Det
frågtes
blott, det gavs ej svar
”Det
bästa som har hänt de finländska
universiteten sedan de grundades.”
Finansminister Jyrki Katainen (37 år, pol. mag.) och
undervisningsminister Henna Virkkunen (36 år, fil. lic.) har
sjungit i
kapp för att övertyga kritiska akademiker om att de
inte förstått
universitetens, vetenskapens eller kanske sitt eget bästa.
Diskussionen
om universitetslagen baserar sig på missuppfattningar och
kommer
dessutom för sent. Allt har ju redan behörigen
förhandlats fram med
universitetens ledning.
Regeringen agerar
enligt EU-politiska
strömningar och bästa förstånd,
men den informeras av universitetens
egna företrädare. Det är deras roll som
under processens gång framträtt
i en allt märkligare dager. Diskussionen har blottlagt en
ömsesidig
misstro mellan ledningen och en stor del av universitetsfolket.
Reformens förespråkare har velat se också
det som ett tecken på att den
nuvarande förvaltningen förtjänar att
gå i graven. Ur en annan
synvinkel kan det tas som en påminnelse om värdet av
den kollegiala
kontroll man nu vill offra. Inget förvaltningssystem kan
garantera god
ledning, men ju svårare det blir för
universitetssamfundet att på egna
villkor korrigera kursen och byta ut en dålig ledning, desto
värre.
Man
kan ha genuint olika syn på hur olika typer av universitet
borde
förvaltas, men inom den akademiska världen borde alla
vara beredda att
öppet och strikt artikulera sina ståndpunkter.
Kritikerna har fört fram
goda argument mot centrala delar av reformen. Svaret var länge
en
kompakt tystnad. I den mån tystnaden brutits, har kritiken
bemötts med
vad som i vetenskaplig slang brukar kallas
”handwaving” och delvis med
simpla politiska debattgrepp. I stället för att
argumentera har
ledningen uppträtt som överhetens redskap med uppgift
att genomdriva
politisk vilja uppifrån nedåt. Än mindre
tycks man ha velat eller
kunnat axla uppgiften att uppåt, för politiker och
regeringstjänstemän,
förklara vad som är unikt i Universitas
jämfört med andra
organisationer.
Det
finns ett dokument
från mars 2007 som sannolikt ger en bra bild av vad
universitetsledningen matat statsmakten med under reformprocessen
(”Kannanotto Suomen
yliopistolaitoksen
uudistamiseen”). De prestigeladdade
undertecknarna är två ekonomer (Bengt
Holmström och Seppo Honkapohja),
två representanter för
tilllämpningsorienterad molekylärbiologi (Olli
Kallioniemi och Leena Palotie), Teknologiindustrins VD (Martti
Mäenpää)
samt Helsingfors universitets dåvarande kansler Kari Raivio
(professor
i perinatalmedicin). Resolutionen kunde vara passabel, om den
begränsade sig till de tilllämpade
vetenskapsområden som undertecknarna
företräder, men den blir ohjälpligen ganska
stollig då den gör anspråk
på att tala om högskoleväsendet som helhet.
Grunden läggs av några
närmast triviala iakttagelser om globalisering och Finlands
splittrade
högskoleväsende, plus en lista över punkter
där landets
universitetssektor antas underprestera (jämfört med
vad?). Därifrån
hoppar man till en rad ad hoc-slutsatser om vilka
åtgärder situationen
påkallar. Den underliggande idén är
effektivare mobilisering av
universiteten för det s.k. innovationssystemet och
teknisk-ekonomisk
konkurrenskraft. (Det är värt att minnas, att
80–85% av alla Finlands
forskningsanslag redan nu går till tillämpad
forskning.) Någon
diskussion av universitetsväsendets uppgifter för en
liten nation med
ett ganska speciellt språk (eller två)
förekommer inte.
Honnörsbegreppet ”autonomi” associeras med
statlig styrning på ett sätt
som visar att dess betydelse här starkt avviker från
vad många
föreställer sig (”Profilering
förutsätter effektivare ekonomisk
styrning från undervisningsministeriets sida [och] ett
stärkande
av universitetens ekonomiska autonomi…”).
Dokumentet slutar med en
karakteristisk kombination av mikromanipulation och stora
ord:
”Universitetets
förvaltning och särskilt rektor måste ha en
stark och tillräckligt
oberoende ställning. Det är möjligt bara
genom en styrelse av
utomstående. Detta tjänar även en
bättre utbildning för studenterna och
nationens framgång i framtiden.”
Här menar
man alltså att
förvaltning och rektor måste vara
tillräckligt oberoende av
universitetssamfundet, inte av t.ex. statsmakten.
Reformplanerna
innehåller mycket som är allmänt omfattat,
särskilt den (i princip)
utökade ekonomiska autonomin. En taktik hos dem som
vägrar diskutera
innehåll har därför varit en
”take it or leave it”-attityd. Kritik av
specifika stadganden har utmålats som allmänt
förändringsmotstånd med
oanade konsekvenser. (Det här avslöjar eventuellt
något om hur paketet
manglats fram, ungefär som en fragil TUPO med
statsmakten.)
Kritiken
har dock gällt specifika bestämmelser om
förvaltning och ledning som
godtyckligt kopplats ihop med omvandlingen till
offentligrättsligt
samfund. I lagpropositionen och i universitetsledningens
förslag till
förvaltningsinstruktion har man konsekvent haft principen att
all
administrativ beslutsrätt koncentreras till linjeledare som
inte väljs
av eller är ansvariga inför några direkt
valda organ
(universitetskollegiet eller fakultets- och institutionsråd).
Kollegiet
väljer en styrelse som väljer rektor som utrustas med
en
företagsledares befogenheter och svarar enbart inför
styrelsen. Dekaner
och institutionschefer utnämns av sina resp.
överordnade och
rapporterar till dem. För säkerhets skull stipulerar
lagförslaget
dessutom i detalj om vad för slags styrelse kollegiet har
rätt att
välja. De representativa organen reduceras i
förvaltningshänseende till
diskussionsklubbar. Till detta ansluter sig separata men relaterade
reformer som alla syftar till att stärka ledningens grepp:
omvandlingen
av personalens tjänsteförhållanden till
arbetsavtalsförhållanden,
överföringen av Akademitjänster till
universiteten och, kanske mest
oroande, de nya reglerna för extern finansiering (se Sulkunens
artikel).
Ingen av dessa
förändringar hänger med någon
nödvändighet ihop med den ekonomiska autonomin och
försvararna har
aldrig vågat diskutera dem ”vid deras
rätta namn”. Påståenden om att
det nya ekonomiska ansvaret rent tekniskt förutsätter
ett
”direktörssystem” har visats vara
ohållbara.
Stora
konsistoriets e-postdebatt
Emerituskansler
Kari Raivio är en färgstark person som till skillnad
från många andra
inte fruktar att sticka ut huvudet. Han lyckades i början av
februari
kasta en brandfackla som fick en unik professorsdebatt att sent omsider
blossa upp. I sitt provokativa svar på en kritisk
insändare i Helsingin
Sanomat skrev han: ”Kan universiteten kantänka
reformera och förnya sig
utan kommandon uppifrån… Insändaren
andades lös fraseologi och
uppmålade hotbilder som inte har något med
lagförslaget att göra. Hur
skulle t.ex. forskningens och undervisningens grundlagsstadgade frihet
vara hotad?”
Ja, det
känns ju tryggt att veta att överhetliga
kommandon inte kan hota frihet, då den är stadgad i
grundlagen. Ännu
tryggare hade det känts, om Raivio hade erkänt, att
det finns ett
problem här.
Professorsdebatten
drevs originellt nog på Stora
konsistoriets e-postlista, som närmast är avsedd
för organiserande av
jubileumsceremonier, men som nu togs i bruk som det enda gemensamma
forum Helsingfors universitets professorer har. Eftersom
pionjärerna
var en handfull av ”the usual suspects”, beryktade
från motståndet mot
bl.a. UPJ och ”kvalitetsarbetet” åren
2005-07, var det till en början
lätt för lojalister att gömma sig bakom en
högdragen tystnad eller
uttalanden om ”den låga nivån”
på debatten och ”ja, de där tycks ha tid
med sånt”. I längden började
ändå allt fler professorer som tidigare
varit relativt oengagerade förundra sig över att inga
motargument dök
upp. Då professorn i socialpolitik J-P Roos
småningom genomförde en
enkel enkät för att testa rektors lösa
påstående att motståndet mot
lagförslaget var helt marginellt, fann plötsligt en
del av de bråda
anhängarna tid att debattera – inte reformens
innehåll, utan huruvida
Roos’ undersökning uppfyllde vetenskapliga krav! Den
och senare
undersökningar visade i alla fall tydligt, att bara en liten
del av
professorerna stödde reformförslagen i deras
dåvarande form.
På
en dryg månad, från början av februari
till mitten av mars, skrevs
ungefär 120 inlägg i epostdebatten, de flesta
visserligen av en
handfull smått heroiska aktivister. En liknande topp
nåddes i april
efter ett stormigt möte i Stora konsistoriet, där
rektor vägrade
tillåta ens en informell kartläggning av
opinionerna. Det är svårt att
kortfattat göra e-postdiskussionen rättvisa. Det
framkom många goda
synpunkter, och ett urval av de viktigaste inläggen kommer
sannolikt
att senare ges ut som en pamflett. Genomgående var att
välmotiverade
kritiska argument bemöttes av substanslösa
motargument eller oftast
inte alls. Må följande plock belysa tonen inte bara
i
e-postdiskussionen, utan också på andra fora.
Då avsikten här inte är
att maximera skvallervärdet, har namn angivits endast i
undantagsfall.
Tébjudning i
det akademiska Underlandet
Fråga:
Hur
kan det vara nödvändigt/acceptabelt att för
en sakkunnigorganisation,
vars autonomi är ett centralt värde, i lag
bestämma att minst hälften
av dess styrelse måste bestå av
utomstående och att den högsta chefen
måste vara utomstående?
Svar:
– Det är ju bara bra att få in
utomstående
synpunkter.
– De
utomstående kommer ju inte att vara
utomstående, för alla arbetar ju för
universitetets bästa.
–
Också nu fungerar konsistoriet dåligt, för
alla
medlemmar är i praktiken fackföreningsrepresentanter.
–
Nu då vi blir ansvariga för vår egen
ekonomi måste vi få in
ekonomikunniga i styrelsen. Inom universitetet finns ingen ekonomisk
sakkunskap.
– Det
ingår i regeringsprogrammet som en
förutsättning för hela reformen (Vilket är ett osant
påstående. KD.)
Fråga:
Eftersom man upptäckt att man gjort ett misstag,
varför kan inte
universitetet under riksdagsbehandlingen verka för
korrigeringar?
Svar:
– Nog skulle det ju vara litet
märkligt.
Fråga:
Varför måste rektor vara utomstående och
utrustas med
VD-befogenheter?
Svar:
– Världen förändras så
snabbt att den
operativa ledningen måste kunna fatta snabba och
svåra
beslut.
– Rektor
får inte hindras av samfundets
förändringsmotstånd.
–
Visst har våra rektorer även under det gamla
systemet varit alldeles
utmärkta, men en utomstående kan säkert se
de stora linjerna bättre.
– Det
är inget problem, för det är ju klart att
styrelsen väljer en bra person till rektor.
Fråga:
Varför måste det upprättas ett rent
linjeledarsystem där de
representativa organen fråntas all väsentlig
beslutsrätt?
Svar:
– Ledarna kommer säkert att lyssna till
fakultets- och institutionsråden.
– De
representativa organen är härdar för
förändringsmotstånd.
Fråga:
Varför kan inte kollegiet välja rektor?
Svar:
– Det är ju styrelsen som bär det
ekonomiska
ansvaret och den måste ha förtroende för
rektor.
Fråga:
Varför kan inte dekanus och institutionschefer väljas
av de
representativa organen på resp. nivåer?
Svar:
– De högre cheferna måste
ha förtroende för de lägre. Det är
klart att det är bra om dekaner och
institutionschefer dessutom har samfundets förtroende, och
så blir det
nog säkert, för alla arbetar vi ju för
universitetets bästa.
Fråga:Varför
är det sådan brådska med lagen?
Svar:
– Det har inte funnits någon brådska,
utan allt har upprepade gånger
sänts för utlåtanden. (Utlåtanden
lämnar dock sällan några spår i
universitetets ställningstaganden. KD.)
–
Om
lagen inte
godkänns under nuvarande regeringsperiod försitter vi
en unik chans som
inte återkommer på mycket länge. (Varför det?. KD.)
Fråga:
Varför
måste akademitjänsterna överföras
till universiteten?
Svar:
– Det kan
ju inte vara motiverat att ”en annan arbetsgivares”
personal arbetar i
universitetens utrymmen och med deras apparatur (undervisningsminister
Henna Virkkunen).
Hur mycket ledning
behöver universitet?
Jag
har velat belysa hur litet av substans som blivit sagt till
försvar för
de föreslagna förvaltningsmodellerna. Om man antar
att alla människor
alltid är förnuftiga och det inte finns betydande
intressemotsättningar, fungerar förstås i
stort sett vilken förvaltning
som helst. Men man kan inte utgå från det
antagandet.
Den
kritiska diskussionen har ändå knappast
gått alldeles spårlöst förbi.
Tack vare den kommer troligen Helsingfors universitets
förvaltningsinstruktion att bli lite bättre
är den annars hade
blivit.
Jag
tror det farligaste i den föreslagna reformen
är
illusionerna om Ledarskap som svar på de utmaningar
universitetsväsendet står inför.
Där är Finland visserligen snarast
drivved i en EU-ström, där regeringarna vill koppla
ett starkare grepp
om högskoleväsendet i den ekonomiska
konkurrenskraftens (förmodade)
intresse.
Att
själva universitetsledningen flyter med har
säkert delvis psykologiska orsaker. Kanslerer, rektorer och
dekaner har
tyckt sig veta vad som bör göras och har upplevt en
frustration över
hur litet de får igenom. Ändå kan
trögheten i systemet ibland i själva
verket vara en välsignelse. De kortaste perioder över
vilka flera av
universitetens centrala funktioner alls kan bedömas
är i
storleksordningen 10 år. Vad som är verkligt
betydelsefullt inom
grundforskning framträder ofta först efter
ännu längre tider. Det finns
inga sätt att påskynda det här, inte ens
genom en massa
”internationella utvärderingar” som
vanligen bara ger de resultat man
beställt.
Mer generellt
tycks de som valt förvaltningsbanan
lätt drabbas av ett ”administrativt
syndrom” som innefattar både
närsynthet och hybris. Närsyntheten består
i att organisationsmodeller
och flödesdiagram blir verkligare än själva
substansen. Boxar och pilar
ritas om innan konsekvenserna av föregående
ommöblering hunnit
framträda. Forskning och undervisning har
ändå alltid
utvecklats
enligt sin egen logik: brutit nya stigar och etablerat samarbeten
oavsett organisatoriska skrankor, ibland också slocknat
fastän
organisationerna varit gynnsamma. Den närsynte
administratören är ofta
nöjd då han borde vara bekymrad och bekymrad
inför skenbara problem.
Hybrisen å andra sidan består i idén att
all verksamhet behöver
styrning av en alldeles speciell kompetens kallad Ledarskap, upplyst av
strategiska insikter som saknas i forskarkamrarna och på
laboratoriegolvet. Det är detta universella ledarskap man nu
vill
utrusta med effektiva instrument, inklusive (via den nya
finansieringsstrukturen) den yttersta beslutsrätten
över vilken
forskning som får bedrivas inom en universitetsinstitution.
Förskjutningen av beslutsfattandet från de
kollegiala organen till
linjeledarorganisationen är sannolikt en fråga av
mycket större
betydelse än t.ex. styrelsearitmetiken.
Bland de
officiella
motiveringarna för den här typen av
förvaltning finns en snarast
neurotisk föreställning om att grundforskning och
motsvarande
utbildning ”numera” måste kunna svara med
snabba administrativa beslut
på utmaningarna från en dramatiskt
föränderlig omvärld. Man kunde
tvärtom hävda att universiteten som svar på
osäkerhet borde tillämpa en
försiktighetsprincip med minimal formell ledning.
Strängt taget är det
inte universiteten
som ”resultatenheter”, utan deras respektive
verksamheter på skilda och mycket olika områden som
ska konkurrera,
växa eller krympa. Grundutbildningen måste
antagligen fortsättningsvis
regleras av vissa kvantitativa målsättningar
från statsmaktens sida. I
övriga avseenden skulle den bästa
universitetspolitiken antagligen vara
att utöka och stärka den typ av finansieringssystem
som Finlands
Akademi nu representerar: riksomfattande, öppet
konkurrensutsatt och
med genuin sakkunnigbedömning.
|