Affärsmässighet
och vinststrävanden
passar inte inom vården
Bristerna inom den
privatiserade, vinstsökande vårdsektorn, som är betydligt mera omfattande än
vad som blivit offentligt, har varit många och förutsägbara. Man ger
underprissatta anbud för att vinna marknadsandelar, prutar på kvaliteten, och
ber i bästa fall om ursäkt då man avslöjas. Då budgeten inte håller, underlåter
man att göra vissa överenskomna åtgärder, och patienterna får lida. Man tar
inte helhetsansvar för vården och bär inte heller ansvar för komplikationer av
medicinsk natur eller kostnader för oförutsedda vårdbehov och ingrepp som
tillstöter. Man utlovar kompetent personal men levererar inkompetent personal
eller ingen personal alls.
De internationella
riskkapitalbolagen har råd att driva en verksamhet med förlust i till och med
flera års tid. När man väl uppnått en tillräckligt stor marknadsandel kommer
prishöjningarna. Det sker också en koncentration till allt färre och större
koncerner, vilket betyder att det utvecklas en hälsovårdsmarknad där det inte
längre råder konkurrens. Det bildas karteller.
De här affärskretsarna har
även ideologiska själsfränder inom politiken och administrationen som effektivt
lobbat för och vunnit sin sak.
Erfarenheterna av
köptjänster har visat hur viktig själva upphandlingsprocessen är. Innehållet
och detaljer i offertförfrågan och själva köpavtalets formuleringar är
avgörande med tanke på möjligheterna att utkräva ansvar och ersättning då
utföraren inte levererar som man lovat. Det här, liksom övervakningen av köpta
tjänster, leder till en ökande byråkrati. I Finland utgör kostnaderna för
förvaltning och administration inom hälsovården tills vidare endast cirka 2% av
totalkostnaderna, jämfört med hela 20% i USA, den privata hälsovårdens
förlovade land.
Privatmottagning och
valfrihet
Det är bra med valfrihet och
brukarstyrning inom alla sektorer i samhället, även inom vården. Men att välja
mellan olika vårdformer och leverantörer samt jämföra priser och kvalitet då
man insjuknat akut eller i till exempel cancer är en helt annan sak än att
välja skor i butiken eller maträtt på restaurangen. Det är svårt för den sjuka
och svaga att välja rätt i frågor som gäller hälsa, liv och död. Patienten
måste kunna lita på sin doktor!
Den valfrihet som erbjuds
via sjukförsäkringen eller i form av köpsedlar kan nu bäst utnyttjas av dem som
har lindrigare sjukdomar och ekonomiska resurser att skjuta till egen
finansiering. Men valfriheten hotar att bli en rättighet som enbart de friska
och rika kan utnyttja. Och äldre mänskor har, trots tillräckliga ekonomiska
resurser, problem med att göra de riktiga, medicinskt motiverade valen på
vårdmarknaden, där tjänsterna ofta saluförs på ett ur etisk synvinkel
tvivelaktigt sätt.
Valmöjligheterna skall
inte bekostas av sjukförsäkringen, det vill säga skattebetalarna.
Det finns ett begränsat
utrymme för och behov av privata aktörer inom vården, men kontrollen över
finansieringen och styrningen av utvecklingen inom vårdsektorn måste förbli hos
de demokratiskt valda beslutsfattande organen och de av dessa utsedda ansvariga
cheferna.
Alternativ och
valmöjligheter utvecklas
inom den gemensamma sektorn
Det är bättre att utöka de
valmöjligheter som redan finns inom den gemensamma sektorn. Vi bör utveckla en
mångsidig offentlig vård som gör det möjligt för personalen att ännu bättre
vägleda patienter och klienter till bästa möjliga och individuellt anpassade
vård och rehabilitering, i samförstånd med patienterna och deras anhöriga.
Inom ramen för en
välfinansierad gemensam offentlig sjukvård med tydlig struktur och ansvarsfullt
ledarskap har vi de bästa möjligheterna att utveckla den finländska sjukvården
och uppnå bästa möjliga nytta i form av hälsa och minskat lidande. Inom denna
organisation är det möjligt att förbättra kvaliteten, öka
kostnadseffektiviteten och anpassa det medicinskt motiverade (indikerade)
utbudet enligt den efterfrågan som baserar sig på sjukligheten bland
befolkningen och som varierar både regionalt och över tid då
befolkningsstrukturen förändras.
I ett litet land som
Finland har vi inte råd med flera parallella sjukvårdssystem som alla bekostas
av skattebetalarna.
Kostnadseffektivitet
Inom ramen för den i
internationell jämförelse redan mycket kostnadseffektiva finländska sjukvården
finns det fortfarande möjligheter till betydande förbättringar. Skillnaderna i
produktivitet mellan olika sjukhus av samma karaktär är anmärkningsvärt stor
och är som mest 18% bland universitetssjukhusen, 23% bland centralsjukhusen och
hela 35% bland övriga sjukhuskategorier. Om alla sjukhus skulle vara lika
effektiva som det mest effektiva inom den egna kategorin, skulle vi i Finland
årligen spara 500 miljoner euro.
Det här visar inte enbart
att det finns ett behov av att förbättra kostnadseffektiviteten, utan också att
det är möjligt att göra det inom den gemensamma sjukvården med de medel och
åtgärder som redan nu är tillgängliga. Kunniga och erfarna chefer som känner
till sitt professionella fält och är väl förtrogna med befolkningens behov inom
sitt geografiska ansvarsområde, har alla möjligheter att framgångsrikt leda sin
personal och förbättra sjukhusets eller hälsocentralens kostnadseffektivitet
utan att ge avkall på vårdens kvalitet. För att klara den uppgiften behövs
tillräckliga personella och ekonomiska resurser. Dessa chefer måste engagera
sig i att utveckla den gemensamma vården och inte göra det lätt för sig genom
att anlita privata aktörer.
Många chefer har tyvärr
inte haft det rätta engagemanget för ”det gemensamma bästa”.
Marknadsorienterade chefer har sökt marknadsmässiga lösningar i form av
utlokalisering och köptjänster. Man har inte kunnat eller varit motiverad att
ta vara på möjligheterna att utveckla den gemensamma vårdorganisationen. Man
har tagit till kortsiktiga sparmål, vilket vältrat över kostnader på andra
enheter och förorsakat obehag för patienterna. Det har i slutändan också lett
till ökade kostnader för staden eller kommunen. Ett ekonomiskt
kvartalsfokuserat resultattänkande passar överhuvudtaget inte inom hälsovården.
Där behövs helhetsansvar för hela befolkningen och för alla olika tänkbara och
även oförutsägbara behov.
Det finns ingen orsak att
tro att en privat vårdleverantör skulle göra detta bättre, i synnerhet som de
bakomliggande finansiärerna förväntar sig en skälig avkastning på investerat
kapital. Då man lockar personal med möjligheter till förmånlig skatteplanering
på oetiska grunder, är det inte motiverat att hanteringen bekostas av övriga
skattebetalare.
Ett speciellt dilemma för
samarbetet mellan den gemensamma vården och de privata vårdbolagen är att de
privata aktörerna knappast har möjlighet att upprätthålla en skara av läkare
och vårdare som kan sitta och vänta på att deras arbetsgivare skall vinna en
offerttävling. Och för att det skall vara konkurrens på marknaden borde flera
sådana bolag delta i anbudstävlan. I praktiken har det bolag som vunnit
anbudstävlan rekryterat sin personal från den gemensamma sektorn med hjälp av
löften om bättre löner och angenämare arbetsförhållanden samt möjligheter till
skatteplanering och andra förmåner.
Ur totalekonomisk
synvinkel ökar kostnadsnivån regionalt samt på riksnivå samtidigt som den
gemensamma sektorn förlorar arbetskraft och skatteunderlag. Vårdkedjorna
brister och den för vårdens resultat så viktiga kontinuiteten och tryggheten i
relationen mellan patient och läkare eller vårdare äventyras.
Professionella och
sakkunniga borde delta
i debatten och samhällsbygget
Tidigt i min karriär som läkare
och forskare blev det helt uppenbart för mig att vi inte kan lösa de stora
folkhälsoproblemen med kliniska och medicinska medel. Vi måste satsa på
förebyggande åtgärder, och då behövs åtgärder inom samhällspolitikens samtliga
sektorer. Därför har jag velat delta i och påverka politiken på kommunal- och
riksnivå. Målet har bland annat varit att få till stånd en bra barn- och
familjepolitik som stöder föräldrar och underlättar barnfamiljernas liv, vilket
i sin tur stärker en frisk utveckling och förebygger uppkomsten av sjukdom och
utslagning. Det är med tillfredsställelse jag noterat att de senaste
regeringarna har tagit upp det barn- och familjepolitiska programmet på sin
agenda.
Den marknadsstyrda hälso-
och sjukvården kräver att vårdpersonalen skall anpassa sin verksamhet så att
ersättningarna för de definierade prestationerna maximeras. Vården handlar allt
mera om ekonomi och övervakning. Registrering och budgetering på basen av
prestationer är problematiskt även inom den gemensamma offentliga vården.
Systemet med prestationsersättningar tvingar eller styr läkaren att vidta
åtgärder som inte är medicinskt nödvändiga eller till och med felaktiga. Detta
lägger beslag på ekonomiska resurser, tidsanvändning och mental närvaro som
välutbildad personal bättre kunde använda för det vårdarbete som lindrar
lidande och ger hälsa. Genom att införa ekonomiska incentiv, belöningar som
premierar de önskade prestationerna, skapar byråkrater en arbetsmiljö där
läkare och vårdare upplever att de inte har möjlighet att på rätt sätt använda
sin kunskap och yrkesskicklighet för patienternas bästa. Det här är också en av
orsakerna till personalbristen inom vårdsektorn.
Finansieringssystemet i
vågskålen just nu
Vår nuvarande regering
förbereder ett förslag till en ny lag om sjukvårdens finansiering. Många
tidigare regeringar har haft frågan i sitt program, men man har inte lyckats
uppbåda en tillräcklig enighet om hur den nya finansieringsmodellen skall se
ut.
Den nuvarande komplicerade
och splittrade finansieringsmodellen är inte kostnadseffektiv. Parallella
finansieringskanaler betyder oklar ansvarsfördelning och leder till onödiga
investeringar, och den bäddar för uppkomsten av brister i vårdens kontinuitet
och stimulerar till vårdkonsumtion som inte är medicinskt motiverad. Flera
eller olika finansiärer kan vara ansvariga för olika skeden i en och samma
vårdprocess. Då varje finansiär strävar efter att optimera sitt eget ekonomiska
resultat uppkommer konflikter som stör den egentliga vårdprocessen.
I det nuvarande systemet
behandlas patienterna ojämlikt, beroende på boningsort och ekonomisk situation.
Den tidigare nämnda finansieringskrisen inom sjukvården beror delvis på att vi
har så många olika finansieringskanaler. Därför borde den finländska
sjukvårdens finansieringsarrangemang förenklas och göras mera överskådliga.
Finansieringen bör vara sådan, att den främjar utvecklingen av en tillräcklig,
heltäckande och rättvis samt effektiv sjukvård som säkerställer god kvalitet
samt garanterar den tillgänglighet som är medicinskt motiverad. Det måste bli tydligt
vem och vilken instans som har ansvaret för en tillräcklig finansiering.
Det behövs ett enhetligt
och överskådligt finansieringssystem där det ekonomiska ansvaret är tydligt.
Principen bör vara att samhället med skattemedel upprätthåller ett heltäckande
och högklassigt vårdsystem med allt från prevention och bashälsovård till den
mest specialiserade vården, och att detta system betjänar alla rättvist och på
jämlika villkor.
Det är av utrymmesskäl inte
möjligt att i denna artikel presentera ett detaljerat förslag för hur
hälsovården borde organiseras och finansieras för att fungera kostnadseffektivt
utan att man prutar på kvaliteten. Men jag vill argumentera för några viktiga
principer.
Utgångspunkten är
befolkningens behov och lokala förhållanden. Det betyder att ansvaret för både
utförandet och finansieringen av bashälsovården måste vara förlagt till
kommunal nivå. För att upprätthålla en hälsocentral behövs ett
befolkningsunderlag på minst 20000 invånare. Då kan en tillräckligt stor och
mångsidigt utbildad personal bilda ett funktionsdugligt arbetslag som
kostnadseffektivt tillgodoser alla de varierande hälso- och sjukvårdsbehov som
hör bashälsovården till. Om kommunens eller stadens ekonomiska bärkraft
(skatteunderlaget) inte räcker till, finns det två alternativ: samarbete med
andra kommuner för att stärka den ekonomiska bärkraften, eller öronmärkta
statsandelar för hälsovården. Men det senare alternativet förutsätter att
verksamheten i sig är kostnadseffektiv.
Specialsjukvården
arrangeras bäst utifrån de fem universitetssjukhusdistrikt vi redan nu har.
Finansieringen borde ske via statsbeskattningen och basera sig på
befolkningsunderlag och demografiska förhållanden. Inom ramen för vart och ett
av dessa fem sjukvårdsdistrikt fördelas den specialiserade vården på bästa
möjliga sätt mellan universitetssjukhuset och de nuvarande central- och
kretssjukhusen.
Den andel av
sjukförsäkringskostnaderna som nu används till ersättningar för vård och
undersökningar, allokeras till den statsfinansierade specialsjukvården.
Kommunernas kostnadsbörda lättar då de inte längre behöver finansiera
specialsjukvården. Sjukförsäkringens ersättningar till den privata sektorn
upphör, och denna kan i fortsättningen fungera helt på marknadsmässiga villkor.
Hälsocentraler och sjukvårdsdistrikt kan vid behov i begränsad utsträckning
köpa in tjänster av privata aktörer.
Då finansieringen av den
gemensamma hälso- och sjukvården på ovan redovisade sätt tryggas, kommer både
läkar- och andra vårdtjänster att besättas. Vi blir av med de dyra
köptjänsterna och den inhyrda snuttanställda personalen, och möjligheterna för
patienterna att välja läkare och vårdplats kan utökas inom den välfungerande
och kostnadseffektiva gemensamma vårdsektorn.
Men det finns en risk att
de som gynnas av det nuvarande finansieringssystemet än en gång förhindrar
denna reform, eller lyckas lobba för en modell som till och med stärker de
vinstkrävande sjukvårdsbolagens ställning på den gemensamma sektorns bekostad.
I så fall tvingas skattebetalarna punga ut med allt mera för ett ineffektivt
sjukvårdssystem vars totalkostnader stiger till skyarna.
Modersmålet på
vårdmarknaden
I denna finlandssvenska
publikation vill jag framhålla att en stark gemensam och av samhället
upprätthållen sjukvård är den bästa modellen för att trygga vård på svenska för
alla som behöver använda sitt modersmål i mötet med läkare eller vårdare. Vård
på modersmålet är ju en grundrättighet i livets alla skeden. Affärsmässigt
bedriven hälsovård splittrar resurserna och kan i svenskbygderna bli ett
speciellt stort hot mot kvaliteten och jämlikheten inom den gemensamma vården,
såväl på kommunal som på specialiserad nivå.
Till slut
Jag vill
slutligen anknyta till artikelns första del, där jag fäste uppmärksamhet vid
hur vi i Finland och i de övriga nordiska länderna med gemensamma krafter
skapat oerhört stora gemensamma tillgångar som vi alla kan tillgodogöra oss på
jämlika villkor. Det handlar inte enbart om skolor, bibliotek och sjukhus i
form av byggnader, apparatur och personal, utan även om det andliga kapitalet i
form av trygghet, ömsesidig tillit, förtroende, kunskap, utbildning och
traditioner. Det är tack vare dessa dygder och vinningar som vi kunnat skapa
den materiella välfärden.
De liberalistiska och
individfokuserade idéströmningarna har under några årtionden underminerat de
ovan nämnda värderingarna, vilket lett till en utförsäljning och utlokalisering
av gemensamma resurser till ansiktslösa och ansvarslösa finansaktörer inom
många av samhällets olika sektorer. Kvartalskapitalismen har genom krascherna
blottat sina tillkortakommanden, men inom hälso- och sjukvården har man ännu
vind i seglen.
Jag har sett och upplevt
hur dessa aktörer nu, giriga och i profitsyfte, med en medveten strategi
tillskansar sig en allt större andel av de stora och livsviktiga gemensamma
värden vi har inom hälso- och sjukvården i Finland. Jag vill att vi behåller
och förstärker dessa tillgångar inom ramen för den gemensamma ekonomin och
under kontroll av demokratiskt beslutsfattande.
På det globala planet har
de av Världsbanken påtvingade nyliberala ekonomiska reformerna haft en
förödande effekt på hälsovården och folkhälsan i många utvecklingsländer.[1] Det av WHO och Unicef
omhuldade folkhälsoperspektivet och lokalt förankrade vårdsystemet har raserats
och ersatts av marknadsmässiga lösningar som endast den rika eliten har råd att
tillgodogöra sig.
Vår gemensamma sektor
utgör internationellt sett, trots sina brister, ett av de mest effektiva och
ändamålsenliga systemen för sjuk- och hälsovård, liksom för till exempel
utbildning. Tillsammans kan och måste vi utveckla (och inte avveckla) vårt
gemensamma samhälle i Finland och i Europa. Genom detta kan vi också göra vårt
bästa för människorna i den övriga världen.
Not[1] Se till
exempel Global
Health Watch 3 (www.ghwatch.org)