Futuristisk föda Framtidstron
fyller jämna år. Det var på senvintern 1909 futurismens överstepräst
Filippo Tommaso Marinetti gjorde upp grundritningarna för sin ism,
modernitetens bejakare framom andra. Den var inte bara hastighetens och
aggressivitetens härold utan också kvinnoföraktets och mussolinismens.
Den dödförklarade gamla och spattiga dimensioner som tid och rum. Dess
första manifest publicerades i Le Figaro
men den var i hög grad norditaliensk. Den sekeljubilerar och minns sin
mandom på många håll i år. En storståtlig utställning äger rum i
Palazzo Reale i Milano, dess födelseort i februari-juni 2009. Den
milanesiska utställningen har många dygder. Icke minst börjar den
tidigt och slutar sent och ger därmed rörelsen inte bara en
levnadshistoria utan också en begriplighet: den tar vid innan den
futuristiske vildbasaren föds och den slutar efter honom, ger honom
också förhistoria och efterkommande. Den visar också, åskådligt, att
rörelsen i huvudsak, för att tala i tempusformer, var presentistisk.
Mest gick den ut på att bejaka nuet. Ibland gjordes det mest
effektfullt genom att man dödförklarade dået. Enklast skedde det genom
att skriva ner det förflutnas, det nästan sjunknas sinnebild: Contro Venezia passatista
hette manifestet där det gjordes (1910). Egentligen var det bara i sina
visioner om stadsgestaltning som futurismen var utopisk, hävdar
uställningen. I övrigt räckte det med de sinnebilder för snabbhet som
redan fanns, som lok, flyg, radio. En tanke om det tidiga
nittonhundratalets mångförgrenade konstrevolution som lite lojt har
knäsatts är att den manifesterade sig mellan åren 1909-1924, att den
alltså ryms inom femton år. Tanken kodifierades t.ex. i Gunnar
Qvarnströms förträffliga, fyra delar starka utgåva Moderna manifest, från 1973, som rör sig mellan just dessa gränsår. Visst
stämmer de i huvudsak, också för futurismens del. I stort sett hade man
hunnit örfila den allmänna smaken så långt det ansågs av nöden redan
innan första världskriget var över. Ett futuristmanifest med örfilande
i rubriken avgavs f.ö. 1912, men det var ryskt. På utställningen i
Milano ser man inte mycket av sådana fjärran företeelser: här är både
Rom och Paris provins och Ryssland ligger bortom synranden. De
futuristiska manifest som skrevs efter kriget och fram till tidigt
trettiotal bars upp mer av ett slags kompletteringsiver än av
kreativitet och omstörtarvilja. De handlade om subgenrer, om man så
vill, om den taktila teatern (1924) eller futuristisk sakralkonst
(1932). Från 1932 härrör sig också en text om l’aeropittura
(flygmåleri), och exemplen visar vilket radikalt nytt seende detta
medförde. Tidigare hade bara gudar haft tillgång till sådana hisnande
nersiktsperspektiv. Star Wars har normaliserat det för oss, men de hade
nog lärt av miraklen i Milano. Till utställningen har utgivits en femkilosvolym med bilder samt en mer bärbar bok med texter. Den bärbara, Manifesti futuristi,
red. Guido Davico Bonino (RCS Rizzoli Libri, Milano 2009), innehåller
ett trettiotal manifest. Jag vill dröja vid ett, som vår matglada
samtid gör särskilt aktuellt. Det må härmed inta sin plats mellan Jamie
Olivers kokböcker och alla dessa manualer om hur man gluffar sig
slank.”Manifest för det futuristiska köket” heter det, författat av
Marinetti själv och tryckt i Gazzetta del Popolo
i Turin 1930. Det sena årtalet till trots var det ett gammalt
futuristiskt intresse som där kom till uttryck. Den första
futuristmiddagen hade avätits i Trieste 1910. I ett annat kvällsmål, i
Buenos Aires 1926, deltog den unge Jorge Luis Borges. Många andra
konst-ismer har kommit ihåg kokkonsten. Guillaume Apollinaire
publicerade 1913 manifestet ”Le cubisme culinaire” i en parisisk
tidskrift. Till exempel. ”Vi tänker, drömmer och handlar i
enlighet med vad vi dricker och äter.” Det handlar om gastrokemi,
skriver Marinetti. Han finner att det italienska köket måste
totalrenoveras. Inledningsvis är det uppenbart att italienarens främsta
fiende är pastan. Det är av vikt, bokstavligen, att han inte äter sig
kubiskt massiv och kompakt. En italiensk stofthydda bör vara avpassad
för framtidens tåg, som tillverkas av aluminium och är lätta, inte
tunga av järn trä stål som i dag. (Marinetti skyr kommatecken.) Och i
den världsbrand en framsynt futurist ser komma – ser fram emot – är det
de snabba och spänstiga som avgår med segern. Möjligt är,
att engelsmannen föryngras av sin rostbiff och stockfisk och tysken av
sin surkål, men italienarens absurda pastadyrkan måste avskaffas. Pasta
gör trög. Pasta trycker man in, man tuggar den inte, kroppsorganens
arbetsfördelning blir fel och härav följer trötthet, pessimism och
neutralism. Nej, ris ska det vara, god inhemsk föda som man sätter
tänderna i. I väntan på de närande piller som inom kort
ersätter konventionell mat ges sedan detaljerade recept på futuristiska
rätter, t.ex. Alaskalax i solstrålar med marssås. Inför taffeln gäller
en huvudregel om absolut originalitet och om harmoni mellan glas
porslin dukning och rätternas smaker och färger. Alla sinnen deltar i
måltiden. Kniv och gaffel avskaffas till förmån för plastiskt uppbyggda
födokomplex som kan avbetas utan instrument. Detta möjliggör”prelabial
taktil njutning” (citat).Varje rätt bör föregås av en doft som sprids
för att förbereda smaksensationen och som nogsamt fjärmas per fläkt
inför följande rätt. Middagsgästernas nyfikenhet och fantasi stimuleras
även på andra sätt. Manifestet anger i punkt nio att näsa och ögon
mellan rätterna bör snabbexponeras både för sådan mat som sedan
serveras och sådant som går näsa och ögon förbi oserverat. Det retar
aptiten. I punkt sju – totalt är de elva – förvisas all
vältalighet och alla politiska ämnen utan krus från bordet. Fast fan
tro’t, med den svadan. Clas Zilliacus |