Penningars
förbannelse och krediters välsignelse –
Graeber
versus Wahlroos
När bonden Paavo efter två år av missväxt får en god
skörd säger hans hustru ”nu är tid att leva goda dagar”.
Paavo svarar: ”blanda du till hälften bark i brödet, ty
förfrusen står vår grannes åker”.
Sådan samhällsmoral fanns förr i världen, enligt
antropologen David Graeber i boken Debt. The First
5,000 Years (2011, sv. Skuld 2012). I dag skulle Paavo gå till banken och
ta ett lån för att köpa upp sin nödställda grannes jord.
Metoden förkortas M&A, ”merger and acquisition”. Den
nyare moralen beskrivs i Björn Wahlroos’ bok Marknader
och demokrati. Uppbrott från majoritetens tyranni (2012). De två författarna kunde inte
vara mera olika varandra.
Graeber, 52, är en från Yale avskedad världskänd
antropolog och anarkist, politiskt engagerad i
protesterna mot World Economic Forum 2002 och inspiratör
till ”Occupy Wall Street” 2012 med slagordet ”We are the
99 percent”.
Wahlroos, 59, var i sin ungdom medlem av den
revolutionära kommunistiska studentorganisationen
”Sosialistiset taloustieteen opiskelijat”. Efter det har
han gjort karriär som nationalekonom och bankir. Han
blev förmögen på M&A. Han avslutade sin
installationsföreläsning i Hanken 1985 med uppropet
”Framtiden är marknadens”, vari han fick så rätt.
Att jämföra Wahlroos marknadspopulistiska pamflett med
Graebers detaljspäckade frontalangrepp mot den
ekonomiska teorin är som att ställa en skoluppsats mot
en doktorsavhandling. Därmed inte sagt att någondera
skulle vara dålig. Wahlroos flyhänt skrivna och
läsvärda, om också inte speciellt ambitiösa text har
blivit orättvist avspisad av hans recensenter. De flesta
har angripit hans arroganta person och radikala ideologi
i stället för att bemöta honom i sak.
* * *
Både Graeber och Wahlroos antar ett historiskt
perspektiv. Nalles kortfattade världshistoria
koncentrerar sig på äganderätten och dess fördelning
mellan kungar och furstar. Magna Charta är en
milstolpe som skapar ”ett tidigt system av krafter och
motkrafter som indirekt ger baronerna rätt att delta i
lagstiftningen och lägger en explicit grund för dessa
lagar”. Denna uppgift som motkraft legitimerar
rikedomen. ”Ekonomiskt oberoende, privilegiet att vara
förmögen nog att trots motgångar upprätthålla sin
livsstil livet ut och kanske även försörja framtida
medlemmar av sin familj, har alltid varit en
nödvändig betingelse för att rida spärr mot kungars,
staters eller diktaturers makt.” Kursiveringen är min
för att visa att Wahlroos anser att uppgiften att stå
riddarvakt mot monarker, senare också mot demokratiska
majoriteters tyranni, bör få gå i arv.
Äganderättens ursprung klarar Wahlroos behändigt av med
att åkerbruk och boskapsskötsel gjorde jorden värdefull
och ”så småningom etablerades rätt till mark och en
tidig egendomsstruktur utvecklades”. Sedan instiftas
aristokratins ställning mot kungen genom ”en utdragen
process som ofta inleds med erövring eller inmutning,
följt av att småodlare fördrivs från jorden för att
sedan återinrolleras som arrendatorer”.
Var blev moralen? Den etablerades tydligen retroaktivt
när aristokraternas roll som motmakt mot kungarna
välsignade deras rofferi. Wahlroos ger ingen talan åt
liberala filosofer som John Locke och Thomas Hobbes som
motiverar rätten att erövra jord med förmågan att med
den skapa ekonomisk utveckling. Sålunda blir den vita
mannens ockupation av den nordamerikanska kontintenten
motiverad med att man bygger städer, järnvägar och
fabriker, liksom judarnas rätt till palestinsk jord får
ett självklart berättigande av att de ”får öknen att
blomma”.
Graebers svep genom världshistorien är mindre
lättvindigt avfärdad. Den är en central och
mångfacetterad del av hans omskrivning av krediters och
pengars roll i mänsklighetens utveckling. Den blir
svårsmält både på grund av textens detaljrikedom och
författarens ansträngningar att få läsaren att se
världen med helt nya ögon.
Graeber låter utvecklingen förklaras av penningens,
skuldens och kreditens roll under olika tider.
Ibruktagandet av myntet omkring 500–600 år f. Kr.,
nästan parallellt i Kina, Indien och kring Egeiska
havet, var ett historiskt mysterium men en social
omvälvning. Myntets, och därmed bytets, tidsålder
varade, enligt Graebers nya tideräkning, i omkring ett
årtusende, varefter man återgick till det tidigare
kreditsystemet (se nedan).
Så vrider sig världen enligt penningarnas axel. Graeber
observerar att perioder när man använder guld och silver
kännetecknas av krig och konflikter. Pengar kan stjälas,
men krediter förutsätter förtroende, och nätverk av
tillit sammanfaller därför med perioder av relativt
socialt lugn. De olika cyklerna sträcker sig från de
första agrara väldena 3500–800 f. Kr. (krediter), den
axiala perioden 800 f. Kr.–600 e. Kr. (mynt), medeltiden
600–1450 e. Kr. (krediter) och de kapitalistiska
imperiernas period (guld och silver). En ny och ännu
diffus era dominerad av krediter kan tänkas ha börjat
1971 när Richard Nixon bröt dollarns bindning till
guldet. Detta väcker hos Graeber hoppet att bättre tider
så småningom skall randas.
* * *
För att kunna omskriva mänsklighetens utveckling måste
Graeber riva upp den ekonomiska teorin med rötterna. Här
måste jag anmäla jäv, eftersom jag gjorde ett
anspråkslöst försök i samma riktning 1999 med pamfletten
Rädda världen, bränn böckerna i ekonomi, som jag
kallade en ”dystopi för tredje årtusendet”. Hittills har
jag haft lika rätt som Wahlroos hade om marknaden
1985–2008, om också med mindre kompetens.
David Graeber avlivar en hel rad med ekonomiska myter.
Den första är vanföreställningen om en ursprunglig
bytesekonomi, enligt Wahlroos ”en förmonetär ekonomi där
varje transaktion är ett byte av en vara mot en annan”.
Helt fel, säger Graeber. Standardversionen av den
monetära historien är enligt Graeber bakvänd, en
lättvindig fantasi etablerad av nationalekonomins fader
Adam Smith.
Det var inte så att bytet kom först, sedan pengarna och
först senare krediterna. Ekonomernas oförmåga att tänka
sig ett samhälle utan pengar visar deras brist på
fantasi. Det fanns otaliga ekonomiska system i olika
gamla kulturer, men inga som var baserade på byte. De
flesta transaktioner var grundade på någon form av
kredit, eller tjänster och gentjänster. Som hos bonden
Paavo, eller isländska Havamal: ”Mot en trogen
vän skall man vänfast vara, ge gåva för gåva igen”.
Enligt denna uppfattning är en skuld snarast en
tacksamhetsskuld och därmed en moralisk förpliktelse.
När pengar kommer med i spelet blir skulden mätbar, och
kan utkrävas, rentav under hot om bestraffning. Den
aversion mot lån som Shakespeare lägger i Polonius’ mun
”Tag icke själv, ej heller giv ett lån, ty lån gör slut
på både sig och vännen” gäller uppenbart penninglån.
Att man alltid måste betala sina skulder blir ett axiom
som Graeber från början ifrågasätter. Genom hela boken
vänder han ut och in på begreppet ”skuld”, med
revolutionerande konsekvenser. Han utesluter inte en
skuldamnest, efter mönster av det bibliska
Jubileumsåret.
* * *
Om alltså pengar inte uppstod för att ersätta
vulgärteorins otympliga ekorrskinn, så varför?
Graebers förklaring är att regenter som förde krig
myntade pengar för att ge soldater de betalningsmedel
arméerna behövde för att köpa föda och utrustning. Av
detta uppstod marknaderna som en biprodukt, och kungarna
fick samtidigt ett medel för att bära upp de skatter de
behövde för krigen. Detta vänder upp och ned på liberala
filosofers som Adam Smiths – och Björn Wahlroos’ –
uppfattning om en motsättning mellan stat och marknad.
Stater och marknader lever i symbios, och statlösa
samhällen saknar vanligen marknader.
I ett avseende är Graeber och Wahlroos dock helt eniga
om vad pengar är för något. Deras värde mäter enligt
Wahlroos bara utfärdarens kreditvärdighet och är därmed
ett slags skuldsedlar (men värdet påverkas också av
mängden pengar i relation till mängden varor och
tjänster på marknaden). Enligt Graeber är pengar ett
sätt att matematiskt proportionellt mäta saker.
Nationella valutors värde bygger, efter Nixons kupp
1971, enbart på allmänhetens förtroende.
När Graeber gör stor affär av att banker kan skapa
pengar slår han in dörrar som länge varit öppna för
Wahlroos och hans elever. För 50 år sedan var ”är
affärsbanker penningskapande?” en standardfråga i
tentamina i nationalekonomi, och smarta studenter läste
in sig på den, ibland utan att förstå svaret.
Investeringsbanker kan skapa krediter (som kan användas
som betalningsmedel) under allt lösare restriktioner,
och centralbanker kan skapa så mycket kredit som deras
chefer vill. Detta insåg också Goethe när han lät Faust
och dennes assistent Mefistoles förklara för Roms
kejsare att han kunde ge ut hur mycket pengar som helst,
eftersom ”ingen vet hur mycket guld du har finns det
ingen gräns för hur mycket du kan lova”.
Penningmånglarna förstår dock inte alltid själva vad de
håller på med. När affärsbankerna under sitt
oligopolistiska räntefrälse på åttiotalet slog blå
dunster i ögonen på landets chefredaktörer vågade Ilkkas
legendariska Kari Hokkanen på den årliga Bankdagen
ställa den enkla frågan ”men vart tog pengarna vägen?”
Jaakko Lassila (KOP), Mika Tiivola (FBF) och Filip
Pettersson (HAB) log fåraktigt när de inte kunde svara.
Förklaringen är förstås att de pengar som försvann under
bankkrisen inte fanns och aldrig funnits. De bestod av
en mängd krediter utan täckning som hade omvandlats till
betalningsmedel. Det behövdes bara att en skuld
inkrävdes, som under bolånekrisen i USA 2008, för att
korthuset skulle rasa.
Penningskapandets betydelse kan inte underskattas.
Enligt ett uttalande som tillskrivits Bank of Englands
chef Josiah Stamp är det moderna banksystemets förmåga
att fabricera pengar ur ingenting det största
taskspeleri som någonsin uppfunnits:
Banker äger världen; tar du den av dem men lämnar
kvar förmågan att skapa kredit så kan de med ett
penndrag skapa tillräckligt pengar för att köpa den
tillbaka… om ni vill förbli bankirernas slavar, och
betala priset för ert eget slaveri, så låt dem
fortsätta att skapa depositioner.
”Af intet intet blir, gif annat svar” säger Kung Lear
åt sin dotter Cordelia när hon ingenting önskar till
arvedel utöver sin faders kärlek.
* * *
Graebers syn på pengars betydelse skiljer sig radikalt
från de klassiska nationalekonomernas. För de senare
underlättar de som bytesmedel handel, sparande och
investering, arbetsfördelning och specialisering samt
varu- och tjänstemarknadernas styrning genom
prismekanismen. Allt det som Adam Smith predikade, och
med ny teknologi som hävstång, styrde in
industriländerna på den inlärningskurva som ledde till
den makalösa materiella tillväxten under de senaste 200
åren.
Men enligt Graeber förvandlar pengar också moral till
”en fråga om opersonlig aritmetik – och berättigar
därmed saker som annars skulle förefalla skandalösa och
obscena”. Kvantifiering och våld hör ihop och skapar
tillsammans med bytesfilosofin grunden för ”brottslighet
och vedergällning, krig och slaveri, heder och skuld och
försoning”. Slaveriet hör till penningens värsta
dehumanisering av människan.
Inte att undra på att Graeber ser den allmänna
berättelsen om det senaste decenniets finanskris som en
kolossal lögn. I likhet med Faust och djävulen skapade
världens finanssystem gigantiska krediter som saknade
täckning. När luften gick ur bubblan blev resultatet
konkurser, arbetslöshet och depression.
Wahlroos medger halvdant att ekonomerna har använt
felaktiga modeller. Men huvudskyldiga var de amerikanska
politiker som uppmuntrade krediterna till
bostadsköparna, vilket är en liten del av sanningen. I
mars 2009 spådde Wahlroos att recessionen skulle bli
kortvarig, eftersom marknaderna skulle korrigera sig
själv. Där högg han lika mycket i sten som han 1985 hade
rätt i att framtiden var marknadens.
I dagens Europa kräver de nordliga stater som lånade ut
pengar som de aldrig hade att de sydliga skall betala
tillbaka pengar som de aldrig fått. Det som har funnits
är krediter utan täckning och som använts för
konsumtion, social välfärd och investeringar som måste
slå fel när bubblan spricker. Ge skuldamnesti, säger
Graeber, och det skulle kanske fördela ansvaret.
* * *
Både Graeber och Wahlroos citerar den passus hos Adam
Smith som fått så enorm genomslagskraft:
Det är inte av slaktarens, bryggarens eller
bagarens godhet som vi förväntar oss vår middag,
utan av deras omtanke om sitt eget intresse. Vi
vädjar inte till deras människovänlighet utan till
deras egennytta och talar aldrig med dem om våra
egna behov utan om deras vinning.
Denna blancofullmakt för egennyttan sväljer Wahlroos
fortfarande med hull och hår, och predikar ”Adam Smiths
återkomst”. Men Graeber hävdar också här att det var
tvärtom. Eftersom affärsmännen på den tiden sålde på
kredit var köparna beroende av deras välvilja och
förtroende. Det som Adam Smith beskrev var en utopi, det
var så han ville att det skulle vara. ”Ett samhälle som
en samling individer vilkas enda meningsfulla relationer
är till deras egendomar och som lyckligt byter en sak
mot en annan till ömsesidig fördel” (Graeber). En värld
där vi är rationellt kalkylerande maskiner och där det
kommersiella egenintresset kommer före samhället.
Mot en sådan kommersiell ekonomi ställer Graeber sitt
eget ideal, den mänskliga ekonomin (som inte
nödvändigtvis är human). I stället för pengar i den form
vi känner dem har ett sådant samhälle ”sociala valutor”,
krediter som används för att organisera relationerna
mellan människor som äktenskap, föräldraskap, motverkan
av grannfejder och försoning. Också sådana samhällen kan
vara brutala, men det väsentliga är att de inte arbetar
primärt för att ackumulera rikedom utan för att skapa,
förstöra och omorganisera människor.
En sådan samhällssyn står Graeber närmare än en
ideologi enligt vilken arbete per definition är en dygd
och måttet på framsteg är att världens utbud av varor
och tjänster ökar med 5 procent per år. Den modellen har
nått vägs ände. Frågan är därför hur man skall sakta upp
och gå mot ett samhälle där människor kan leva mera med
att arbeta mindre. Graeber talar för de icke-strävsamma
fattiga. De skadar ingen. ”Kanske vi borde tänka på dem
som pionjärer för en ny ekonomisk ordning som inte
omfattar den nuvarande tendensen till självutrotning”.
Även Wahlroos lånar faktiskt sitt öra åt en
inkomstöverföring i form av negativ inkomstskatt
(besläktad med en medborgarlön) men förutsätter då att
leverantörerna av tjänster som utbildning, sjukvård och
välfärd är privata.
Men han anser att ökad fritid och den ”kränkning av
äganderätten” som beskattning innebär leder till
långsammare ekonomisk tillväxt. Den innebär både mindre
av livets goda och mera fattigdom, men också försvagat
politiskt och internationellt inflytande. Ett sådant
samhälle kan dock de duktiga fly genom att ”rösta med
fötterna”. Wahlroos negligerar därmed de mänskliga
relationer, ”rötterna” som Graeber lyfter upp som
viktiga komponenter i en mänsklig ekonomi. Detta är en
uppenbar nyttofilosofi i John Lockes, David Humes och
Jeremy Benthams och Adam Smiths anda. Wahlroos frågar om
unga med många år framför sig inte kunde få fler röster
än äldre, ”som inte lär få åtnjuta så många år av den
framtid som deras röstning är tänkt att definiera?”
* * *
Hur kan två uppenbart begåvade och belästa personer som
Graeber och Wahlroos komma till så olika uppfattningar
om det ideala samhället?
En del av förklaringen är skillnaden i metod och
kunskapsteori. Antropologen studerar induktivt små
samhällen, kultur, evolution och mångfald och tolkar
data fenomenologiskt, som man skalar den legendariska
löken. Ekonomen bygger aggregerade matematiska modeller
för byte och bygger deduktivt ”lagar” baserade på
antaganden om individuell rationalitet (som psykologerna
raserat många gånger om). Den ena är en trädgårdsmästare
som odlar på naturens villkor, den andra en arkitekt som
behärskar sina material och litar på sina beräkningar.
Det måste finnas även andra skillnader. Författarna kan
återspegla ekonomiska och politiska intressen som de har
anammat, eller representerar. Djupare kan det ligga en
skillnad i världssyn, Welt
anschaung. Wahlroos
hämtar sin ideologi från de liberala nyttofilosoferna
och elitisten Ayn Rand, vars mest kända hjälte mycket
riktigt är arkitekt. Eller på närmare håll Lenita
Airisto, som dock ännu inte eftersträvat någon identitet
som baronessa eller aristokrat, ”vi få, vi lyckligt få,
vi bröder alla” (Henrik V). Graeber ställer sig däremot
konsekvent på de svagares sida.
Man kan tycka att allt är givet människan som lån
(eller att hon roffat det åt sig) och att det är på
tiden att hon börjar betala tillbaka sin skuld till
naturen. Men man kan också ”upprätthålla sin livsstil”,
det som egennyttefilosoferna välsignar som
nyttomaximering här och nu.
Jag har knappast lyckats dölja min egen preferens.
PER-ERIK LÖNNFORS
- David Graeber 2011: Debt. The First 5,000 Years,
Melville House, 534 s. Svensk översättning 2012: Skuld: de första 5000 åren, Daidalos.
- Björn Wahlroos 2012: Marknader och demokrati.
Uppbrott från majoritetens tyranni, Atlantis, 485 s.