Väljer man Bandari Road, före detta Port Access Road, till
hamnen, och sedan viker av till vänster, kommer man till Bishops
House, ett ställe att övernatta på i Dar es Salaam om
man är någorlunda anspråkslös. Där
hölls i början av 2000-talet det sista av de årliga
seminarier i psykiatri som ordnades av Kristliga läkares
förening i Finland. Jag deltog som föreläsare.
Det är ingen hemlighet att sjukvården utan de av olika
missionssällskap upprätthållna sjukhusen skulle vara
mycket bristfällig. På dessa finns det i allmänhet en
viss psykiatrisk beredskap så att en av sköterskorna har
till uppgift att handha psykiatriska fall. Hälsovårdens
andel av landets budget är inte många procent och den
psykiatriska vårdens andel av den är minimal. På
ministerienivå prioriterar man också utländskt
utvecklingssamarbete för sådana ändamål som man
finner mer behjärtansvärda och lättare att
förstå än mentalsjukdom.
Jag lärde känna deltagarna och fick respekt för hur de
förbundit sig att sköta svåra fall i enkla
förhållanden. Den sista dagen hade man bett mig berätta
om mina erfarenheter av psykiatri i Tanzania. Jag förstod inte
själv riktigt varför, alla åhörare hade ju mycket
större erfarenhet av den än jag.
Jag hade i mitten av 1970-talet som uppgift att starta den psykiatriska
vården i norra Tanzania och under den senare delen av 1980-talet
fick jag ta mig an den psykiatriska vården på Zanzibar. Det
fanns en hel del att berätta om de tiderna. Efter
föreläsningen omringades jag till min förvåning av
deltagare som ville veta mera om hur det hade varit. De flesta var
mycket yngre än jag och man betraktade mig tydligen som en
sällsynt relikt. Jag fick även veta att den psykiatriska
enheten i Moshi i Kilimanjaro sågs som något av ett
mönster för mentalvården i Tanzania.
Före seminariet hade jag gjort ett besök hos vänner och
bekanta på Zanzibar och till min glädje kunnat konstatera
att mentalvården där utvecklats och klarade sig med lokala
krafter. Man hade startat en aktiv intresseorganisation och rika
anhöriga hade bidragit så att sjukhuset bland annat hade
fått ett nytt tak. Naturligtvis fattades mycket, men var gör
det inte det?
Jag frågade seminariedeltagarna vem som nu är psykiater i
Moshi. Jag kände de flesta psykiatrer i Tanzania, men dr Mula hade
jag aldrig hört talas om och fast jag frågade, verkade det
som om man inte riktigt ville berätta. Så eftersom jag inte
varit där på tjugo år beslöt jag att göra en
tripp upp till Moshi.
* * *
Resan från Dar tog i början av 70-talet omkring sex timmar.
Asfalten var full av hål efter regnen och vissa ställen
kunde vara översvämmade. Man undvek att köra om natten
på grund av risken för rån, vilda djur och onda andar.
Jag minns hur rädda vi var första gången vi
körde upp. Efter Chalinze, där vägen upp mot norra
Tanzania börjar, fanns det just ingen trafik och vid kurvor och
raviner låg brända bilvrak. När vi just före
solnedgången började stigningen upp för sluttningarna
spanade vi efter Kilimanjaros snöhöljda hjässa. Men
när vi sedan såg den resa sig ovan molnen där vi inte
förstått att söka, måste vi stanna och dra efter
andan.
Den här gången tog jag bussen. Den hade luftkonditionering,
TV och WC. Bussen stannade i Chalinze där vi förr brukade
äta några grillspett från gatuköken. Nu
öppnade en bussvärdinna dörren och det fanns en
restaurang.
Klimatet hade blivit hetare och när vi fortsatte färden var
bushen torr och risig där den förut varit grön och
lummig. Nu liksom förr sökte jag Kilimanjaros vita topp
alldeles för lågt och också nu fick den
snöklädda hjässan mig att tappa andan. Men
snötäcket hade minskat och snart får väl Royal
Geographic Society rätt då de skrattade ut missionär
Rebmann som 1848 rapporterade att han sett ett snötäckt berg
vid ekvatorn. Men glaciären på toppen var då enorm,
ungefär fem gånger större än i dag.
Bussen stannade vid posthuset i Moshi. Jag kände igen trapporna
upp till postfacken. Till min förvåning kom jag ännu
ihåg mitt gamla nummer. Före Internet och billiga
telefonsamtal var breven den enda kontakten med hemlandet, och jag
mindes känslan av förväntan då jag heta
eftermiddagar efter jobbet gick hem via posten.
Jag vandrade vidare och kom till rondellen med sitt klocktorn. Nu
fungerade klockan, och gräsmattan som alltid brukade vara
brunbränd var smaragdgrön. Det fanns mera mänskor och
bilar. Staden var sig lik men ändå alldeles främmande
och jag fick en känsla av depersonalisering.
Minnena kom störtande över mig, de heta gatorna, den tunna
luften och det röda dammet. Jag vandrade och såg gamla
bekanta platser tills den första svala brisen kom och talade om
för mig att det nu var kväll. Man vet aldrig hur det
går och de entusiaster som satte i gång allt möjligt
på sextio- och sjuttiotalet hade nog ingen aning om hur
världen skulle se ut idag. På den tiden var jag ibland
fed up på allt och undrade
vad jag egentligen gjorde här, ibland var det bara skönt och
jag önskade att dagarna ville fortsätta en efter en på
samma sätt som de gjort i tusen år. Vi gjorde vår
insats de svåra åren, men nu var tiderna andra. Det
stämmer nog att det är kapitalet som bestämmer.
Men fortfarande framträdde Kilimanjaros sluttningar och snö
fram mot kvällen och högt över staden flög svalorna
med sitt kvirr. Jag vandrade planlöst omkring och gick in i mina
gamla indiska butiker. Jag kände ingen. Förr brukade folk
på gatan hälsa på mig. Karim’s där vi
brukade köpa kött och grönsaker fanns kvar, men den nu
vithåriga Karim kände inte igen mig. Hans butik hade
konkurrerats ut av andra, mer moderna och luftkonditionerade. Spridda
rader ur dikter hade snurrat i mitt huvud och jag fastnade för en
som jag trodde var av Bellman, ”andra narrar då
hovera” – det var så jag kände mig.
Jag letade efter Liberty Bar. Heta söndagseftermiddagar brukade vi
där äta hemgjord spaghetti serverad av den gamla italienaren.
Men Liberty var borta. Likaledes det gamla grekiska paret som
förr, trots sina rasistiska gliringar, lyckats hålla sig
kvar i landet för att de bakade så gott bröd.
Jag hittade huset där vi bodde i kurvan av Kilimanjaro Road, men
trädgården var helt förändrad, endast den stora
flamboyanten som barnen brukade klättra i tillsammans med Mama
Paulinas ungar fanns kvar.
Då vi första gången kom till huset var
trädgården full av skräp, förtorkad och
ovårdad. Framför huset stod en kvinna med fem små
barn, alla klädda i trasor av samma färg som jorden omkring
dem. Den grek som hade bott i huset hade gett sig av och lämnat
kvar sin kock i servants’ quarters. Men kocken hade sedan gett
sig iväg och lämnat efter sig sin familj. Mama Paulina och
hennes barn blev våra vänner och hon hjälpte till med
allt. En gång under en period av hungersnöd då de
svalt lyckades jag skaffa dem en säck majs. Det är
möjligt att den räddade dem.
Men borta var Mama Paulinas familj och ingen gick längre omkring i
trasor eller traditionella afrikanska kangor. Importen av använda
europeiska kläder hade slagit ut den inhemska kangaindustrin. Mama
Paulina använde enbart lerkärl och våra barn satt ofta
i mörkret runt elden då hon kokade sin majsgröt. Borta
var nu också de vackra lerkrukorna och i stället
använde man plastkärl och aluminiumkastruller från
Kina.
* * *
Följande dag beslöt jag att gå den gamla vägen
från vårt hus till sjukhuset. Mycket hade
förändrats och byggts till och jag fann ej den ro jag
förr alltid brukade samla innan jag kom till arbetet. Den
psykiatriska enheten fanns vid det gamla regionsjukhuset. Den
första tiden skildes några av avdelningarna av med murar
så att vi fick en kvinnlig respektive manlig avdelning. Hela
norra Tanzania hade tills dess varit utan psykiatrisk sjukhusvård
och svårt oroliga patienter skickades till Mirembe, ett gammalt
mentalsjukhus i Dodoma mitt i landet.
Men innan våra avdelningar blev färdiga fortsatte man att
sända oroliga fall till det lokala Karanga-fängelset.
På en svart tavla fyllde man dagligen i antalet fångar och
det fanns en kolumn för antalet ”lunatics”. Jag tog
emot på fängelsegården där fångarna fanns
om dagen, och två betrodda fångar bar fram ett bord och en
stol åt mig och radade upp patienterna i rad framför.
När våra avdelningar blev färdiga beslöt jag att
inga andra utom kriminalpatienter längre fick föras
till Karanga.
Mirembe blev med tiden överfullt för vägarna i Tanzania
var dåliga och man höll kvar sina patienter länge.
Under tiden hann familjerna vänja sig vid att leva utan sina sjuka
anhöriga. Det ledde lätt till återfall då de
efter något år återvände. För att
råda bot på platsbristen beslöt man att flytta de mest
kroniska fallen till en by i bushen. De tilldelades litet land att
odla, några getter och en damm att fiska ur. De byggde
själva sina hus och med dem bodde också en skötare som
delade ut mediciner. Det kom som en fullständig överraskning
för administrationen när efter ett år hälften av
patienterna hade flyttat ut att bo i närliggande byar. Det var ur
den här erfarenheten begreppet
rehabilitation
village hade uppstått och det var en av orsakerna till
att jag sökte mig till Tanzania.
Jag hade nämligen som ung psykiater skött
mottagningsavdelningar på ett mentalsjukhus i Helsingfors och
kunde där konstatera att brist på effektiv rehabilitering
och eftervård leder till ett svängdörrsfenomen,
så att antalet patienter på sjukhusen ständigt
ökar. Åren i Tanzania gjorde mig till en övertygad
förespråkare för en fungerande öppen vård
med kontinuitet i vårdförhållandena. Samtidigt
insåg jag att det också behövdes en viss mängd
akuta bäddplatser och framför allt mediciner. En gång i
början då vi fyllt avdelningarna med de svåraste
fallen i norra Tanzania tog medicinerna slut och jag fick hastigt
köra ner till Dar för att försöka få mera.
* * *
Sjukhusområdet verkade främmande fast jag i två
års tid tillbringat mina dagar där. Jag hittade till slut
den psykiatriska enheten. En vänlig skötare sade att doktor
Mula var upptagen och bad mig slå mig ner. Doktor Mula satt ett
par meter ifrån med ryggen mot mig och talade med en
anhörig. Jag blev antichambrerad länge och väl. Under
tiden tittade jag mig omkring. Kvar fanns de möbler jag
låtit den gamla grekiska snickaren göra. Han bodde nere vid
ån som vägen mot Arusha korsar utanför staden. Kvar
fanns även skåpet med patientjournalerna som jag planerat,
och borden och stolarna. På väggarna fanns nu diverse plakat
om att man inte får slå sin hustru och annan
hälsoupplysning.
Det visade sig att dr Mula var holländska. Müller lät
som Mula i afrikansk mun!
Vi tyckte inte om varandra. Det var nog ömsesidigt och hade
säkert att göra med yrkesavund. Jag hade så länge
betraktat enheten som min egen skapelse, men nu var den hennes och hon
tyckte säkert att jag bara störde.
Müller hade tidigare jobbat flera år som psykiater i Uganda
och var en bra och erfaren läkare. Hon hade bland annat inlett ett
samarbete med ”native healers”, som man traditionellt,
oberoende av samhällsställning, vanligen först
vänder sig till. Jag frågade hur många
bäddplatser hon hade och hon svarade högdraget att man
nuförtiden fokuserade på öppen vård. Hon
konsulterade mig om en bipolär patient och då jag hade
läst på litet före seminarierna berättade jag vad
jag visste, men hon avbröt mig med att påpeka att hon var
utbildad i Holland! Samtalet blev ansträngt och jag beslöt
att gå när hon till min överraskning frågade om
jag ville följa med upp till den psykiatriska byn.
Tidigt under min vistelse i Moshi beslöt jag att starta en likadan
psykiatrisk by som den i Mirembe. Som psykiater får man ju en
alldeles speciell inblick i samhället via sina patientkontakter
och jag blev bekant med en regional politiker som skrev en
rekommendation till de beslutande vid ministeriet i Dodoma. Om resan
till Dodoma och min politiker skulle det finnas mycket att
berätta, men slutet på historien var att vi tilldelades en
stycke mycket bra jord längre upp på sluttningen. En svensk
volontär från Sida hade dykt upp på sjukhuset och jag
haffade över Per från den regionala mottagningen till
vår psykiatriska enhet. När mitt kontrakt tog slut
slutförde han byprojektet och fick till stånd byns
byggnader. Han hämtade de första patienterna till byn och
startade funktionerna. En gång hade en främmande traktor
dykt upp på byns åkrar och Per blev tvungen att åka
ner till polisstationen där två polismän kvitterade ut
gevär och patroner och följde med upp. Inkräktaren fick
ge sig av.
Byn var nu en välfungerande enhet och patienterna hade sina givna
dagliga rutiner, främst ergoterapi och jordbruksarbete. Men
orosmoln hade dykt upp vid horisonten. Det stora bördiga
området på Kilimanjaros sluttning hade inte undgått
ledande politiker.
Då Per och jag ännu gjorde vårt pionjärarbete
fanns det på regionalsjukhuset en
medical assistant vid namn Mziray
som skötte våra uppgifter då vi var borta. Vi
skämtade sinsemellan om Mziray, för han hade ingen utbildning
i psykiatri och hans valhänta försök att lära sig
diagnoser tyckte vi var roande.
När mitt kontrakt tog slut var vårdtiderna på
vår enhet tre veckor jämfört med två år
på Mirembe tidigare. Per tog över efter mig och då han
till slut återvände till Sverige övertog Mziray
enheten. Han var nu erfaren och duktig. I alla dessa år hade han
försvarat den och utvecklat den. Han hade lyckats hålla
stånd mot omgivningens markbegär, men nu hade han meddelats
att valet stod mellan att avgå med pension eller få
sparken. Byn skulle komma att bli av med största delen av sina
ägor. De behövdes för viktigare ändamål,
antagligen privata villor för inflytelserika personer.
* * *
Dr Müller och jag skildes åt utan större saknad och jag
återvände till Finland. Jag var överläkare
för en betydligt större organisation än den i Moshi och
hade lyckats att under sju år bygga upp en välfungerande
enhet enligt tanzanisk modell med sjukhus- och
öppenvårdsenheter för specifika ansvarsområden
och en krispoliklinik som prioriterade jourfall som tagits in på
sjukhuset. Den bärande tanken var att man inte bröt
existerande vårdförhållanden.
Men allt mer började olika konsulter, ekonomer, jurister och andra
klåpare utan den minsta insikt i psykiatri att få
bestämmanderätt över hur mentalvården skulle
organiseras. Man ansåg att läkare var dåliga ledare
och bortsåg från att hälsovården i Finland letts
av läkare till att bli ett exempel för hela världen. Det
kan man knappast längre säga i dag.
Om man inte vet vad man skall göra, gör man
organisationsförändringar. Vill man få till stånd
utbrändhet är ett enkelt sätt att vartannat år
röra om i organisationen. På det sättet förlorar
man också sina mest kompetenta läkare. Inte bara
därför att personalen måste gå igenom
förändringar då välfungerande team upplöses:
samtidigt måste man anpassa sig till nya medarbetare och nya
organisationer. Man hittade också på att mäta
resultatet av vården i antalet skötta patienter per dag och
i beläggningen på bäddavdelningarna. Sällan har
jag hört så mycket dumheter på så kort tid,
så jag beslöt att söka ett nytt arbete vid första
bästa tillfälle. Jag hade lärt mig att det inte är
jag som äger min enhet och följaktligen sörjde jag inte
över hövan när något år senare allt det jag
byggt upp var raserat.
Medical assistant
Mziray avgick med pension, men fortsätter att delta i Mental
Health Committées möten och där dela med sig av sin
erfarenhet.
SIXTEN BONDESTAM