Kommentarer: Niklas Bruun och Tom SandlundUniversitetsreformen i landet Annorlunda
Det
var en gång en regering som beslöt genomföra en stor
universitetsreform. Från början planerade man att inrätta ett
innovationsuniversitet genom att sammanslå Tekniska högskolan,
Helsingfors handelshögskola (Kauppis) och Konstindustriella högskolan,
men snart bestämde man sig för att genomföra århundradets stora reform.
Man
hade beställt en snabbrapport av två driftiga tyckare, som bägge hade
gjort hela sin karriär utanför universiteten (Jääskinen-Rantanen).
Någon vidare egentlig utredning ansåg regeringen sig inte behöva och
för att undvika tvister så fattade man snabba linjedragningsbeslut den
21.11.2007 i regeringens aftonskola. Efter det har man berett olika
lagförslag som avser att förverkliga dessa beslut. Förslaget har varit
på remiss och ska under våren drivas igenom i snabb takt efter det att
regeringspropositionen avgetts i februari. Förr
i världen brukade man börja stora reformer med utredningar och
probleminventeringar. Numera går det inte till så. Man börjar med
beslut och verkställighet, därefter börjar man utreda problem och avge
lagförslag. – Det verkar inte vara något problem att man samtidigt
struntar i alla principer i det program för ”Bättre lagstiftning”, som
regeringen själv antagit och enligt vilken man i lagberedningsarbetet
bättre än hittills ska överväga alternativ och effektivare göra
konsekvensbedömningar. Men kanske ministergruppen för ”Bättre
lagstiftning” har andra viktigare projekt på sin agenda? Sålunda
finns det än så länge ingen lagstiftning om det Aalto-universitet som
redan har fått en styrelse och som står inför val av rektor.
Lagstiftaren har sålunda inte tagit ställning till den centrala
lagstiftningsfrågan om vår grundlag, som förutsätter att universiteten
ska åtnjuta självstyrelse enligt vad som närmare bestäms enligt lag
(grundlagen § 123) tillåter en förvaltningsmodell där styrelsen helt
och hållet väljs av externa aktörer. Under
hösten fick universiteten ge sin åsikt om ett utkast till preliminärt
lagförslag som hade utarbetats inom undervisningsministeriet. Problemet
var att universiteten måste ta ställning till ett förslag som lämnar
många centrala frågor obesvarade: Hur ska universiteten i framtiden
styras och finansieras och hur ska fastighetsförvaltningen skötas? Så
mycket står nämligen klart allt vackert tal om autonomi till trots att
en övergång från att kalla statsfinansieringen för statsbidrag inte
leder till att statsstyrningen uteblir och lagförslaget innehåller
också diffusa skrivningar om detta. Dessutom ska statsmaktens för
utbildningssektorn ödesdigra produktivitetsprogram tydligen framöver
även gälla universiteten. Ett
kapitel för sig är planerna på att överföra universitetsanställda i
alla kategorier från att vara offentligt anställda tjänstemän till att
bli privatanställda arbetstagare enligt arbetsavtalslagen. Denna
linjedragning baserar sig återigen på det famösa regeringsbeslutet från
november 2007 och återigen saknas alla utredningar och motiv. Inte
heller i motiveringarna till lagutkastet har man brytt sig om att
motivera varför man på denna punkt ser det nödvändigt att avvika från
grundlagens utgångspunkt att offentlig makt (som ju professorer och
lärare i ett universitet utan tvekan utövar) ska utövas under
tjänsteansvar och inom ramen för särskilt inrättade tjänster. Eftersom
regeringen redan ”har beslutat” i frågan så förefaller den stå utanför
all diskussion. Inom
universiteten har man skyndat sig att fatta beslut med sikte att
genomföra nya förvaltningsmodeller anpassade till den kommande
universitetslagen innan det slutliga lagförslaget ens publicerats eller
avgetts till riksdagen. Helsingfors universitets konsistorium har redan
i november 2008 slagit fast principerna för det nya ledningssystemet
som ska införas efter det att den nya universitetslagen trätt i kraft.
Helsingfors universitet är bara ett i raden av universitet som tävlar i
att visa hur bra man redan på förhand anpassar sig till den nya regimen
för att eventuellt kunna få bättre gehör för sina specialfrågor hos
undervisningsministeriet. När
studentrevolten blossade för fullt framfördes många tankar om hur
universitetsdemokratin skulle utformas. Ett av kraven var att
universitets rektor skulle väljas enligt principen ”en man, en röst”.
Många av förespråkarna ansåg att motsvarande demokrati däremot inte var
tillämplig i frågor om vetenskaplig kompetens. Men valet av rektor
enligt ovan nämnda princip skulle garantera universitetet en
representant som åtnjöt hela universitetssamfundets – lärares,
studenters och övrig personals – förtroende, åtminstone majoritetens
förtroende. Tanken grundades sig inte bara på ett demokratiskt ideal
utan också på att detta skulle understryka universitetsautonomin både
utåt och inåt. I
förslaget till ny universitetslag går utvecklingen i rakt motsatt
riktning. Rektorsvalet blir mindre autonomt styrt och en från
universiteten utomstående person kan väljas. Frågorna är legio men
svaret på åtminstone några av dem verkar vara givet. Rektor ska vara en
företagsledare som ska leda en koncern i en allt hårdare
konkurrenssituation. Mycket av verksamheten vid universiteten och
verksamhetens resultat är emellertid inte, och kan inte vara
konkurrensutsatta på samma sätt som i ekonomiska företag. Den har inte
samma tidsperspektiv och försäljningsvärdet mätt i pengar är ofta lågt
även om samhällsnyttan på sikt är stor. Det
kanske mest intressanta avsnittet i förslaget till ny universitetslag
återfinns i det som gäller målsättningarna för den nya lagen. Dessa
genomsyras av tanken att konkurrenskraften måste öka och av den något
lustiga EU-influerade formuleringen att universitetens autonomi måste
ökas för att de ska var mera konkurrenskraftiga. Man vill öka
universitetens ekonomiska och administrativa autonomi för att därigenom
stärka universitetens strategiska målsättning som förverkligas genom
förnyelse av ledningsstrukturer och flexiblare verksamhetsformer.
Konklusionen är att starkare och självständigare universitet har
förutsättningar för framgång även i internationell verksamhet. I
princip kan man hålla med om mycket, men skrivningarna ger nog ett
intryck av retorik baserad på en ideologisk barlast snarare än på en
väl genomtänkt analys att universitetens funktioner och de olika behov,
förutsättningar och samhällsanknytningar som finns inom olika
forskningsområden. Ideologiskt verkar den underliggande
grundinställningen vara den att universiteten bör konkurrensutsättas
snarare än stödas till samarbete. I slutändan går det kanske som för
finansmarknaden – staten får komma in för att rädda universiteten.
Universitetsreformen
som lagstiftningsprocess väcker försynta frågor. Blir det nånting kvar
för riksdagen att besluta om när den ställs inför ”fait accompli”? Är
vi mer generellt på väg mot en helt ny beslutsmodell i landet
Annorlunda? Och kommer nån i universitetsvärlden framöver att kunna
säga ”Slutet gott, allting gott”?
|