Penningars
                        förbannelse och krediters välsignelse – 
                      
                      Graeber
                        versus Wahlroos
                      När bonden Paavo efter två år av missväxt får en god
                        skörd säger hans hustru ”nu är tid att leva goda dagar”.
                        Paavo svarar: ”blanda du till hälften bark i brödet, ty
                        förfrusen står vår grannes åker”.
                      Sådan samhällsmoral fanns förr i världen, enligt
                        antropologen David Graeber i boken Debt. The First
                          5,000 Years (2011, sv. Skuld 2012). I dag skulle Paavo gå till banken och
                        ta ett lån för att köpa upp sin nödställda grannes jord.
                        Metoden förkortas M&A, ”merger and acquisition”. Den
                        nyare moralen beskrivs i Björn Wahlroos’ bok Marknader
                          och demokrati. Uppbrott från majoritetens tyranni (2012). De två författarna kunde inte
                        vara mera olika varandra.
                      Graeber, 52, är en från Yale avskedad världskänd
                        antropolog och anarkist, politiskt engagerad i
                        protesterna mot World Economic Forum 2002 och inspiratör
                        till ”Occupy Wall Street” 2012 med slagordet ”We are the
                        99 percent”. 
                      Wahlroos, 59, var i sin ungdom medlem av den
                        revolutionära kommunistiska studentorganisationen
                        ”Sosialistiset taloustieteen opiskelijat”. Efter det har
                        han gjort karriär som nationalekonom och bankir. Han
                        blev förmögen på M&A. Han avslutade sin
                        installationsföreläsning i Hanken 1985 med uppropet
                        ”Framtiden är marknadens”, vari han fick så rätt.
                      Att jämföra Wahlroos marknadspopulistiska pamflett med
                        Graebers detaljspäckade frontalangrepp mot den
                        ekonomiska teorin är som att ställa en skoluppsats mot
                        en doktorsavhandling. Därmed inte sagt att någondera
                        skulle vara dålig. Wahlroos flyhänt skrivna och
                        läsvärda, om också inte speciellt ambitiösa text har
                        blivit orättvist avspisad av hans recensenter. De flesta
                        har angripit hans arroganta person och radikala ideologi
                        i stället för att bemöta honom i sak.
 
                      *  *  *
 
                      Både Graeber och Wahlroos antar ett historiskt
                        perspektiv. Nalles kortfattade världshistoria
                        koncentrerar sig på äganderätten och dess fördelning
                        mellan kungar och furstar. Magna Charta är en
                        milstolpe som skapar ”ett tidigt system av krafter och
                        motkrafter som indirekt ger baronerna rätt att delta i
                        lagstiftningen och lägger en explicit grund för dessa
                        lagar”. Denna uppgift som motkraft legitimerar
                        rikedomen. ”Ekonomiskt oberoende, privilegiet att vara
                        förmögen nog att trots motgångar upprätthålla sin
                        livsstil livet ut och kanske även försörja framtida
                          medlemmar av sin familj, har alltid varit en
                        nödvändig betingelse för att rida spärr mot kungars,
                        staters eller diktaturers makt.” Kursiveringen är min
                        för att visa att Wahlroos anser att uppgiften att stå
                        riddarvakt mot monarker, senare också mot demokratiska
                        majoriteters tyranni, bör få gå i arv.
                      Äganderättens ursprung klarar Wahlroos behändigt av med
                        att åkerbruk och boskapsskötsel gjorde jorden värdefull
                        och ”så småningom etablerades rätt till mark och en
                        tidig egendomsstruktur utvecklades”. Sedan instiftas
                        aristokratins ställning mot kungen genom ”en utdragen
                        process som ofta inleds med erövring eller inmutning,
                        följt av att småodlare fördrivs från jorden för att
                        sedan återinrolleras som arrendatorer”.
                      Var blev moralen? Den etablerades tydligen retroaktivt
                        när aristokraternas roll som motmakt mot kungarna
                        välsignade deras rofferi. Wahlroos ger ingen talan åt
                        liberala filosofer som John Locke och Thomas Hobbes som
                        motiverar rätten att erövra jord med förmågan att med
                        den skapa ekonomisk utveckling. Sålunda blir den vita
                        mannens ockupation av den nordamerikanska kontintenten
                        motiverad med att man bygger städer, järnvägar och
                        fabriker, liksom judarnas rätt till palestinsk jord får
                        ett självklart berättigande av att de ”får öknen att
                        blomma”.
                      Graebers svep genom världshistorien är mindre
                        lättvindigt avfärdad. Den är en central och
                        mångfacetterad del av hans omskrivning av krediters och
                        pengars roll i mänsklighetens utveckling. Den blir
                        svårsmält både på grund av textens detaljrikedom och
                        författarens ansträngningar att få läsaren att se
                        världen med helt nya ögon.
                      Graeber låter utvecklingen förklaras av penningens,
                        skuldens och kreditens roll under olika tider.
                        Ibruktagandet av myntet omkring 500–600 år f. Kr.,
                        nästan parallellt i Kina, Indien och kring Egeiska
                        havet, var ett historiskt mysterium men en social
                        omvälvning. Myntets, och därmed bytets, tidsålder
                        varade, enligt Graebers nya tideräkning, i omkring ett
                        årtusende, varefter man återgick till det tidigare
                        kreditsystemet (se nedan).
                      Så vrider sig världen enligt penningarnas axel. Graeber
                        observerar att perioder när man använder guld och silver
                        kännetecknas av krig och konflikter. Pengar kan stjälas,
                        men krediter förutsätter förtroende, och nätverk av
                        tillit sammanfaller därför med perioder av relativt
                        socialt lugn. De olika cyklerna sträcker sig från de
                        första agrara väldena 3500–800 f. Kr. (krediter), den
                        axiala perioden 800 f. Kr.–600 e. Kr. (mynt), medeltiden
                        600–1450 e. Kr. (krediter) och de kapitalistiska
                        imperiernas period (guld och silver). En ny och ännu
                        diffus era dominerad av krediter kan tänkas ha börjat
                        1971 när Richard Nixon bröt dollarns bindning till
                        guldet. Detta väcker hos Graeber hoppet att bättre tider
                        så småningom skall randas.
 
                      *  *  *
 
                      För att kunna omskriva mänsklighetens utveckling måste
                        Graeber riva upp den ekonomiska teorin med rötterna. Här
                        måste jag anmäla jäv, eftersom jag gjorde ett
                        anspråkslöst försök i samma riktning 1999 med pamfletten
                        Rädda världen, bränn böckerna i ekonomi, som jag
                        kallade en ”dystopi för tredje årtusendet”. Hittills har
                        jag haft lika rätt som Wahlroos hade om marknaden
                        1985–2008, om också med mindre kompetens.
                      David Graeber avlivar en hel rad med ekonomiska myter.
                        Den första är vanföreställningen om en ursprunglig
                        bytesekonomi, enligt Wahlroos ”en förmonetär ekonomi där
                        varje transaktion är ett byte av en vara mot en annan”.
                        Helt fel, säger Graeber. Standardversionen av den
                        monetära historien är enligt Graeber bakvänd, en
                        lättvindig fantasi etablerad av nationalekonomins fader
                        Adam Smith.
                      Det var inte så att bytet kom först, sedan pengarna och
                        först senare krediterna. Ekonomernas oförmåga att tänka
                        sig ett samhälle utan pengar visar deras brist på
                        fantasi. Det fanns otaliga ekonomiska system i olika
                        gamla kulturer, men inga som var baserade på byte. De
                        flesta transaktioner var grundade på någon form av
                        kredit, eller tjänster och gentjänster. Som hos bonden
                        Paavo, eller isländska Havamal: ”Mot en trogen
                        vän skall man vänfast vara, ge gåva för gåva igen”. 
                      Enligt denna uppfattning är en skuld snarast en
                        tacksamhetsskuld och därmed en moralisk förpliktelse.
                        När pengar kommer med i spelet blir skulden mätbar, och
                        kan utkrävas, rentav under hot om bestraffning. Den
                        aversion mot lån som Shakespeare lägger i Polonius’ mun
                        ”Tag icke själv, ej heller giv ett lån, ty lån gör slut
                        på både sig och vännen” gäller uppenbart penninglån. 
                      Att man alltid måste betala sina skulder blir ett axiom
                        som Graeber från början ifrågasätter. Genom hela boken
                        vänder han ut och in på begreppet ”skuld”, med
                        revolutionerande konsekvenser. Han utesluter inte en
                        skuldamnest, efter mönster av det bibliska
                        Jubileumsåret.
 
                      *  *  *  
                       
Om alltså pengar inte uppstod för att ersätta
                        vulgärteorins otympliga ekorrskinn, så varför?
                      Graebers förklaring är att regenter som förde krig
                        myntade pengar för att ge soldater de betalningsmedel
                        arméerna behövde för att köpa föda och utrustning. Av
                        detta uppstod marknaderna som en biprodukt, och kungarna
                        fick samtidigt ett medel för att bära upp de skatter de
                        behövde för krigen. Detta vänder upp och ned på liberala
                        filosofers som Adam Smiths – och Björn Wahlroos’ –
                        uppfattning om en motsättning mellan stat och marknad.
                        Stater och marknader lever i symbios, och statlösa
                        samhällen saknar vanligen marknader.
                      I ett avseende är Graeber och Wahlroos dock helt eniga
                        om vad pengar är för något. Deras värde mäter enligt
                        Wahlroos bara utfärdarens kreditvärdighet och är därmed
                        ett slags skuldsedlar (men värdet påverkas också av
                        mängden pengar i relation till mängden varor och
                        tjänster på marknaden). Enligt Graeber är pengar ett
                        sätt att matematiskt proportionellt mäta saker.
                        Nationella valutors värde bygger, efter Nixons kupp
                        1971, enbart på allmänhetens förtroende. 
                      När Graeber gör stor affär av att banker kan skapa
                        pengar slår han in dörrar som länge varit öppna för
                        Wahlroos och hans elever. För 50 år sedan var ”är
                        affärsbanker penningskapande?” en standardfråga i
                        tentamina i nationalekonomi, och smarta studenter läste
                        in sig på den, ibland utan att förstå svaret.
                        Investeringsbanker kan skapa krediter (som kan användas
                        som betalningsmedel) under allt lösare restriktioner,
                        och centralbanker kan skapa så mycket kredit som deras
                        chefer vill. Detta insåg också Goethe när han lät Faust
                        och dennes assistent Mefistoles förklara för Roms
                        kejsare att han kunde ge ut hur mycket pengar som helst,
                        eftersom ”ingen vet hur mycket guld du har finns det
                        ingen gräns för hur mycket du kan lova”.
                      Penningmånglarna förstår dock inte alltid själva vad de
                        håller på med. När affärsbankerna under sitt
                        oligopolistiska räntefrälse på åttiotalet slog blå
                        dunster i ögonen på landets chefredaktörer vågade Ilkkas
                        legendariska Kari Hokkanen på den årliga Bankdagen
                        ställa den enkla frågan ”men vart tog pengarna vägen?”
                        Jaakko Lassila (KOP), Mika Tiivola (FBF) och Filip
                        Pettersson (HAB) log fåraktigt när de inte kunde svara.
                        Förklaringen är förstås att de pengar som försvann under
                        bankkrisen inte fanns och aldrig funnits. De bestod av
                        en mängd krediter utan täckning som hade omvandlats till
                        betalningsmedel. Det behövdes bara att en skuld
                        inkrävdes, som under bolånekrisen i USA 2008, för att
                        korthuset skulle rasa.
                      Penningskapandets betydelse kan inte underskattas.
                        Enligt ett uttalande som tillskrivits Bank of Englands
                        chef Josiah Stamp är det moderna banksystemets förmåga
                        att fabricera pengar ur ingenting det största
                        taskspeleri som någonsin uppfunnits:
                      
                        Banker äger världen; tar du den av dem men lämnar
                            kvar förmågan att skapa kredit så kan de med ett
                            penndrag skapa tillräckligt pengar för att köpa den
                            tillbaka… om ni vill förbli bankirernas slavar, och
                            betala priset för ert eget slaveri, så låt dem
                            fortsätta att skapa depositioner.
                      
                      ”Af intet intet blir, gif annat svar” säger Kung Lear
                        åt sin dotter Cordelia när hon ingenting önskar till
                        arvedel utöver sin faders kärlek.
 
                      *  *  *  
                      
                        Graebers syn på pengars betydelse skiljer sig radikalt
                        från de klassiska nationalekonomernas. För de senare
                        underlättar de som bytesmedel handel, sparande och
                        investering, arbetsfördelning och specialisering samt
                        varu- och tjänstemarknadernas styrning genom
                        prismekanismen. Allt det som Adam Smith predikade, och
                        med ny teknologi som hävstång, styrde in
                        industriländerna på den inlärningskurva som ledde till
                        den makalösa materiella tillväxten under de senaste 200
                        åren.
                      Men enligt Graeber förvandlar pengar också moral till
                        ”en fråga om opersonlig aritmetik – och berättigar
                        därmed saker som annars skulle förefalla skandalösa och
                        obscena”. Kvantifiering och våld hör ihop och skapar
                        tillsammans med bytesfilosofin grunden för ”brottslighet
                        och vedergällning, krig och slaveri, heder och skuld och
                        försoning”. Slaveriet hör till penningens värsta
                        dehumanisering av människan.
                      Inte att undra på att Graeber ser den allmänna
                        berättelsen om det senaste decenniets finanskris som en
                        kolossal lögn. I likhet med Faust och djävulen skapade
                        världens finanssystem gigantiska krediter som saknade
                        täckning. När luften gick ur bubblan blev resultatet
                        konkurser, arbetslöshet och depression. 
                      Wahlroos medger halvdant att ekonomerna har använt
                        felaktiga modeller. Men huvudskyldiga var de amerikanska
                        politiker som uppmuntrade krediterna till
                        bostadsköparna, vilket är en liten del av sanningen. I
                        mars 2009 spådde Wahlroos att recessionen skulle bli
                        kortvarig, eftersom marknaderna skulle korrigera sig
                        själv. Där högg han lika mycket i sten som han 1985 hade
                        rätt i att framtiden var marknadens.
                      I dagens Europa kräver de nordliga stater som lånade ut
                        pengar som de aldrig hade att de sydliga skall betala
                        tillbaka pengar som de aldrig fått. Det som har funnits
                        är krediter utan täckning och som använts för
                        konsumtion, social välfärd och investeringar som måste
                        slå fel när bubblan spricker. Ge skuldamnesti, säger
                        Graeber, och det skulle kanske fördela ansvaret.
 
                      *  *  *
 
                      Både Graeber och Wahlroos citerar den passus hos Adam
                        Smith som fått så enorm genomslagskraft:
                      
                        Det är inte av slaktarens, bryggarens eller
                            bagarens godhet som vi förväntar oss vår middag,
                            utan av deras omtanke om sitt eget intresse. Vi
                            vädjar inte till deras människovänlighet utan till
                            deras egennytta och talar aldrig med dem om våra
                            egna behov utan om deras vinning.
                      
                      Denna blancofullmakt för egennyttan sväljer Wahlroos
                        fortfarande med hull och hår, och predikar ”Adam Smiths
                        återkomst”. Men Graeber hävdar också här att det var
                        tvärtom. Eftersom affärsmännen på den tiden sålde på
                        kredit var köparna beroende av deras välvilja och
                        förtroende. Det som Adam Smith beskrev var en utopi, det
                        var så han ville att det skulle vara. ”Ett samhälle som
                        en samling individer vilkas enda meningsfulla relationer
                        är till deras egendomar och som lyckligt byter en sak
                        mot en annan till ömsesidig fördel” (Graeber). En värld
                        där vi är rationellt kalkylerande maskiner och där det
                        kommersiella egenintresset kommer före samhället.
                      Mot en sådan kommersiell ekonomi ställer Graeber sitt
                        eget ideal, den mänskliga ekonomin (som inte
                        nödvändigtvis är human). I stället för pengar i den form
                        vi känner dem har ett sådant samhälle ”sociala valutor”,
                        krediter som används för att organisera relationerna
                        mellan människor som äktenskap, föräldraskap, motverkan
                        av grannfejder och försoning. Också sådana samhällen kan
                        vara brutala, men det väsentliga är att de inte arbetar
                        primärt för att ackumulera rikedom utan för att skapa,
                        förstöra och omorganisera människor.
                      En sådan samhällssyn står Graeber närmare än en
                        ideologi enligt vilken arbete per definition är en dygd
                        och måttet på framsteg är att världens utbud av varor
                        och tjänster ökar med 5 procent per år. Den modellen har
                        nått vägs ände. Frågan är därför hur man skall sakta upp
                        och gå mot ett samhälle där människor kan leva mera med
                        att arbeta mindre. Graeber talar för de icke-strävsamma
                        fattiga. De skadar ingen. ”Kanske vi borde tänka på dem
                        som pionjärer för en ny ekonomisk ordning som inte
                        omfattar den nuvarande tendensen till självutrotning”.
                      Även Wahlroos lånar faktiskt sitt öra åt en
                        inkomstöverföring i form av negativ inkomstskatt
                        (besläktad med en medborgarlön) men förutsätter då att
                        leverantörerna av tjänster som utbildning, sjukvård och
                        välfärd är privata. 
                      Men han anser att ökad fritid och den ”kränkning av
                        äganderätten” som beskattning innebär leder till
                        långsammare ekonomisk tillväxt. Den innebär både mindre
                        av livets goda och mera fattigdom, men också försvagat
                        politiskt och internationellt inflytande. Ett sådant
                        samhälle kan dock de duktiga fly genom att ”rösta med
                        fötterna”. Wahlroos negligerar därmed de mänskliga
                        relationer, ”rötterna” som Graeber lyfter upp som
                        viktiga komponenter i en mänsklig ekonomi. Detta är en
                        uppenbar nyttofilosofi i John Lockes, David Humes och
                        Jeremy Benthams och Adam Smiths anda. Wahlroos frågar om
                        unga med många år framför sig inte kunde få fler röster
                        än äldre, ”som inte lär få åtnjuta så många år av den
                        framtid som deras röstning är tänkt att definiera?”
 
                      *  *  *  
                      
                        Hur kan två uppenbart begåvade och belästa personer som
                        Graeber och Wahlroos komma till så olika uppfattningar
                        om det ideala samhället? 
                      En del av förklaringen är skillnaden i metod och
                        kunskapsteori. Antropologen studerar induktivt små
                        samhällen, kultur, evolution och mångfald och tolkar
                        data fenomenologiskt, som man skalar den legendariska
                        löken. Ekonomen bygger aggregerade matematiska modeller
                        för byte och bygger deduktivt ”lagar” baserade på
                        antaganden om individuell rationalitet (som psykologerna
                        raserat många gånger om). Den ena är en trädgårdsmästare
                        som odlar på naturens villkor, den andra en arkitekt som
                        behärskar sina material och litar på sina beräkningar.
                      Det måste finnas även andra skillnader. Författarna kan
                        återspegla ekonomiska och politiska intressen som de har
                        anammat, eller representerar. Djupare kan det ligga en
                        skillnad i världssyn, Welt
anschaung. Wahlroos
                        hämtar sin ideologi från de liberala nyttofilosoferna
                        och elitisten Ayn Rand, vars mest kända hjälte mycket
                        riktigt är arkitekt. Eller på närmare håll Lenita
                        Airisto, som dock ännu inte eftersträvat någon identitet
                        som baronessa eller aristokrat, ”vi få, vi lyckligt få,
                        vi bröder alla” (Henrik V). Graeber ställer sig däremot
                        konsekvent på de svagares sida.
                      Man kan tycka att allt är givet människan som lån
                        (eller att hon roffat det åt sig) och att det är på
                        tiden att hon börjar betala tillbaka sin skuld till
                        naturen. Men man kan också ”upprätthålla sin livsstil”,
                        det som egennyttefilosoferna välsignar som
                        nyttomaximering här och nu.
                      Jag har knappast lyckats dölja min egen preferens.
                      PER-ERIK LÖNNFORS
                        
                      
                      
                        
                          - David Graeber 2011: Debt. The First 5,000 Years,
                            Melville House, 534 s. Svensk översättning 2012: Skuld: de första 5000 åren, Daidalos.
-  Björn Wahlroos 2012: Marknader och demokrati.
                            Uppbrott från majoritetens tyranni, Atlantis, 485 s.