Det frågtes
blott, det gavs ej svar
”Det
bästa som har hänt de finländska universiteten sedan de grundades.”
Finansminister Jyrki Katainen (37 år, pol. mag.) och
undervisningsminister Henna Virkkunen (36 år, fil. lic.) har sjungit i
kapp för att övertyga kritiska akademiker om att de inte förstått
universitetens, vetenskapens eller kanske sitt eget bästa. Diskussionen
om universitetslagen baserar sig på missuppfattningar och kommer
dessutom för sent. Allt har ju redan behörigen förhandlats fram med
universitetens ledning.
Regeringen agerar enligt EU-politiska
strömningar och bästa förstånd, men den informeras av universitetens
egna företrädare. Det är deras roll som under processens gång framträtt
i en allt märkligare dager. Diskussionen har blottlagt en ömsesidig
misstro mellan ledningen och en stor del av universitetsfolket.
Reformens förespråkare har velat se också det som ett tecken på att den
nuvarande förvaltningen förtjänar att gå i graven. Ur en annan
synvinkel kan det tas som en påminnelse om värdet av den kollegiala
kontroll man nu vill offra. Inget förvaltningssystem kan garantera god
ledning, men ju svårare det blir för universitetssamfundet att på egna
villkor korrigera kursen och byta ut en dålig ledning, desto
värre.
Man
kan ha genuint olika syn på hur olika typer av universitet borde
förvaltas, men inom den akademiska världen borde alla vara beredda att
öppet och strikt artikulera sina ståndpunkter. Kritikerna har fört fram
goda argument mot centrala delar av reformen. Svaret var länge en
kompakt tystnad. I den mån tystnaden brutits, har kritiken bemötts med
vad som i vetenskaplig slang brukar kallas ”handwaving” och delvis med
simpla politiska debattgrepp. I stället för att argumentera har
ledningen uppträtt som överhetens redskap med uppgift att genomdriva
politisk vilja uppifrån nedåt. Än mindre tycks man ha velat eller
kunnat axla uppgiften att uppåt, för politiker och regeringstjänstemän,
förklara vad som är unikt i Universitas jämfört med andra
organisationer.
Det finns ett dokument
från mars 2007 som sannolikt ger en bra bild av vad
universitetsledningen matat statsmakten med under reformprocessen
(”Kannanotto Suomen yliopistolaitoksen
uudistamiseen”). De prestigeladdade
undertecknarna är två ekonomer (Bengt Holmström och Seppo Honkapohja),
två representanter för tilllämpningsorienterad molekylärbiologi (Olli
Kallioniemi och Leena Palotie), Teknologiindustrins VD (Martti Mäenpää)
samt Helsingfors universitets dåvarande kansler Kari Raivio (professor
i perinatalmedicin). Resolutionen kunde vara passabel, om den
begränsade sig till de tilllämpade vetenskapsområden som undertecknarna
företräder, men den blir ohjälpligen ganska stollig då den gör anspråk
på att tala om högskoleväsendet som helhet. Grunden läggs av några
närmast triviala iakttagelser om globalisering och Finlands splittrade
högskoleväsende, plus en lista över punkter där landets
universitetssektor antas underprestera (jämfört med vad?). Därifrån
hoppar man till en rad ad hoc-slutsatser om vilka åtgärder situationen
påkallar. Den underliggande idén är effektivare mobilisering av
universiteten för det s.k. innovationssystemet och teknisk-ekonomisk
konkurrenskraft. (Det är värt att minnas, att 80–85% av alla Finlands
forskningsanslag redan nu går till tillämpad forskning.) Någon
diskussion av universitetsväsendets uppgifter för en liten nation med
ett ganska speciellt språk (eller två) förekommer inte.
Honnörsbegreppet ”autonomi” associeras med statlig styrning på ett sätt
som visar att dess betydelse här starkt avviker från vad många
föreställer sig (”Profilering förutsätter effektivare ekonomisk
styrning från undervisningsministeriets sida [och] ett stärkande
av universitetens ekonomiska autonomi…”). Dokumentet slutar med en
karakteristisk kombination av mikromanipulation och stora
ord:
”Universitetets
förvaltning och särskilt rektor måste ha en stark och tillräckligt
oberoende ställning. Det är möjligt bara genom en styrelse av
utomstående. Detta tjänar även en bättre utbildning för studenterna och
nationens framgång i framtiden.”
Här menar man alltså att
förvaltning och rektor måste vara tillräckligt oberoende av
universitetssamfundet, inte av t.ex. statsmakten.
Reformplanerna
innehåller mycket som är allmänt omfattat, särskilt den (i princip)
utökade ekonomiska autonomin. En taktik hos dem som vägrar diskutera
innehåll har därför varit en ”take it or leave it”-attityd. Kritik av
specifika stadganden har utmålats som allmänt förändringsmotstånd med
oanade konsekvenser. (Det här avslöjar eventuellt något om hur paketet
manglats fram, ungefär som en fragil TUPO med statsmakten.)
Kritiken
har dock gällt specifika bestämmelser om förvaltning och ledning som
godtyckligt kopplats ihop med omvandlingen till offentligrättsligt
samfund. I lagpropositionen och i universitetsledningens förslag till
förvaltningsinstruktion har man konsekvent haft principen att all
administrativ beslutsrätt koncentreras till linjeledare som inte väljs
av eller är ansvariga inför några direkt valda organ
(universitetskollegiet eller fakultets- och institutionsråd). Kollegiet
väljer en styrelse som väljer rektor som utrustas med en
företagsledares befogenheter och svarar enbart inför styrelsen. Dekaner
och institutionschefer utnämns av sina resp. överordnade och
rapporterar till dem. För säkerhets skull stipulerar lagförslaget
dessutom i detalj om vad för slags styrelse kollegiet har rätt att
välja. De representativa organen reduceras i förvaltningshänseende till
diskussionsklubbar. Till detta ansluter sig separata men relaterade
reformer som alla syftar till att stärka ledningens grepp: omvandlingen
av personalens tjänsteförhållanden till arbetsavtalsförhållanden,
överföringen av Akademitjänster till universiteten och, kanske mest
oroande, de nya reglerna för extern finansiering (se Sulkunens
artikel).
Ingen av dessa förändringar hänger med någon
nödvändighet ihop med den ekonomiska autonomin och försvararna har
aldrig vågat diskutera dem ”vid deras rätta namn”. Påståenden om att
det nya ekonomiska ansvaret rent tekniskt förutsätter ett
”direktörssystem” har visats vara ohållbara.
Stora
konsistoriets e-postdebatt
Emerituskansler
Kari Raivio är en färgstark person som till skillnad från många andra
inte fruktar att sticka ut huvudet. Han lyckades i början av februari
kasta en brandfackla som fick en unik professorsdebatt att sent omsider
blossa upp. I sitt provokativa svar på en kritisk insändare i Helsingin
Sanomat skrev han: ”Kan universiteten kantänka reformera och förnya sig
utan kommandon uppifrån… Insändaren andades lös fraseologi och
uppmålade hotbilder som inte har något med lagförslaget att göra. Hur
skulle t.ex. forskningens och undervisningens grundlagsstadgade frihet
vara hotad?”
Ja, det känns ju tryggt att veta att överhetliga
kommandon inte kan hota frihet, då den är stadgad i grundlagen. Ännu
tryggare hade det känts, om Raivio hade erkänt, att det finns ett
problem här.
Professorsdebatten drevs originellt nog på Stora
konsistoriets e-postlista, som närmast är avsedd för organiserande av
jubileumsceremonier, men som nu togs i bruk som det enda gemensamma
forum Helsingfors universitets professorer har. Eftersom pionjärerna
var en handfull av ”the usual suspects”, beryktade från motståndet mot
bl.a. UPJ och ”kvalitetsarbetet” åren 2005-07, var det till en början
lätt för lojalister att gömma sig bakom en högdragen tystnad eller
uttalanden om ”den låga nivån” på debatten och ”ja, de där tycks ha tid
med sånt”. I längden började ändå allt fler professorer som tidigare
varit relativt oengagerade förundra sig över att inga motargument dök
upp. Då professorn i socialpolitik J-P Roos småningom genomförde en
enkel enkät för att testa rektors lösa påstående att motståndet mot
lagförslaget var helt marginellt, fann plötsligt en del av de bråda
anhängarna tid att debattera – inte reformens innehåll, utan huruvida
Roos’ undersökning uppfyllde vetenskapliga krav! Den och senare
undersökningar visade i alla fall tydligt, att bara en liten del av
professorerna stödde reformförslagen i deras dåvarande form.
På
en dryg månad, från början av februari till mitten av mars, skrevs
ungefär 120 inlägg i epostdebatten, de flesta visserligen av en
handfull smått heroiska aktivister. En liknande topp nåddes i april
efter ett stormigt möte i Stora konsistoriet, där rektor vägrade
tillåta ens en informell kartläggning av opinionerna. Det är svårt att
kortfattat göra e-postdiskussionen rättvisa. Det framkom många goda
synpunkter, och ett urval av de viktigaste inläggen kommer sannolikt
att senare ges ut som en pamflett. Genomgående var att välmotiverade
kritiska argument bemöttes av substanslösa motargument eller oftast
inte alls. Må följande plock belysa tonen inte bara i
e-postdiskussionen, utan också på andra fora. Då avsikten här inte är
att maximera skvallervärdet, har namn angivits endast i
undantagsfall.
Tébjudning i
det akademiska Underlandet
Fråga: Hur
kan det vara nödvändigt/acceptabelt att för en sakkunnigorganisation,
vars autonomi är ett centralt värde, i lag bestämma att minst hälften
av dess styrelse måste bestå av utomstående och att den högsta chefen
måste vara utomstående?
Svar: – Det är ju bara bra att få in utomstående
synpunkter.
– De utomstående kommer ju inte att vara
utomstående, för alla arbetar ju för universitetets bästa.
– Också nu fungerar konsistoriet dåligt, för alla
medlemmar är i praktiken fackföreningsrepresentanter.
–
Nu då vi blir ansvariga för vår egen ekonomi måste vi få in
ekonomikunniga i styrelsen. Inom universitetet finns ingen ekonomisk
sakkunskap.
– Det ingår i regeringsprogrammet som en
förutsättning för hela reformen (Vilket är ett osant påstående. KD.)
Fråga:
Eftersom man upptäckt att man gjort ett misstag, varför kan inte
universitetet under riksdagsbehandlingen verka för korrigeringar?
Svar: – Nog skulle det ju vara litet
märkligt.
Fråga: Varför måste rektor vara utomstående och utrustas med
VD-befogenheter?
Svar: – Världen förändras så snabbt att den
operativa ledningen måste kunna fatta snabba och svåra
beslut.
– Rektor får inte hindras av samfundets
förändringsmotstånd.
–
Visst har våra rektorer även under det gamla systemet varit alldeles
utmärkta, men en utomstående kan säkert se de stora linjerna bättre.
– Det är inget problem, för det är ju klart att
styrelsen väljer en bra person till rektor.
Fråga: Varför måste det upprättas ett rent linjeledarsystem där de
representativa organen fråntas all väsentlig beslutsrätt?
Svar: – Ledarna kommer säkert att lyssna till
fakultets- och institutionsråden.
– De representativa organen är härdar för
förändringsmotstånd.
Fråga: Varför kan inte kollegiet välja rektor?
Svar: – Det är ju styrelsen som bär det ekonomiska
ansvaret och den måste ha förtroende för rektor.
Fråga:
Varför kan inte dekanus och institutionschefer väljas av de
representativa organen på resp. nivåer?
Svar: – De högre cheferna måste
ha förtroende för de lägre. Det är klart att det är bra om dekaner och
institutionschefer dessutom har samfundets förtroende, och så blir det
nog säkert, för alla arbetar vi ju för universitetets bästa.
Fråga:Varför är det sådan brådska med lagen?
Svar:
– Det har inte funnits någon brådska, utan allt har upprepade gånger
sänts för utlåtanden. (Utlåtanden lämnar dock sällan några spår i
universitetets ställningstaganden. KD.)
– Om lagen inte
godkänns under nuvarande regeringsperiod försitter vi en unik chans som
inte återkommer på mycket länge. (Varför det?. KD.)
Fråga: Varför
måste akademitjänsterna överföras till universiteten?
Svar: – Det kan
ju inte vara motiverat att ”en annan arbetsgivares” personal arbetar i
universitetens utrymmen och med deras apparatur (undervisningsminister
Henna Virkkunen).
Hur mycket ledning behöver universitet?
Jag
har velat belysa hur litet av substans som blivit sagt till försvar för
de föreslagna förvaltningsmodellerna. Om man antar att alla människor
alltid är förnuftiga och det inte finns betydande
intressemotsättningar, fungerar förstås i stort sett vilken förvaltning
som helst. Men man kan inte utgå från det antagandet.
Den
kritiska diskussionen har ändå knappast gått alldeles spårlöst förbi.
Tack vare den kommer troligen Helsingfors universitets
förvaltningsinstruktion att bli lite bättre är den annars hade
blivit.
Jag tror det farligaste i den föreslagna reformen
är
illusionerna om Ledarskap som svar på de utmaningar
universitetsväsendet står inför. Där är Finland visserligen snarast
drivved i en EU-ström, där regeringarna vill koppla ett starkare grepp
om högskoleväsendet i den ekonomiska konkurrenskraftens (förmodade)
intresse.
Att själva universitetsledningen flyter med har
säkert delvis psykologiska orsaker. Kanslerer, rektorer och dekaner har
tyckt sig veta vad som bör göras och har upplevt en frustration över
hur litet de får igenom. Ändå kan trögheten i systemet ibland i själva
verket vara en välsignelse. De kortaste perioder över vilka flera av
universitetens centrala funktioner alls kan bedömas är i
storleksordningen 10 år. Vad som är verkligt betydelsefullt inom
grundforskning framträder ofta först efter ännu längre tider. Det finns
inga sätt att påskynda det här, inte ens genom en massa
”internationella utvärderingar” som vanligen bara ger de resultat man
beställt.
Mer generellt tycks de som valt förvaltningsbanan
lätt drabbas av ett ”administrativt syndrom” som innefattar både
närsynthet och hybris. Närsyntheten består i att organisationsmodeller
och flödesdiagram blir verkligare än själva substansen. Boxar och pilar
ritas om innan konsekvenserna av föregående ommöblering hunnit
framträda. Forskning och undervisning har ändå alltid
utvecklats
enligt sin egen logik: brutit nya stigar och etablerat samarbeten
oavsett organisatoriska skrankor, ibland också slocknat fastän
organisationerna varit gynnsamma. Den närsynte administratören är ofta
nöjd då han borde vara bekymrad och bekymrad inför skenbara problem.
Hybrisen å andra sidan består i idén att all verksamhet behöver
styrning av en alldeles speciell kompetens kallad Ledarskap, upplyst av
strategiska insikter som saknas i forskarkamrarna och på
laboratoriegolvet. Det är detta universella ledarskap man nu vill
utrusta med effektiva instrument, inklusive (via den nya
finansieringsstrukturen) den yttersta beslutsrätten över vilken
forskning som får bedrivas inom en universitetsinstitution.
Förskjutningen av beslutsfattandet från de kollegiala organen till
linjeledarorganisationen är sannolikt en fråga av mycket större
betydelse än t.ex. styrelsearitmetiken.
Bland de officiella
motiveringarna för den här typen av förvaltning finns en snarast
neurotisk föreställning om att grundforskning och motsvarande
utbildning ”numera” måste kunna svara med snabba administrativa beslut
på utmaningarna från en dramatiskt föränderlig omvärld. Man kunde
tvärtom hävda att universiteten som svar på osäkerhet borde tillämpa en
försiktighetsprincip med minimal formell ledning. Strängt taget är det
inte universiteten som ”resultatenheter”, utan deras respektive
verksamheter på skilda och mycket olika områden som ska konkurrera,
växa eller krympa. Grundutbildningen måste antagligen fortsättningsvis
regleras av vissa kvantitativa målsättningar från statsmaktens sida. I
övriga avseenden skulle den bästa universitetspolitiken antagligen vara
att utöka och stärka den typ av finansieringssystem som Finlands
Akademi nu representerar: riksomfattande, öppet konkurrensutsatt och
med genuin sakkunnigbedömning.
|