”Borde
Schildts och Söderströms förlag slås ihop?
– Det är en jättedålig idé. Det är viktigt med konkurrens. Det
är bra med förlag med skilda profiler. Sedan kan man nog
samarbeta.”
Barbro Teir, nybliven VD för Söderströms, intervjuad i Hbl
18.12.2007
”Verksamhet som strävar efter samhällets och medborgarnas
förtroende bör vara möjligast öppen. Åtnjuter en institution
skattefrihet pga. sin allmännyttiga verksamhet är det inte
oskäligt att denna verksamhet kan och bör granskas av
samhället.” Konstsamfundets VD Kaj-Gustaf
Bergh, www.konstsamfundet.fi
”För en ägarandel på fyrtio procent betalade Schildts enligt
Svensk Bokhandels beräkningar omkring 23 miljoner kronor till
Alfabetas moderbolag, som ägs av Dag Hernried.
– Däromkring rör det sig, bekräftar Schildts
styrelseordförande Kristoffer Grönholm. – Så småningom tror vi
att det blir en lönsam investering.
Det har det hittills inte blivit. Första året Schildts var
delägare var aktieutdelningen 314 000 kronor. Det skulle ge
Schildts 126 000 kronor. Med den takten kommer det ta 182
år innan Schildts fått tillbaka sina investerade pengar.”
Svensk
Bokhandel 2.11.2005
|
KOMMENTARER: TRYGVE
SÖDERLING
Förlagsmonopol
1. NÄR MANUSKRIPTET till Tove Janssons tredje
muminbok 1947 blev refuserat av Söderströms gick hon
till Schildts – och blev antagen. De två första
böckerna, utgivna på Söderströms, hade sålt
knackigt. Trollkarlens
hatt, däremot, blev ett stort genombrott
för Mumin – och för Schildts.
Man kan fråga sig om Mumin alls hade utvecklats
till global världsmakt om inte alternativet Schildts
funnits till hands den gången. Och man kan fråga sig
om det utan Mumin idag hade funnits något Schildts
att 2012 fusionera med det Söderströms som 1947
tänkte så förnuftigt, rationellt, ekonomiskt.
2. DEN 3 OKTOBER I ÅR offentliggjorde ägarna
dekretet om ett finlandssvenskt förlagsmonopol. I
och med det avslutas en epok: Söderströms grundades
1878, Schildts 1913. Också andra aktörer har förstås
funnits i bilden, men den speciella dynamiken mellan
de här två, länge relativt jämnstora förlagshusen
kom alltså att existera i nästan ett sekel. Man
saknar kon när båset är tomt, man inser att
flerstämmigheten varit värdefull. Det är litet som
med språk.
3. TYDLIGARE ÄN VANLIGT plockade debatten efter
förlagskuppen fram två skilda förhållningssätt till
relationen mellan kultur och pengar. Hypotetiskt
kunde de två motsatta paradigmen kallas för
”ekonomisk”(?) kontra ”kulturell”(?) rationalitet
(jag återkommer till frågetecknen). I det tysta sägs
många författare ha knutit näven i fickan, men
offentligt vågade bara en handfull yttra sig, bland
dem i radio Vegas Kulturtimmen
Mikaela Strömberg och Monika Fagerholm, i Hufvudstadsbladet
Henrik Jansson, Tove Appelgren, Claes Andersson.
På grund av ägarförhållandena blev debatten rent
principiell, alltså hopplös: pengarna har fattat
beslutet, kulturens protester är maktlösa,
patetiska. Huset är så att säga redan rivet.
Kvar finns behovet att förstå vad som hände, och
varför det hände (jämför punkt 15–16).
4. EKONOMISK(?) RATIONALITET är det officiella
huvudargumentet för sammanslagningen. Synergi, stark
aktör, alla blir glada. Ur snävt ekonomisk synvinkel
kan det också se så ut: det låter rationellt med ett
kontor i stället för två, en hemsida, ett
ADB-system, ett stånd på bokmässorna. Genom att slå
samman bolagen tänker sig ledningen att
inbesparingarna ska äta upp dels det minus som bägge
boksluten på sistone uppvisat, dels
tilläggskostnaderna för själva fusionen (inklusive,
bland mycket annat, ett gyllene handslag åt Schildts
avsatta VD). De utåt synliga fusionsgeneralerna
Stig-Björn Nyberg (Schildts styrelseordf.) och
Kaj-Gustaf Bergh (VD för Söderströms ägare
Konstsamfundet) anser sig på sikt ha stärkt den
finlandssvenska bokens ställning – alltså ett i
sista hand kulturellt argument.
5. ENLIGT DEN KULTURELLA(?) LOGIKEN slutar
balansräkningen annorlunda. På kulturfältet är
mångfald en tillgång, likriktning ett minus och
monopol likvärdigt med konkurs, på samma sätt som
monokultur i naturen öppnar för epidemier och
utrotandet av en art gör den totala genbanken
oåterkalleligt fattigare. Flera av de författare som
tagit till orda har betonat det kulturella
perspektivet, bland annat syftade Tove Appelgren nog
på det när hon i sin Hbl-insändare 13.10 skarpt
kritiserade ”en kultur som alltid vet vad allting
kostar, men inte har en aning om vad någonting är
värt”.
Också miljögifter, eller det frejdiga raserandet av
gamla hus i finländska städer i synnerhet under
1960- och -70-talen, motiverades i tiden med
”ekonomiska” argument. Poängen är att marknaden ofta
är ett uselt instrument för att förutse vilket värde
man decennier senare kommer att se i t.ex. rent
vatten eller intressanta gamla hus. Rivningen av
Eiffeltornet 1909 blev inte av, inte av estetiska
skäl utan mest av en slump (det råkade vara
användbart för telekommunikation). I dag vet vi att
utgiften för den planerade rivningen hade varit en
mycket dålig affär för Paris.
6. FRÅGETECKNEN efter benämningen av de två
”rationaliteterna” beror alltså på att jag inte är
övertygad om att kulturell rikedom automatiskt är
dålig ekonomi. Jag misstänker alltså att
fusionsgeneralerna inte räknar rätt, inte ens enligt
sina egna premisser, och att en del av deras motiv
snarare är omedvetna och irrationella. Ett förlag,
inte minst ett semi-kommersiellt förlag som de
finlandssvenska, fungerar annorlunda än ett varuhus
som Stockmann eller en damunderklädskedja som Lindex
(paralleller som Bergh och Nyberg dragit i
debatten). Just den lilla skillnaden tvingades
ledningen för det största finska förlaget WSOY att
upptäcka den hårda vägen, när de på grund av interna
konflikter under de senaste åren förlorade bland
andra en uppskattad litterär redaktör och en rad
kända författare inklusive bästsäljaren Sofi
Oksanen. De som lämnat eller slängts av skeppet har
talat om okunnighet, nonchalans och misskötsel av
den skönlitterära avdelningen.
Enligt det ”kulturella” paradigmet finns själva
hjärtat och identiteten för ett klassiskt bokförlag
här. Också snävt ekonomiskt sett är det dålig
ekonomi att missköta sitt varumärke, sitt brand.
Sara Ehnholm Hielm citerar i sin kolumn
”Idealrealisation” i Ny
Tid 4.11 den rikssvenske förlagsveteranen
Per Gedin, som i ett annat sammanhang (tidskriften Axess)
skriver att det inte är
ekonomer utan yrkeskunniga bokförläggare som
ständigt har förnyat bokmarknaden. ”Bokförlag som
styrs av ekonomer med vinstmaximering som ledstjärna
leder till en lose-lose-
situation: både litteraturen och kommersen lider.”
7. BÅDE SCHILDTS OCH SÖDERSTRÖMS har på sistone
gått på minus, framhåller fusionerarna, men skyller
detta på sin framsynthet. Enligt Hbl 29.10 har
vardera förlaget gjort förluster på 200.000–500.000
€ per år, framför allt på grund av olönsamma
investeringar. ”Under
tre år har båda förlagen tillsammans lagt ner en
miljon euro på digitala läromedel och sålt för
sammanlagt 150 000 euro”, säger
Söderströms VD Barbro Teir (Hbl 5.10). Det är
anmärkningsvärt med tanke på att läromedlen annars
varit en lönsam del av verksamheten, en guldkalv som
”subventionerar” den skönlitterära utgivningen med
kommuners och föräldrars skolbokspengar.
8. EN ILLVILLIG PERSON kunde få för sig att jämföra
storleksordningen för de angivna förlustsiffrorna
med t.ex Konstsamfundets VD Kaj-Gustaf Berghs
personliga förvärvsinkomster, som 2010 anges ha
varit 465 000 euro (Hbl 1.11). Till detta kom
kapitalinkomster på 76 900 euro. Under tre år alltså
en hel del mera än förlagens sammanlagda förluster
under samma tid.
9. INTRYCKET BLIR att felinvesteringar gjorts på
basis av felbedömningar, kanske under inflytande av
konsult-hype. Man drar sig till minnes de nu
nedlagda så kallade livsstilsmagasinen VOLT
och Papper,
bägge baserade på orealistiska föreställningar om
reklammarknaden för kommersiella media på svenska i
Finland.
Förstås måste nya satsningar och djärva experiment
göras. Det sorgliga är bara att det digitala
famlandet plötsligt stöpts om till motivering för en
reform som drabbar de analoga författarna i form av
en dramatisk insnävning av deras rörelseutrymme.
10. TROTS ATT SAKEN INTE FRAMSTÄLLTS SÅ, är det som
nu sker att Schildts förlag läggs ner och uppgår i
Söderströms. Schildts omsättning är visserligen
större än Söderströms, med bland annat finskspråkig
utgivning. Men på grund av sitt mindre kapital får
Schildts nuvarande ägare enligt förhandsuppgifter
bara en fjärdedel av rösterna i det nya förlagets
styrelse. Också ur det ”kulturella” paradigmets
synvinkel var Söderströms det starkare varumärket
med en tydligare identitet – den identitet som
skapas av förlagets författare och redaktörer.
11. MED DET RELATIVA MONOPOL som uppstår
försvinner alltså en viktig kulturell dynamik.
Fast hur stor har skillnaden förlagen emellan
varit, egentligen? I en Hbl-ledare
3.11 nämner Mikael Kosk, som exempel på den
flerstämmighet som nu försvinner, att bägge
förlagen hösten 2009 gav ut var sin debattbok om
klass. Just det exemplet pekar visserligen också
på likhet.
Ekonomiskt sett har förlagen vilat i armarna på
liknande aktörer, Konstsamfundet och Svenska
Litteratursällskapet respektive Svenska
Folkskolans Vänner. Ledningen för de här
organisationerna lever i dag i i stort sett samma
sociala och mentala miljö, en miljö där det också
annars existerar bara ett alternativ: ett parti,
en tidning, en bank, ett försäkringsbolag och nu
alltså ett förlag.
Var konkurrensen mellan Söderströms och Schildts
delvis en skenkonkurrens, lik den mellan
Konstsamfundets dagstidningar Hufvudstadsbladet
och Nya
Pressen innan den senare lades ner i
början av 1970-talet?
Till det kan man säga att även om de två
förlagens profiler under senare år konvergerat,
visar närhistorien att en viss tankediversitet kan
uppstå också i det finlandssvenska rummet. 1960-
och 70-talens kulturrevolutionärer – som sålde bra
– fångades upp av Söderströms (Kihlman, Andersson,
Tikkanen, Tikkanen, Forsström…), medan Schildts,
som traditionellt dittills varit det ”finare” av
de två förlaget, blev ett slags de lågmäldas
alternativ (von Schoultz, Jansson, Carpelan…).
Ingenting säger att en liknande polarisering
eller diversifiering aldrig kan återkomma.
Ingenting säger heller att ett enda förlag förstår
sig på skilda slags begåvningar lika väl som två.
Exemplet Tove Jansson pekar åt annat håll.
12. MOTIVERINGAR HITTAS ALLTID. Delning, bolagisering, outsourcing
av statsbolag – posten, järnvägarna, YLE,
Alko – har motiverats med att fri konkurrens är
ett grundläggande värde i en marknadsekonomi. Om
däremot kommersiella media – tidningar,
tv-kanaler, förlag – fusioneras eller samlas i
konglomerat, hävdar de att det är nödvändigt för
lönsamheten och för att trygga starka nationella
aktörer på en internationaliserad marknad.
Nyliberalismen bekämpar monopol när de är statliga
men har inget emot monopol när de är borgerliga.
Den politiska dimensionen av den här
självmotsägelsen är inte svår att se.
13. SETT UR ETT STÖRRE PERSPEKTIV fungerar de
finlandssvenska förlagen som indie-bolagen
i rockbranschen: fångar upp nya förmågor, sköter
de första publiceringarna. För de flesta
finlandssvenska författare stannar det där, för en
handfull blir det en startbana till större förlag
på större marknader, Sverige, finska Finland,
världen. Ingen av de ”stora” finlandssvenska
författarna har ändå inlett sin karriär direkt via
t.ex. Norstedts eller WSOY. Det säger något om de
lokala förlagens, snart förlagets, nyckelställning
i den kreativa processen.
14. I SLUTET AV OKTOBER (26.10) sände jag in ne-
danstående korta tanke till Hbl:s debattspalt:
”Hufvudstadsbladet
har, som sig bör, publicerat kritik från
författarhåll mot det planerade
förlagsmonopolet. På ledar- och nyhetsplats har
Hbl däremot ett problem, eftersom tidningens
ägare Konstsamfundet också är huvudägare av
Söderströms, som Schildts enligt planen ska
uppgå i.
När
Helsingin Sanomat i fjol skrev om storförlaget
WSOY:s interna kris var tidningen noga med att
varje gång särskilt påminna om att HS och WSOY
(ännu vid den tidpunkten) ingick i samma
mediakonglomerat. Det är korrekt journalistik,
och hederligt mot läsarna, att vara tydlig om
sina bindningar. Yttrandefriheten är inte helt
fri. I rättsfall behöver en nära släkting inte
vittna mot den åtalade. Det är etiskt viktigt
att Hbl på motsvarande sätt öppet jävar sig när
det handlar om det s.k. SS-förlaget.”
Texten publicerades inte, men lästes kanske
internt. Mikael Kosks ovannämnda ledare (3.11)
försågs nämligen med den varudeklaration som jag
efterlyste.
15. V ARFÖR DETTA PARADIGMSKIFTE i hur ägarna tänker på
förlagens uppgift? Varför har det förment ekonomiska
paradigmet tagit överhanden (och naturligtvis inte
enbart i den finlandssvenska förlagsvärlden)? Antagligen
samverkar här en ”långsam” och en ”snabb” process.
Den långsamma
processen visar sig bland annat som en förändring i
vem som anses kompetent. Den avancerade och nyanserade
”finkulturen” (inklusive skönlitteraturen) spelar i
dag inte samma systemlegitimerande och -debatterande
roll som för 50 eller 100 år sen. De som bestämmer om
kulturen (eller samhället i stort) behöver därför inte
längre skriva essäer och tillhöra kulturen; det räcker
med att verka kompetent på ekonomi.
En symbol för förändringen var när Bonniers
Litterära
Magasin, en gång analytisk telefoncentral
för litteraturkritik på svenska, lades ner i början av
2000-talet. Trenden kunde kanske kallas för
”postmodernisering”, om man som Fredric Jameson ser
postmodernismen som ”senkapitalismens kulturella
logik”. Kulturens förvaltarskikt har blivit
post-kulturellt. Den mera ambitiösa delen av konsten
har blivit en ”guldkant” utan praktisk betydelse.
Uttunningen av ledarskiktets kulturella kompetens har
i sin tur påskyndat den snabbare delen av processen.
Med amatörer i toppen blir det lätt konstiga
satsningar, som sen får slå mot en försummad och
oförstådd kärnverksamhet – i fallet SOS till exempel
det digitala debaclet, som av ägarna nu använts som
svepskäl för att ”rationalisera” bort
tvåförlagssystemet.
16. NÄR BOKSLUTET GÅR PÅ MINUS måste man i normala
fall skära ner. Att skära ner i en verksamhet som
tidigare stadigt har vuxit tar alltid emot. För
ledarskiktet fungerar en fusion på det psykologiska
planet som en spruta heroin: den inger en behaglig
illusion av att man fortsatt att växa. Bägge parter
kan ju inbilla sig att bolaget blivit dubbelt så
stort.
Problemet är att den sprutan kan tas bara en enda
gång.
Ifall inte nästa fusion då blir med t.ex. WSOY eller
Bonniers.
Motiveringar (”vi behöver muskler”) kommer alltid att
hittas.
17. LYCKLIGTVIS är kommersiella aktörer i den
verkliga omvärlden inte intresserade av olönsamma
förlag, livsstilsmagasin eller TV-produktion på
finlandssvenska.
Låt oss utnyttja det till vår fördel.
21.11.2011
|
|
|