Nya Argus 4-5/2022

Detalj från Dulle Griet av Pieter Brueghel den äldre, ca 1562. Krigets kaos framställdes av Brueghel som en allegorisk kvinnogestalt. I flamländsk folklore hette det att ”Galna Greta” kunde plundra vid porten till själva helvetet och komma tillbaka oskadd.

Hundrafemtonde årgången
Nummer 4-5 / 2022

Presslagt 19 april

Kommentar / Trygve Söderling: Europa under attack


Kristina Rotkirch: Luhansk, det förlorade

Pär Stenbäck: Från kallt krig till het fred. Om en essä av Slavoj Žižek


Dikt / Gustaf Johansson: Kyjiv


Viveca Dahl: Putin: fascism med ”kristet” ansikte

Tom Reuter: Sibirien tur och retur

Hans Strömhäll: Homo vagus – den vandrande människan


Två dikter / Bertolt Brecht


Johan Ekman: När historien tog slut började jag grundskolan. Hur vi misslyckades efter kalla kriget

Mikko Zenger: Machomännens bromance bådar inte gott. Indiens tysta stöd till Ryssland


John Illman: Kan fåväldet Qatar demokratiseras?


Dikt / Gunnar Högnäs: Bländad av finlandssvensk poesi

Novell / Robin Valtiala: Rulla Pectus


Rune Forsbeck: Två pionjärer: Ottilia Adelborg och Hilma af Klint


Galleri / Ika Österblad: Ytor på fält


Panoptik / Lotta Wigelius-Wulff: Vem får presentera rasistisk historia?

Clas Zilliacus: En brun by i Burgenland

Conny Svensson: Med Henrik Schück i antikens och renässansens Rom

Ola Stensson: Män som hatar kvinnor – och sig själva

Nalle Valtiala: Instrumenten lyfter Blå band + En resebiljett till min ungdoms övertäckta bro + Hamlet eller Ofelia: det är frågan

Pontus Kyander: Salomes begär och blodtörst

Clas Zilliacus: Den översatta litteraturen: vår bättre hälft


Dikt / Pontus Kyander: Takatalvi

Slagfältets estetik / Peter Weiss & Pieter Brueghel den äldre