KOMMENTARER:
TRYGVE SÖDERLING
Hemligheter
Från
Hjalmar Linder till Cablegate
UNDANTAGSVIS
TILLÅTS SIGNATUR. Med den formeln brukar tidningar signalera
att en insändartext ses som viktig att publicera men
så känslig att skribentens identitet måste
skyddas. Till spelreglerna brukar höra att
redaktionen ändå vill veta vem skribenten
är. Det kontraktet sätts i gungning, som Yrsa Stenius
visar i sin artikel i detta nummer, när nätet
plötsligt tycks öppna dörren för
obegränsad publicering från vilken IP-adress som
helst på jorden. Idag kan man köra förbi
redigerade medias redigering och ändå potentiellt
nå en väldig publik. Som
avgående pressombudsman i ett land med ovanligt starkt
källskydd har Stenius konkret ställts inför
den nya offentlighetens utmaningar. I artikeln pekar hon
också på intressanta skillnader i lag och praxis
mellan Sverige, Finland och andra EU-länder –
skillnader som vi i Finland knappast är tillräckligt
medvetna om. DEN ETISKA
SPÄNNVIDDEN
mellan de olika slagen av anonymitet i det nya informationsrummet
är enorm. Å ena sidan mordiska hat-bloggar,
ansvarslös desinformation, hets mot folkgrupper och
minoriteter. Möjligheten att på ett
ögonblick, av ett infall, förstöra en annan
mänskas liv utan att riskera någonting för
egen del. Å andra sidan: nya sätt att anonymt
få ut viktig demokratibyggande information, till exempel om
brott gjorda av regimer och andra makthavare, som i fallen Abu Ghurayb
och WikiLeaks.1 Anonymiteten kan alltså
vara
både sjukdomen och läkemedlet. För
tillfället lever vi i den skärande paradoxen att
välrenommerade mediahus (börjande med The Guardian,
Der Spiegel, The New York Times, Le Monde, El País) under
det senaste året stärkt sina varumärken,
tjänat pengar och tydligen ännu länge kommer
att packa upp avslöjanden de serverats genom WikiLeaks
”Cablegate” – medan Bradley Manning, den
troliga läckan (som av oförsiktighet angav sig
själv i en chatt), sitter fängslad och hotas av ett
hårt straff. Samtidigt verkar inga
ansvariga bakom
de krigsbrott som framgår i det läckta materialet
(till exempel det videospel-aktiga mordet per helikoper på
obeväpnade i Bagdad 12.7.2007) ha ställts till svars.
Efter den tidigare Abu Ghurayb-skandalen föll
åtminstone några domar. Intrycket blir att USA
bestraffar de egna för obscenitet och läckage, men
inte för mord. Formellt sett har
världens
media inget ansvar för vad som händer med den nyttige
angivaren Manning (amerikanarna talar om whistleblowers, Yrsa Stenius
om att ”blåsa i lur”). Moraliskt sett
borde bedömningen av hans eventuella skuld göras
snarare på FN-nivå än t.ex. inom den
amerikanska armén, som inte kan anses vara särskilt
opartisk i frågan. Ett kapitel
för sig
var nyheten i december att MasterCard, VISA, PayPal och andra
kreditinstitutioner stängt möjligheterna att via dem
ekonomiskt stöda WikiLeaks. En organisation som samarbetar med
seriösa tidningar, och själv betraktar sig som en
slags nyhetsbyrå, kan alltså i praktiken
terroriststämplas av finansvärlden. Man kan
fråga sig om påtryckning från statligt
håll ligger bakom, och vad beslutet säger om
gränserna för öppen diskussion i den enligt
uppgift ”fria världen”. Framför
allt borde väl i konsekvensens namn alla media som
på något sätt dragit nytta av
WikiLeaks-läckorna också de få sina
bankförbindelser avstängda? DETTA
NUMMERS HISTORISKA dokument handlar om en extrem situation,
också ur yttrandefrihetens synvinkel. I Hjalmar Linders
insändare ”Nog med blodbad!”, publicerad i
Hufvudstadsbladet under inbördeskrigets efterspel,
våren 1918, ser vi en finländsk whistleblower
påtala summariska avrättningar och
omänskliga fångläger – utan
någon som helst framgång. Att tidningens redaktion
i sitt anonyma genmäle avfärdar Linders text som
”skvaller” visar hur oönskad hans
vädjan var i sin tids borgerliga press.2 I dag vet vi en del om
de brott som verkligen begicks under ”upprensningen”.3 Hbl:s förnekande
för tankarna till Gaddafis och andra aktuella arabiska
diktatorers hävdande att inga civila skadats eller
dödats under demonstrationerna våren 2011, samtidigt
som TV-kamerorna visar just detta hända. Att
som
Linder tala om summariska arkebuseringar och att
lägerfångar svälter ihjäl var att
röra vid en offentlig hemlighet, ett brott som segrarna
såg sig tvungna att hemlighålla och
förneka ännu under många decennier.
Någon fri diskussion om de folkmordsaktiga
efterräkningarna kunde inte föras. Men
borde inte Linder i sin text ha nämnt att han faktiskt
själv hade besökt fånglägret
på Sveaborg? Enligt Raija Oranens
beskrivning i
romanen Metsästäjän sydän (2010)
fick han in sin skrivelse enbart för att han personligen gick
upp på redaktionen och hotade att annars köpa
tidningen. Det kunde han, som då var Finlands rikaste man,
antagligen ha gjort. En ironisk bild av
”yttrandefriheten”. FRI
DISKUSSION där man ”hör alla
parter” är ett viktigt ideal. Problemen
uppstår när media oförskräckt
hävdar att de redan har nått detta ideal. I
praktiken är friheten alltid begränsad längs
en rad parametrar. Mediet har sina ekonomiska och politiska
beroendeförhållanden. Helst ska man
ändå inte tala om att journalistik är
något som trycks på baksidan av annonserna.
Potentiella uppgiftslämnare, deep throats och whistleblowers
å sin sida är kanske för
övervakade, för rädda att förlora
sina jobb eller liv. Att hävda att debatten är fri
där den egentligen är begränsad kan i
princip jämföras med diktaturernas hårt
riggade ”fria val”. Att hävda att alla
är införstådda därför att
”ingen har protesterat” är en speciell
form av desinformation som bedrivs också utanför
diktaturer. Den här typen av legitimering kan vara
särskilt svår att komma åt när en
mono- eller oligopolsituation de facto råder inom
mediafältet. Till den klassiska liberala mediateorins
största paradoxer hör att de kommersiella
mekanismerna tenderar att skapa sådana oligopol just
där den friaste konkurrensen och det friaste ordet
sägs råda.4 En extrem
media-optimist ser
kanske valfinansieringshärvorna, ett stort tema i
fjolårets finländska inrikesjournalistik, som ett
bevis på att det fria ordet kan sätta
igång en viktig politisk självsanering.
Avslöjandena framstår som en vändpunkt, men
en mera vetenskaplig frågeställning vore:
varför kommer de först nu? Inget som kommit fram har
ju tytt ju på att ”landets sed” skulle
vara någon produkt av de senaste åren. Kanske
avslöjandena faktiskt är ett tecken på en
ny, mera oberoende, mera professionell journalistik. Men vad gjorde
journalisterna tidigare? Också då talade de om det
fria ordets och den fjärde statsmaktens betydelse. Kan medias
tandlöshet ses som medskyldig till de insiderbrott som
begicks? Och handlar Finlands (hittills) fina placeringar i
internationella jämförelser bara om att ordet
”korruption” varit för svårt att
stava till, kanske också förstå; att den
korruption som hela tiden pågår inte gjorts synlig
utan tvärtom understötts av dem vars officiella,
självproklamerade uppgift är att kritiskt genomlysa
samhället? En av de frågor den
färska filmdokumentären ”Kampen om
Åbo” (Taistelu Turusta, 2011) indirekt aktualiserar
handlar just om medias medansvar. Knappast har t.ex. lokalpressen i
Åbo varit totalt ”ofri” under
efterkrigstiden, i den meningen att det t.ex. skulle ha varit helt
omöjligt att få in insändare mot alla i
efterhand sett katastrofala rivningar av stadens kulturhistoriskt
värdefulla byggnader. Ändå är den
”fria” pressen här medskyldig, eftersom
den tillsammans med byggfirmorna och de stora partierna ingick i en
halvhemlig men högst effektiv korruptionskartell. Bilden man
får av dokumentären är att media hade
chansen att avslöja bindningarna – konkurrenternas
och de egna. De gjorde det inte, eftersom alla, oberoende av
partifärg, ville bibehålla det
”egna” byggbolagets annonsering. Vinstmaskinens
förutsättning var att ingen av de inblandade pratade
bredvid mun. FACKFÖRBUNDET
PAF MEDDELADE
för en tid sen att flera av dess medlemmar fått
sparken efter att ha skrivit ofördelaktigt om sin arbetsplats
på Facebook. Det kan ses som ett symptom på att
omförhandling pågår om gränserna
mellan hemligt/privat och offentligt. Man kan
säga
att det är naivt att skälla på sin chef
inför 50 eller 200 virtuella
”vänner” på nätet och
tro att saken stannar där.
”Vännerna” har sina
”vänner” och så vidare. Man kan
också säga att naiviteten är inbyggd i
Facebooks högst originella tolkning av begreppet
”vän” och att de som mist sina jobb
betalar för att de gått på illusionen om
en nära och sluten krets. Det ”sociala
nätverket” simulerar ett bysamhälle, en
intim skvallerkrets, men information kan naturligtvis alltid blixsnabbt
hamna på ”fel” ställe
– och på nätet, där det bara
behövs ett klick, hamnar den ofta just där.
Pessimisten kan se Facebook som ett extremt
”panoptiskt” subsamhälle,
förverkligandet av just den övervaknings- och
fängelsevision som Bentham, Orwell och DDR:s Stasi
på sin tid bara kunde fantisera om. Somliga betalar nu dyrt
för insikten att också de elektroniska
väggarna har öron. Men man kan
också fråga sig vad ett företag har att
göra med vad de anställda säger åt
sina ”vänner”. Genom att använda
information som det kommit över via angiveri och spioneri,
ställer det sig självt i tvivelaktig dager. Samtidigt
kunde man tänka sig att en organisationsledning kunde ha nytta
av att höra vad de anställda säger
när de tror sig vara oövervakade; att smyglyssna
på dem i rökrummet, på tuppen eller
på Facebook. Att skjuta budbäraren
åtgärdar inte problemen, men sprider kanske en ur
produktivitetssynvinkel lämplig nivå av otrygghet. ”UNDANTAGSVIS
TILLÅTS SIGNATUR.” Borde undantaget göras
till regel? Skulle tidningarnas insändarspalter bli verkligt
intressanta om alla inlägg publicerades anonymt, så
att man för en gångs skull skulle bli tvungen att ta
ställning enbart till innehållet?
Föreställningen att diskussionen är fri
när en identifierbar person står bakom varje uppgift
och åsikt är kanske ett naivt
önsketänkande, importerat från en
sagovärld där könlösa
änglar (eller kanske groggande godsägare eller
tjattrande radiopratare) fritt tar ställning till vad som
helst ur rent filosofisk synvinkel, utan att själva
beröras, hotas eller ha intressen i de problem de tar upp.
Hjalmar Linder missbedömde situationen, trodde att hans
ekonomiska ställning köpte honom en osårbar
frihet att visa moralisk resning. Försöket
slutade illa. För honom personligen, men också
för moralen och journalistiken i hans land och tid. Som extrem
oliktänkare i sin egen krets kunde ha behövt
gömma sig bakom en signatur. Då hade han å
andra sidan inte publicerats. ”Information
vill
vara fri” lyder ett slagord. Kanske det. Men bara viljan
räcker inte alltid.
31.5. 2011
Noter: 1. Se bl.a. Mikael Bööks artikel i Nya Argus 3/2011. [tillbaka] 2.
En försiktig vädjan till segrarna att undvika
”meningslös hårdhet” framför Hans Ruin i
Nya Argus 6–8/1918 (se Ögonen upp! Nya Argus första sekel,
2011, s.15). Ruins text saknar ändå den konkretion som
gör Linders Hbl-insändare till en ensamt ropande röst i
sin tids offentlighets öken. [tillbaka] 3.
11.785 ”röda” beräknas ha dött
i fånglägren. Totalt dog 27.426
”röda” och 4.821 ”vita” under eller
efter inbördeskriget, av dem 7.207 röda och
1.321 vita genom avrättning eller mord. Se
Statsrådets databas http://vesta.narc.fi/cgi-bin/db2www/sotasurmaetusivu/stat2. [tillbaka] 4. I Drag på parnassen II
(2008), s.205ff, föreslår jag termen ”repressiv
legitimering” för bland annat den här
offentlighetsmekanismen. Jürgen Habermas har i samma anda talat om
”systematiskt förvrängd kommunikation”. [tillbaka] |