Universitetsstyrning och bonusprogram
Den aktuella universitetsreformen innehåller många
principiella nydaningar. Trots att debatten kring och kritiken mot
reformen småningom tagit fart finns det ett flertal centrala frågor som
behandlats relativt ytligt såväl av reformens på-skyndare som dess
motståndare.
En sådan fråga gäller hur universiteten borde
ledas och styras. Debatten har framförallt gällt externa
styrelsemedlemmar och deras majoritet i universitetens styrelse
framöver (enligt förslaget hälften + ordförande).
Undervisningsministeriet har hävdat att internt universitetsfolk i
styrelsen representerar inskränkta särintressen, medan motståndarna har
försvarat universitetens grundlagsfästa självstyrelse och sett den
interna representationen som ett äkta uttryck för klassisk akademisk
autonomi.
Mindre uppmärksamhet har fästats vid rektors
förändrade ställning. Rektor ska framöver väljas av styrelsen, inte av
valkollegiet. Och styrelsen kan också entlediga rektor då det
föreligger en grundad orsak härtill. Styrelsen sitter däremot stadigt,
styrelseledamot kan endast entledigas på förslag av styrelsen själv
genom beslut av valkollegiet.
I den nya modellen har rektor
alltså degraderats till ett slags verkställande direktör som
förverkligar de strategiska riktlinjer och beslut som styrelsen fattar.
Rektor är styrelsens handgångna man, han representerar inte mera
universitetssamfundet och han leder inte heller längre verksamheten som
tidigare. I framtiden kan varken rektor, fakultetsdekanus eller
enhetschef verka inom universitetsstyrelsen.
Universitetsledamöterna
i styrelsen ska väljas av de grupperingar de representerar. Grupperna
är tre: professorerna, övriga lärar- och forskarkategorier samt
studerande. Styrelseledamöterna väljs nu direkt av respektive
gruppering. Istället för att universitetskollegiet kunde välja vidsynta
personer inom ramen för en viss jämn fördelning utses representanterna
inom grupperna. Undervisningsministeriet har på denna punkt infört ett
valsystem som understryker styrelseledamöternas intresseanknytning.
Universitetsfolk som har vida vyer och som kan åtnjuta stöd bland många
grupper är däremot bannlysta i framtiden som styrelseledamöter vid sitt
eget universitet.
Styrelsemodellens förebild och bakgrund är
uppenbar för var och en som följt debatten om god bolagsstyrning eller
”corporate governance”, som varit intensiv både inom EU och USA sedan
de stora skandalerna strax efter millenniumskiftet (Enron, Parmalat
mm.). Det som nu införs i finska universitet är den
anglosaxiskamerikanska synen på hur företag (särskilt storföretag) ska
ledas och styras. Utgångspunkten är att ägarintresset är det primära
och att det bäst kan tillvaratas inom en modell där företagsägarna ses
som huvudmän och bolagsledningen som deras redskap. Problemet har varit
att bolagsledningen, särskilt VD kunnat tillgodose sina egna intressen
framom ägarnas. Därför har man i olika corporate-governance-koder, EU-
och OECD-rekommendationer m.m. betonat vikten av oberoende
styrelseledamöter som kontrollanter och motvikt till VD. Och inom ramen
för denna modell har man också ansett att VD inte bör vara
styrelsemedlem eller åtminstone inte styrelseordförande.
Den
nya förvaltningsmodellen för universiteten är uppenbart hämtad från
dessa ”corporate governance”-modeller. Det är naturligtvis
problematiskt att automatiskt överföra styrelsemodeller från det
privata näringslivet till universiteten och redan i den s.k.
Jääskinen-Rantanen -rapporten (som varit en utgångspunkt för
universitetsreformen) var de två utredningsmännen djupt oeniga på denna
punkt. Rantanen ville ha en helt annorlunda modell med en starkare
ställning för rektor.
Det ter sig något paradoxalt att man
vill introducera denna förvaltningsmodell inom universiteten i en
situation där modellen för bolagsstyrning uppvisar ett flagrant
misslyckande inte minst inom finanssektorn. Misslyckandet har utgjort
en av orsakerna till den rådande ekonomiska krisen. Flera seriösa
analyser inom OECD och EU (Corporate Governance Forum) visar att de
oberoende styrelseledamöterna med olika tillsynsfunktioner inte kunnat
förhindra omfattande belönings- och bonussystem som bland annat har
främjat ett
– ohämmat risktagande och icke fungerande
riskkontroll
– kortsiktighet och manipulativt beteende
– excessiva och ogenomträngliga belöningssystem
och
– stora belöningar för misslyckanden eller
normalprestationer.
Det
står klart att detta monumentala misslyckande med bolagsstyrningen inte
kan bortförklaras med den typ av bonuspopulism som lägger skulden på
enskilda individers missbruk och menar att systemet egentligen inte
behöver reformeras. Den andra typen av bonuspopulism, som exempelvis
den svenska regeringen Reinfelt står för, där man helt vill förbjuda
alla bonus i statsföretag ter sig också som en ytlig och kortsiktig
lösning på ett problem som kräver strukturella lösningar.
I
detta sammanhang finns ingen orsak att dess vidare diskutera corporate
governance och bonusprogrammen, även om det kanske kan vara skäl att
mana till försiktighet innan man introducerar dem i
universitetsvärlden. Min poäng är enkel: erfarenheten visar att man
inte ska hysa en alltför stark tilltro till vad utomstående experter
kan tillföra en universitetsstyrelse. Det torde i praktiken vara
upptagna personer som kommer i fråga och de kommer i allmänhet att se
som sin huvuduppgift att stöda den rektor de själva valt. Detta kan
fungera på gott och ont, riskerna finns naturligtvis i att vetenskap
och utbildning är långsiktig verksamhet som inte kan inordnas i de
parametrar styrelseproffsen är vana med och att den behövliga
riskkontrollen vid universiteten kan vara av helt andra slag än i
näringslivet.
Oberoende vad man tycker om
universitetsreformens ledningsvisioner så står det klart att det finns
lednings- och styrningsproblem inom universiteten. Det finns många
exempel på att det kanske inte alltid är den bäst lämpade som väljs
till dekanus eller enhetschef. Den underförstådda lösningen, som också
universitetsreformen implicit bygger på, tycks vara att gå in för ett
slags managerialism inom universiteten, där man tar in externa
professionella ledare (gärna med doktorsexamen för att det ska se litet
akademiskt ut) för att leda fakulteter och andra enheter. Det handlar
alltså om samma utveckling som vi sett i exempelvis sjukhussektorn med
varierande resultat. Själv är jag skeptisk till denna utveckling. Jag
tror inte att externa ”managers” kan få den respekt i organisationen
som behövs för att nå resultat. Jag tror inte heller att ledare som
inte själva brinner för verksamheten och är engagerade i den kan bli
särskilt framgångsrika eller entusiasmera andra. Den stora frågan är
därför hur vi på andra vägar kan öka professionalism och
ledarskapsförmåga inom våra universitet.
4.5.2009
Andra
inlägg i detta nummer
Kommentarer / Martina
Reuter:
Universitetsrevolt