1.
”Nationalromantik” skulle vara en mera användbar term än ”populism” för
det kitt som håller ihop de annars vilt disparata Basfinnarna (Perussuomalaiset, officiellt Sannfinländarna). Dels
används populism-stämpeln oftare pejorativt än analytiskt. Dels har det flitiga
stämplandet av PS tvingat fram insikten att det finns populistiska drag i alla
partier – om man alltså menar att kurvor av taktiska orsaker tas raka, att
myter lämnas okorrigerade när myter ger röster. Trots att Timo Soini själv har
anammat p-begreppet och vill ge det positiv innebörd, kan Basfinnarna knappast
anklagas för att ha monopol på populism.
En romantiserad nationalism är
däremot mest typisk för de basfinska anhängarna, vare sig de är intellektuella
islamofober, rasistiska bloggare, stormtrupper på gatan eller bara vanliga
skattebetalare som drömmer om upprättelse för alla ”normala mänskor” – ”ett
föreställt enhetligt folk som står i motsättning till en sammansvetsad politisk
elit eller andra folk och kulturer som hotar det konstruerade homogena folkets
traditioner och livsvillkor”, som Ann-Cathrine Jungar formulerade det i Nya Argus temanummer om
populismen (9/2011).
2.
Vilka byggstenar som används för att konstruera denna nationalromantiska,
föreställda gemenskap är därför en viktig fråga, om man ska komma vidare från
det lättköpta klankandet på ”populismen”. Ett av de för finlandssvenskar
iögonenfallande dragen är förstås att svenskan i denna självgående retorik inte
ses som ett finländskt språk. (Att de flesta sverigesvenskar skulle hålla med –
om de till sin förvåning fick frågan – gör inte saken bättre, men har ingen
praktisk betydelse.) Att finskans suomalainen inte ser skillnad mellan finskt och finländskt bäddar för
en semantisk förvirring som får svenskan att per automatik bli ”utländsk”,
främmande, en inträngling.
Den populära vandringssägnen från
1100-talet om den sannfinska frihetskämpen Lallis mord på en hurri, biskop Henrik, bidrar med
en annan grundbult. Att Henrik enligt myten var obeväpnad, att konflikten
gällde några rovor och att varken Lallis eller Henriks existens som historiska
personer kan bevisas spelar ingen roll, eftersom mytens funktion är viktigare
än dess sanningshalt: att ge narrativ form åt diffusa känslor av orättvisa och
förtryck. Kristendom förknippas knappast numera med svensk imperialism, däremot
lägger sig Lalli-legenden ständigt med- eller omedvetet över dagens politiska
diskussioner – till exempel den om huruvida finska elever alls ska komma i kontakt
med svenska språket under sin skoltid.
3.
Författaren Bengt Ahlfors påpekade i tiden i en Hbl-kolumn att Jari Halonens film om Aleksis Kivi egendomligt
nog porträtterade nationalförfattaren som ett buttert enspråkigt, finskt
naturbarn – bisarrt med tanke på den verkliga Kivis-Stenwalls språkbegåvning.
Då, för tio år sen, kändes filmen mest stollig – som en okunnig projektion av
sura tonårspojkars ovilja mot skolsvenskan. I dag, med oviljan artikulerad i
riksdagen, har den här typen av censurerad och tillrättalagd historia börjat
kännas direkt farlig, inte bara fånig – man ser nu vart den leder. I samma
dunkla vatten rör sig de utställningar som genom åren visat fram finska
översättningar av till exempel brev av Snellman, Sibelius, Gallen-Kallela,
Mannerheim eller Schjerfbeck och som, kanske för att göra dem mera ”levande”,
formgett dem som hand- eller maskinskrivna dokument, med andra ord producerat
nya ”original”.
Genom att på ett undermedvetet
plan utdefiniera svenskan ur det ”basfinska” konceptet – svenskan antas inte
höra till ”basen” för landet – skapas ett ideal om en ”ren” nation som
visserligen aldrig har funnits men som politiskt fungerar bra eftersom det
svarar på behovet av uppfunnen tradition (”invented
tradition”).
4.
I sin klassiska studie Akateeminen
Karjala-Seura (1973) visade Risto Alapuro hur AKS fiendebild under
rörelsens olika skeden på 1920- och -30-talen skiftade mellan olika
kombinationer av ryssar, kommunister, svenskspråkig överklass, storkapital,
judar… Den ”äktfinskhet” som rörelsen drev har olyckligtvis många likheter,
både till namnet och ideologin, med den ”sannfinländskhet” som Basfinnarna
talar om i sitt officiella svenska namn (tydligen är man i partiet omedvetna om
hur aggressiv felöversättningen låter). PS har på motsvarande sätt som AKS rätt
smidigt anpassat sin fiendebild enligt de fördomar som för tillfället går bäst
hem. Positiva är därför de senaste opinionsundersökningarna som tyder på att
marknaden för islamofobi och skräck för ”främmande raser” för tillfället tycks
vara mättad. Också den mot-”jytky” som stödet i presidentvalet innebar för
Pekka Haavisto visade att fiskandet i homofobins vatten inte bär hur långt som
helst. Återstår ”herrarna”, ”tvångssvenskarna” och den postmoderna
”låtsaskonsten” – minoriteter som det i dagens läge är rätt tryggt att angripa,
samtidigt som vi inte ska glömma att också Basfinnarna är en minoritet.
5.
Slängen mot ”låtsaskonsten” i PS partiprogram har av Soini själv i
efterhand beskrivits som ett skämt. PS är över lag ett skämtande parti med en
historia av ”sarkastiska” utspel – på senare tid till exempel om obligatoriska
armbindlar på utlänningar och andra minoriteter, tvångsförflyttning av somalier
och homosexuella till Åland och krav på att en viss kritiker av partiet ska
”flås”. Konfronterad i intervjuer med medlemmarnas avslöjande retorik skruvar
Soini på sig, men vet samtidigt att han är beroende av ett visst mått av
galenskap. Inte bara för Halla-Aho-falangens rösters skull, utan också för att
upprätthålla partiets mytologi om sig självt som undertryckt sanningssägare,
som enda kanal för ”folkets” protester, de som ständigt censureras i
etablissemangets politiskt korrekta liturgi.
6.
I botten, som motpol till den harmoniska, nationalromantiska bilden,
jäser framför allt känslan av orättvisa: att vissa grupper lurar och bedrar,
kommer undan lättare än vi andra. Det går inte att förstå Soini-partiet och
dess understöd om man inte ser att det också drivs av ett stort rättvisepatos.
Här blandas verkliga och inbillade missförhållanden i samma soppa – feta
direktörsbonusar och fattiga invandrares utkomststöd; skolsvenska, konst, EU.
Allt ses som lurendrejerier riktade mot den vanliga, hårt arbetande eller
arbetslösa finländaren. Att känslan är stark hos många visade valframgången.
7.
Också en klocka som står visar rätt två gånger i dygnet. Korruption,
nepotism och galna bonusar existerar, det ser vi dagligen. Ett bra tips för den
finlandssvenska minoriteten vore att sanera bort sina mest iögonenfallande
bäste bror-system, nu, innan kvällstidningarna tar någras nätverk som ursäkt
för att göra slarvsylta av oss alla. Tyvärr har finlandssvenskarna hittills
inte varit framgångsrika alls när det gällt att komma åt sitt interna
demokratiunderskott. Kanske ett försämrat språkklimat kan tvinga oss att
äntligen skärpa oss på det området.
21.5.2012
Publicerad på nätet 22.5.2012
Rättelse: Risto Alapuro, vars avhandling om AKS nämns i texten, kallas i den tryckta tidskriften felaktigt och oförklarligt för Matti Alapuro. – Red.