Kommentarer: Trygve
Söderling
Debattens
vår
1.
DEN VÄSTERLÄNDSKA CIVILISATIONEN
– Det tycker jag skulle
vara en god idé.
Repliken lär vara Mahatma Gandhis
svar på frågan ”Vad
anser ni om den västerländska
civilisationen?”. Och vid sidan av
Gandhis poäng – att civilisation inte är
självklar – kan man konstatera
att vissa intervjuare faktiskt ställer de stora frågorna.
Om politiken är det
möjligas konst, sysslar konsten med
det som är litet större. Till exempel Lukas Moodyson
måste trots allt
få stilpoäng för att han i sin senaste film
Mammut (2009) försöker greppa
största möjliga tema, inte bara ”den
västerländska civilisationen” utan
hela det globala klassamhället, på de
mänskliga relationernas nivå. Att
filmen haltar på den västliga foten är en
annan sak (måste
huvudpersonerna i en ”global” film faktiskt vara
rika och vita?). I det
avseendet nådde Mammuts
förebild, Alejandro González
Iñárritus Babel (2006),
en bit längre. Världens ”centrum”
låg i den
på ett långt tydligare sätt
överallt.
Om någon tycker att
också vital kulturdebatt kunde vara
”en alldeles utmärkt idé”
så har våren 2009 varit ovanligt civiliserad,
till och med i Svenskfinland. I vilken mån
nytändningen är en
Obama-effekt eller beror på finanskrisen är
svårt att säga, men det
seminarium, ”Kultur utan kritik?” (31.3), som
aviserades i Nya Argus 2/2009
drog oväntat stor publik och blev en intensivt laddad
tillställning.
Också i andra fora, både fysiska och virtuella, har
frågor om kulturens
och humanioras framtid och möjligheter ställts,
ibland av nya aktörer.
I Helsingfors har t.ex. Publicistförbundet (21.4), Socialforum/Ny
Tid
(25.4) och Avdelningen för nordisk litteratur (8.5) arrangerat
debatter
på besläktade temata. Plötsligt och
inspirerande är det som om alla
frågor på nytt skulle kunna ställas
– också de stora.
2.
VAD HANDLAR DET OM?
Farhågor att det seriösa
kultursamtalet håller på att
trivialiseras och marginaliseras – bli
”kvällstidningsskvaller förklätt
till intresse för ’konsten’”
(Philip Roth*) –
är invävda i de flesta
debattrådar. En trend av ”pixelisering”
har länge märkts på flera
finlandssvenska nyckelarenor. Utan att förringa det
professionella
arbete som faktiskt görs – t.ex. Radio Vega har
sedan länge en unik
teaterbevakning och har på sistone utvecklats som
spännande
filosofikanal, Hufvudstadsbladet har en liten
handfull briljanta litteratur- och filmskribenter och också
FST:s Boktid
har gjort en del fynd – trots kreativitet på
många håll är det viktigt
att reagera mot den starka trenden att reducera
”kulturmaterialet” till
färdiga format och layoutmallar (är kultur
”material”?) där inget
oväntat och obekvämt riskerar störa
flödet. Det verkar finnas en
diskrepans mellan å ena sidan publikens stigande
bildningsnivå, å andra
sidan en ”uppifrån” dikterad
strävan till förenkling, förkortning och
(förment) publiktillvändhet. Vilken den medvetna
avsikten än är (om
någon), blir effekten politisk – säg inte
att Papper
bara är harmlös underhållning.
Det är inte så många
år sen Riksradion, senare
Radio Vega, varje vecka bjöd på både
radioteater och litterära
10-minutersessäer under rubriken ”Jag läste
häromdan”. Det är inte så
länge sedan Hufvudstadsbladet regelbundet presenterade
aktuella
filosofer från ”stora världen”.
Efter övergången till tabloid satsade
Hbl:s söndagsbilaga en tid på essäer.
Vilken är effekten av att de här
fönstren stängts och varför
stängdes de – har publiken vänt kulturen
ryggen, har de mentala resurserna på redaktionerna sinat,
kostade det
för mycket eller är det frågan om medvetna
linjeval från ledningens
sida? Det mesta tyder på det sistnämnda, i synnerhet
som nerkörningen
startade under högkonjunktur, åratal innan
finanskrisen slog till.
Ansvariga producenter invänder att
kulturens spaltutrymme
och sändningstid de facto ökat: det finns i dag mera
”kulturbevakning”
än förr (fast ska kultur alls
”bevakas” riskerar den annars slita sig
loss och bli oregerlig?). Kritikerna ställer
motfrågan om kvalitet och
kvantitet: kan ökat utrymme för
kändisintervjuer, kulturrelaterade
blänkare, andfådda nyhetstelegram, rapporter och
recensioner ”korta som
dödsannonser” ersätta reflektionen
– kärnan i det kritiska samtalet
kring kultur? När såg vi senast en verkligt
engagerande,
på-spel-sättande kulturdiskussion mellan
röster som är stilistiskt och
kunskapsmässigt utrustade att föra en sådan
– måste vi gå tillbaka till
1960-talets modernismgräl? Våren 2009 har
”debattens” ena part ju i
stort sett tigit.
3.
VEMS ÄR FELET?
I sin artikel i Nya Argus
2/2009 kopplade Gunilla
Hemming ihop förändringarna i
kulturklimatet med nyliberalismens
frammarsch under åtminstone de senaste 10–15
åren. Samtidigt påminde
hon om att renlärigt marknadstänkande fungerar
speciellt illa för en
minoritet som den finlandssvenska, som aldrig kan bli intressant som
marknad, åtminstone inte ekonomiskt. Richard Brander skriver i detta
nummer om det bryderi det inneburit för Hufvudstadsbladets
ägare och ekonomisida att i enlighet med sin politiska linje
förespråka
marknadsekonomi i en tidning som är fullständigt
beroende av
subventioner. Är krisen på Hbl delvis en produkt av
ägarnas
(malplacerade) försök att upphäva denna
paradox?
Även om det alltså finns
en Zeitgeist och ett
politiskt intresse ”uppifrån” att
oskadliggöra kulturfältets kritiska
potential, till förmån för satsningar
på i stort sett systembekräftande
underhållning och lajfstajl (i Svenskfinland Papper,
Peppar,
Volt…),
borde man också fråga sig vilket ansvar kulturens
och kritikens
representanter själva har för kulturens relativa
domänförluster. Varför
viftas deras kompetens att ”läsa” konst
ofta bort som obegriplig och
”akademisk”? Har de kanske hållit sig
för fina i kanten för att slåss
på allvar? Varifrån kommer bilden att
intellektuella avskyr stora
bilder och svettig populärkultur och bara vill ha sida upp och
timme
ned med utläggningar om poststrukturalismen?
Jag tror att de här myterna lever
sina hemliga liv
framför allt bland producenterna, alltså de
egentliga
kulturskribenternas och -redaktörernas
förmän. Eftersom oväntat många
av dem saknar egentlig kompetens och meriter på
kulturfältet ser de
kulturen som något hotfullt. Motdraget blir populistiska
vädjanden till
”vad publiken vill ha”. Om kanske tre
fjärdedelar av kulturredaktörerna
i Svenskfinland är vuxna sin uppgift, verkar proportionen
när det
gäller deras överordnade vara omvänd.
Återstår frågan hur överrockarna
lyckades ta makten.
4.
NÄTET – FRIHET ELLER BAKVATTEN?
”Frågor om hur
vi [Hbl] använder våra resurser
diskuterar vi inte i offentligheten” meddelar VD
och chefredaktör Hannu Olkinuora i Hbl (21.4). I Vasabladet
(8.5) invänder Viveca Dahl:
”Jag
tror att mediehus borde vara öppnare för debatt
än
andra företag, också om ’hur vi
använder våra resurser’. Detta
för att
inte underminera journalisternas möjligheter att fylla sin
roll i
samhället. Den som ska kräva öppenhet av
andra kan inte – utan att blir
föremål för allmänt
åtlöje – ha en arbetsgivare som
står för motsatsen.”
Redan före Olkinuora konstaterade Kenneth Myntti i Vasabladets
ledare (31.3):
”I
takt med att de finlandssvenska tidningshusen ersätter
publicister med ekonomiska ledare och dessa hellre tystar ner debatten
om dem själva än tänker högt kring
den gemensamma, finlandssvenska
framtiden bäddar tidningarna för en
nyrenässans för gamla
kulturtidskrifter av typ Ny Tid och Nya Argus.”
Ändå kan man
säga att när ett kulturklimat lever på
riktigt, lever det på alla håll,
inklusive i de media som har läsar-, tittar- och
lyssnarsiffrorna. När
debatten verkligen lever är det självmord
för de stora att inte haka på.
Riktigt så långt
nådde inte kulturdebatten i mars-april.
Trots inläggen och ledarkommentarerna i bl.a. Ny Tid, Åbo
Underrättelser, Vasabladet, FST, radio Vega och
bloggar, fick debatten
ändå en slags underground-karaktär.
Hufvudstadsbladet självt nöjde sig
med några gåtfulla hänvisningar till
”den debatt som rasar”. Därmed
demonstrerade man indirekt vilken makt en tryckt tidning med
pseudo-monopolställning fortfarande har, trots bloggar och
tyck
till-sidor på nätet. Att medvetet missa en spirande
diskussion visade
sig denna vår vara lika möjligt i det s.k.
informationssamhället som
under gamle Amos Andersons dagar.
För dem som yttrade sig, i allt
från tidningsledare till
bloggar, e-postlistor och insändare (flera refuserade i Hbl),
blev
Hbl:s relativa monopol demonstrerat med full tydlighet. Det som inte
avspeglas i Hbl existerar i någon mening inte. Visserligen
ställde
Kenneth Myntti i sin ovan citerade ledare hoppet till
sökmotorerna –
”Kan debatten googlas fram är den reell”
– men man kan ändå misstänka
att debattens ”atomisering” (Torbjörn Kevin, ÅU 28.3)
till och med har stärkt den
dominerande dagstidningens agendasättarposition. När
mängden av inlägg
i smala eller flyktiga media (tidskrifter, etermedia, webben) blir
större än någon enskild person kan
hålla reda på, stärks den
stora dagstidningens roll som offentlighetens arkiv och minne.
Åtminstone för dem som tycker att de
behöver ett minne.
Ett monopol av det slag som i Finland Helsingin
Sanomat och
Hufvudstadsbladet nått, inom var sitt marknadssegment, ger
stora
möjligheter att diktera agendan. Den diktamen kan naturligtvis
inte
skötas hur oskickligt som helst. Om texten avlägsnar
sig alltför långt
– eller snarare: alltför uppenbart –
från verkligheten, rasar
förtroendet och folk börjar dra paralleller med Pravda.
Ett
färskt exempel är den veritabla läsarstorm
som Hbl:s senaste
layoutreform (11.5.) utlöst på www.hbl.fi. Att en
stor del av
kommentarerna (i skrivande stund över 330) är starkt
kritiska (många
hotar säga upp prenumerationen) har inte på
något rimligt sätt
avspeglats i Hbl:s eget referat (20.5). Så
upprätthålls två skilda
verkligheter, där nätupplagans virtuella klagomur
får tjäna som
papperstidningens papperskorg.
Det är just en sådan
alltför stor klyfta mellan karta och
terräng som Hbl:s kolleger varnar för i sina
ledarkommentarer –
Torbjörn Kevin talar t.ex. om totalitärt beteende och
”igelkottens
strategi” (ÅU 28.3). Visserligen refererade Hbl
faktiskt ”Kultur utan
kritik?”-seminariet och tidningens VD Hannu Olkinuora skrev,
efter sju
veckors debatt, en i sig positiv men abstrakt ledare om behovet av en
kultursida (19.4). Andra redaktionella initiativ togs inte.
Därmed
missade Hbl chansen att dra nytta av den diskussionsenergi som
frigjorts på annat håll – och att styra
den.
5.
VAD BÖR GÖRAS?
De värsta farhågorna
motade Hbl ändå genom att i maj,
efter tre års avbrott, återgå till
traditionen med en s.k. skrivande
kulturchef. Alldeles osannolikt är det inte att debatten
här spelat en
roll, trots att den alltså officiellt inte ens
förts. Den nya
kulturchefen Philip Teir har, vid sidan av Hbl-texter och dikter,
meriter som drivande (snarare än skrivande) kraft bakom
tidskriften Pajazzo (2003–05).
Vågar man hoppas att Pajazzos bästa
essäister får breda ut sig i framtidens Hbl-kultur?
”Kultursidan – en plats
för tanken?”, hette den
Hbl-kolumn av Tuva Korsström (1.3.) som startade
vårens ”stora
finlandssvenska kulturdebatt” (Jessica Parland-von Essen,
essetter.blogspot.com). Utmaningen
för både Hbl och andra media blir
att nu finna de ombrytningsmoduler som kan
återupprätta tanken,
samtalet och, om möjligt, civilisationen.
25
maj 2009
*
Philip Roth-citatet ur Vålnaden försvinner,
2009 (Exit Ghost.
2007)
|