Existensens poetik
Allting förändras då en
fenomenologisk eller existentiell filosofi, snarare än att förklara
världen eller upptäcka dess ”möjlighetsbetingelser”, åtar sig uppgiften
att formulera en erfarenhet av världen, en kontakt med världen som
föregår varje tanke om världen. (Merleau-Ponty,”Le roman et la
métaphysique”, 1945)
Poetiken, eller den
teoretiska betraktelsen av diktkonsten, har rötter i antikens filosofi
men har sedan dess återkommit i olika skepnader både inom filosofin och
inom litteraturen. Simone de Beauvoirs reflektioner över sambandet
mellan hennes filosofiska idéer och skönlitterära skrivande tillhör en
tradition av fransk poetik som ofta formulerats av författarna själva,
snarare än av litteraturteoretiker, och som har en filosofisk grundton,
till skillnad från den språkliga vändning som poetiken tog i Frankrike
på 1960- talet. Man återfinner de Beauvoirs poetik dels i särskilda
essäer ägnade åt ämnet, dels i de mer reflekterande självbiografiska
avsnitten, där hon ofta diskuterar sina romaners tillkomst. Mitt syfte
i den här artikeln är att förmedla några av de tankar de Beauvoir
uttrycker i sin poetik och visa hur de knyter an till centrala
existensfilosofiska och fenomenologiska teman.
I De bästa åren (La force de l’âge,
1960), del två av självbiografin, kommenterar Simone de Beauvoir sitt
författarskap och delar in sitt skrivande i två olika genrer: essäer
och romaner. Dessa två uttryck, förklarar hon, representerar två skilda
sätt att uppleva världen. Medan essäerna speglar hennes praktiska
ställningstaganden och intellektuella uppfattningar, återger romanerna
hennes förundran över den mänskliga tillvarons villkor. Tillvaron,
anser hon, kan inte reduceras till idéer. Den kan däremot frambesvärjas
genom ett imaginärt objekt, såsom det litterära verket. Särskilt
romanen, menar de Beauvoir, kan – till skillnad från den traditionella
filosofins genrer – fånga tillvarons tillblivelse eller förändring,
nyansrikedom och tvetydighet. Liksom de Beauvoirs självbiografiska verk
aktualiserar romanerna på olika sätt den mänskliga tillvarons
tvetydighet; erfarenheten av den gåtfulla föreningen av det enskilda
och det allmänna, det tillfälliga och det nödvändiga, det subjektiva
och det intersubjektiva (mellanmänskliga, objektiva), liksom av det
tidsliga och det eviga.
Simone de Beauvoir delar den
franska existensfilosofins ideal om en “engagerad litteratur”. I ett
populärt hållet svar på frågan vad existentialismen är, skriver hon att
existentialismen bara är begriplig utifrån en filosofisk tradition, men
på samma gång är något utöver ett rent teoretiskt företag (”Qu’est-ce
que l’existentialisme?”, France-Amérique,
29.6.1947). Den franska existensfilosofin vill vara en levande attityd
gentemot den samtida politiska situation i vilken individen förtvivlat
söker finna sig tillrätta i en värld där hon inte längre känner igen
sig. de Beauvoirs eget engagemang som författare består dock inte
främst i att dokumentera historiska händelser eller skapa fiktion som
tar ställning till och föreskriver hur läsaren ska ta ställning i
politiska situationer.
Vad som motiverar henne att skriva
romaner är en önskan att levandegöra tillvaron genom att förmedla vad
som är unikt i hennes egen erfarenhet, och på så sätt vidröra den
mänskliga erfarenhetens allmängiltighet (De bästa åren,
sid. 240f). Då hon skapar en intrig, förklarar de Beauvoir, utgår hon
därför från en händelse som hon har erfarenhet av på ett personligt
plan. Hennes uppgift som författare blir sedan att finna en form åt den
personligt levda erfarenheten så att varje enskild läsare kan känna
igen sig i det litterära verket och därigenom kommunicera subjektivt
med författarens subjektivitet. I en självbiografisk anmärkning blir
det mer konkret vad de Beauvoir menar: “Detta var just vad jag önskade:
att tränga så långt in i andra varelsers liv att människor får ett
intryck av att det är sig själva de talar med när de hör min röst” (De bästa åren, sid. 609).
Precis
som de existensfilosofiska begreppen tillvaro, tillblivelse och
tvetydighet har idén om den subjektiva kommunikationen eller
meddelelsen sin teoretiska upprinnelse hos den danske 1800-talstänkaren
Søren Kierkegaard. Mot bakgrund av sin tolkning av kristendomen förstår
Kierkegaard den mänskliga tillvaron som ”det evigas tillblivelse i det
tidsliga” och som sådan bestämd av en grundläggande paradox. Tillvarons
paradox gör sig inte bara påmind i människans sätt att uppleva det
eviga i det tidsliga, utan också i hennes försök att meddela denna
enskilda erfarenhet till andra. Erfarenheten av tillvarons paradox kan
nämligen inte uttryckas direkt, eller i objektiva termer, vilket genom
att göra paradoxen fullständigt begriplig också skulle ”förklara bort”
själva subjektiviteten, utan måste förmedlas indirekt, på ett sätt som
bevarar det unikt enskilda sättet att uppleva tillvaron. Kierkegaard
använde sig som bekant själv av litterära genrer och stilgrepp, snarare
än klassiska filosofiska, för att meddela sin filosofi om den mänskliga
tillvaron eller existensen. Det är intressant att notera att de
Beauvoir samtidigt antyder en etablerad tradition för den litterära
filosofiska stilen i sina essäer om filosofi och litteratur. I
”Littératur et métaphysique” (1946) hänvisar hon exempelvis inte bara
till Kiekegaards skrifter, utan även till Platons dialoger som tidiga
prov på ”metafysisk litteratur”.
Även om Simone de
Beauvoir tidigt tog avstånd från kristendomen, och i allmänhet vänder
sig mot religiösa dogmer i sina moralfilosofiska essäer, präglar
Kierkegaards tänkande hennes förståelse av tillvarons tvetydighet och
tillblivelse. Hans åtskillnad mellan den direkta och den indirekta
kommunikationen ger dessutom en tolkningsram åt de Beauvoirs
poetik.
Medan det centrala filosofiska problemet i debutromanen Den inbjudna (L’Invitée,
1943), till exempel, enligt de Beauvoir är den konkreta erfarenheten av
självmedvetande hos andra, inför vilket det egna självmedvetandet måste
ge upp illusionen om att vara suveränt, uppstod det verkliga motivet
till romanen ur en plågsam känslomässig händelse; hennes personliga
erfarenhet av den triangelrelation hon etablerade med Jean- Paul Sartre
och en av sina före detta studenter, Olga Kosakievicz, på 1930-talet.
Detta betyder dock inte att romanen ska läsas självbiografiskt.
Simone de Beauvoir reflekterar kring tillblivelsen av Den inbjudna i De bästa åren.
Här betonar hon tanken att romanen, genom det konkreta, narrativa och
imaginära gestaltandet av ’trion’ – eller av romanfiguren Françoises
subjektiva förvandlingar – ger en förståelse av dess allmängiltiga
aspekter och förutsättningar i deras komplexitet. Till trions
förutsättningar hör till exempel ’paret’. Som intrigerna i Den inbjudna
visar består trion av de sammanflätade relationerna mellan ett antal
par (Françoise- Pierre, Pierre-Xavière, Xavière-Françoise, Xavière-
Gerbert), snarare än mellan enskilda individer. Genom att gestalta
trion både ifrågasätter romanen parets naturlighet och undersöker dess
gränser. I vad består det mänskliga parets enhet? Finns det olika typer
av par? Finns det något som förenar parets olika variationer? Simone de
Beauvoir föregriper här sin studie i Det andra könet,
där hon särskilt diskuterar det heterosexuella parets villkor. Genom
att förmedla en erfarenhet som engagerar läsaren känslomässigt innan
hon eller han fäller moraliska och teoretiska omdömen möjliggör
litteraturen dessutom en mer omfattande kunskap än en abstrakt hållen
text hade gjort.
I essän ”Littérature et métaphysique”
från 1946 reflekterar Simone de Beauvoir särskilt kring romanens
filosofiska ställning. För den filosof som önskar ge ett uttryck åt den
mänskliga tillvaron, skriver hon, handlar det inte om att beskriva
tillvaron på ett abstrakt sätt, eller systematisera den i dess
väsensmässiga karaktär, utan om att gestalta tillvarons filosofiska
problem. Med andra ord är den existensfilosofiska författarens uppgift
att framvisa tillvarons subjektiva, dramatiska och tvetydiga karaktär,
eller att beskriva vad de Beauvoir kallar ”den metafysiska
erfarenheten” i dess singulära form. Samma motiv är centralt för de
Beauvoirs föreställning om den metafysiska eller filosofiska romanen.
Om beskrivningen av väsen är en fråga för filosofin i egentlig mening,
är litteraturens uppgift att återuppväcka tillvarons födelse, förstådd
som den erfarenhet där tillvarons mening framträder i sin enskildhet,
tidslighet och ursprunglighet. Romanförfattarens uppgift är att
rekonstruera denna erfarenhet i fantasin, före varje intellektuellt
klargörande.
I den levda erfarenheten är ett tings mening
inte ett begrepp som är gripbart för det rena förståndet, menar de
Beauvoir. Tingets mening är tinget som det framträder för oss i den
totala relation vi upprätthåller med det, och som är känsla, handling
och tanke. Medan teoretikern vill övertyga oss om de idéer tinget eller
händelsen framkastat för honom, önskar romanförfattaren istället
åstadkomma en berättelse som imiterar livets ogenomtränglighet. I sin
poetik framställer de Beauvoir samtidigt vad man kunde kalla den
metafysiska romanens paradox: romanen ska tillåta läsaren att i
fantasin genomleva erfarenheter som är lika fullständiga och komplexa
som verkliga erfarenheter, men läsaren erbjuds också att i fantasin
överskrida den verkliga världens alltför snäva gränser. Romanen
imiterar med andra ord verklighetens form, men pekar samtidigt mot det
som är möjligt och inte (ännu) aktualiserat.
Genom att
peka mot det möjliga och ännu inte aktualiserade eller levda påminner
romanens ”seende” om den fenomenologiska filosofins särskilda seende,
vilket Simone de Beauvoir själv påpekat. Liksom det fenomenologiska
seendet sätter den vardagliga eller ”naturliga inställningen” inom
parentes, med syftet att beskriva själva erfarandets utmärkande drag,
avbryter fiktionens imaginära inställning vårt vanemässiga sätt att
uppfatta verkligheten. I båda fallen kan det verkliga därefter
framträda i alla sina nyanser och tänkbara variationer.
Ulrika Björk
Referenser
Beauvoir, Simone de, 1943/2009, Den inbjudna (L’Invitée), övers. Cecilia Franklin & Cecilia Skeppström. Stockholm: Norstedts (utkommer hösten 2009).
Beauvoir, Simone de, 1946, Littérature et métaphysique. Les Temps Modernes, vol. 1, no. 7, April, sid. 1153-1163.
Beauvoir, Simone de, 1947, ”Qu’est-ce que l’existentialisme?”, France-Amérique, 29.6.1947.
Beauvoir, Simone de, 1949/2002, Det andra könet (Le deuxième sexe), övers. Adam Inczèdy-Gombos & Åsa Moberg. Stockholm: Norstedts.
Beauvoir, Simone de, 1960/1984, De bästa åren (La force de l’âge), övers. Anne-Marie Edéus. Stockholm: Almqvist & Wiksell.
Kierkegaard, Søren, 1846/2002, Afsluttende uvidenskabelig efterskrift, S. Kierkegaards skrifter, Bind 7. København: Fonden for Søren Kierkegaard Forskningscentret.
Merleau-Ponty, Maurice, 1945/1948, ”Le roman et la métaphysique”, Sens et non-sens. Paris: Gallimard, s. 51-81.