Kommentarer: Trygve Söderling
Mellanösternmetaforer
1. BILDEN I SPEGELN oroar. Den över 60-åriga krisen i Palestina,
inklusive Israel, engagerar bredare än många andra konflikter eftersom
den så tätt verkar spegla förhållandet mellan ”Väst” och ”de andra”.
Parterna skriver historien på vitt skilda sätt men för bägge sidor har
konflikten stark moralisk laddning.
Som liknande speglar eller miniatyrmodeller fungerade tidigare det
delade Sydafrika och det delade Tyskland. De pjäserna har numera lagts
ner, kulisserna skrotats – även om någon kanske säger att apartheid
aldrig upphörde och att Berlinmuren aldrig revs. De flyttades till
Mellanöstern. 2. INTERVJUAD AV Hufvudstadsbladet
under början av 2000-talet och den andra intifadan drog den dåvarande
israeliska ambassadören i Helsingfors en intressant parallell. Finland
tog ju emot och integrerade de fördrivna karelarna, påpekade hon –
varför lever då så många av palestinierna fortfarande i flyktingläger,
trots att det redan har gått generationer sedan 1948?
Avsikten
med jämförelsen kan ha varit att anklaga ”araberna” för en oförmåga att
”lösa sina problem”. Men parallellen mellan staten Sovjets och staten
Israels ockupation av Karelen respektive Palestina var ändå alltför
tankeväckande för att bli populär, t.ex. bland de högerkristna
insändarskribenter som säger sig försvara Israel (och egentligen bidrar
till dess problem). Jag har åtminstone aldrig sett någon återkomma till
den karelska parallellen. 3.
LIKNELSER, symboler, metaforer är alltid politiska berättelser. De
lägger sig över kartan, tolkar den konflikt de beskriver, kan påverka
utgången. Det spelar till exempel en roll vem man anser att var
”David”, vem ”Goliat” under Israels senaste attack på Gaza. Framför
allt spelar det en roll i vilka termer medelklassen i USA tänker
konflikten, eftersom den amerikanska opinionen är den enda teoretiskt
sett rörliga tegelstenen av någon betydelse i den globala mentala
skyddsmur som omger Israel.
Resten av världen kan protestera –
man noterar att Frankrikes president Sarkozy snabbt fördömde attacken
som oproportionerlig – men det spelar egentligen ingen roll, så länge
humanitära appeller och politiska initiativ studsar tillbaka mot USA:s
veto i FN. För resten av världen blir det snabbt obehagligt att inse
sin maktlöshet, därför tystnar protesterna också snabbt och leder inte
till sanktioner eller bojkotter. För Förenta Staterna har
fördelen med en nära allierad, USA-sponsrad och -beväpnad ”västmakt” i
Mellanöstern hittills gått före alla andra hänsyn – med Perry Andersons
ord är Israel för USA framför allt a
proxy that can fight
(ett ombud som kan slåss). En av världens starkaste krigsmakter,
samtidigt
en självständig amerikansk militärbas men utan amerikanska soldater i
skottlinjen – ett så förmånligt kort spelar man inte bort. Det
är svårt att föreställa sig vad som kunde förändra amerikansk
Realpolitik på den här punkten. Den något egendomliga tolkningen av
metaforerna ”väst” och ”öst” kvarstår alltså och Israel fortsätter att
som enda USA-delstat delta i Eurovisionstävlingen. 4.
EN EVENTUELL FÖRÄNDRING i Mellanöstern måste logiskt sett utgå från
väljarna i Förenta Staterna, men framstår just därför som så osannolik.
Osannolika opinionsskiften har visserligen inträffat också i USA, till
och med nyligen, men Barack Obama (vars farfar torterades av britter i
Kenya) valdes inte till president på Palestina-kortet. Palestinafrågan
kommer sist, om ens där, på den nya administrationens långa lista på
nödvändiga policyförändringar för att om möjligt förbättra USA:s
anseende efter Bush. Att stänga Guantánamo Bay är en småsak i
jämförelse med att öppna de Israel-kontrollerade fängelserna Västbanken
och Gaza, som också har jämförts med ghettot i Warsazwa,
Gulag-arkipelagen, koncentrationslägren, indianreservaten och
bantustans. Har någon av de här metaforerna den minsta betydelse för en
medelamerikan?
Just i en amerikansk kontext kan man förstås tycka att parallellen mellan palestiniernas och de nordamerikanska Native
Americans
– indianernas – öden skulle kännas aktuell. Kruxet är att parallellen
inte inger något hopp, att sympatin för indianerna är en sympati i
efterhand och att alla kolonisatörer ser sig berättigade att ”skydda
sig” mot ”infödingarnas terrorism” så länge den etniskt och kulturellt
motiverade utrotningen och fördrivningen pågår. Ingen chans alltså till
sympatier för Palestina i västerländska pojkböcker på länge. Termer
som ”ghetto” och ”koncentrationsläger” aktualiserar en annan parallell.
Både palestinier och judar är ju semitiska folk (termen ”antisemitism”
bör alltså användas om hets mot bägge) som drabbats av förföljelse och
utrotning. Men där judarnas Shoah,
Förintelsen, självklart ingår i västvärldens medvetande, gör palestiniernas al Nakba,
”katastrofen”, det inte. Till exempel fick dåvarande utrikesministern
Erkki Tuomioja ta emot hatiska reaktioner när han för några år sedan
jämförde palestiniernas umbäranden med judepogromerna. Också termer som
Stor-Israel och Lebensraum
(genom Anschluss
av bosättningar) skulle vara smaklösa i sammanhanget om inte parallellerna var så uppenbara. Den
grundläggande fördrivningen 1947–1948 av 750 000 palestinier från sina
städer, byar och marker, genom massakrer och hot, har fördrivits också
ur historieskrivningen. Först på senare år har en ny generation av
kritiska israeliska historiker, inklusive Ilan Pappe (Den
etniska rensningen
av Palestina
(2006, sv. 2007)) inlett en dokumentering. Innebörden av den
våldshandling som etablerade staten förnekas fortfarande av det
officiella Israel, liksom den palestinska rätten till egendom och
återflyttning. Fördrivningen 1948, kärnan i konflikten, är ett tabu och
dolt trauma i Israel och därmed stora delar av ”väst”. Kan en hel stat
lida av freudianskt förträngning? 5.
EN ANNAN UPPSÄTTNING av oönskade men oundvikliga paralleller hämtas ur
Sydafrikas historia – t.ex. det israeliska ”skyddsstängslet” kallas på
den andra sidan ofta för ”apartheid-
muren”. Styckningen av det palestinska Västbanken i små kontrollerbara
zoner är slående lik den sydafrikanska bantustan-strategin,
något som ofta har påpekats av bl.a. Jörn Donner, och så länge Israel
var beroende av palestinsk arbetskraft från Gaza var parallellen ännu
tydligare. ”Infödingarna” strömmade ännu under 1990-talet mellan Gaza
och sina jobb i Israel. Den nya vågen av judisk invandring från
Östeuropa förändrade det scenariot till palestiniernas nackdel och från
och med 2001 har Israel istället, i samarbete med Egypten, låst dörren
och kastat nyckeln: Gaza har avvecklats, från bantustan till
friluftsfängelse.
Situationen
är som i en belägrad stad, till exempel Leningrad 1941–44. Trots total
kontroll över kust, gränser och luftrum anser sig Israel officiellt
inte ockupera området, kanske för att det enligt den fjärde
Genèvekonventionens tillläggsprotokoll (som Israel visserligen inte har
undertecknat) skulle innebära ett moraliskt ansvar för den ockuperade
befolkningen. Tvärtom har tillgången till mediciner, mat och bränsle
strypts till bråkdelar av läget före belägringen. Gaza har
alltså blivit ett väldigt experiment i isolering och utsvältning av en
tätt hopträngd befolkning på 1,5
miljoner, vilket omvärlden inte har uppmärksammat. Uppmärksamhet får
bara försöken till fängelseuppror – Hamas’ primitiva raketer – som i
sin tur förser Israel med motiveringar att bestraffa området, med en
militär och teknologisk övermakt som för tankarna till Hitlers och
Mussolinis bombning av Guernica 1937. När
humanitära organisationer protesterar, svarar israeliska politiker och
militärer med att anklaga Hamas – och i Libanon Hizbollah – för att
använda civilbefolkningen som ”gisslan” och ”mänskliga sköldar”. Israel
använder inte metaforen ”mänskliga sköldar” om sina över 200 illegala
bosättningar på Västbanken, för att inte tala om själva staten Israel. Ytterligare
en metafor är den om ”återvändandet”. En judisk storhetstid (bl.a. ska
kung Salomo ha haft 700 hustrur) kring år minus 1000 tas som motivering
för en nykolonisering närmare 3000 år senare. Man tycker att araberna
med större rätt kunde göra anspråk på Alhambra, eller Sverige på
Finland, men så där fungerar det naturligtvis inte. En del ättlingar
till de ester som flydde till Sverige under och efter andra
världskriget har efter Sovjets fall fått tillbaka rätten till sina
fäders jord, men för palestinier gäller återvändandets metafor inte.
6.
KONFLIKTENS LÖSNING skulle kräva att man erkänner vissa realiteter. En
är att redan FN:s delningsplan för Palestina 1947 (som inte följdes)
var djupt orättvis mot den palestinska befolkningen. En annan att vi i
dag inte har en stat och två ”ockuperade områden” (den officiella
termen i FN). Israel ockuperar de facto hela Palestina – Gaza och
Västbanken är bara interna behållare för en etniskt utrensad, oönskad
problembefolkning. Den serie av händelser som har förvandlat Palestina
till Israel borde dokumenteras av en internationell domstol, kanske med
förebild i Russell-tribunalerna 1967 (i Stockholm och Roskilde) som
granskade USA:s krigsförbrytelser i Vietnam. Vem axlar i så fall rollen
av arvtagare till Bertrand Russell och Jean-Paul Sartre, tribunalens
ordförande? Har Nelson Mandela, Naomi Klein eller Arundhati Roy
tillräcklig auktoritet?
Uppgiften är otacksam och ger knappast
poäng i Washington, men den kunde ge oppositionen mot dagens
bokstavliga dödläge ett fokus, samla en dossier med större tyngd än de
akuta protesterna (som givetvis också behövs). Bland de senare hade
uppropet ”Stoppa massakern i Gaza!” undertecknats av över tusen svenska
kulturarbetare när det publicerades i Dagens
Nyheter
i början av januari. Bland namnen fanns t.ex. Tiina Rosenberg, Peter
Birro, Cecilia Lindqvist, Suzanne Osten, Nina Lekander, Channa Bankier,
Peter Mosskin, Åsa Linderborg, Ulrika Knutson, Thomas Tidholm, Virpi
Pahkinen. I Finland är intresset för omvärlden mera obefintligt när vi
inte berörs direkt. En nätadress, ”Ärende: Gaza”, med ursprung i
franska Ligue
des droits
de l’homme,
samlade här några hundra namn. Som initiativtagare stod Kristin Olsoni, Mika Böök, Thomas Wallgren och Laura Lodenius. 7. I EN LÅNGVARIG släktfejd eller ett inbördeskrig, till exempel the
troubles
i Irland (1969– 2001) eller i Palestina (1948–), blir kedjan av
anklagelser snabbt oöverskådlig. Varje våldshandling motiveras med
närmast föregående våldshandling från den andra partens sida, tills
konflikten av utomstående bara upplevs som en omöjlig härva. Dessutom
kan till och med talet om ”parter” vara vilseledande, om den suggererar
en bild av en paritet som inte finns – en högteknologisk pansarvagn är
inte en ”part i en konflikt” när den kör över en rostig cykel.
När metaforerna lagt sig alltför tätt över verkligheten kan man behöva återvända till enkel body count.
Dödsoffren under den första intifadan (1987–2000, 13 år), militära och civila, har av israeliska www.btselem.org
uppskattats till 1549 palestinier och 421 israeler, eller 3,7 på en.
Under den andra intifadan (2000–2008, 8 år) har 4.850 palestinier och
1.062 israeler dött, eller 4,6 på en. Under den israeliska attacken på
Gaza kring årsskiftet dödades under 22 dagar 1.300 palestinier och 13
israeler, alltså 100 dödade palestinier på varje dödad israel. Seger? Som Isaac Deutscher skrev till Ben Gurion efter sexdagarskriget 1967: ”Man
kann sich totsiegen”.
9.2.2009
|