Vådan av att vara
finlandssvensk författare
Många gånger
undrar Otto varför han velat bli författare.
Det har varit hans dröm redan under skolåren då han
upplevde den starka känslan av glädje och befrielse
efter att ha skrivit en så kallad fri uppsats som hans
modersmålslärare uttalat sig uppskattande om inför
klassen, eller då han läst en roman av Willy Kyrklund
som likt en laterna magica öppnade nya okända världar
för honom och fick honom att känna den där
snöleopardkänslan av allsmäktighet som översteg allt
annat han upplevt eller ens kunnat föreställa sig.
Känslan av att allt är möjligt i fantasin gör
verkligheten oemotståndlig – och jämförbar med andra
ljuvligheter, som det avgörande drömmålet i den
avgörande fotbollsmatchen med hela världen – föräldrarna
inberäknade – rusig av lycka på läktaren.
Sådana är Ottos ungdomsdrömmar.
Men det var inte
enbart andras beröm som betydde. Ännu viktigare var den
tillfredsställelse som själva akten av skrivande kunde
skänka; känslan av att fritt få leka med och kombinera
ord på ett nytt sätt så att nya syner, visioner och
sammanhang uppenbarades. Och upplevelsen av
maktfullkomlighet och suveränitet då han fritt kunde
namnge sina gestalter och besluta om deras liv, deras
känslor, passioner, drömmar och framtida öden. Om liv
och död.
Lyckan att få vara Gud, om än för en kort stund.
Alltsedan pojkåren blir läsandet och skrivandet
naturliga och omistliga delar av Ottos liv, lika
oumbärliga som att äta och sova, eller vara förälskad,
eller förorättad, eller spela piano eller lyssna på jazz
i USA:s informationscenter som låg alldeles nära Ottos
skola.
Otto sitter på sin halvt demolerade arbetsstol (han har
ännu inte haft råd att skaffa en ny) och sprättar upp
ett brev från kulturministeriet. Han räknar med att få
bekräftat att han beviljats några tusen euro som
biblioteksersättning. Han stirrar på brevet. Hur är
detta möjligt! Här står att nämnden tyvärr inte kunnat
bevilja några pengar därför att antalet ansökningar i år
varit flera än vanligt! Han läser på nytt, men så står
det verkligen. Ändå har Otto hört till de flitigaste
författarna, med regelbundet publicerade diktböcker,
romaner, pjästexter, recensioner och kolumner.
Några dagar tidigare har han fått avslag på sin ansökan
om att få sin resa betald till den stora
litteraturkonferensen i Belgrad. Också där samma svar:
ett vänligt men bestämt nej.
I vredesmod rusar
Otto till casinot där han på några timmar vinner exakt
den summa han ansökt om i biblioteksersättning: 2 300
euro! Han blir kaxig. Uppriktigt sagt skiter han i deras
allmosor! De kan behålla sina judaspengar!
Pissbyråkrater, svensk-hatare, åldersfascister!
Pengarna lugnar honom en aning, men bara för stunden.
Otto känner ändå hur repet spänns åt kring halsen. Det
är uppenbart att de önskar honom en snabb reträtt! Han
borde omedelbart supa ihjäl sig, dränka sig i
Kolerabassängen eller hoppa ner från Tornis ateljébar!
Han har knappast blivit en sämre författare med åren,
snarast tvärtom. Varför blir han då utan pengar, gång
efter annan!?
Är han helt enkelt för gammal? Eller beror det på hans
svenska modersmål? Eller på hans politiska
vänsterengagemang?
Medan merparten av hans författarvänner har levat på
fleråriga stipendier i årtionden har Otto inte på över
trettio år haft ett enda årsstipendium och trots detta
har han publicerat flera diktsamlingar, prosaböcker och
scentexter än merparten av hans jämnåriga. Han inser att
han lagt på gnällskivan, men han måste få det ur sig!
Det känns skönt att tycka synd om sig själv. En liten
stund, som att kissa i byxorna. Sedan kommer det
klibbiga själväcklet.
Han erinrar sig ett herdebrev från det stora förlagets
chef för några månader sedan. Där läggs stor vikt på de
nya författarnas representativitet, karisma och
sexighet. Man anser att det till och med är det allra
viktigaste för att nå framgång, för att bli kändis och
idol och en god mannekäng för det stora förlaget.
Och visst är Otto en skröplig gubbe i jämförelse med
dessa unga kvinnor, militanta, feministiska (bra på att
skära upp män!), vackra, själv- och modemedvetna,
talföra och suveräna särskilt i televisionen och i sina
superintressanta bloggar på facebook och twitter och gud
vet vad.
Några av dem är till råga på allt mycket bra
författare!
Fan också! Helvetes helvetes helvete!
Otto förstår att han helt enkelt blivit ett fossil och
därmed ointressant och olönsam. Han har framtiden bakom
sig, det kunde ju ett barn förstå! För att inte tala om
de katatona fondgubbarna och -gummorna som gjorde sitt
bästa för att strypa både honom och vår finlandssvenska
skönlitteratur.
För att inte
implodera går Otto upp på Brunnsparksberget och skriker
ut sin ilska. Måsarna hånar honom med gälla skratt. En
oformligt fläskig Stockholmsbåt släpper en fjärt i hans
riktning.
Han beslutar sig för att personligen besöka det stora
förlaget för att framföra sina tungt vägande synpunkter.
Hade mänskorna på förlaget en aning om hur fattiga
deras skönlitterära författare var? Otto läser igenom
det så kallade ”normalkontraktet” som varje författare
måste underteckna innan en ny bok ges ut. I kontraktet
framgår att förlaget tar över åttio (80) procent av de
pengar som boken hämtar in. Och att förlaget dessutom
har rätt att hålla författarens pengar innestående upp
till åtta månader innan de utbetalas, och att förlaget
under den tiden också konfiskerar räntan!
Det ska fan vara med om en sådan hantering!
Otto sätter sig i sin vingliga arbetsstol, kavlar upp
skjortärmarna, tänder dagens tolfte cigarill av märket
Bodega, knäpper på sin MacBook och sätter igång. Till
chefen på det stora förlaget… nej, borde det inte
vara Till personalen? Men där vimlar ju av
chefer, och av litteraturredaktörer, och marknadsförare…
och distributörer… det måste bli Till cheferna och
redaktörerna vid det stora förlaget, det får duga.
Hur skall han börja? Vad vill han säga? Hur skall han
säga det som han vill säga? Gå rakt på sak!, minns han
rådet han själv brukade ge nybörjarna. Alltså:
Att bli författare innebär att
välja ett liv i relativ fattigdom. Författarens
årsinkomst uppges vara cirka 2 000 euro. Tycker Ni på
förlaget att det är rimligt? Skulle någon av Er välja
ett yrke med en sådan inkomst, knappt 200 euro per
månad? Ni alla som jobbar på förlaget har högre
månadslön än en författare förtjänar på ett helt år!”
Nej stopp! Inte kan hans huvuduppgift vara att
skuldbelägga de trevliga och kompetenta redaktörerna på
förlaget. Som han gillar och respekterar, en av dem har
han till och med varit hemligt förälskad i sedan hon
refuserade ett av hans romanutkast. Varför kan han inte
hålla isär sina sakliga argument och aggressionerna som
visar sitt fula tryne i snart sagt varje mening han
skriver?
Måste han alltid blanda ihop gröten och vällingen,
fåren och getterna, förläggare och slavdrivare, sak och
person?
De tre första meningarna får duga. Nu vidare, utan hat
och bitterhet!
Hur en sådan inkomst skall räcka
till för mat, hyra, kläder etc, för att inte tala om
vad en familj och eventuella barn kommer att kosta, är
en fråga som Ni på förlaget borde finna ett svar på.
Visserligen finns det stipendier och pris att söka,
men sådana tillägg är alltid positiva överraskningar,
ingenting som man kan ta för givet och basera sin
ekonomi på.
Såhär långt allt väl. Otto tänder sin trettonde
cigarill av märket Bodega, stiger upp och utför några
knäböjningar, dricker ett glas vatten och börjar knapra
på en morot som legat glömd i kylskåpet. Han föreställer
sig den iskalla stämning som breder ut sig likt en
kallbrand när cheferna läser upp hans brev på styrelsens
möte. Otto ryser men tänker inte låta sig hindras. Han
känner sig som löjtnant Zidén i Fänrik Ståls sägner:
”Och framåt såg han, han såg sig ej om / När så mot
faran det bar / Hur tätt i spåren hans skara kom / Det
brukte han sällan varsna / Förrn mitt i striden han
var / Först då, när fiendens hop han nått / Och börjat
hugga och slå / Då såg han efter, hur flinkt de gått /
Hans kära vasagossar / Hur nära de voro uppå / Och
hände då, att han kring sig fann / Sitt hela kompani /
Då var allt präktigt, då ropte han: / ’Hurra, det var
flink manöver / Nu äro vi herrar, vi’.”
Vad är det för fel på Ottos huvud? Varför skulle han
göra sig löjlig och framställa sig som en runebergsk
antihjälte. Hellre då Sven Dufva? Nej, Runeberg kan dra
åt helvete! Otto raderar snabbt ut Zidén-dikten. Nu
måste han vidare, på saklinjen. Logiskt.
Oemotsägbart. Analytiskt. Rakbladsvasst som en ledare i
Hufvudstadsbladet! Han fortsätter:
Undertecknad beklagar sig inte,
men kräver en förändring! De författare som skriver
kriminalromaner och deckare kan givetvis räkna med
betydligt större inkomster. Mordhistorier i all ära,
men inte kan de vara substansen i vårt litterära arv!
För undertecknads del skulle det innebära att ge
avkall på den konstnärliga integriteten. Att skriva om
mord, våld och sataniska intriger är enligt
undertecknad inte konstnärligt intressant. Varför just
mord och ond bråd död är det enda som får fart på
PR-mänskorna och marknadsförarna på förlaget är för
mig en gåta.
De två stora förlagen i
Svenskfinland har nyligen blivit ett, vilket skapat en
monopolsituation som ingalunda gynnar unga författare
som vill få ut sina böcker. De stora förlagens så
kallade normalkontrakt med författaren kan närmast ses
som en sorts slavkontrakt, där
upphovsmannen/författaren genom kontraktet avstår från
nästan hela den avkastning som boken inbringar
förlaget vid försäljning.
Undertecknad missunnar ingen på
förlaget deras välförtjänta lön men undrar om
någonting kunde göras för att upphovsmännen, de som
skapar och levererar själva råvaran utan vilken ingen
förlagsverksamhet är möjlig, kunde garanteras en något
anständigare del av kakan?
Och författaren är ingalunda
förlagets ”kund”, så som en hög kulturfondmäklare
yttrade i den litterära debatten! Författaren är
snarast förläggarens ”arbetsgivare”.
Hur vore det med fifty/fifty?
Eller ens tretti/sjutti?
(Otto kan redan höra de uppsluppna och råa skratten).
Undertecknad har tagit upp frågan
i författarnas fackförening, men där fanns litet eller
inget intresse alls att ta till kampåtgärder i frågan.
Otto kände sig
lite nöjd med vad han åstadkommit. Det var kanske
sakligt i överkant? Han måste absolut få ge en känga åt
de författare som mutats till tystnad och medgörlighet
och av rädsla att förlora sitt goda rykte och sina
stipendier inte vågade ta kamp för den gemensamma saken.
Otto kände att han svällde upp, hur huvudets handboll
blev en fotboll som blev en basketboll. Nu ville han
verkligen ge järnet:
Många författare är givetvis
djupt missnöjda med sin ekonomiska situation. Att
skriva på heltid är för det flesta en omöjlighet, en
förflugen dröm. Dessvärre kanaliseras missnöjet inte
till någon samfälld aktion för att förhandla fram
fördelaktigare ekonomiska villkor. Några tappra
författare har grundat egna små förlag, men deras
möjligheter att konkurrera med de stora förlagen om
recensioner och synlighet i media är mycket små.
Enstaka etablerade författare som
tidigare förklarat sitt missnöje med
förlagssituationen och talat om ett gemensamt
författardrivet förlag, har efter en egen oväntad
försäljningsframgång totalt tappat intresset för att
medverka i någon form av kollektiv aktion. Det
gemensamma intresset står hjälplöst mot egennyttan.
Nu råder stiltje och
handlingsförlamning.
Otto läser
rodnande igenom vad han skrivit och inser att han för
länge sedan bränt alla sina broar och gjort sig omöjlig
i de bättre kretsarna. Lika så gott att tömma hela
magasinet på en gång. Bättre att vara ärlig en gång än
att skämmas ögonen ur sig resten av livet! Ta bort
säkringen! Sikta! Ge fyr!
Den ekonomiska oligarki som
förvaltar det svenska fondkapitalet och är nära lierad
med det stora svenska borgerliga parti som säger sig
värna om det svenska språket och den svenska kulturen
och identiteten, anser sig nog ha råd att finansiera
megaprojekt i form av tankesmedjor och formatbundna
musikteaterproduktioner och delta i finansieringen av
internationella arkitekttävlingar (som troligen aldrig
kommer att realiseras) men verkar inte förstå att
skönlitteraturen är den finlandssvenska kulturens
hjärtmuskel och en förutsättning för att vårt svenska
språk skall kunna leva och utvecklas.
(Där satt den! Men det satt hårt åt, Ottos
hjärta har förvandlats till en slägga.)
Varför finansiera en så kallad
nationalscen som nöjer sig med medioker
estradunderhållning utan konstnärliga ambitioner och
helt försummar sin uppgift: att bereda plats för det
nya, unga, experimentella och nyskapande?
(Otto hade i färskt och pinsamt minne den familjepjäs
han nyligen genomlidit, då han faktiskt skämts för att
tillhöra publiken, och över att sådan smörja
överhuvudtaget kunde visas, till råga på allt understödd
av så kallade fondpengar. Finns det något värre än
medioker teater!)
En enkel fråga till våra
penningförvaltande fondgubbar och -gummor: Varför
slösar ni bort våra gemensamma pengar på menlösa och
resultatlösa projekt i stället för att garantera en
vital och livskraftig finlandssvensk kultur genom att
förbättra författarnas, skådespelarnas och alla andra
finlandssvenska konstnärers arbetsmöjligheter?
Högaktningsfullt, Otto
Adrenalinrusig tar
han tians spårvagn in till centrum, där förlaget numera
bor (i stadens dyraste kvarter). Men det är ingen ände
på motgångarna, idag råder Murphys lag.
De litterära cheferna är tyvärr på möte (de sitter
inlåsta på ett rum tillsammans med utvalda
representanter för författarkåren, som där hålls som
gisslan utan möjligheter att påverka varken sin egen
ekonomi, förlagets beslut eller den nya koncernens
policy).
Också de litterära redaktörerna sitter på möte och får
absolut inte störas.
Uppe i receptionen sitter en ung och vänlig dam som
frågar efter Ottos namn, frågar om han eventuellt är
författare, vilket hans ärende är och om han kommit
överens med någon av cheferna om ett möte.
Då Otto skamset medger att han kommit till sitt förlag
alldeles spontant, och i akut penningnöd (!) ser han hur
den vänliga damen blir lite röd om öronen och förklarar,
att i så fall kan han inte träffa någon av cheferna, och
inte heller någon av redaktörerna, för de är alla
upptagna, och Otto ombeds att ringa en annan dag.
Idag svarar de inte heller i telefon. Någon ordning
måste det vara! Vem som helst kan inte bara stövla in
här och kräva att få träffa någon utan att ha reserverat
tid.
Vem som helst!
Otto tackar (han har svårt att andas) och tar hissen
ner till bottenvåningen och stiger ut på gatan. Han
märker då att han glömt att lämna sitt brev till
cheferna varför han åker upp igen och utan att bevärdiga
den vänliga damen en blick slänger han sitt brev på
hennes bord. Sedan ner igen med hissen.
Väl ute på gatan grips han av svindel och skakningar.
Han har just avslutat sin karriär som (någorlunda)
respekterad författare. Han har förolämpat dem som
härskar över pengarna (och därigenom också över våra
kroppar och själar). Han har för en gångs skull ropat så
som hjärtat ropar. Han har varit ärlig och uppriktig.
Han skall som alla sanningssägare bära sitt eget kors
till Olympos för att där, till ackompanjemang av det
rasande litterära etablissemanget spikas upp på korset
med fem tums spik från Fiskars.
Otto stapplar blind och utan hopp genom Gamla kyrkans
skvär, bland nerträckade gravstenar och avslocknade
hemlösa barn, tills han når restaurang Kosmos, hans
ungdoms Waterloo. Efter sin fjärde starköl börjar han
igen känna sig nykter och normal.
Han sitter i sin gamla loge, gråter och tycker synd om,
inte bara sig själv, utan också om sina svältande
kolleger och hela den svenskspråkiga litteraturen i
Finland.
I sitt martyrskap har han tillfälligt glömt alla dem
som varken har mat för dagen eller friheten att skriva
och publicera sina texter utan hot om repressalier,
utfrysning, deportationer eller avrättning.
En gammal militärkompis sticker in sitt huvud i båset
och frågar: hur e de?
Helt okej, svarar Otto utan att blinka. Sätt dej, jag
bjuder gärna på en öl.
claes
andersson
Texten är ett
utdrag ur författarens eventuella kommande bok ”Stilla
dagar i Mejlans”.
Publicerad
på nätet 24.5.2013
|