I
Finland har man länge förberett en reform, med vars hjälp man försöker
förbättra universitetens förutsättningar att förverkliga sina
grundläggande uppgifter samt att främja det samhälleliga välståndet. I
bakgrunden till detta står den internationella konkurrensen mellan
universiteten och samarbetets ökade utmaningar samt EU:s och Finlands
vilja att betona forskning och utbildning som strategiska
framgångsfaktorer.
Startskottet för reformen utgjordes hösten
2005 av rektorsrådets manifest, i vilket man krävde att universiteten
skulle friges från det trängda läget i det statliga räkenskapsverket,
samt av Niilo Jääskinens och Jorma Rantanens utredningsmannarapport
hösten 2006. I regeringsprogrammet för Matti Vanhanens andra regering
våren 2007 lovade man att universiteten kan ha ställning som
offentligrättslig juridisk person eller privaträttslig stiftelse, men
samtidigt förutsattes en reform av universitetens förvaltning och
beslutssystem.
Förslaget till en ny universitetslag gavs,
efter många utlåtanden, till riksdagen i februari 2009. Enligt lagen
kommer universitetens ekonomiska handlingsfrihet att öka. I synnerhet
får universiteten en ställning de tidigare saknat, nämligen den som
arbetsgivare, varvid de gamla statliga tjänsterna förvandlas till
anställningsförhållanden. Staten finansierar fortfarande universitetens
grundläggande funktioner med beaktande av den indexbundna höjda
kostnadsnivån. Universiteten får också två tredjedels ägarandel av de
fastigheter de använder.
Motståndarna har haft farhågor om att
universitetens autonomi försvinner och universiteten offras ”på
businessvärldens altare”. Det finns emellertid inget underlag för
sådana hotbilder i lagförslaget. Även om universitetens möjligheter
till anskaffande av kompletterande finansiering förbättras, kommer man
aldrig att förvandla Finlands universitet till affärsinrättningar, vars
resultat mäts i euro. Universitetens grunduppgifter definieras enligt
lag i sin tidigare utformning. Friheten när det gäller forskning och
utbildning garanteras även i fortsättningen i grundlagen.
Trepartsförvaltningen bevaras i kollegiet och i fakulteterna.
Förvaltningen, som ansvarar för strategin och ekonomin i det
offentligrättsliga universitetet, leds till hälften av en trepart,
medan valet av de utomstående förtroendevalda, som representerar en
mångsidig erfarenhet, hör till universitetskollegiets övervägande och
beslutanderätt. Rektor utses å sin sida av regeringen.
Sent
omsider vaknade en proteströrelse till liv och den krävde extra tid
eller att lagförslaget skulle stoppas. Lagen har kritiserats för att
vara alltför förhastad och den ekonomiska recessionen sägs ha urholkat
reformen. Sett ur förnyarnas aspekt vore det däremot ett verkligt
skräckscenario om lagen stoppades. Det skulle innebära en förlust av
ett historiskt ögonblick, att universiteten stelnade under
statskoncernens styrning, pressat av produktivitetsprogrammet. Statens
löften om grundfinansiering och överflyttning av fastighetsinnehav
skulle rinna ut i sanden. De alternativ som universiteten skulle stå
inför vore stagnation och nedförsbacke.
I lagförslaget, som
för närvarande behandlas i riksdagen, finns det fortfarande
kontroversiella punkter. Stiftelseuniversitetens förhållande till
grundlagen väntar fortfarande på en lösning. Fackorganisationerna, som
försvarar sina egna medlemmars position och intressen, har fortsatt
debatten om förvaltningens sammansättning och bevarande av tjänsterna.
Studentkårerna motsätter sig det försök, enligt vilket studerande som
kommer från länder utanför EU, inom vissa magisterprogram skulle vara
tvungna att erlägga terminsavgifter. Det största oppositionspartiet har
kommit med ett eget skuggförslag. Såsom brukligt i en fungerande
demokrati, hör kulturutskottet olika parter. Målet är att lagen får sin
slutliga utformning och godkänns före sommaren.
De som förnyar
och de som bromsar bedömer läget om förändringsbehoven och
förvaltningslösningarna på olika sätt, men – åtminstone utgående från
de livliga debatterna som förts vid Helsingfors universitet – har de
till stor omfattning en gemensam värdegrund. Båda parterna anser det
vara utomordentligt viktigt att universitetet bevarar sin oberoende
ställning som främjare av forskning och utbildning. Detta föranleder en
optimistisk tro på att universitetsfolket, efter en lyckad
övergångsperiod, energiskt kan arbeta vid ett finländskt
bildningsuniversitet för en gemensam framtid.
Ilkka
Niiniluoto
(övers. Ulla Pedersen)