Vi kommer aldrig till marknaden i Mora, gummor!
En
ideologi – endel är färdiga att kalla det religion
– har tagit över en stor del av det som kallas
tolkningsföreträde i samhället. Nu just är det
visst inte längre så många av de ekonomiska experterna
som vill vidkännas sin nyliberalism, men spåren efter deras
framfart har ju inte försvunnit lika snabbt som jorden uppslukat
experterna själva.
Jag tycker att vi som arbetar inom
konst och kultur alltför lite har ifrågasatt denhär
utvecklingen, inte ens när den invaderat vår egen
verksamhet. Ja, vi har kanske knarrat, vi har kanske varit
missnöjda, men vi har spelat med. Vi har liksom inte haft
nånting handfast att sätta emot.
Jag tycker vi
behöver försöka se hur marknadstänkandet alltmera
genomsyrar våra verksamheter och titta på olika fenomen.
Formulera oss kring dem. Vad vi kan ändra på är en
annan femma – men minimikravet är väl att vara medveten
om i vilken verklighet man lever och försöka hitta ett
konsekvent förhållningssätt.
Jag har nu bara
samlat en rad iakttagelser som jag ser som uttryck för hur
denhär ideologin har påverkat finlandssvensk kultur och
kulturpolitik under de senaste 10-15 åren. De är sex
till antalet och jag gör inte anspråk på att ha hittat
nån inre logik i denhär framställningen. Den
består helt enkelt bara av en rad tankar, påståenden
eller förmodanden.
1. När
man talar om konstnärlig verksamhet resonerar man idag utan att
blinka i termer av resultatansvar, innehållsproduktion och
entreprenörskap. De nya termerna visar på nya roller
för konstnären. Som dramatiker och manusförfattare har
jag själv mycket konkret genomlevt denhär
rollförändringen: det räckte inte längre att jag
försökte skriva så bra som möjligt, jag skulle
också sälja det jag skriver så bra som möjligt.
En, som alla kolleger vet, ganska obekväm roll. Jag
förutsätts idag också ha en hel del kunskap om
produktionsapparaterna kring det jag gör.
Men i och med
att konstnärerna har blivit entreprenörer, har vi också
fått en ny roll i förhållande till det som är
kulturpolitik. Vi har ju långt mera kunskap om helheter
nuförtiden och kanske vi därför rentav borde få
ett större mandat!
Låt mig tråka ut
läsaren genom att ännu en gång ta exemplet om
Tallinn-seminariet där man för ettochetthalvt år sen
skulle diskutera Svenskfinlands framtid. Seminariet var fullt av
sannolikt kloka beslutsfattare och förvaltare av det
finlandssvenska andliga och materiella pundet. Man hade inte bjudit in
en enda kulturarbetare eller konstnär.
Ändå
är ju finlandssvenskhet per definition en fråga om kultur,
bara i förlängningen en fråga om
kommunsammanslagningar, juridik och politisk förhandling.
2. Finland
är det land inom OECD där inkomstklyftorna ökat mest
under de senaste tio åren. Den häpnadsväckande
ökningen av de finlandssvenska stiftelsernas och fondernas
förmögenhet och utdelning är en följd av
denhär politiska omsorgen om aktieägarens inkomst.
Snittlöner och arvoden för konstnärligt arbete har inte hållit samma tillväxttakt.
Men
vi har ju alltså våra mecenater! Plötsligt befinner vi
oss i en 1800-talsroman. Finlandssvenska onklar och tanter har donerat
pengar som förräntar sig, det var väldigt ofta på
såna testamenterade livräntor som författare
försörjde sig under Balzacs tid. Men hur skulle det vara om
man istället kunde leva på sitt arbete?
Ett annat
resultat av denhär ekonomiska samhällsstyrningen är att
vi har lyckan att ha en slags skuggbudget för kulturen i
Svenskfinland. Redan för något år sen hade t.ex.
Svenska Kulturfonden en utdelning som motsvarade finlandssvenskarnas
andel i statens kulturbudget.
Vi kan också vara glada
över dethär, det är en lättnad, en räddning,
men förskjutningen från offentlig finansiering mot s.a.s.
privatfinansiering medför på sikt ett demokratiproblem. Jag
talar nu om fenomenet i sig, inte om huruvida pengarna kanaliseras
rätt eller fel.
I ett läge där fondernas
prioritering av svenskspråkig kultur ifrågasätts
från finskt håll (se t.ex. HeSa 9.7.08) är det
självfallet en styrka att de har sin juridiska status och är
oberoende av yttre påverkan.
3. Frågan
om nyttan med konst och kultur definieras inte längre som att
konst är fint, att man blir en bättre människa av att
lyssna på Beethoven och läsa dikt, eller med andra som det
verkar förlegade motiveringar som luktar elitism och
folkförakt.
Nej, konsten och kulturen har ett direkt
resultatansvar inom en annan sfär än konstens. Dess betydelse
motiveras med att den främjar folkhälsan, den har en
terapeutisk funktion, den drar turister till orten, den stärker
minoritetens självkänsla. Man räknar i kvantitet, av det
enkla skälet att kvalitet är så svårt att
fånga i stapeldiagram.
Och så tittar man på
publiksifffror, på upplagor och om de sviker talar man ett tyst
språk genom att skära ner och bort.
Vem försvarar substansen? Att konst ska tillåtas vara… förlåt nu… konst?
I
skriften ”Det osynliga” (utgiven av Svenska
Teaterförbundet, rekommenderas varmt) och i andra rikssvenska
sammanhang stöter jag på ett argument som jag sällan
stött på i Finland: konst och kultur befrämjar
demokratin. Inte alltså bara i fråga om att integrera
invandrargrupper i samhället eller andra klara sociala mål,
utan för att konst och kulturupplevelser får människor
att tänka och känna. Ty människor som kan tänka och
känna blir bättre medborgare, reflekterande,
självständiga medborgare som bär större ansvar
för sig själv och sina medmänniskor, ja för hela
samhällsbygget! Ungefär så.
Denna ökade
självkännedom, existentiella anknytning till livet m.m., som
goda konstupplevelser skapar, fortplantar sig alltså osynligt
genom hela samhällskroppen, märk väl också till
dem som inte varit direkt involverade. Konsten omvandlas också
till ett demokratiskt kapital.
4. Marknadstänkandet har kommit in i utbildningen.
Utbildningsanstalter
får numera statsstöd enligt antal inlockade kunder: d.v.s.
studerande elever. Därför sätter de gärna upp
attraktiva kurser i alla slags konstnärliga ämnen. Men i
Svenskfinland finns uppenbart en hög risk för att dessa
studerande unga utbildas till arbetslöshet. Är det etiskt
hållbart att bara se till utbildningsanstaltens position i
konkurrensen (den s.k. ”sunda” konkurrensen) med andra
läroinrättningar, och bry sig mindre om ungdomarnas framtid?
Det
är säkert flera än någonsin som vill komma in i
konstnärliga yrken och ibland får man en känsla av att
alla i dag vill stå på scenen, men allt färre vill
sitta i publiken.
I diskussioner om t.ex. överutbud av
skådespelare i Svenskfinland har jag också hört
resonemang av typen ”vinn eller försvinn”. Konkurrens
är bara att acceptera, säger man, och den som inte klarar sig
bland hårdnande attityder och tuffa producenter göre sig
inget besvär.
Men vi vet att det tar tid att mogna, och
alla blommor slår inte ut samtidigt om sommaren. Attityden
”vinn eller försvinn” är väldigt kortsiktig,
osolidarisk och destruktiv.
5. Våra bärande kulturinstitutioner är idag underfinansierade – så verkar det i alla fall.
FST5
ska producera program med i stort sett hälften av minutpriset
för 8 år sen, och då har vi inte beaktat inflationen.
Egentligen är det helt sanslöst. Hufvudstadsbladet ska visst
börja bära sig ekonomiskt, vilket är helt obegripligt
då en viss Amos Anderson uttryckligen byggde upp ett
mecenatsystem kring tidningsverksamheten. Svenska Teatern har av olika
anledningar förlorat s.k. årsverken, basen för sitt
statsunderstöd.
Jag vet inte om här och nu är
platsen att tycka synd om institutionerna, men det är rimligt att
försöka se varför de emellanåt har så
svårt att uppfylla våra förväntningar: Hbl
på en livlig kulturbevakning och debatt, FST på t.ex.
musik, dokumentärfilm och drama och Svenska Teatern på
riskabla nya uppsättningar.
Men hur ska Hbl ha en livlig
kulturbevakning och frisk kulturdebatt om en kolumn betalas med samma
summa idag som i början av 90-talet. Detta har man berättat
mig och jag tror det, fast motvilligt… Här skulle ju en
enkel åtgärd ge snabbare utdelning än dussinet
kulturpolitiska seminarier.
Det antyds ofta att fonderna
är villiga att ge startpeng för olika projekt men inte vill
binda sig till en fast finansiering på sikt. Projekten ska bli
självbärande.
Det blir de ju inte, och projektet får läggas ner efter att finaniseringen är slut.
Finlandssvensk kultur blir ju helt enkelt sällan ekonomiskt lukrativ.
Men
genom denhär konstruktionen, som en-del redan döpt till
”projekthelvetet”, går vi gång på
gång miste om det oumbärliga mervärde som skulle skapas
av kontinuitet.
Dethär för över till följande punkt:
6. Ett
relativt väsentligt problem när man inför
marknadstänkande i Svenskfinland är dethär: det finns
ingen marknad, eller det finns en, men den är haltande.
Fondherrar
och Förvaltare är ständigt på väg till den
finlandssvenska marknaden i likhet med de tre små gummorna som
gick till marknaden i Mora. Där skulle man åka karusell,
äta karamell och fröjdas hela dagen. Good luck, bara!
Att
själva kapitalförvaltningen ligger i händerna på
ekonomer, börsgubbar och bokhållartyper är väl
helt rätt – de kan branschen.
Problemet är
bara att många av dessa mandariner samtidigt i högsta grad
utövar kulturpolitik utan särskild utbildning, erfarenhet och
djupare förankring i vad kulturpolitik är och kan vara
(vilket de i och för sig ibland oskuldsfullt tillstår).
Strategierna
bygger på kommersiellt tänkande – att man ska kunna
sälja kultur eller mediainnehåll. Man resonerar att det som
säljer nog i slutändan på något vis ska gagna
finlandssvenskheten för om det finns nöjda köpare
så är allt OK. Det är en visdom som bygger på
studier i Hanken, förvisso.
Men kan man bygga och upprätthålla en nationell minoritet och dess identitet via gemensamma konsumtionsmönster?
Här syns en osäkerhet och nästan skräck för INNEHÅLL på bekostnad av VOLYM.
Det
är också lätt hänt att man uppfattar
fondförvaltandet som den närande biten, och
kulturfinansieringen som den tärande komponenten, i detta
universum. I själva verket är det precis tvärtom.
Finlandssvenskheten
är inget annat än kultur. Vi är inte en nation, vi
är inte en ekonomisk eller politisk enhet, vi är inte en
språklig enhet. Vår sammanhållning och enhet skapas
av kulturella koordinater.
Anhopningen av den
förmögenhetsmassa som fonderna förvaltar bygger på
att en massa (nu döda) finlandssvenskar uppfattat dessa kulturella
koordinater som viktiga och existerande.
En beslutande
position inom finlandssvensk förvaltning, vilket slag det än
må vara, förutsätter ett kulturpolitiskt ansvar och
insikt.
Jag har hört en kanalchef på FST säga: Vi har inget ansvar för de fria finlandssvenska produktionsbolagen.
Som
om FST skulle vara ett medium bland andra och det skulle finnas en
alternativ marknad för det finlandssvenska produktionsbolaget.
FST är ett monopol, liksom Hbl.
Att
de människor som jobbar på dehär platserna ofta inte
har kraft, lust, förstånd att inse att de genom sin
monopolmakt har ett definitivt ansvar för all finlandsvensk kultur
är förbryllande.
Vanföreställningen om att
man agerar på en ”marknad” stöder i alla fall
folk på dehär institutionerna i deras tro på att de
gör så gott de kan.
En sista tanke som jag vill
framföra kan i dethär sammanhanget verka överraskande:
det är helt onödigt av ifrågasätta Volt,
teatersatsningen ”Play Me”, nätförsöket med
”Peppar” och alla andra kompensationer för utebliven
marknadsdriven populärkultur på finlandssvenska.
Högkultur och lågkultur kan och ska leva sida vid sida.
Varför måste vi alltid konstruera dehär
motsättningarna? Visst kan vi, som liksom känner oss mera
hemma i den traditionella högkulturen känna att den oginhet
och aggressivitet som populärkulturen odlar mot allt som inte
är som den, kan kännas provocerande.
Men där i
det verkliga livet, i de stora sammanhangen, lobbar alla globala
aktörer hänsynslöst för sitt, med konsekvensen att
vi finlandssvenskar verkligen inte har råd att
ifrågasätta varandras projekt! För det är
verkligen ingen bondemarknad i Mora ”out there”.
Finanskrisen
avslöjade nyliberalismen som en irrationell och
förnuftsvidrig ideologi för global och nationell ekonomi. Det
skulle gälla att få ett genomslag för samma insikt
när det gäller ”nyliberaliseringen” av
kultursfären.