jonsson, Stefan, 2001, Världens centrum
– en essä om globalisering. Norstedts
förlag.
Matsson, Helena och Wallenstein, Sven Olov
2009: 1930/31: Den
svenska modernismen vid vägskälet / Swedish Modernism
at the Crossroads / Der schwedische Modernismus am Scheideweg.
Axl Books.